Ryanair wil vliegen vanaf Lelystad Airport

LELYSTAD
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair wil gaan vliegen vanaf Luchthaven Lelystad. Dat heeft de commerciële baas van de prijsvechter, David O'Brien, gezegd tegen RTV Noord-Holland.

De uitspraak is opmerkelijk omdat eerder dit jaar Lelystad Airport nog ontkende dat er überhaupt gesprekken waren met Ryanair. Ook eigenaar Schiphol kon in maart nog niet één naam noemen van een luchtvaartmaatschappij die na uitbreiding gebruik zou willen maken van het vliegveld in Lelystad.

Dankzij de uitbreiding vanaf 2018 zijn vluchten met grotere vliegtuigen mogelijk. Eerst zijn dat 5000 vluchten per jaar; op termijn is groei mogelijk tot ruim 12.000 vluchten per jaar. Nachtvluchten worden in Lelystad niet toegestaan. O'Brien noemt het aantal vluchten vanaf Lelystad nog wel 'een lachertje'. In het begin is dat beperkt tot 13 à 14 vluchten per dag. O'Brien zegt dat Ryanair nu al 60 vluchten per dag vanaf Lelystad zou kunnen uitvoeren.

Ryanair is niet de enige maatschappij die vanaf Lelystad wil vliegen. Volgens dagblad Trouw wil ook de kleine maatschappij AIS Airlines uit Lelystad de baan gebruiken. AIS Airlines vliegt nu nog alleen in Zweden en in Duitsland.

reacties (28)

  • Maartje

     

    Worden sommige mensen niet heel erg moe van zichzelf? Het is WEL het gerenommeerde AIS Airlines uit Lelystad die vluchten wilt gaan uitvoeren. AIS staat bekend als solide en eerlijk. Het is een luchtvaartmaatschappij, pilotenopleiding, hebben simulatoren waar ook piloten van grote airlines worden bijgespijkerd en doen onderhoud aan toesyelkrn. Dus klets alsjeblieft geen onzin .

    reageer
  • Eric

     

    Ik weet zeker dat het ais is die hiermee wordt bedoeld.... Veel oud leerlingen met torenhoge schulden kunnen hierover meepraten.

    reageer
  • Snuffelaar

     

    Dat wordt Te Koop bord in de tuin.

    reageer
  • Bart

     

    Wat een vervelend nieuws voor iedereen die zo sterk overtuigd was dat er geen maatschappijen zouden zijn die vanaf Lelystad Airport wilden vliegen...

    reageer
  • ik

     

    het onderstaande is uit het interview : Tot nu toe vindt Ryanair Lelystad Airport echter een lachertje. Als de luchthaven in 2018 na een grote verbouwing met lijnvluchten gaat beginnen, zijn er dagelijks in totaal maar drie starts en landingen toegestaan. In 2040 moet dat dan zijn opgelopen tot 60 per dag. Een grote grap, vindt de Ierse topman: "Als Ryanair die zestig starts en landingen nu al zou moeten verzorgen, hebben we dat binnen enkele maanden voor elkaar." met andere woorden als ryanair er meteen 60 per dag kan doen,hebben e dit binnen paar maanden gerealiseerd.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Dirk

     

    Haha, veel low cost Maatschappijen leven van bekostiging door overheid of Airports. Die komen niet zomaar! Wie denkt dat we er zijn heeft het mis! Natuurlijk positief, maar laten wij wel eerlijk blijven. Ze zijn er pas al het contract getekend is en het toestel land en vertrekt. Tot die tijd is alles meer dan onzeker. Schiphol zit nog lang niet op zijn capaciteit 430.00 tegen over 510.00 max. Daarnaast bieden de problemen bij Air France - KLM voldoende kansen voor overige partijen om op Schiphol uit te breiden als het nog verder achterop raakt. Lelystad moet zich richten op kansen die reëel zijn, niet praten over maar scoren.

    reageer
  • Geenvliegroutesbhz.nl

     

    Reismedia meldt het volgende: " Ryanair: 'Lelystad Airport is a joke' - De Ierse low cost carrier Ryanair neemt luchthaven Lelystad geheel niet serieus vanwege de minimale mogelijkheden die luchtvaartmaatschappijen krijgen. Dat zei Ryanairs chief commercial officer David O'Brien vandaag tijdens een persbriefing in Eindhoven tegen Reismedia. Ondanks lage verwachtingen wil Ryanair toch op Lelystad Airport gaan vliegen. Al is het maar één vlucht per dag." Man... man... man.... wat een enthousiasme van Ryanair

    reageer
  • Bewoner

     

    Ryanair neemt luchthaven Lelystad geheel niet serieus vanwege de minimale mogelijkheden die luchtvaartmaatschappijen krijgen. Dat zei Ryanairs chief commercial officer David O'Brien vandaag tijdens een persbriefing in Eindhoven tegen Reismedia. Ondanks lage verwachtingen wil Ryanair toch op Lelystad Airport gaan vliegen. Al is het maar één vlucht per dag.

    reageer
  • De Vries

     

    Maximaal een vlucht per dag. Voor de rest denken ze er niet over om vaker vanaf Lelystad te vliegen.

    reageer
  • ik

     

    volgens trouw,wil AIS Boeings kopen. wordt nog druk op lelystad in 2018.mooi!

    reageer
  • Jos '56

     

    Helemaal mee eens. Van de week nog gelezen: Zorgen om fijnstof rond Schiphol. Vliegtuigen blijken 300.000 van de zeer schadelijke nanodeeltjes per kubieke centimeter uit te stoten !!

    reageer
  • ohm1981

     

    Laat ze maar komen. Goed voor de economie en werkgelegenheid.

    reageer
  • Barbara

     

    Een andere kant van deze medaille is de luchtvervuiling die voor sommige enthousiastelingen met dichtgeslibde neuzen, longen en/of aderen nog steeds onzichtbaar blijft. Voorbeeldje Schiphol: dag en nacht worden de normen rond Schiphol overtreden. Metingen laten zelfs zien dat de overheid het niet eens noodzakelijk vindt om afdoende maatregelen te nemen om voor voldoende gezonde lucht te zorgen. Kabinet Rutte laat van alles van waarde uit haar slappe handjes vallen om zich maar staande zien te houden. Hebben dan al die verstandige mensen die niet (meer) roken dat voor niets gedaan?

    reageer
  • frits

     

    Wat een gemekker. Hoezo onleefbaar met grote risico's op ongelukken? Als ik dat mag geloven, is de complete Randstad en Brabant ook onleefbaar gezien alle vliegvelden. Met 1 start-/landingsbaan zal Lelystad Airport niet meer dan 65.000 a 70.000 vluchten per jaar van grote vliegtuigen aankunnen (bij nachtsluiting). Omdat er restricties in het luchtruim zijn tijdens piekuren van Schiphol, ligt het maximum feitelijk rond 45.000.

    reageer
  • frits

     

    12.000 vluchten per jaar klopt niet. Lelystad Airport wordt tegelijk geschikt gemaakt voor fase N2, dat wil zeggen 25.000 vluchten per jaar. Dat past al mooi bij de ambitie van RyanAir. Voor fase N3 (45.000 vluchten per jaar) moet de testbaan van de RDW aangekocht worden.

    reageer
  • Hetty

     

    Dat wordt dus meer astma medicijnen gebruiken!!! LELYSTAD GEEFT LUCHT is dus definitief van de baan! Ik ga mijn zorgkostenrekening dan maar bij de gemeente deponeren want ik vraag hier niet om!!!

    reageer
  • Piet

     

    Nee, dat is Stella en die zit in Teuge. AIS zet zijn eigen leerlingen na de opleiding in op de eigen vloot om ervaringsuren op te bouwen.

    reageer
  • Frans

     

    zei de muis, tegen de olifant...

    reageer
  • Ron

     

    Goed nieuws!

    reageer
  • Eric

     

    Ais .... Is dat niet die dubieuze vliegschool. Die zegt baangarantie te geven als je de opleiding haalt.... Lijkt me niet een goed idee, aangezien die al erg vaak in opspraak is gekomen.

    reageer
  • Flip

     

    Go AIS!

    reageer
  • Henk

     

    Ryanair wil graag vanaf Schiphol vliegen voor zakelijke reizigers, als voorwaarde van slots op Schiphol zal Ryanair de toerist vanaf Lelystad moeten ophalen, de eerste jaren wat met korting om zo Lelystad van de grond te krijgen.

    reageer
  • Peter

     

    Wat een top nieuws. Lelystad gaat groeien. Maak je borst maar nat Almere

    reageer
  • Maartje

     

    Artikel niet volledig! Transavia heeft vaak genoeg aangegeven Lelystad als thuisbasis te willen voeren. Inclusief haar kantoren en facilitaire onderdelen. Maatschappij Wizz wilt gaan vliegen op de Luchthaven Lelystad. Er zijn er veel meer trouwens maar die voeren goede onderhandelingspoker.

    reageer
  • Albert

     

    Goede zaak voor Lelystad.

    reageer
  • Rob

     

    nou daar gaan we dan hoor voor een appel en een ei maatschappij van start, 5000 vluchten straks en later 12000 vliegbewegingen. Zie de geschiedenis van Schiphol waar die oorspronkelijk naar toe mag groeien en met. Welke aantallen die nu al overschreden zijjn. Gaat straks ook met Lelystad gebeuren en ik zie de berichten al helemaal voor me. Mensen we worden in het pak genaaid. En Zuidelijk Flevoland wordt onleefbaar met risico's op grote ongelukken met Schiphol zo dicht in de buurt, volgens mij zijn de beslissers zich daarvan niet bewust of spelen er andere belangen.237701

    reageer
  • Ash

     

    Kijk eens aan. Dit is toch niet de minste. Positief dat hij meer vluchten wil dan mogelijk is. Blijkbaar gaat het toch gebeuren met Lelystad airport. Mijn koffers staan al klaar.

    reageer
  • johan

     

    geweldig nieuws. ik kan niet wachten!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert