Harder rijden op buitenring is prima, maar raad Lelystad wil meer inzage in gevolgen

LELYSTAD • Wo 5 november 2025 | 12:43 • Woensdag 5 november 2025 | 12:43

Het idee om de snelheid op de buitenring van Lelystad te verhogen van 50 naar 70 kilometer per uur kan rekenen op brede instemming van de gemeenteraad. Wel moeten de effecten voor de geluidsoverlast en de kosten van noodzakelijke maatregelen nader worden uitgewerkt.

Dat bleek dinsdagavond in een commissievergadering van de gemeenteraad. Die sprak over een onderzoek van bureau Antea, dat de gemeente heeft laten doen naar aanleiding van een motie van Forum voor Democratie over het verhogen van de snelheid op de buitenring.

Als op de Westerdreef en Houtribdreef de snelheid van 50 naar 70 kilometer per uur gaat en die op de Visarenddreef juist omlaag naar 50 kilometer, dan zullen meer mensen de snellere route via de buitenring kiezen. Die is weliswaar slechts twee tot drie minuten sneller, maar automobilisten ervaren dit toch als tijdwinst. Bovendien mijden dan meer mensen de route via het station, waardoor het stadshart beter bereikbaar wordt.

Wel zijn op de Westerdreef en Houtribdreef tal van maatregelen nodig om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bestaande rotondes moeten worden vervangen door verkeerslichten, zodat verkeer veilig de wijken in en uit kan gaan. Om opstoppingen te voorkomen, is een 'groene golf' bij de stoplichten gewenst.

Geluidsoverlast
Ondanks de uitgesproken steun voor de snelheidsverhoging door VVD, Forum voor Democratie, ChristenUnie, CDA, D66, PVV en InwonersPartij zit de raad nog wel met een aantal vragen. Wat zijn nu precies de gevolgen voor de wijken, die langs de Westerdreef en Houtribdreef liggen?

Alleen al door de snelheidsverhoging neemt de geluidsbelasting tot 4 decibel toe. Wordt de toename van het verkeer tot 2040 meegenomen, dan komt daar 2 tot 4 decibel bovenop. Totaal dus 8 decibel extra, zo blijkt uit berekeningen. De PVV deed die 8 decibel af als zeer beperkt en niet meer dan het geluid van ademhalen, maar GroenLinks maakte duidelijk dat het met extra decibellen toch wel iets anders werkt. Bij elke 3 decibel verdubbelt de geluidsintensiteit, is inderdaad een algemene stelregel.

Forum voor Democratie wil graag echte cijfers uit geluidmetingen: hoeveel decibel is het nu? En zijn er wel extra geluidswallen nodig, die wethouder Piet van Dijk ruwweg becijfert op twee tot 2,5 miljoen euro? Of hebben bomen en struiken een geluiddempend effect? Wat is de impact van meer elektrische auto's, die stiller zijn?

Geluidsbelasting
Wethouder Van Dijk gaf aan dat de gemeente eerst nog het eigen beleid voor geluid moet vaststellen. Wettelijk is 70 decibel de maximum toegestane geluidsbelasting, maar in Lelystad is die ooit op 58 decibel bepaald. Bij de overgang van de Wet op de Geluidshinder naar de Omgevingswet moeten de normen opnieuw worden bepaald, bijvoorbeeld op 63 decibel.

Dit heeft direct gevolgen voor het aantal huizen dat extra hinder zal ondervinden, volgens de wethouder ongeveer duizend. Het rapport van Antea spreekt over 582 woningen waarvoor de geluidsbelasting is berekend.

Pas als de gevolgen helder zijn, kan worden berekend hoeveel het kost om extra geluidswallen aan te leggen en waar. Vooralsnog wordt er van uit gegaan dat de aanpassingen aan de buitenring inclusief geluidsmaatregelen circa 14 miljoen euro gaan kosten.

Het college van burgemeester en wethouders gaat aan de slag om de ontbrekende informatie verder uit te zoeken en komt daarmee op een later moment terug naar de gemeenteraad. Wanneer dat is, kon Van Dijk nog niet zeggen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel