Stress, niet naar stage kunnen en studieachterstand; reizigers klagen over busvervoer

FLEVOLAND • Wo 24 januari 2024 | 17:32 • Woensdag 24 januari 2024 | 17:32

De klachten van reizigers over het busvervoer in Flevoland zijn groot sinds vervoersbedrijf EBS in december de busdiensten heeft overgenomen.

Eén van de klagers is Marijke van Slooten uit Urk. Haar hele gezin gebruikt het busvervoer en zelf moet ze drie keer per week met de bus naar Emmeloord. De problemen geven haar stress, want zij moet de deur open doen op haar werk en als ze te laat komt staan mensen te wachten.

Marijke

Lastig
Marijke werkt met mensen met een beperking. Voor hen is de nieuwe dienstregeling volgens de Urkse ook moeilijk. Zij wachten op een specifieke bus en als die uitvalt dan vinden ze het moeilijk om in te spelen op die nieuwe situatie.

Soms neemt ze ook wel een bus eerder in de hoop op tijd te komen. Maar ook dan is het niet altijd voldoende. "Toen bleef de bus gewoon staan op het busstation van Emmeloord." Ook zit de bus vaak overvol, omdat vier eerdere bussen waren uitgevallen. Daarom probeert Marijke mee terug te rijden met iemand anders.

Lees ook: Steeds meer ritten EBS vallen uit, één op de tien bussen rijdt niet

Problemen
Studenten Jesper Otten uit Ens en Anouk Spellen uit Emmeloord nemen dagelijks de bus naar Kampen. Jesse stapt daar over op het Kamperlijntje naar Zwolle. Hij is ICT-student aan Windesheim.

Anouk loopt stage bij een horecazaak in Kampen. Sinds EBS het busvervoer heeft overgenomen van Connexxion zijn zij naar eigen zeggen geregeld in de problemen gekomen.

Anouk en Jesper

"Terug naar huis lukt vaak wel, maar heen is echt een groot probleem", zegt Anouk.

Jesper herkent dat: "Ik heb vijf keer meegemaakt dat de bus niet kwam". Hij heeft daardoor lessen gemist en een studieachterstand opgelopen. Die lessen moet hij op een later tijdstip inhalen.

Anouk zegt dat er ook in het weekend problemen problemen zijn met het busvervoer. Er rijden sinds de nieuwe dienstregeling veel minder bussen in het weekend. "Het lukt me soms niet om naar mijn stage te gaan of ik kom veel te laat."

Jesper en Anouk vertellen hier over hun ervaring met de nieuwe busdienst:

Klagen
Klagen doet Marijke van Slooten bijvoorbeeld bij reizigersorganisatie Rover. De buschauffeur valt ze daar niet mee lastig. Daar voert ze een gesprekje mee of soms wijst ze zelfs de weg. "De buschauffeurs kunnen hier ook niks aan doen, het zijn echt de vervoerders."

Jesper en Anouk hebben ook vaak aan de bel getrokken. "Elke keer wanneer er weer wat is met de bus dan meldt ik dat", zegt Anouk. Jesper vertelt dat niet alleen hij, maar ook zijn moeder en broer bij EBS hebben geklaagd.

Als reactie kregen ze een automatisch bericht met de melding dat de klacht in behandeling wordt genomen. Daar blijft het dan bij. "Ze doen niks met onze klachten", is wat Anouk en Jesper zeggen.

'Provincie moet wat doen'
Marijke wil graag dat de provincie EBS meer aanspreekt. "Ik snap dat er geen boete wordt opgelegd, daar hebben wij als reizigers ook niks aan. Dat geld kunnen ze beter steken in het opleiden van nieuwe buschauffeurs."

Ze zou blij zijn als de nieuwe dienstregeling er is. Ook als dat betekent dat haar normale bus daardoor uitvalt en ze misschien wel eerder op moet. "Dan zit ik wat eerder op mijn werk met een extra bakje koffie, maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel