Luchthaven start aanbesteding landingsbaan

LELYSTAD
Lelystad Airport is begonnen met de aanbesteding van de aanleg van een vernieuwde start- en landingsbaan. Bedrijven die daarvoor in aanmerking willen komen kunnen zich daarvoor inschrijven.

De werkzaamheden omvatten onder meer de aanleg van een 2.700 meter lange start- en landingsbaan, een nieuwe taxibaan, meerdere vliegtuigopstelplaatsen en verschillende nieuwe wegen op het vliegveld. De aanleg hiervan moet over een jaar beginnen en voor april 2018 klaar zijn.

De komende maanden vindt eerst een voorselectie plaats. Zodra het Luchthavenbesluit definitief is genomen door het kabinet, wordt begonnen met de volgende fase van de aanbesteding.

Lees hier meer over de aanbestedingsprocedure.

reacties (62)

  • Bianca

     

    En ik dacht we zo zuinig op het milieu moesten zijn, auto's zuiniger, energieverbruik zuiniger, lekker belasting en milieuheffingen betalen....waarvoor? Om nóg weer een vliegveld uit te breiden met lawaaierige, stinkende en kerosine-verslindende vliegtuigen vol met vakantiegangers naar en van het buitenland te transporteren? En dan is milieuvervuiling ineens niet meer belangrijk? Weg rust! Weg schone lucht! En al die vogels die hier verblijven? Ook maar wegjagen of afschieten? Lekker diervriendelijk. Ik dacht dat we meer recreatie in de polder wilden, het aantrekkelijker wilden maken. Nee, meer vliegtuigen met vakantiegangers die hun vertier in andere landen maken. In plaats van meer recreatie, krijgen we stank en lawaai. En het steeds extremer wordende weer blijkt dus ook niet mee te tellen...steeds zwaardere wind en de cobinatie van het landen van vliegtuigen. En het economisch belang is echt niet weggelegd voor de polderbewoners, hoor. Dat gaat wel naar het westen. Schiphol en omgeving. Laat Schiphol maar in z'n eigen soppie gaarsmoren en val 'ons' er niet mee lastig...vakantieganger-vluchten...man, man, man.....

    reageer
  • Aero

     

    Hoor je jezelf al praten? Dus jij weet wat je financiële situatie na 2025 is? Of dat je niet ernstig ziek wordt? Of dat er een meteoriet toevallig op je huis botst? Precies, dat kan zelfs jij niet voorspellen en plannen. Niemand kan dat, en dat is het mooie aan dit verhaal. Er wordt ondernemerschap getoond met de luchthaven. Dat betekend risico's nemen, met alle gevolgen van dien. Het kan linksom maar ook rechtsom...verlies of winst, wat je wilt. Uiteindelijk zal er per jaar, per periode gekeken en bijgestuurd moeten worden. Alles wat verder ligt is hypothetisch. Als dit niet meer kan, dan ben je automatisch ook tegen de meeste ondernemers. De ondernemers die ook jou van brood op de plank kunnen voorzien, en dat brood wordt zeker weten niet zonder risico geproduceerd.

    reageer
  • geertje

     

    dan snap je het niet helemaal geloof, aanbestedingen worden vaker gedaan voordat er een besluit genomen is. Wanneer het besluit genomen is zo bij wijze van spreken de volgende dag begonnen kunnen worden. Dit is allemaal tijdbesparing en dus weer kostenbesparing. Maar zeg eerlijk iedereen wist toch dat het vliegveld door zou gaan?

    reageer
  • dave

     

    lees alle berichten weer even door en wat ik nou wel erg grappig vindt......alle tegenstanders lijken net communisten of iets wat eindigt op ist: als het niet zo loopt als zij willen, dan gaan ze huilen......!!dan gaan ze schelden.....!! dan gaan ze ......... pffff wat een kleuters

    reageer
  • Maartje

     

    Moet je nu aan de tegenstanders ook uitleggen waarom je naar de USA zou willen. Het wordt hoe langer hoe gekker met deze lui! Besluit is op ZEER democratische manier genomen en niet door de domste mensen. Accepteer dat denkwijze anders is dan de overgrote meerderheid en berust daar in. Dat heet democratie en eerlijkheid en vooral RESPECT!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Joke

     

    Wat komt men in eigen land te kort, dat dit in de v.s. Gehaald moet worden?

    reageer
  • Tom

     

    Bas, dan heb ik je voor iemand anders aangezien. Mijn verontschuldiging.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Omdat het best ver zwemmen is naar de VS

    reageer
  • Bernd

     

    hou nou op man en lees je eerst eens in. De groei in de luchtvaart is groter dan ooit. Dit wordt al veel eerder een succes.

    reageer
  • Bas

     

    ik woon in Biddinghuizen. Verrassend he. Sorry maar niet iedereen in Biddinghuizen is tegen Lelystad Airport. Ik ken vele dorpsgenoten die ook VOOR zijn.

    reageer
  • Cor

     

    U heeft helemaal gelijk met verliesgevende Europese luchthavens. Het is gewoon schokkend dat Nederlandse overheden nog met droge ogen durven te beweren dat het ooit geld gaat opleveren. In de business case van Lelystad Airport en de second opinion staat ook letterlijk dat ze na 2025 niet weten hoeveel vliegtuigen er zullen vliegen. En dan nog steeds vol blijven houden dat het na 2028 winstgevend wordt. Ongelofelijk wat een onzin! maar volgens bureau Stratagem allemaal heel plausibel. Goh, ook toevallig, hetzelfde bureau dat de gemeente Lelystad heeft ingehuurd om nogmaals de werkgelegenheidscijfers te herhalen, een update heet dat dan. Dit zaakje stinkt, en hier gaan de verantwoordelijke bestuurders nog eens flink op nat!

    reageer
  • Aero

     

    Je hebt duidelijk niet gelezen. Jammer. Ik raadt u daarom aan dit nogmaals te doen alvorens, zoals velen, vanuit emotie te reageren. Daarnaast betreur ik de toon van uw reactie betreffende mij als persoon. U heeft geen idee wie ik ben, waar ik voor sta en wat mijn werkzaamheden zijn. Gezien mijn aanbod tot hulp, om de mensen te voorzien van objectieve informatie om zodoende met beter onderbouwde argumenten te komen (lees: geen emotionele argumenten) kunt u ook niet opmaken hoe ik in de plannen ten opzichte van Lelystad sta. Ik vind het daarom erg knap dat u dit wel kunt concluderen. Ik herken mij dan ook totaal niet in uw uitspraken. Vast staat dat u op generlei wijze verder komt met deze attitude.

    reageer
  • realist

     

    mee eens. pas stond nog in de krant dat de vliegbeweging vorig jaar weer fors is toegenomen. visie is vooruit kijken. snel aanleggen en geld verdienen. we hebben teveel zwartkijkers.

    reageer
  • pldr

     

    boe!

    reageer
  • Tom

     

    ahh Bas, jij woont ook in Almere toch?

    reageer
  • Bas

     

    zie: de reactie van een Tegenstander. Niks democratisch alles wat positief is als onwaar afschilderen. Zelfs als er feiten op tafel worden gelegd. Dit is de reden waarom ik niet eens met deze gevaarlijke mensen in discussie ga

    reageer
  • pldr

     

    bla bla bla! mr de roeptoeter heeft gesproken hoor. Door mensen zoals jij zijn er een hoop mensen die zich beet laten nemen Door dit belachelijk plan te steunen. het verdraaien van het verhaal zodat het uiteindelijk keurig past.. en dan vakkundig (want zo ziet u uzelf vast) Door de strot drukken van geheel flevoland! beste wensen mensen!

    reageer
  • Tom

     

    Ja Maartje, neem daar eens een voorbeeld aan ipv meteen mensen persoonlijk aan te vallen en af te branden. Jij woont toch in Almere, Maartje? Dan is het wel heel makkelijk om over andermans overlast te praten.

    reageer
  • Marcel

     

    Eindelijk, snel de goedkeuring alle negatievelingen weg uit de polder richting een hutje op de hei. mensen met een echte toekomst visie de polder in, kan eindelijk dat landelijke negatieve beeld die een groot aantal polderboeren hebben gecreëerd verdwijnen. Ik wens de klagers dan ook veel zeur plezier in hun hutje op de hei!

    reageer
  • frits

     

    Lelystad maakt gewoon deel uit van de Metropoolregio Amsterdam. Voor mensen die vliegen maakt die 40 km echt niet uit. Trek een straal van 60 km rondom Lelystad, en je hebt een gebied waar vele miljoenen mensen wonen. Dat is toch echt anders dan bij Groningen Airport. Maastricht is ook niet zo'n goed voorbeeld, want dat ondervindt veel concurrentie van de vliegvelden in Luik, Keulen/Bonn, Weeze en Eindhoven. Lelystad heeft niet zo veel concurrentie; Schiphol raakt immers vol. Lelystad is vooral een overloop-vliegveld voor Schiphol.

    reageer
  • Maartje

     

    Hartelijk dank voor uw duidelijke en oprechte betoog. Eindelijk eens iemand die met feiten komt en niet het slappe gekrakeel over: Ik wil dat niet en ik lieg en verzin en overdrijf van alles om mijn zin te krijgen. Laat een ding duidelijk zijn de enorme overgrote meerderheid -duizenden mensen die druk zijn en werken een hierdoor niet continu kunnen reageren- is VOOR uitbreiding van de Luchthaven.

    reageer
  • Aero

     

    Wat een frustratie. Het grijpt je duidelijk aan. Laat ik wel alvast een aantal gaten schieten in je, laten we zeggen: "Betogen." Dit zowel op je website als hier op de website. Herhaaldelijk beroep je in je betogen op een "directe" verwachting van geluidsoverlast tot maar liefst 80 vliegbewegingen formaat B738 per dag(B738 Jargon voor: Boeing 737-800, vergelijkbaar met Airbus A320 ofwel meestvoorkomende vliegtuigen bij vakantiecharters). Tijdens de rekenlessen van mevrouw Jansen op de basisschool is mij geleerd dat een jaar 365 dagen heeft (let op! Hier begint de rekensom mee). Tijdens mijn economie lessen is mij geleerd dat luchtvaart een 24/7 branche is, maar dat ik rekening moet houden met het feit dat vliegtuigen 's nachts niet erg welkom zijn. Maar rekeninghoudende met het feit dat het een 7 daagse operatie per week is, mag ik dus aannemen dat er 365 dagen per jaar gevlogen word op een luchthaven. Terugkomend op mevrouw Jansen, legt zij mij de rekensom voor dat er 80 vliegtuigen per dag (zoals u dat ook bepleit in uw betoog in het eerste kwartaal van dit jaar) vliegen op Lelystad Airport. Uitgaande van de 365 dagen operatie, is de rekensom dus 80*365= 29.200 vluchten type B738 per jaar. In de businesscase van LA staat een groei scenario van 10.000 vluchten bij N1 vanaf 2023, 25.000 vluchten vanaf 2033 en 45.000 vluchten per 2043. U ziet dat er niet direct een relatie is met uw schattingen. De 78 vliegbewegingen die in de de businesscase staan beschreven zijn bij een versnelde groei pas mogelijk vanaf 2028. Dat is over 13 jaar!!! Op zijn vroegst nota bene. Om verder deze roeptoeterij in perspectief te plaatsen ben u blijkbaar van mening dat deze luchthaven, zoals dit klaarblijkelijk beschreven staat in de business case, pas over 27 jaar winst gaat maken. Ook hier blijkt dat in de business case iets heel anders staat beschreven, namelijk vanaf 2028. (Dit is operationeel) De terugverdientijd van alle aanloopkosten, investeringen etc. in 2036. U ziet, ook hier komen uw bevindingen niet overeen met de de daadwerkelijke cijfers, welke overigens nog maar gehaald moeten worden, maar klaarblijkelijk uw verhaal eerder een basis heeft op emotie dan daadwerkelijk feiten. Dit zowel hier als op uw website. Nu even als mens naast elkaar. Natuurlijk is een luchthaven in uitbreiding een potentieel risico voor de regionale economie. Er kunnen, mits de politiek hier voldoende draagvlak voor creëert ook positieve effecten ontstaan. Maar dat hangt af van het ondernemersklimaat in de regio en Nederland. Zolang daar weinig ruimte voor is, MKB nauwelijks tot niet door kan groeien dan zal er ook geen verdere werkgelegenheid ontstaan. Ook kan ik mij voorstellen dat u bang bent voor vervuiling, wat een gegronde argumentatie betreft. Realiseert u zich wel dat u net zo hard gebruik maakt van het vervoer door de lucht. Al is het maar om bepaalde producten thuis te krijgen. M.a.w. ook u werkt mee aan de instandhouding van een markt waarvan u niet wilt dat het bestaat. Althans, niet boven uw huis. Het komt een beetje hypocriet over. Dat maakt u, inclusief uw betoog, nogal ongeloofwaardig. Ik ben zelf werkzaam in de luchtvaart, woon in Lelystad. Ik ben voor de luchtvaart als onderdeel van economische belangen. Een van de grootste werkgevers in Nederland. Ik ben wel tegen overlast boven mijn huis. Daar plaats ik meteen als kanttekening bij dat het mij vrij staat een ander huis te zoeken, en een woonplek te zoeken buiten de overlast zone. Daar heb ik grofweg nog 8 jaar de tijd voordat het echt vervelend word. Ook u. Maar, u kunt hier ook blijven wonen en proberen een manier te vinden om de overlast te beperken. Niet vliegen is geen optie, dat kost teveel banen. (Ik zeg niet dat het banen oplevert, maar aan iedere operationele kist zijn een x aantal banen verbonden) Als je een dergelijke manier wilt vinden, dan stel ik voor om een stichting op te richten, fondsen te werven en luchtvaartexperts in te huren om je verhaal een gedegen basis te geven voor protest en wellicht gedegen alternatieven te bieden die gebaseerd zijn op keiharde feiten en niet op emoties. Mijn bureau bestaande uit luchtvaartexperts kunnen u hierbij ondersteunen. Bij interesse zal ik u dan ook contacteren.

    reageer
  • vliegopbhz.nl

     

    Vliegvelden zijn alleen rendabel als ze een groot verzorgingsgebied hebben. En dat is bij Lelystad niet het geval. Van Omroep Flevoland mag je helaas geen linkjes plaatsen. Google anders even op: EU-funded airport infrastructures: poor value for money Je komt dan uit op het onderzoeksrapport van de EU naar 20 nieuwe luchthavens in Europa die tussen 2003 en 2013 zijn geopend. Best een mooi en leesbaar rapport met gekleurde kaarten en grafieken.

    reageer
  • Jeroen

     

    Je noemt twee vliegvelden op die beide in de puntjes van Nederland liggen, en daarom ook niet rendabel te krijgen zijn. Het zal ongetwijfeld hele lang duren voor het vliegveld winst maakt, maar het heeft een aantrekkingskracht voor andere bedrijven.

    reageer
  • Jeroen

     

    Ik neem aan dat je wel inziet dat een aanbesteding iets anders is dan het kopen van je huis en interieur. Erg kinderachtige vergelijking.

    reageer
  • ik

     

    Dat de uitbreiding er komt is al jaren bekend. Hoe verklaard men anders dat er (nog) geen afrit nr. 9 is op de A6.

    reageer
  • wiebe filippus

     

    eindelijk goed bericht, bouwen met die hap!

    reageer
  • Vliegopbhz.nl

     

    Juist ja.... er is een vliegveld bij Groningen (Eelde), maar dat maakt al jaren zwaar verlies. Ook levert dat nauwelijks extra bedrijvigheid op. Zie hier het bewijs: een luchthaven levert niet onmiddellijk economische groei op. Hetzelfde geldt voor de luchthaven bij Maastricht: daar zijn ze al blij als het structurele verlies beperkt blijft tot 2,5 miljoen/jaar. De rekenmeesters van EU hebben onlangs 20 nieuwe regionale Europese luchthavens [geopend tussen 2003 en 2013] tegen het licht gehouden. Hun conclusie was glashelder: "geldverspilling" "Extra werkgelegenheid leverde het op langere termijn ook zelden of nooit op." Volgens het zeer optimistische bedrijfsplan van Lelystad Airport wordt er pas na 27 jaar winst gemaakt. Een paar tegenvallers en de luchthaven maakt helemaal nooit winst (het meest waarschijnlijke scenario). Kortom: het idee dat je als je ergens een luchthaven neerlegt, er dan vanzelf allerlei mooie economische dingen gebeuren, klopt niet. Vrijwel alle regionale luchthavens in Europa maken verlies. Alleen regionale luchthavens met een groot eigen verzorgingsgebied zoals bijvoorbeeld Zestienhoven (Den Haag en Rotterdam) en Eindhoven (regio Eindhoven) maken een kans. Lelystad - met nog geen 80.000 inwoners - hoort daar duidelijk niet bij.

    reageer
  • pldr

     

    Wat een onzin zeg! die slechte argumenten ben ik echt zo zat! dat jullie daar nog intrappen. . jammer dat het merendeel zo makkelijk voor de gek is te houden. ik ben geboren in de polder en het ligt mij wel aan het hart om ook jullie woongenot te behartigen voordat deze ook verpest is Door stinkende luidruchtige vliegtuigen.. het is niet voor niks dat die kisten op een flinke hoogte moeten zitten als ze over de veluwe vliegen.. maar goed... laten we idd alvast een keuken bestellen..

    reageer
  • pldr

     

    Wat een onzin zeg! die slechte argumenten ben ik echt zo zat! dat jullie daar nog intrappen. . jammer dat het merendeel zo makkelijk voor de gek is te houden. ik ben geboren in de polder en het ligt mij wel aan het hart om ook jullie woongenot te behartigen voordat deze ook verpest is Door stinkende luidruchtige vliegtuigen.. het is niet voor niks dat die kisten op een flinke hoogte moeten zitten als ze over de veluwe vliegen.. maar goed... laten we idd alvast een keuken bestellen..

    reageer
  • wim

     

    Als het gaat om een economische impuls, dan heeft de provincie Flevoland wel wat meer nodig dan deze uitbreiding die een paar honderd banen oplevert. Daarnaast moet het echt aantrekkelijk gemaakt worden voor bedrijven om hier naar toe te komen. De bedrijven die juist vanwege de aanleg van het vliegveld nu wel naar Lelystad en omgeving komen, zullen op 1 of 2 handen te tellen zijn. En deze zullen dan voor een groot deel hun huidige personeel mee nemen. Onder de streep zal weinig extra opleveren, economisch en in banen.

    reageer
  • Joke

     

    Waarom vliegt u allemaal zo graag?

    reageer
  • Ilse

     

    Ik snap natuurlijk best dat alle tegenstanders van een vliegveld in je achtertuin liever een uur rijden zodat ze in in iemand anders achtertuin op een lawaaivliegtuig kunnen stappen als ze weer op vakantie gaan, maar ik ga er ook van uit dat deze provincie geen tweede Groningen wil worden. Geen torenhoge werkeloosheid, onaantrekkelijke economie, wegtrekkende jongeren, een beetje het achterlijke broertje van het spul zeg maar? Flevoland sterft een vlotte dood als er geen economische boost komt. Gronden worden al niet meer verkocht aan bedrijven, leegstand in winkels e.d. is al goed zichtbaar, dorpen die willen groeien blijven achter of krimpen zelfs. Mensen in Flevoland hebben vaak hun roots sowieso ergens anders dus is het niet moeilijk om weer weg te trekken. Flevoland heeft dit economisch gezien gewoon nodig.

    reageer
  • Piet

     

    Ja hoor, voor iedere landing wordt betaald.

    reageer
  • goede oude tijd

     

    Klopt precies wat U beweerd.Toen ik mijn huis kocht ging ik ook niet naar een bank voor een hypotheek,maar kocht eerst de keuken,parketvloeren,bestrating,beplanting etc.Ik dacht toen ook mocht de hypotheek niet doorgaan dan kan ik alles even afbestellen.

    reageer
  • fien

     

    zou tijd worden. Binnen 20 min op het vliegveld en dan op vakantie. En goed voor werkgelegenheid

    reageer
  • frits

     

    Haarlemmermeer is een van de rijkste gemeenten van Nederland door de OZB die Schiphol betaald (en Schiphol verrekent dat in de landelinsgrechten). Dus geen opcenten, maar wel veel andere belasting.

    reageer
  • Serge

     

    Ben de weg even kwijt.

    reageer
  • kees

     

    zo is het. ook verstandig

    reageer
  • Hendrik

     

    Denk bij de provinciale verkiezingen nog even goed aan de partijen die dit doorgedrukt hebben en de bevolking voor de gek hebben gehouden met werkgelegenheidscijfers en veel te rooskleurige groei. Aantal vluchten op Schiphol is sinds 2000 gemiddeld met minder dan 500 per jaar gestegen. Uitbreiding Lelystad Airport is daarom verspilling van belastinggeld dat veel beter naar onderwijs of zorg kan.

    reageer
  • Gre

     

    dit wordt een groot succes zoals alle locale luchthavens van de schiphol groep. De groei zit er flink in. prachtig

    reageer
  • Gre

     

    goed lezen er wordt nog niks besloten. De procedure is correct en transparant. keurig.

    reageer
  • Kees

     

    het zeker door

    reageer
  • kees

     

    heel mooi dat het eindelijk zover zal zijn

    reageer
  • piet

     

    stelletje zeikers zijn jullie. gewoon doen. Toppie.

    reageer
  • Maurice

     

    Durf het artikel goed te lezen. Er staat duidelijk dat als de plannen goedgekeurd worden, ze naar een volgende fase in de aanbestedingsprocedure gaan.

    reageer
  • Jasper

     

    Prima, aanleggen die handel en bouwen. Kan niet vlug genoeg komen die luchthaven. Top

    reageer
  • pldr

     

    dr is nog niks besloten maar al wel aanbesteden??? zo word de burger dus elke keer weer voor de gek gehouden !

    reageer
  • goede oude tijd.

     

    Geweldig zo"n vliegveld.Goed voor de lawaaioverlast en het leefklimaat.Ook neemt de vervuiling flink toe.Nadat alles met windmolens was volgebouwd, bleef er gelukkig nog een stukje over voor landingsbanen.Neen de polder vol met koolzaad,fazanten,hazen en biologische bedrijven is voor goed voorbij.Zouden die vliegtuigen net als wij automobilisten ook opcenten betalen?

    reageer
  • Bas

     

    eindelijk weer eens mooi en positief nieuws

    reageer
  • Wolf

     

    Lekker met de fiets naar de luchthaven om op vakantie te gaan. heb nu al zin.

    reageer
  • Wolf

     

    Ik vind het anders goed nieuws hoor.

    reageer
  • Wolf

     

    Geweldig nieuws man dit is goed voor Flevoland

    reageer
  • Jeroen

     

    Het is logisch dat de aanbesteding eerder gebeurd dan dat er daadwerkelijk een akkoord is. Op die manier kan er direct begonnen worden, zodra het akkoord er is. Mocht het onverhoopt toch niet doorgaan, dan kan het uiteraard nog stilgelegd worden.

    reageer
  • monique

     

    Kun je nagaan hoe het vieze spelletje al gespeeld is. Terwijl er zwart op wit nog geen akkoord voor doorgaan van het vliegveld is, dat uitgesteld was. Bah!

    reageer
  • Jan

     

    Eindelijk

    reageer
  • Henk

     

    Slecht nieuws

    reageer
  • henk

     

    niet best

    reageer
  • henk

     

    hou toch op koos. dit wordt hopeloos

    reageer
  • rcl

     

    dat is mooi. weer meer werkgelegenheid

    reageer
  • oost

     

    hoera... NOT!

    reageer
  • Koos

     

    Goed nieuws!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert