Heli in ongecontroleerde spin door foute aanwijzing en verwarring in communicatie
Een verkeerde aanwijzing van de luchtverkeersleiding én het gebruik van een verkeerde luchtvaartterm in de daarop volgende communicatie. Dat is de reden dat een leerling-piloot op 18 maart 2022 met zijn helikopter in een ongecontroleerde duikvlucht terechtkomt boven Lelystad Airport.
De piloot krijgt de heli uiteindelijk pas op zestig meter hoogte weer onder controle en hij kan daardoor veilig landen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). Derde solovlucht
De man is op die 18 maart bezig met zijn derde solovlucht die startte vanaf Lelystad Airport. Achter hem vliegt op dat moment toevallig ook een instructeur in een andere helikopter.
Als de leerling-piloot na zijn oefenvlucht het vliegveld nadert krijgt hij van de luchtverkeersleiding de opdracht om 'right downwind' te vliegen. Maar op de manier waarop hij Lelystad Airport nadert zou de instructie 'left downwind' moeten zijn. De leerling-piloot raakt door deze verkeerde instructie in de war.
Cruciaal: 'Repeat' of 'confirm'?
Vervolgens vraagt hij de luchtverkeersleider met de term 'repeat' om de opdracht nog eens te herhalen. En die geeft daarop nogmaals de verkeerde instructie.
Ook de instructeur in de andere heli krijgt daarna de opdracht om 'right downwind' te vliegen en ook deze piloot beseft dat dit niet kan kloppen.
"I am confused"
De instructeur vraagt vervolgens de luchtverkeerstoren met 'confirm' om de instructie te bevestigen. En pas dan beseft de luchtverkeersleider van dienst dat hij de verkeerde opdracht heeft gegeven aan beide helikopterpiloten. Hij noemt de juiste richting, maar dan is de verwarring voor de leerling al compleet. "I am confused", zegt die.
Snelheid is nul
De leerling heeft dan ook niet doorgehad dat zijn helikopter ondertussen verder is gestegen tot 1.630 voet (500 meter hoogte). Ook is de snelheid van zijn heli naar nul teruggelopen. Zijn toestel begint dan linksom te draaien en zet een ongecontroleerde daling in. De heli tolt daarbij minimaal vier keer om de as.
Door de stuurknuppel helemaal naar voren te duwen krijgt de leerling-piloot zijn helikopter uiteindelijk op slechts zestig meter hoogte onder controle. Hij landt daarna veilig op Lelystad Airport.
Lessen voor de communicatie
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft uit dit incident geconcludeerd dat communicatie tussen luchtverkeersleider en piloot altijd cruciaal blijft. Als een piloot bij twijfel vraagt om herhaling ('repeat') van de instructie in plaats van een bevestiging ('confirm'), kan dit leiden tot ineffectieve communicatie: "Terughoudendheid om bevestiging of expliciete verduidelijking te vragen, kan ervoor zorgen dat onjuiste instructie of aannames over hun betekenis worden geaccepteerd."
Wat betreft de verkeerde opdracht vanuit de toren concludeert de OvV dat de werkdruk op dat moment weliswaar hoog was, maar nog niet té hoog: "Skill based errors, waar in dit geval sprake van was, komen vaak voor bij een toenemende werkdruk."
De foute instructie was waarschijnlijk niet twee keer herhaald als meteen was gevraagd om een bevestiging.
Juiste reactie op ongecontroleerde spin
Volgens de OvV handelde de leerling-piloot goed toen zijn toestel eenmaal in de ongecontroleerde spin was gekomen: De reactie van de piloot op deze situatie was volgens het ‘aviate-navigate-communicate’-principe; hij concentreerde zich op het vliegen van de helikopter en bracht de neus van het toestel naar beneden. Op dat moment gaf hij tijdelijk geen aandacht aan het navigeren en communiceren, waardoor hij de controle over het toestel terugwon."
Geluk bij een ongeluk was de grotere hoogte waarop de helikopter vloog toen de duikvlucht begon. Daardoor had de piloot volgens het onderzoek uiteindelijk net genoeg marge om zijn toestel op tijd onder controle te krijgen.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Traumaheli's twee keer 's nachts op Lelystad Airport: 'Als uitzondering toegestaan'
LELYSTAD • Do 29 februari • Donderdag 29 februariOp luchthaven Lelystad Airport was in 2023 geen sprake van nachtelijke geluidsoverlast. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) donderdag. Er vonden in 2023 twee nachtvluchten pla...
-
Omwonende klaagt ruim 1500 keer in een jaar over Lelystad Airport
LELYSTAD • Wo 21 februari • Woensdag 21 februariEen omwonende van het vliegveld in Lelystad heeft vorig jaar ruim 1500 keer geklaagd over overlast bij Meldpunt Lelystad Airport. Dat blijkt uit een jaarrapportage van het meldpunt. In totaal zijn er...
-
Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023
LELYSTAD • Vr 16 februari • Vrijdag 16 februariLelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023. In eerdere ja...
recent nieuws
-
Said krijgt 1,5 jaar cel voor steekpartijen, slachtoffer heeft littekens in gezicht
LELYSTAD • Wo 8 mei • Woensdag 08 meiDe 37-jarige asielzoeker Said A.S. die al een tijd in Nederland verblijft, is woensdag veroordeeld tot achttien maanden cel. De rechtbank acht hem schuldig aan zware mishandeling van een medebewoonste...
-
Sjaals en shirts van Almere City nog weinig te zien in straatbeeld, 'Het duurt even'
ALMERE • Wo 8 mei • Woensdag 08 meiMet een voetbalclub in de eredivisie heeft Almere een gezamenlijke trots erbij. Dat is best welkom in een stad die niet altijd de beste reputatie heeft. Toch is die trots op Almere City FC nog niet ec...
-
Nieuwsoverzicht
Nieuwsoverzicht 08/05 | Zes aangiftes na kermisrellen • Máxima op bezoek
FLEVOLAND • Wo 8 mei • Woensdag 08 meiGoedenavond. Elke doordeweekse dag rond 19.00 uur informeren we je met dit nieuwsoverzicht over het belangrijkste, opvallendste en leukste nieuws van de dag. Met vandaag: • Zes aangiftes van mishandel...