Milieudefensie maakt bezwaar tegen weg naar vliegveld

LELYSTAD
Milieudefensie maakt bezwaar tegen de verbindingsweg en de aansluiting op de A6 die ervoor moeten zorgen dat het vliegveld na de uitbreiding goed bereikbaar is. De lokale afdeling heeft een zienswijze ingediend tegen het plan

Volgens Milieudefensie kan verkeer van en naar luchthaven Lelystad prima afgewikkeld worden op de al bestaande wegen en leidt een nieuwe aansluiting op de A6 zo dicht bij de bestaande afslag Lelystad alleen maar tot vertraging en onveilige situaties. 

Bovendien vreest Milieudefensie voor de grauwe kiekendief. Medewerkers van de vereniging hebben zelf waargenomen dat de kiekendief foerageert in het gebied waar de nieuwe verbindingsweg gepland is, maar volgens de plannenmakers komt de vogel in dat gebied helemaal niet voor. 

Woensdag is de laatste dag dat er op het plan gereageerd kan worden. De provincie Flevoland gaat nu alle ingediende reacties verzamelen in een nota, en op basis daarvan bepalen of het plan aangepast moet worden voordat er een besluit valt. 
 

reacties (41)

  • Piet

     

    Ik heb het idee dat mensen standaard klagen als er iets veranderd moet worden. Altijd maar weer hetzelfde geklaag over het milieu. De klagers verplaatsen zich zeker alleen maar te voet of met de fiets?

    reageer
  • Breuk L.

     

    Nou en? Wat is uw punt? U basseert uw stelling op hele oude gegevens de nieuwe generatie vliegtuigmotoren zijn vele malen stiller en zuiniger dan 10 jaar geleden. Als iedereen die zijn/haar mond vol heeft over het milieu nu eens zelf ALTIJD op de fiets gaat, geen producten koopt die vanuit Azie per boot hierheen komen (werkelijk de grootste vervuilers op de wereld qua transport) en actief aan geboorte beperking doet (De mens is zelf de grootste vervuiler van de wereld), dan is de wereld een heel stuk beter af. Maar nee diegene die altijd het hoogste word voeren over het milieu en onze leefomgeving komen altijd met de auto, hebben minimal 4 kinderen en shoppen bij Blokker, Marskramer en Xenos...... hoeveel boter past er op een hoofd?

    reageer
  • Jan R. Bakker

     

    Nou,noem dat maar "vooruitgang" zo'n vliegveld in je achtertuin. Vliegen wordt alleen maar in stand gehouden door overheden die stelselmatig weigeren hiervoor BTW + milieuheffingen in rekening te brengen. Dit in tegenstelling tot alternatief vervoer als spoorwegen en auto's terwijl een vliegtuig passagier aantoonbaar vijf maal zoveel energie per kilometer verbruikt.

    reageer
  • Thomas

     

    Het wordt tijd om de wet zo te wijzigen dat een dogmatisch zeurgroepje als Milieudefensie aansprakelijk kan worden gesteld voor alle schade die ze oprichten door bezwaar te maken tegen elke vorm van vooruitgang.

    reageer
  • Dick

     

    Overdrijven in ook een vak. Klein hoekje van de burchtkamp ben je dan kwijt.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • TjakkA.\/\/.

     

    De grauwe kiekendief. Het was even afwachten met welk bedreigde diersoort zo'n links extreem clubje zou komen, maar het is dus de grauwe kiekendief geworden.

    reageer
  • Bas

     

    Heeft u alle berichtgeving wel ooit gelezen? Deze luchthaven is niet van de overheid maar van de private kapitaal zeer krachtige Schiphol Group. Heeft u ook nooit gelezen wat de goed door absolute feiten onderbouwde reden is van de aanleg van de luchthaven? Ik denk van niet.

    reageer
  • Jan

     

    Kan die club niet eens ophouden met treineren en dwars te doen. Wat een geld en tijdverspilling

    reageer
  • frits

     

    Dwars door De Burchtkamp. Dan heeft de natuurlobby pas echt een punt van klagen.

    reageer
  • frits

     

    Nee, dit is evht het ontwerp dat se provincie als inpassingsplan/bestemmingsplan in procedure gebracht heeft. Terug te vinden via het linkje in het arrikel van Omroep Flevoland (die linkjes zijn echt een meerwaarde, complimenten OF). Vreemde ligging komt door de Burchtkamp.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het is maar een impressie. Meest waarschijnlijk komt er gewoon een uitvoegstrook en dan rechtsaf naar het vliegveld. De aansluiting is er alleen voor het verkeer uit de randstad. Uit het Noorden kan men gewoon de Larserweg nemen.

    reageer
  • Ik

     

    Zijn er ook nog mensen die oog hebben voor de economische voordelen die het vliegveld voor de stad Lelystad kan opleveren??? Misschien voor niet jezelf dan misschien wel voor je kinderen of kleinkinderen.

    reageer
  • waterwijker

     

    Tja, milieudefensie wegzetten als extreem links doen eigenlijk alleen extreem rechtse types. Gelukkig zijn er daar prettig weinig (al is iedere er natuurlijk een te veel) van in Nederland.

    reageer
  • Jan R. Bakker

     

    Die verbindingsweg is inderdaad een heel logische oplossing, alleen de hier voorgestelde route van de afslag van de A6 naar die verbindingsweg is onnodig gecompliceerd, tijdrovend en milieubelastend. Die afslag kun je beperken tot 1 bocht naar rechts van 90 graden die dan naadloos aansluit en invoegt op de goede weghelft van die verbindingsweg......zonder noodzakelijke verkeers(lees:stop-)lichten. Deze simpele oplossing kost ook nauwelijks extra ruimte.

    reageer
  • Dick

     

    Nee, niet logisch. Waarom nou weer een systeem bedenken waarbij je vanaf de A6 vanaf Almere afkomt wil je niet onderaan de afrit nog een keer de verkeersstroom naar de A6 (vanaf het vliegveld) kruisen om zodoende op de nieuwe weg uit te komen. Beter is om voor de weg al van de A6 af te komen en met een mooie ruime bocht de nieuw te bouwen weg op te komen. Beter voor de doorstroming. Voorkomt files op de A6.

    reageer
  • Dick

     

    Hendrik, Ik heb nieuws voor je, Bij Lelystad-Noord kun je via de N307 naar Dronten. Hoewel ik liever heb dat jij via de N309 blijft rijden, anders wordt het daar nog drukker dan het nu al is.

    reageer
  • buitenwegbewoner

     

    Volgens mij heel logisch, die halve aansluiting. Komende vanuit Amsterdam/Almere kun je met een 180 graden bocht de snelweg af, dan linksaf richting vliegveld. Komende vanaf het vliegveld ga je over de A6 en voeg je in richting Amsterdam/Almere. Verkeer vanuit Dronten/Lelystad/Emmeloord komt over de bestaande wegen. Wel zo handig; extra verkeer zal vooral vanuit de Randstad komen en belast zo niet het lokale verkeer bij Lelystad.

    reageer
  • Frits

     

    Die rare aansluiting heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de afrit niet door het vogelgebied De Burchtkamp van het Flevolandschap mag. Dat gebied ligt langs de A6 bij de nieuwe aansluiting. Die vogels hebben trouwens blijkbaar geen last van de A6, maar dat terzijde.

    reageer
  • Frits

     

    Het is eigenlijjk wel duidelijk waarom. Die weg komt er niet voor het vliegveld zelf, maar voor alle bedrijventerreinen die tussen de A6 en het vliegveld moeten komen. Die vogels moeten dus sowieso al weg (maar zoals anderen hier al schrijven, zie ik de kiekendief ook dagelijks bokven bermen langs drukke wegen, dus die weg is het probnleem niet). Daarnaast droomt Lelystad van een ringweg die ook vanaf de nieuwe aansluiting Lelystad-Zuid naar de Westerdreef moet lopen om de Larserdreef te ontlasten. Net zoals KC beschrijft.

    reageer
  • Joke

     

    Hieperdiephoera voor extreem links.

    reageer
  • Jake

     

    Klopt helemaal wat je schrijft! Want de logica van hoe deze weg zou moeten gaan lopen ontgaat mij totaal. Maar ja ik ben natuurlijk geen expert... Maar een goede doorstroming zie ik hier niet mee gebeuren.

    reageer
  • Pro Vliegveld

     

    haha is idd heel merkwaardig

    reageer
  • Hendrik

     

    Als rijkswaterstaat dan toch aan de A6 gaat sleutelen, kunnen ze beter een aansluiting maken naar de Dronterweg, even verder naar het noorden. Al het verkeer richting Dronten, moet nu via de oostkant van Lelystad, of via Lelystad-Noord. En dan de bestaande weg naar het vliegveld aanpassen, zodat de verkeersstromen daar ook genoeg ruimte hebben. Zou trouwens ook wel handig zijn als er meer geïnvesteerd werd in het openbaar vervoer van en naar de luchthaven. Meer bussen die veel frequenter gaan rijden dan nu het geval is, met aansluiting op de trein binnen en buiten Flevoland. O, en als melkkoe natuurlijk een groot parkeerterrein waar je tegen betaling lang kan parkeren.

    reageer
  • Lisannne

     

    Waarom maken ze zo'n halve aansluiting niet bij de N309? Dat kan hartstikke simpel. Het viaduct is er al.

    reageer
  • Jan R. Bakker

     

    Wat een merkwaardig ontwerp die "halve aansluiting A6": kom ik vanaf de A6 (vanuit richting Almere), moet ik dus eerst onder die verbindingsweg door, vervolgens een bocht naar rechts van 180 gr., dan een haakse bocht naar links van 90 gr. waarbij ik het verkeer vanaf het vliegveld in de richting A6/Almere ook nog eens moet kruisen..... Weer erg fijn voor de doorstroming m.b.v. de daar dan noodzakelijke stoplichten.

    reageer
  • Knielus

     

    Ja hoor , daar komen die stakkers van milieudefensie nog eens even een bezwaar maken wat de samenleving de komende tijd weer kapitalen gaat kosten. Hoera, er zit vast wel weer een beestje wat alles tegen houden kan.

    reageer
  • Pieter

     

    Dat vliegveld levert economisch gezien zo meteen geen reet op, alleen geluidsoverlast zullen we er allemaal van gaan ervaren. Die extra weg is ook niet nodig want dit vliegveld zal toch nooit gaan renderen, er zijn al zat vliegvelden in zo'n klein land als dit. In Spanje heeft men diverse vliegvelden gebouwd waar amper gebruik van gemaakt wordt en inmiddels verlaten zijn,waarom leert men nooit van andermans fouten en blijft men volhouden dat het nodig is en 'ons' zoveel op zal leveren.

    reageer
  • Frits

     

    Wat goed dat Milieudefensie tegenwoordig verkeerskundigen in dienst heeft die zich zorgen maken over de verkeersveiligheid en doorstroming. Bij Rijkswaterstaat, provincie en gemeente is die deskundigheid natuurlijk helemaal niet aanwezig, die komen met onveilige oplossingen die ookm nog slecht voor de doorstroming zijn.

    reageer
  • KC

     

    De verbindingsweg direct doorverbinden met Lelystad en vanaf Lelystad een afslag naar de A6 richting Emmeloord. Dit ontlast de Larserdreef.

    reageer
  • Frits

     

    De nieuwe terminal komt helemaal nietg aan de Eendenweg! Dat lost dus niets op!

    reageer
  • Brutus Bralpuip

     

    Goede zet van Milieudefensie. Net als het vliegveld, waar in no time jaarlijks veel belastinggeld naar toe zal moeten omdat het nooit rendabel te exploiteren is, is ook die aansluiting op de A6 volstrekt overbodig. Maar als het gaat om milieu, natuur en landschap (zie de landschapverwoestende windmolens in Flevoland) dan geeft de provincie Flevoland niet thuis.

    reageer
  • Rob

     

    tuurlijk het zal niet, zeldzame asfalteend gevonden?

    reageer
  • Ron

     

    Dit kan alleen in Nederland.

    reageer
  • Barbara

     

    Niks geen verveling hoor!Je maakt toch middels zo'n wegaanlegging gebruik van ruimte waar ook Flora en Fauna een plek van leven hebben? Kan toch rekening mee worden gehouden al kun je het henzelf niet vragen.

    reageer
  • Kitty

     

    Het is vaak een soort van strohalm waar extreem linkse types (zoals milieudefensie) zich aan vastklampen. Zo gaat dat in Nederland. En verderop in de Oostvaardersplassen laten we de grote grazers gewoon lekker doodhongeren...

    reageer
  • Dick

     

    Nee, straks met z'n allen op de N302 in de file staan is goed voor het milieu. Verbieden die club.

    reageer
  • HM

     

    Ik zag vandaag nog een grauwe kiekendief jagen in de groenstrook tussen de rijbanen van de A6 tussen Lelystad en Almere. Prachtig gezicht. Maar zo bang zijn die vogels dus niet. Dat Milieudefensie zich nu tegen die weg keert, is gewoon het eigen bestaan rechtvaardigen.

    reageer
  • kees d.

     

    Plannenmakers hebben helemaal niets met fauna die lastig kan worden met de aanleg van die ontsluitingsweg. Als vogelaar weet ik wel zeker dat de Grauwe Kiekendief daar fourageert. Ik heb niets tegen de komst van een Airport Lelystad met meerdere vliegbewegingen maat het moet niet ten koste van alles. Het kan volgens mij ook goed via afslag Lelystad en Larserweg. Dan hoef je alleen de Eendenweg te verbreden.

    reageer
  • Jaap

     

    Ik heb er pok al eens een tijgermug gezien.

    reageer
  • sterk

     

    In het gebied zijn ook Milieudefensie marmotten waargenomen, van een zeer zeldzame soort. Als er iets wordt ondernomen is er in Nederland altijd wel iets of iemand die bezwaar maakt, soms alleen maar uit verveling. Wat zijn wij toch een zeldzaam volkje geworden...

    reageer
  • Jan

     

    Goed zo weg met dat vliegveld

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert