Regels voor grofvuil verschillen, Almere aantrekkelijk voor afvaltoeristen

FLEVOLAND • Ma 20 november 2023 | 22:00 • Maandag 20 november 2023 | 22:00

'Afvaltoeristen' zorgen ervoor dat de gemeente Noordoostpolder vanaf volgend jaar strenger wordt als het gaat om het brengen van afval. Niet iedereen kan dan meer zomaar langskomen, je hebt een pas nodig. De regels voor het storten van grofvuil verschillen nogal per Flevolandse gemeente. Hoe kan dat en is het niet logischer om dat gelijk te trekken?

In vier van de zes Flevolandse gemeenten heb je een pasje nodig. Er wordt maar één zo'n pasje per adres uitgegeven, welke ook moet achterblijven als je verhuist.

Op die manier kan in de gaten gehouden worden of je echt in die gemeente woont en hoe vaak en hoeveel grofvuil je hebt ingeleverd. Zo wordt ook voorkomen dat inwoners van andere gemeenten afval langsbrengen om kosten in hun eigen woonplaats te besparen.

Lees ook: In Noordoostpolder zijn de regels per januari anders

Hoeveelheid
In Almere wordt niet met pasjes gewerkt. Wel kan een medewerker om legitimatie en een poststuk vragen als het vermoeden bestaat dat je bedrijfsmatig grofvuil komt brengen. Op Urk is een pasje helemaal niet nodig, omdat daar sowieso voor bijna al het grofvuil betaald moet worden. Oud ijzer, papier en koelkasten vormen hierop een uitzondering.

In Noordoostpolder is een groot deel van de milieustraat gratis, maar moet er voor het brengen van bepaalde soorten afval betaald worden als je vaker dan twee keer per jaar langskomt. In Dronten gaat de teller na 100 kilo lopen met 10 eurocent per kilo. In Lelystad mag je zoveel brengen als je wil.

Afvaltoerisme
Ben je net thuis druk met de sloophamer in de weer geweest? In Almere kun je dat puin gratis naar één van de drie milieustraten brengen. En dat werkt afvaltoerisme in de hand, want op Urk kan het wegbrengen van datzelfde bouw- en sloopafval flink in de papieren lopen. 27 euro per 100 kilo moet je daar aftikken. En dat maakt het misschien aantrekkelijk om even naar Almere door te rijden.

Overigens moet je in Almere wel opletten dat het bouw- en sloopafval gesorteerd is, anders mag je het niet achterlaten. En denk je als aannemer na een verbouwklusje ook even goedkoop van je afval af te kunnen in Almere? Ook dat mag niet, want bedrijfsafval heeft weer andere (betaalde) regels.

Verwarrend
De tarieven die gelden op Urk voor de verschillende categorieën grofvuil roepen overigens wel vragen op. Want het wegbrengen van puin kost 4,20 euro per 100 kilo, bouw- en sloopafval kost 27 euro per 100 kilo en volumineus afval zoals piepschuim en andere isolatiematerialen is nog veel duurder: dat kost 55,66 euro per 100 kilo. Waarschijnlijk levert dat af en toe pittige discussies op bij de milieustraat. Volumineus afval verkopen als puin scheelt nogal wat in de portemonnee.

En mocht je je soms afvragen wat je met een kadaver moet doen? Dat kun je in ieder geval sowieso niet kwijt in Almere, want kadavers worden in die gemeente expliciet genoemd onder het kopje: 'Wat kan ik niet inleveren op het recyclingperron of het Upcyclecentrum?'.

Maatwerk
Het is een woud aan regels, dat voor verwarring kan zorgen. Maar waarom is er niet in elke gemeente hetzelfde systeem? Volgens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is afval typisch zo'n onderwerp dat niet door het Rijk opgelegd kan worden. Gemeenten zijn zo verschillend, dat er maatwerk voor de inwoners geleverd moet worden.

"Het is een politieke afweging hoeveel je je inwoners wilt laten betalen en hoe makkelijk je ze het bijvoorbeeld wilt maken. En dat kan een gemeenteraad het beste doen", legt een woordvoerder van de VNG uit. Of het een plattelandsgemeente of een stad is, de financiën en allerlei andere afwegingen spelen mee in hoe de afhandeling van grofvuil in een gemeente wordt ingevuld.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel