Steeds minder vliegverkeer op Lelystad Airport

LELYSTAD
Het aantal starts en landingen op Lelystad Airport is sinds 2011 met éénvijfde gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Lag het aantal zogenoemde vliegbewegingen vijf jaar geleden nog op ruim 123.000, vorig jaar waren dat er nog maar 99.000.

Volgens een woordvoerder van het vliegveld past de afname in het landelijke beeld. Bij de meeste kleinere luchthavens liep het aantal vluchten de afgelopen jaren terug door de verslechterde economie.

In Lelystad werden er vooral minder lessen gegeven door vliegscholen. Dat komt omdat het moeilijker is geworden om een lening af te sluiten voor een pilotenopleiding.
 

reacties (15)

  • Bas

     

    Als je denkt dat Schiphol zo maar wat toet en maar wat doet, zul je bedrogen uitkomen. Uiteindelijk 45 000 vluchten per jaar wat door Ryanair al snel gehaald gaat worden.

    reageer
  • Hannes

     

    Laten we hopen, dat ze weg blijven, want het is nog een hoop roeter getoe.

    reageer
  • Maartje

     

    Je vergeet 1 belangrijk ding. De meeste inwoner, de gemeente Lelystad en Provincie Flevoland zijn er blij mee, maar het idee, de wens en het besluit en initiatief komen echt van de Schiphol Groep zelf. Denk je nou echt dat de Schiphol Groep zomaar iets doet?

    reageer
  • Bart

     

    Je bent echt abuis Rutger. Schiphol zit vol, Lelystad is hard nodig, dat gaat helemaal goed komen. Misschien klinkt het als prestige maar deze plannen zijn vooruitstrevend en goed onderbouwd. We zullen er veel plezier van hebben.

    reageer
  • jan

     

    Sluiten dat vliegveld zie dat hwt nu al een flop word

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Hannes

     

    Mag ik aannemen dat het om zelf uitgezochten feiten en cijfers gaat. En dat het niet onder een niets zeggende kreet, kretologie valt.

    reageer
  • Rinus

     

    Vergelijk de start en landings tarieven eens dan zie je dat Lelystad AirPort in de TOP 3 staat.

    reageer
  • Piet

     

    Er zijn er een paar failliet gegaan de laatste jaren, maar dat is meer een gevolg van de crisis. Inmiddels zijn we daar langzaam uit aan het komen, dus het aantal vliegbewegingen gaat wel weer stijgen. Alleen hoor je de luchthaven daar niet over, want ze zoeken argumenten om vol te houden dat er ruimte zat is voor de grote luchtvaart en dat er geen vertrekbonussen nodig zijn voor de vertrekkende vliegscholen en onderhoudsbedrijven.

    reageer
  • Dirk2

     

    Wat vooral interessant is zijn het aantal vestigers in relatie tot de vertrekkers, overnames en faillisementen. Zijn de vliegbewegingen daar een directe afgeleide van?

    reageer
  • Rutger

     

    Prestigeproject waar geen enkele economische grond voor is. Op Schiphol is ruimte zat. Bovendien zit idd geen enkele airline te wachten op verplaatsing vluchten naar Lelystad.

    reageer
  • Bas

     

    Ja hoor jaloerse not have... van Transavia en RyanAir weten we het al zeker. Transavia verplaatst zelfs haar hele homebase naar Lelystad

    reageer
  • frits

     

    Goede ontwikkeling. Minder klein grut maakt meer ruimte beschikbaar voor de grote toestellen.

    reageer
  • frits

     

    Jawel hoor. Ryanair, Transavia, AIS Airlines, Corendon hebben allemaal al te kennen gegeven vanaf Lelystad te willen vliegen. TUI heeft aangegeven de vluchten van Eelde naar Lelystad te verplaatsen als de concurrenten ook vanaf Lelystad gaan vliegen. Ryanair heeft het al concreet over 60 vluchten per dag. Aangezien Ryanair op Schiphol geen extra slots meer kan krijgen in de ochtend (Schiphol is in de ochtend vol), is Lelystad Airport nu een nog serieuzere optie. Ryanair heeft ook al honderden extra vliegtuigen besteld om de komende jaren stevig uit te breiden. Lelystad Airport kan daarbij een serieuze rol vervullen om Ryanair ook in Nederland een groter marktaandeel te geven. Transavia zal naar Lelystad verhuizen om meer slots op Schiphol voor de KLM vrij te maken, zeker nu enkele andere snel groeiende maatschappijen uit het Midden-Oosten en Azië eisen dat Schiphol de bevoorrechte positie van de KLM aanpakt en meer slots vrijmaakt voor deze opkomende maatschappijen. Deze ruimte zal gecreeerd worden door KLM-dochter Transavia uit te plaatsen.

    reageer
  • Bart

     

    Tijd om uit te bereiden dus!

    reageer
  • Almeerder

     

    Haha, en dat wil gaan uitbreiden. Zijn er al serieuze airlines geïntersseerd in Lelystad? Nog geen enkele!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert