6 vragen en antwoorden over de uitbreiding van Lelystad Airport

LELYSTAD
Lelystad Airport mag uitbreiden. Dat wordt dinsdag officieel bekend gemaakt. De belangrijkste vragen en antwoorden hieronder op een rij.

1 - Is er nog bezwaar mogelijk tegen het besluit?

Tegen het besluit is geen beroep mogelijk bij de bestuursrechter, maar wel bij de civiele rechter.

2 - In welk tempo gaat Lelystad Airport nu groeien?

De luchthaven groeit in drie fasen.

Fase 1 begint vanaf 1 april 2018 en biedt capaciteit aan maximaal 10.000 vliegbewegingen (een start en een landing), dus 5.000 vluchten. Dat zijn 13 vliegtuigen per dag. Aan het eind van deze fase verwerkt het vliegveld per jaar circa 1,5 miljoen passagiers. Bij fase 1 hoort de verlenging van de start/landingsbaan tot 2.700 meter (inclusief verharde veiligheidsstroken aan beide uiteinden), een verharde taxibaan en een terminal langs de Larserweg. Er zijn vier opstelplaatsen voor vliegtuigen. De investering bedraagt 58 miljoen euro.

Fase 2 is voorzien vanaf 2023 en leidt in 2033 tot groei naar 25.000 vliegbewegingen per jaar (34 vliegtuigen per dag) en circa 3,7 miljoen passagiers. De taxibaan wordt hiervoor verlengd en krijgt een extra toerit, wat de capaciteit vergroot. Het aantal opstelplaatsen verdubbelt naar acht. Ook komen er extra parkeerplaatsen. De investering bedraagt 12 miljoen euro.

Fase 3 start na evaluatie van de effecten van de eerste twee fasen. Rond 2033 wordt besloten of het vliegveld mag doorgroeien tot 45.000 vliegbewegingen (61 vliegtuigen per dag) en circa 6,7 miljoen passagiers. De terminal wordt dan uitgebreid en krijgt een pier langs de Larserweg, met in totaal 16 opstelplaatsen voor vliegtuigen. Ook komen er nog meer parkeerplaatsen. De investering bedraagt 20 miljoen euro.

3 - Komen er ook nachtvluchten?

Lelystad Airport is open vanaf 06.00 uur tot 23.00 uur, met een uitloop tot 24.00 uur voor vliegtuigen die door onvoorziene omstandigheden zijn vertraagd. Nachtvluchten - waar enkele maatschappijen om vragen - zijn niet toegestaan: de politiek is daar fel tegen gekant.

4 - Waar kan ik straks met het vliegtuig naar toe?

Dat is nog niet duidelijk, want nog geen enkele luchtvaartmaatschappij heeft toegezegd naar Lelystad te komen. Schiphol wil vakantievluchten naar Lelystad verplaatsen, die niet per se op de nationale luchthaven thuishoren.
De lengte van de start/landingsbaan bepaalt welke vliegtuigen er kunnen komen en waar zij naar toe kunnen. De meest voorkomende toestellen zullen de Boeing 737-familie en Airbus A320-familie zijn. Zij zullen vooral bestemmingen aan doen binnen circa 2.000 kilometer vanaf Lelystad Airport, naar verwachting vooral aan de Middellandse Zee. Intercontinentale vluchten staan niet gepland.

5 - Waar in Flevoland krijg ik straks vliegtuigen over mij heen?

De overlast is het meest merkbaar bij Dronten-West, Biddinghuizen en in het buitengebied van Zeewolde.

De definitieve vliegroutes moeten nog door staatssecretaris Mansveld worden vastgesteld, maar zullen naar verwachting grotendeels gelijk zijn aan de routes zoals die in 2014 zijn voorgesteld door kabinetsadviseur Hans Alders. De routes hangen af van de windrichting.

Bij westelijke wind: vliegtuigen stijgen op richting Almere, maken op circa 600 meter hoogte bij Almere Oosterwold een U-bocht en stijgt langs bedrijventerrein Trekkersveld bij Zeewolde naar het noordoosten door tot circa 4.500 voet (1.500 meter). Om het dalende Schipholverkeer niet te hinderen, mogen vliegtuigen vanaf Lelystad pas ter hoogte van Biddinghuizen door stijgen tot 6.000 voet (2.000 meter) om Flevoland bij Elburg te verlaten.
Landende vliegtuigen vliegen aan via het Ketelmeer. Op 3.000 voet hoogte passeren ze Dronten West en dalen dan in een rechte lijn door naar de luchthaven.

Bij een noordoostelijke wind: vliegtuigen stijgen tussen Dronten West en Swifterbant door en bereiken boven het Ketelmeer 6.000 voet.
Landend vliegverkeer komt Flevoland op 6.000 voet binnen bij Elburg en daalt langs Biddinghuizen, Trekkersveld Zeewolde en maakt boven Almere Oosterwold op circa 1.700 voet (600 meter) een U-bocht om tegen de noordoosten-wind in te landen.

6 - Blijven de kleine vliegtuigjes ook gebruik maken van Lelystad Airport?

De kleine luchtvaart wordt aan banden gelegd. Omdat voor Lelystad Airport verkeersleiding wordt ingesteld, moeten sportvliegers zich aan nieuwe routes houden en mogen zij niet meer overal komen. De luchthaven verwacht dat het aantal vliegbewegingen van de kleine luchtvaart afneemt van 110.000 nu tot 42.000 straks.

reacties (45)

  • herman

     

    Als de passagiers zouden moeten betalen voor wat ze consumeren zou het vliegen een stuk duurder worden. Bijvoorbeeld ; brandstofbelasting ,gebruik van het luchtruum en de kosten daarvan. Het verminderen van woongenot van onder-wonenden ,waardevermindering van hun woning ,gezondheidsklachten ,de kosten van het elders moeten recreeren omdat dat niet meer bij huis kan .De gezondheidsschade van fijnstof .Ik ben er zeker van dat bovenstaande zaken net als voor sigarettenfabrikanten ,asbestfabrikanten ,Groningse gas delvers en lawaaimakers vroeg of laat op het bordje van de veroorzakers komt te liggen .Nu wordt er nog zo veel mogelijk zand in de ogen gestrooid en gelogen met behulp van de overheid die ons welvaart in plaats van welzijn geeft.
    Spiegeltjes en kralen in plaats van een rustige schone leefomgeving .Schiphol wordt pas geloofwaardig als de belanghebbende zelf onder de vliegroutes gaan wonen .Maar ook niet het vliegtuig nemen om de weekenden ver van huis door te brengen .Ik schaamde me omin een vliegtuig te reizen en lang en laag boven een bewoond gebied te vliegen zoals mij jaren geleden is overkomen boven Bangkok ik ben er nog misselijk van . Als er om de 20 minuten de hele middag lang een daler naar Schiphol over komt is mijn dag volkomen verpest . En dat komt voor in de vakantie drukte.

    reageer
  • Bassus

     

    Wat ik echt niet begrijp is dat de kleine luchtvaart moet verdwijnen van Lelystad. Dat zijn degen die Lelystad tot nu toe overeind hebben gehouden. In de VS kunnen deze bijna overal samen een vliegveld delen, waarom hier niet ? En daarbij, hoe kun je een business plan maken zonder dat je weet hoeveel vliegbewegingen er gaan plaatsvinden. Dit ruikt nu al vies..... politici; we kunnen makkelijk zonder

    reageer
  • david

     

    lees vandaag dat easyjet 120 arbeidsplaatsen op schiphol heeft met 3 vliegtuigen.nu komt daar 1 toestel bij en dat is goed voor 30 nieuwe arbeids plaatsen......dussss

    reageer
  • Tom

     

    @Richard Schuurman ik heb 2 kanttekeningen bij dit artikel: Het is inderdaad correct als je het aantal vliegbewegingen deelt door 2; dan heb je het aantal vliegtuigen. Voor mensen echter die zowel in de aanvlieg als opstijg route wonen maakt het niet uit dat het 2 keer hetzelfde vliegtuig is, het aantal vliegbewegingen is het relevante cijfer; Er worden investeringsbedragen genoemd, maar dat betreft alleen de investeringen in LAP zelf, Zaken als een nieuwe afslag van de A6 zijn hier bv. niet bij betrokken (die afslag kost 70-90 miljoen euro, op te hoesten door de belastingbetaler). Voor de rest lof voor dit artikel, het geeft een goed overzicht van de stand van zaken.

    reageer
  • Freek

     

    Met dank aan de PVDA, en de linkse meneer Alders

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Freek

     

    PVDA heb je sowieso niet nodig, die presteren toch niets.

    reageer
  • pionier

     

    Als deze generatie 80 jaar geleden had bestaan was Flevoland er nooit gekomen, soms is vooruit denken kansen creëren.

    reageer
  • Albert

     

    Geen enkele maatschappij ziet het zitten om te verhuizen naar Lelystad. Een enkeling zal het misschien doen die alleen vliegtuigen van een bepaald type heeft die daar in Lelystad kunnen landen. De naastgelegen Oostvaardersplassen, waar ook kranten over volgeschreven wordt, kunnen we dan ook meteen wel vergeten. Een uniek natuurgebied naast een vliegveld is niet de meest ideale situatie....

    reageer
  • Diforno

     

    Flevoland en Lelystad staan al aan de afgrond.... Zonder de ontwikkelingen die u noemt, Flevokust en luchthaven Lelystad vallen wij in die afgrond en komen wij er nooit meer boven op. Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat er zo ingewikkeld is om dit te beseffen. Ik ben ook voor groen en blauw maar zeker niet ten koste van alles...

    reageer
  • Is er wel een geweten ??

     

    Inderdaad Frits klopt helemaal ,de vliegtuigen vliegen niet op water!! Trouwens wat dacht u anders waar de verbrandings afvalstoffen blijven??En vergeet niet dat bij , vooral bij warmere weer dat het lekker stinkt.Lekker inademen Fritsie kun je wat harder lopen ,vooral doen.Dergelijke stoffen zijn geheel onschadelijk toch! De aanvliegroute zal ook wel eens draaien ,Schiphol bedacht dit ook later!!Dus vertrouwen komt te voet en verdwijnt te paard. En omdat de auto het doet kan er nog meer bij?Een zeer wijze oplossing.

    reageer
  • frits

     

    De aanvliegroute naar Schiphol loopt nu over Lelystad en Almere. Zitten deze steden in een vettige nevel? Zitten plaatsen als Castricum (Polderbaan) en Leiden (Kaagbaan) in een vettige nevel? Bangmakerij voor niets. De A6 geeft meer luchtvervuiling en geluidshinder. Maar de auto laat u vast niet staan.

    reageer
  • Richard Schuurman - redactie

     

    Alle voorspellingen ten spijt is er op dit moment niets te zeggen over het effect dat de luchthaven op de werkgelegenheid heeft. Feit is dat er op een luchthaven werk verricht moet worden. Denk aan douane, beveiliging, vliegtuigafhandeling, schoonmaak, horeca etc. Hoeveel banen dat oplevert hangt af van hoe druk het wordt. De stelregel '800 banen per miljoen passagiers' lijkt op andere luchthavens redelijk te kloppen. Of die banen door mensen worden bezet die nu al op Schiphol werken? Dat kan, maar hoeft niet. Ook daar blijft werk, dus de banen kunnen wel degelijk naar Flevolanders gaan of een ieder die bereid is te reizen. Indien het vliegverkeer er toe leidt dat recreanten de campings/bungalowparken in Flevoland gaan mijden, dan leidt dat ongetwijfeld tot verlies van banen. En dan is niet in te schatten of er bedrijven naar Flevoland komen juist vanwege de nabijheid van het vliegveld. Lelystad Airport als banenmotor? Ik denk dat we dit pas zien bij doorgroei naar Fase 2.

    reageer
  • Johan B

     

    Wat ik nog steeds mis (ook in dit artikel) is een gedegen analyse over die vermeende werkgelegenheid. Ik weet wat de diecteur van Lelystad Airport gezegd heeft ("150 banen erbij"), ik weet ook wat Hans Alders zelf gezegd heeft ("geen idee"), ik weet eveneens dat er ook banen zullen verdwijnen. Maar hoe zit het nou precies? Zijn die extra banen echt nieuw en worden de mensen daarvoor gevonden in Flevoland of komen die steeds maar met een busje van Schiphol? Komen de bouwvakkers van de aannemers uit Nederland of uit Polen? Ik ben bang dat de werkelijkheid wel eens heel anders zou kunnen blijken te zijn dan wat wij hopen (ook al zou je tegen dat vliegveld zijn). Kom op redactie, hier ligt een schone taak voor jullie!

    reageer
  • Is er wel een geweten??

     

    Bizarre is dat de aanvliegroute en de vertrekroute regiobreed meer overlast zal geven.Zelfs de Noordoostpolder zal overlast krijgen o.a. Ens en Kraggenburg.Zijn er nog wel eerlijke mensen die voorlichting geven?? De kerosine zal zeker een vettige nevel geven,Lekker gezond polder eten.Gezonde lucht met verbrandings stoffen gezellig wonen in de polder.

    reageer
  • Geweten

     

    Wat een nieuws... Flevoland bestaat uit drie polders, drooggelegd tussen 1942 en 1968. De polders zijn ontworpen in een tijd van grote veranderingen (opkomst van de auto, mechanisatie in de landbouw, individualisering in de samenleving). Dat zie je terug in het landschap. Uit die tijd stamt ook het vliegveld en de verplaatsing van deze activiteit van Schiphol naar de polder.... weten wij het weer? Het vliegveld is al ontworpen en dat weet iedereen die hier in de polder kwam wonen. Er is een vliegveld bij Lelystad dat van Schiphol is...dus er zou gevlogen gaan worden wisten wij al zeker in de jaren '70. Dus alle opwerpingen is mostert na de maaltijd. Bedrijfsvoering wat voor vluchten.... is aan Schiphol. Dus... zelf geen goedkope vluchten boeken. Gewoon een camping zoeken in FLevoland voor vakantie

    reageer
  • Richard Schuurman - redactie

     

    Het is geen 1 april-grap: het Luchthavenbesluit wordt dinsdag gepubliceerd in de Staatscourant. Morgen nemen we al vast een interview op met staatssecretaris Mansveld.

    reageer
  • Wezel

     

    kan iemand ontzenuwen dat het hier om een 1april-joke gaat?!?!

    reageer
  • frits

     

    Dat is ook ooit onderzocht. Kost tientallen miljarden, en de zakenlui die op Schiphol vliegen zitten dat te ver van de Amsterdamse zuidas en beurs af. Uitbreiding van Lelystad Airport (net zoals de afgelopen jaren Eindhoven) is de beste oplossing voor ons land. Daar zijn voldoende kosten-baten-analyses naar verricht.

    reageer
  • frits

     

    Door de lengte van de landingsbaan (ook na verlenging) kan Lelystad niet gebruikt worden voor de verre vluchten (zulke vluchten zijn zwaarder beladen). Met een paar slimme trucjes door gebruik van het begin en einde van de baan is Lelystad geschikt voor vluchten naar de Canarische eilanden, Marokko, Turkije, Kreta, Cyprus, Egypte. Dat is voor een 'leisure airport' voldoende. Vluchten voor verdere bestemmingen blijven op Schiphol. Een nog verdere verlenging van de baan van Lelystad Airport zou ten koste gaan van de circuits van de ANWB enz.

    reageer
  • frits

     

    Wat een kolder. Lelystad en de provincie betalen de investeringen in het vliegveld niet. Zelfs als het vliegveld mislukt, betekent dat niet dat gemeente en provincie aan de tand van de afgrond komen te staan. Ten aanzien van de overslaghaven heeft u wel gelijk. Daarvoor draaien provincie en gemeente wel voor de investeringen en het risico op. Daarom ben ik tegen de overslaghaven, maar voor uitbreiding van het vliegveld. Die uitbreiding levert overigens wel degelijk extra banen op. Schiphol, Eindhoven en Rotterdam airport zitten allemaal tegen hun maximale capaciteit aan. Lelystad maakt dus extra vluchten mogelijk, en leidt dus tot extra banen. En nee, de reizigers uit de Randstad en midden-Nederland willen niet via Groningen of Maastricht vliegen. Dan zijn Brussel en Antwerpen nog eerder in beeld. Verlieslijdend zijn Schiphol, Rotterdam en Eindhoven overigens ook niet. Zeer lucratief juist, en uiteindelijk vangt het rijk als aandeelhouder deze winsten.

    reageer
  • lompe klompe

     

    Foute boel, de verbouwing van de luchthaven Flevoland wordt betaald met miljoenen, verbouwing van dezelfde grootte op Schiphol kost hetzelfde getal maar dan in miljarden, lekker voordelig, we moeten op de kleintjes letten. Laat Flevoland schoon. Zet een nieuwe vliegbasis op de Noordzee met rondom windmolens. Heeft Schipholzee gratis stroom. Mooi hé.

    reageer
  • Mars

     

    Goed dat de knoop is doorgehakt. Nu wordt het tijd voor Lelystad om een goede shuttleverbinding te maken naar het station. En moeten er waarschijnlijk meer hotels komen. Ook zullen er meer bedrijven naar hier komen. Ik sta hier best positief tegenover. Vooral omdat er geen nachtvluchten plaatsvinden. Dit zou best wel eens de redding van de provinciehoodstad kunnen zijn.

    reageer
  • Richard Schuurman - redactie

     

    U heeft gelijk dat het vliegbereik van de genoemde vliegtuigen groter is dan 2000 kilometer. Een A320 met 150 passagiers kan 6150 kilometer vliegen. We passen dit aan. Bedoeld was te zeggen dat vanaf Lelystad vooral bestemmingen worden aangevlogen binnen Europa op circa 2000 kilometer van de luchthaven.

    reageer
  • Richard Schuurman - redactie

     

    Het aantal vliegbewegingen bij de vraag en antwoorden is op basis van een heel jaar. Een beweging is een start en landing, dus 25.000 bewegingen zijn 12.500 vluchten per jaar. Dit aantal is gedeeld door 365 dagen. Het is te verwachten dat er in de zomer meer vluchten zijn vanwege de vakantie, maar de praktijk leert dat er het hele jaar door vakantie cq stedentrips worden gemaakt. Om die reden gaat uw rekensom niet op.

    reageer
  • Janny

     

    De gevolgen zijn nog veel groter, want Lelystad Airport gaat alleen vakantievluchten doen. 5000 vluchten delen door 10 weken vakantie is 500 vluchten per dag = 72 vluchten per dag 22500 vluchten delen door 10 weken = 2250 vluchten per week = 321 vluchten per dag. Dat is 18 vliegtuigen per uur , dat is iedere 3 minuten een dalend of stijgend vliegtuig. (m.u.v. 24.00 uur - 06.00 uur. )

    reageer
  • Herman

     

    Wat voor problemen met de infra? Lelystad ligt net zo ver af van de snelweg als vliegveld Maastricht. Eindhoven ligt veel verder van de snelweg. Misschien weet je het niet maar de toerit van vliegveld Lelystad ligt aan de A6 en kost ongeveer 2 minuten rijden. Auto's en bussen kunnen daar komen. ALLEEN Schiphol is ook per spoor te bereiken, geen enkel ander vliegveld in Nederland. Dus, WAT is jouw punt?

    reageer
  • Huub

     

    Geweldig eindelijk wordt de knoop doorgehakt en verandert Flevoland van slaapprovincie in een echte provincie. Dit heeft veel te lang geduurd. top

    reageer
  • Drontenaer

     

    Dit wordt een financieel debacle.... Zolang de infra naar flevoland lelystad te wensen overlaat gaat geen maatschapij hierin investeren (lees: vliegen op lelystad) Hoeveel inwoners van Flevoland zouden in een referendum "JA" hebben gestemd ?

    reageer
  • Louise

     

    De wethoudertjes gaan er niet over. De besluitvorming en inspraak is geweest. Besluit ligt op nationaal niveau. Wat wilt u nog bereiken met dit commentaar op een lokale omroep? Klinkt als de boeren die bang waren voor de eerste stoomtrein.

    reageer
  • Het bereik van de vliegtuigen klopt niet... De 737 New Generation (-600, -700, -800 en -900) vliegtuigen waar veel mee wordt gevlogen door chartermaatschappijen hebben een bereik van ongeveer 5400 km en de A320 iets meer dan 6000 km.

    reageer
  • Ben

     

    Het aanleggen van het geheel met alles wat er bij hoort genereert al meer banen dan hieronder verondersteld. Schiphol raakt vol en kan niet meer verder uitbreiden. Dus de enige optie is dan Lelystad ontwikkelen. En dat kan dan niet anders. Of het een debacle wordt....zal de toekomst uitwijzen. Maar al dat negatieve gepraat heeft niet zozeer te maken met de uitbreiding en of het al dan niet slaagt, maar wordt vooral gevoed doordat de tegenstanders geen vliegtuigen willen in hun nabijheid, of de drukte van de bezoekers niet wensen. Maar dan moet je dat zeggen en niet alle mogelijke randzaken of doemscenario's als argument aandragen.

    reageer
  • Flevofan

     

    Als het hier gaat om "zelfbedachte gedachtenspinsels", lijkt het me dat je die die dan met de juiste woorden weet te weerleggen. Mogen we jou aanspreken als dit over zoveel jaar een gigantisch drama wordt? Waarschijnlijk ben je dan "gevlogen" en weet nergens iets over

    reageer
  • Flevofan

     

    Wat een kleinschalige gedachte als je het hebt over werkgelegenheid hier. Dat gaat dus ten koste van werk elders in Nederland. Dus netto schieten we daar als Nederland niets mee op. Er zijn vele vliegvelden die een veel betere infrastructuur hebben, maar die allemaal verlies lijden. Had dan gekozen om daar in te investeren, maar nee. De wethoudertjes in Lelystad rollen over elkaar om zich op de borst te kloppen voor dit "geweldige" project. Lelystad die allemaal van die leuke posters heeft als je de stad in komt "...dit zijn onze huismussen" en die prat kon gaan op schone lucht. Helaas, helaas. Met de zuinigste raming moet er 100 miljoen geïnvesteerd worden, dus waarschijnlijk zal dit 250 miljoen worden. Elke groot project wordt vele malen duurder. Nu nog even die belachelijk onnodig overslag haven aan de kust er door drukken en we staan aan de afgrond. Dit wordt het Delfzijl van de polder.....

    reageer
  • Ben

     

    Jammer joh

    reageer
  • Ben

     

    Wat een onzin verhaal wordt hier geuit..... Neem je verlies als tegenstander en kom niet met deze zelfbedachte gedachtenspinsels

    reageer
  • Patadje

     

    Bent U ingeweide of ingewijde ?

    reageer
  • pldr

     

    Wat ongekovelijk jammer dat dit besluit is genomen. Alle voors en tegens zullen op termijn pas echt beleefd worden en de dan te constateren overlast niet meer terug te draaien. De korte termijn visie ontneemt het karakter van de polder en gaat voorbij aan het oorspronkelijke beeld waar de polder voor is droog gelegd. Ik vind het treurig dat dit zo is gelopen.. en beraad mij te zeerste of ik hier dan wel wil wonen.

    reageer
  • De ingeweide

     

    Nu is de pech dat het soort vliegverkeer nauwelijks werkgelegenheid gaat opleveren. Je hebt kans dat er 100 tot 150 nieuwe banen bij komen en dat er ook nog zo'n 200 banen overgeplaatst worden uit Schiphol. Kortom, dit wordt de flop van 2018. Wat wel komt is de overlast. Tenzij het een spookvliegveld wordt wat neutrale deskundigen inschatten. Intussen verdwijnt er zo'n 120 miljoen in de drain van de overheid. Schiphol is ook overheid. En dan komt de aap uit de mouw. Net als Eelde, Twente en Maastricht kan de gemeente Lelystad en de Provincie gaan opdraaien voor de exploitatie. Politici zeggen nooit sorry en herstellen nooit hun dwalingen. Dat betekent dat de Provincie Flevoland nog jaren geld kan bijpassen en dat de belastingen (opcenten) omhoog moeten. Maar Lelystad kan met vliegtuigjes spelen.

    reageer
  • Dirk

     

    Zou goed zijn als de uitbreiding door kan gaan. Let wel, werkgelegenheid is prio 1! Daarbij is het noodzaak om de ontwikkeling in de omgeving te stimuleren door het aantrekken van maakindustrie en logistiek. Het vervallen van 50% van de kleine luchtvaart is prima, daar hebben wij nu veel last van. De economische effecten zullen echter wel even op zich laten wachten tot 2020. Het is natuurlijk niet zo dat er bij het zetten van de handtekening direct 500 banen gerealiseerd zijn. Daarnaast zal de bouw ook tot overlast leiden en de onderhoudsbedrijven tijdelijk verstoren. Eerst maar eens nieuwe vestigende bedrijven aantrekken, grond verkopen en daarmee de business case in praktijk realiseren. Egotripperij van PvdA wethouders hebben wij hierbij niet nodig. Wat we nodig hebben is Schiphol, welwillende luchtvaartmaatschappijen en investeerders, actieve partners en provinciale samenwerking binnen de MRA. Lelystad is slechts de vestigingsplaats, maar wel een met toekomst! Starten met die baan zou ik zeggen!

    reageer
  • frits

     

    Het vliegveld mag ook direct geschikt gemaakt worden voor fase 2. Daar is geen nieuw luchthavenbesluit van de staatssecretaris voor nodig. 34 vliegtuigen per dag in deze fase is ook een vreemde omschrijving. Het gaat om gemiddeld 34 starts en gemiddeld 34 landingen per dag. Maar in de voorjaars- en zomerperiode wanneer de meeste vakantievluchten zijn, zullen dat er meer zijn.

    reageer
  • Ben

     

    Geen van de 110.000 vliegbewegingen per jaar van de kleine luchtvaart, dus afgelopen jaren vele honderduizenden, hebben tot een noodlanding of crash geleid n.a.v. van een botsing met een vogel.

    reageer
  • Richard Schuurman - redactie

     

    Volgens staatssecretaris Mansveld vormen de vogels in de Oostvaardersplassen geen gevaar voor de vliegtuigen, omdat het vliegveld ver genoeg weg ligt. Rondom het vliegveld komen volgens haar geen grote aantal vogels voor en kunnen die met beheersmaatregelen worden verjaagd. De Vogelwacht Zuid-Flevoland en Vogelbescherming vinden dat Mansveld onjuiste vogeltellingen gebruikt en waarschuwen voor grote veiligheidsrisico's van trekvogels door de vliegroutes.

    reageer
  • hans

     

    1 april grap?

    reageer
  • Hans

     

    Hoe gevaarlijk zijn de vogels van de Oostvaardersplassen voor de vliegtuigen?

    reageer
  • Piet

     

    Dit is geweldig voor de werkgelegenheid in Lelystad en omgeving.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert