Urker chauffeur nadrukkelijk in beeld bij OM in drugssmokkelzaak Utrechter

URK • Do 20 juli 2023 | 18:23 • Donderdag 20 juli 2023 | 18:23

Een Urker chauffeur die eind juli 2020 op weg naar Engeland met ruim vierhonderd kilo harddrugs in zijn vrachtwagen werd betrapt, was volgens het Openbaar Ministerie (OM) anderhalve maand daarvoor al bij criminelen in beeld om een drugstransport naar Noorwegen uit te voeren.

Hiervoor was half mei 2020 zelfs al 85 kilo amfetamine overgebracht naar een loods op Urk. Dit bleek woensdag tijdens een rechtszaak in Utrecht.

Update: De man die terechtstond in deze zaak is op 23 augustus veroordeeld tot tien jaar celstraf.

In deze Utrechtse zaak staat een man uit De Meern terecht voor internationale drugshandel en het mede organiseren van drugsritten die in juli 2020 zouden zijn uitgevoerd door de Urker chauffeur. De 37-jarige man uit De Meern zou volgens het OM daarvoor tien jaar de cel in moeten.

Tijdens de zitting in Utrecht werden woensdag veel details duidelijk die na de arrestatie van en tijdens de Engelse rechtszaak tegen de Urker chauffeur onduidelijk waren gebleven. De rol van de vrachtwagenchauffeur komt daardoor nadrukkelijk naar voren, al was hij in de zaak van woensdag niet aangemerkt als verdachte.

85 kilo 'snelle' in een loods op Urk
Duidelijk werd woensdag dat de verdachte Utrechter al in mei 2020 via een tussenpersoon weet had van de Urker chauffeur.

De Utrechter was op 6 mei gevraagd of hij kon helpen met het transporteren van 85 kilo 'snelle' naar Noorwegen. Volgens het OM is dit een codewoord voor de drug amfetamine. Het contact verliep via de versleutelde berichtendienst EncroChat. De politie heeft later veel van deze chats in handen gekregen en die kunnen ontcijferen.

Het OM schetst dat de Utrechtse verdachte op EncroChat de naam Stylishfalcon gebruikte en voor een drugstransport naar Noorwegen contact zocht met contactpersoon Piepark. Deze Piepark nam vervolgens contact op met de Urker chauffeur, die in het vervolg van de chats Scania wordt genoemd. Dit was volgens het OM een verwijzing naar het merk vrachtauto's waarmee het betrokken Urker transportbedrijf reed.

De man uit De Meern had pech, want de chauffeur was net vertrokken voor een rit naar Oslo, zo hoorde hij van Piepark. De amfetamine kon daarom pas een week later vertrekken. Naast de 85 kilo amfetamine moeten er ook nog vijfduizend pillen mee. De drugs moesten in een lading vis verstopt worden en daarom goed verpakt zijn. De Utrechter verdachte besloot dat de drugs alvast naar Urk konden worden gebracht. En dat gebeurde ook, aldus het OM.

Op 18 mei 2020 werd er afgesproken op de carpoolplek aan de Domineesweg, waarna de drugs bij een loods op Urk worden afgeleverd in twee sporttassen. Contactpersoon Piepark bevestigde de gevacumeerde pakketten amfetamine daarna te hebben gezien.


Transport vanaf Urk kwam niet op gang
Uiteindelijk kwam er volgens het OM vanaf Urk geen legitiem transport los dat als dekmantel gebruikt kon worden. Er waren ook discussies over de betalingscondities, blijkt uit de onderschepte chats.

Een fictief transport organiseren bleek te risicovol. Noorse autoriteiten zouden bij een controle altijd contact zoeken met de genoemde ontvanger en vragen of die een transport verwacht. En als dat niet het geval was, liep de chauffeur van het proeftransport direct tegen de lamp. De man uit De Meern besloot daarom twee weken later de 85 kilo amfetamine maar weer op te halen uit Urk. Op 3 juni werden de drugs op dezelfde locatie teruggeven.

Een drugsrit naar Noorwegen kwam er dus niet voor Urker chauffeur Scania, maar de contacten bleven warm. Nog geen twee weken later dook zijn naam volgens het OM opnieuw op in groepchats van de groep drugscriminelen. Hij werd door hen genoemd als de juiste chauffeur voor een drugslijn die opgezet kon worden naar het Verenigd Koninkrijk. Er volgden drie ritten die goed gingen. Bij de vierde liep de Urker genadeloos tegen de lamp.

Testrit naar VK door Scania om douane uit te testen
De drugsritten naar het Verenigd Koninkrijk werden tussen 6 en 29 juli 2020 uitgevoerd door de Urker chauffeur. De eerste rit was een proefrit, waarover een groep criminelen uitgebreid contact had via EncroChat. "Deze lege testrit is nodig in verband met de douane, zodat de chauffeur bekend raakte met het afleveradres en zodat de rijtijden goed kunnen worden ingeschat, zo wordt in de groepschat besproken", aldus de officier van justitie.

Er wordt uitgebreid gesproken over de agenda van de chauffeur voor de testrit. "Scania kan vrijdag niet, maar maandag wel", waarna de criminelen besluiten: "maandag droog (…) woensdag met handel". Dit betekent volgens het OM dat op 6 juli 2020 een testrit zonder drugs werd gedaan en op 8 juli een rit met drugs. De dekmantel was een partij bloemen die op de veiling werd gekocht. De transportopdracht moest gemaild worden aan het Urker transportbedrijf. Maar eerst moest een tussenpersoon worden ingelicht die kon zorgen dat de opdracht direct bij chauffeur Scania terechtkwam.

Uit chatgesprekken op 7 juli bleek dat de testrit daadwerkelijk had plaatsgevonden. Dat ging overigens niet zonder problemen; de Urker chauffeur had zich vastgereden op een bospad.

145 kilo harddrugs steken ongemerkt het Kanaal over
Een dag later op 8 juli 2020 vond de eerste drugsrit naar het Verenigd Koninkrijk plaats. Uit de onderschepte chats blijkt dat er 145 kilo harddrugs voor vier klanten meegingen. De drugs waren verstopt in holle ruimtes in de bodem van de bloemenkarren en bleven onopgemerkt. De 37-jarige verdachte uit De Meern had hier een aandeel van 21 kilo cocaïne in, aldus het OM. Hij was dus niet voor de volledige inhoud verantwoordelijk, maar speelde wel een aanzienlijke rol tussen aanbieders van cocaïne in Nederland en klanten in het Verenigd Koninkrijk.


Het succesvolle transport stemde tevreden. De criminelen wilden elke week een rit naar het VK laten doen, met als vaste transporteur chauffeur Scania. Het ritselen van nieuwe bestellingen ging verder. En tijdens een tweede drugsrit ging naast cocaïne ook heroïne mee, maar daar ging veel discussie aan vooraf.

Wel of geen heroïne mee?
De Britse klanten ontvingen liever geen heroïne, want als ze daarmee betrapt zouden worden, zijn de straffen die justitie daar eist veel hoger dan de straffen voor de smokkel van andere soorten drugs. Aan Nederlandse kant zat het probleem niet, benadrukte de verdachte uit De Meern in de chats: "Ligt niet aan mij of onze transporteur/chauf (Scania, red.)."

Er ging op deze tweede drugsrit dus ook 30 kilo heroïne mee. En de Utrechter regelde verder nog eens 23 kilo cocaïne. In totaal zou de Urker chauffeur Scania op 20 juli 2020 395 kilo harddrugs voor twaalf klanten meenemen, blijkt volgens het OM uit de ontcijferde chats.

De man uit De Meern stemde verder af hoe de ontvangst in Engeland zou verlopen. De klanten die de drugs kwamen afhalen bij chauffeur Scania moesten daarbij namelijk een afgesproken voorwerp laten zien. Met dit voorwerp konden ze bewijzen dat ze de juiste klant waren. De klanten kregen een uitgebreide lijst met spelregels, waarmee het drugstransport op pad ging: "Voor rippen (bestolen worden, red.) kunnen wij ons niet verzekeren en kunnen wij dus ook niet terugbetalen. Ook hierbij doen wij ons best dit te voorkomen."

"Fout.... in scan gevallen bij Calais"
Na twee succesvolle drugstransporten ging het op 29 juli 2020 tijdens het derde transport mis bij een douanepost bij de kanaaltunnel in Frankrijk, die juridisch gezien onder Brits grondgebied valt. De verdachte Utrechtenaar kreeg hier al snel lucht van en stuurde het volgende bericht in een groepschat: "Fout.... in scan gevallen bij Calais, zijn trailer leeg aan het halen."

De Urker chauffeur Scania bleek 419 kilo harddrugs bij zich te hebben, die volgens de chats voor tien klanten bedoeld was. Scania werd gearresteerd. De drugscriminelen die het transport regelden en betaalden blijven tot deze rechtszaak in Utrecht jarenlang uit beeld.

De Urker chauffeur zat na zijn arrestatie eind juli 2020 negen maanden vast. In april 2021 werd hij in het Verenigd Koninkrijk door een jury vrijgesproken van drugssmokkel omdat het bewijs tegen hem niet overtuigend genoeg was. Tijdens de rechtszaak kon de chauffeur op veel gestelde vragen geen antwoord geven. Hij verklaarde zelf onschuldig te zijn en erin te zijn geluisd door een groep doortrapte drugscriminelen.


Ook diensten van kotters in de aanbieding
De Utrechter verdachte staat nu voor drie feiten terecht. Ten eerste is dat het mede organiseren van de drugstransporten naar Engeland. Het tweede dat hem ten laste wordt gebracht, is het overbrengen van de 85 kilo amfetamine naar Urk. Daarnaast wordt de Utrechter verdachte verdacht van betrokkenheid bij internationale drugshandel tussen 2019 en 2021.

In ontcijferde chats uit die periode biedt hij een verscheidenheid van diensten aan. Hij zegt bijvoorbeeld ook drugs te kunnen laten oppikken op de Noordzee. Hij kent naar eigen zeggen de vissers van garnalen- en andere kotters goed. Hier zijn tijdens deze rechtszaak geen specifieke drugstransporten aan gelinkt.

Waarom staat de Urker chauffeur niet terecht?
Volgens het OM maakt de verzamelde informatie over de rol van de Urker onderdeel uit van het bewijs tegen de man uit De Meern en moet deze ook in die context worden gelezen. Het OM benadrukt dat de Urker chauffeur in Engeland is vrijgesproken.

Volgens het OM is tijdens de zitting niet gezegd de chauffeur wist dat hij drugs vervoerde. Ook is volgens het OM niet gezegd dat de bijnaam Scania toebehoort aan deze chauffeur. Wel is volgens het OM een chauffeur met de bijnaam Scania betrokken geweest bij meerdere drugstransporten.

Omdat chauffeur Scania in deze zaak niet is aangemerkt als verdachte doet het Openbaar Ministerie geen verdere inhoudelijke mededelingen over deze persoon.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel