Sluiting Festivalplein in Almere: 'Waar moeten we dan heen?'
Door inwoners en ondernemers in het stadscentrum van Almere wordt wisselend gereageerd op het sluiten van het Festivalplein. De gemeente besloot donderdag om de hangplek in Almere Stad binnenkort met hekken af te sluiten omdat er veel criminaliteit plaatsvindt. Zo raakte er begin april nog iemand gewond bij een steekpartij.
Ook ondernemers maken zich zorgen over wat de sluiting van het plein gaat betekenen voor het centrum. "We hebben ze eerst in de achtertuin gezet en nu moeten we scherp zijn dat ze niet in onze portieken komen", zegt Martin Ort, directeur van Ondernemersvereniging Stadscentrum Almere. Hij was in 2008 één van de initiatiefnemers om de overlastgevers juist vanuit het winkelgebied te verplaatsten naar het Festivalplein.
De maatregel van de gemeente maakt deel uit van een nieuw plan van aanpak, dat de gemeente samen met de politie heeft opgesteld. Dat moet ervoor zorgen dat de overlast afneemt, maar moet ook voorkomen dat de problemen zich verplaatsen naar andere locaties in de stad.
Overlast
De mensen die donderdagavond op het plein aanwezig zijn, reageren verbijsterd op de sluiting. "Waar moeten we dan heen als ze deze plek sluiten?", vraagt een jongeman. Op de vraag of het niet komt door de vele criminaliteit op het plein antwoordt hij: "Ze kijken alleen naar de negatieve dingen, maar het is ook een plek waar we samen kunnen komen."
Op het plein verwachten veel mensen dat ze na de sluiting weer in het centrum gaan rondhangen. Dat is ook niet zo gek, want de hangplek bevindt zich op steenworpafstand van het stadscentrum. De plek was ooit in 2008 aangewezen als ontmoetingsplek, nadat een groep volwassenen overlast veroorzaakte in het Mandelapark.
Gemengde reactie
Ook een aantal voorbijgangers op straat verwacht dat de overlast zich zal gaan verplaatsten naar het centrum. "Dat zal het lelijke centrum nog meer vervuilen", vertelt een jongeman die in het centrum heeft gewoond.
Een vrouw die met haar zoontje in het centrum loopt heeft meer sympathie voor de mensen op het plein: "Het zijn ook mensen die onderdak willen, dus ik vind dat daar eerst een oplossing voor gezocht moet worden."
Ook zijn er sommigen die denken dat het sluiten van het Festivalplein maar weinig effect zal hebben. "Op een gegeven moment ontdek je waar het naartoe is verplaatst en dan gaan ze dat sluiten. Gaan ze dan straks het centrum ook dichtgooien?", vraagt een oudere meneer zich af.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Wethouder Kruis stond op het punt op te stappen: 'Kon het niet verantwoorden'
LELYSTAD • Zo 14 juni • Zondag 14 juniDe Lelystadse wethouder Sjaak Kruis was in januari van plan op te stappen, toen de crisis over de ambtelijke organisatie in het stadhuis tot een uitbarsting kwam. Hij kon zich niet vinden in de manier...
-
Zonnepanelen onder voorwaarden welkom op huisjes werkeiland Lelystad-Haven
LELYSTAD • Za 13 juni • Zaterdag 13 juniDe gemeente Lelystad wil toestaan dat er op de historische woningen op het voormalige werkeiland Lelystad-Haven zonnepanelen worden geplaatst. Ook moet het mogelijk zijn om de woningen te voorzien van...
-
Bewoners Nobelhorst geschokt na dodelijk ongeluk: 'Dit had mijn kind kunnen zijn'
ALMERE • Za 13 juni • Zaterdag 13 juniOp de kruising in Nobelhorst waar vrijdagavond een 14-jarige jongen uit Almere om het leven is gekomen, zijn meerdere boeketten neergelegd. Zaterdagmiddag kwamen mensen bijeen om hem te herdenken. Bewoners...