Overleg over veiliger N50 bij Kampen

FLEVOLAND
De provincies Flevoland, Overijssel en een aantal gemeenten gaan eind deze week overleggen hoe de N50 bij Kampen zo snel mogelijk veiliger gemaakt kan worden.

Het Flevolandse deel van de Rijksweg is inmiddels vierbaans, maar de N50 bij Kampen is nog tweebaans. Op de drukke weg gebeuren geregeld ongelukken en staat het verkeer tijdens de ochtend- en avondspits vaak in de file. Ook verkeer dat vanuit Dronten richting Zwolle wil rijden ondervindt hierdoor vertraging.

De aanpak van de weg is een verantwoordelijkheid van het Rijk. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zei eerder dit jaar dat zij de wens van de regio kent, maar dat andere wegen in Nederland voorrang krijgen. Met een gezamenlijke lobby hopen de provincies en gemeenten de minister alsnog op andere gedachten te brengen.

reacties (25)

  • Ed

     

    De conclusie dat er op een smartphone werd gekeken, is wel erg snel getrokken. Of neemt u het voor het gemak maar aan? Het kan ook onervarenheid zijn geweest, leidend tot slecht anticiperen. Als je op een onoverzichtelijk punt te veel snelheid hebt en plotseling moet remmen voor stilstaand verkeer, is de kans groot dat je het niet redt. Oplegger was beladen, dus: extra massa, dus: extra remweg. Dat is toch een ander scenario dan op de smartphone turen. Al is het nog steeds onprofessioneel.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Het ministerie heeft er voor gekozen om tussen Ramspol en Apeldoorn in de N50 passeer stroken aan te leggen in plaats van de hele weg te verbreden. Gevolg is dat waar inhalen kan er alles aan wordt gedaan om nog net even die vrachtwagen die voor je rijdt nog even in te halen. Zie daar regelmatig vrachtwagens die vol in de ankers moeten om een aanrijding te voorkomen. Dus het komt er eigenlijk op neer dat de passeerstroken de verkeersveiligheid ter plekke niet ten goede komen. Maar met het rijk als wegbeheerder moeten er eerst grote of ernstige ongevallen gebeuren voordat er maatregelen worden genomen. De infrastructuur naar het noorden is altijd al het stiefkindje van de overheid geweest. Of het nou de Zuiderzeelijn was of een fatsoenlijke snelweg is, fatsoenlijke infrastructuur komt er gewoon niet, zolang beleid wordt gemaakt door politici uit de Randstad (inclusief Almere en Lelystad).

    reageer
  • Me to

     

    Flevoland gaat helemaal niet over de Ramspolbrug en kan deze dus ook niet meteen goed hebben aangelegd. Dit is trouwens ook niet gebeurd. De Ramspolbrug was nog niet klaar of de weg er naar toe vanuit Emmeloord werd verbreed. En daar is de Ramspolbrug niet op voorbereid. Dus als het stuk aan de anderekant verbreed zou worden, blijft de Ramspolbrug een flessenhals.

    reageer
  • Dick

     

    Nee snugger, ik heb dat ongeval niet gemist. Maar wat denk je dat filesignalering gaat veranderen aan een chauffeur die op z'n smartphone zit te kijken ipv op de weg te kijken. Juist, helemaal niets want hij signaleert net als dat hij de stilstaande auto's voor hem niet signaleert HELEMAAL NIETS. Ik roep niet voor niets dat hij NIET heeft zitten opletten. Had ie dat wel gedaan, dan was dit ongeval NIET gebeurd. Je kunt allerlei systemen neerzetten, als er niet naar gekeken wordt verandert er helemaal NIETS.

    reageer
  • Dick

     

    Totale bullshit. Echt, filesignalering lost niks op zolang mensen met andere dingen dan met autorijden bezig zijn. En dat is nou net wat hier aan de hand is, er wordt niet opgelet maar we zijn met smartphones etc. in de weer. Als we allemaal eens wat meer met autorijden bezig waren dan ging het een stuk beter.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • flevolander

     

    Verbindingsweg tussen grote verkeersaders (A6,A7,A32,A50,A28) aanleggen als 2/3-baansweg is vragen om slachtoffers. Overigens vraag ik me af of de weg snel vierbaans is te maken: Brug over de ijssel is behoorlijk smal voor 4 banen. Dan heeft Flevoland het beter aangepakt door ramspolbrug meteen goed aan te leggen.

    reageer
  • Marcel

     

    Het is een combinatie van onveilig gedrag, nog snel even inhalen of op de telefoon kijken en de beperkte capaciteit van de weg. Voornamelijk het stuk van kampen - kampen zuid is een echte flessenhals. De provincie heeft onlangs wel de kruising bij kampen verbeterd alleen is het probleem daardoor nu verschoven richting de N50. De weg 2x 2 baans maken zorgt voor een betere doorstroming en minder kans op spontane files. De viaducten die er liggen zijn er volgens mij ook al op berekend.

    reageer
  • drontense

     

    Helemaal mee eens, automobilisten zijn met andere dingen bezig dan met autorijden Met een hoofd naar beneden autorijden is tegenwoordig normaal. Geen richting aangegeven, bellen en andere zaken. Heel veel automobilisten zijn hierdoor een gevaar op de weg voor zichzelf en mede weggebruikers. Dit geldt ook voor de automobilisten op de N 50. Ook de vrachtwagen chauffeur doet dit soort dingen.

    reageer
  • JanB

     

    Dan nog blijft dit een heel gevaarlijk punt Dick, aangezien jij daar net zoals overal goed bekend bent weet je dat net zo goed als iedereen. Filesignalering zou daar echt een verbetering zijn omdat het ook vlak na het viaduct ineens kan vertragen. Of is dat niets mogelijk volgens jou als deskundige?

    reageer
  • DeLuis

     

    Als de N50 in de randstad had gelegen dan was het allang opgelost, stop met navelstaren in Den Haag, kijk ook eens naar andere landsdelen.

    reageer
  • Ros

     

    Deze weg heeft nog geld en ongelukken genoeg gekost! Als ze gelijk snelweg hadden laten doorlopen was dit probleem er niet geweest! Maar wij mogen hier niet over beslissen he, hadden ze kunnen besparen maar dat doen ze alleen op de zwakkere in de samenleving.

    reageer
  • D.Schreur

     

    De weg is veilig mits men de verkeersregels respecteert, niet inhalen of met je telefoon spelen etc.

    reageer
  • Snugger

     

    Het laatste ongeluk vorige week bij Kampen even gemist zeker? Filesignalering zal hier niet helpen en inhaalstroken blijken ook niet de oplossing voor de doorstroming van het verkeer op de N50. Die inhaalstroken geven juist een onrustig verkeersbeeld en lijken juist tot meer ongevallen te leiden.

    reageer
  • onzin

     

    Dat kost net zoveel als een extra rijbaan

    reageer
  • Ron

     

    Hoog nodig!

    reageer
  • kees d.

     

    Ben ik met je eens maar dit blijft een gevaarlijk stukje weg met een laaghangende zon en de ongelijkvloerse kruising met de Flevoweg waardoor je zicht richting Zwolle behoorlijk wordt gehinderd.

    reageer
  • pieter

     

    kom op provincies,gemeenten en bedrijfsleven, !!!! dit is ook een economisch belang, !!!!! misschien wil de eigenaar van het vliegveld ook meebetalen ???

    reageer
  • Dick

     

    Laatste ongeval was aan de NOP kant. Als deze vrachtwagenchauffeur uit z'n doppen had gekeken was dit niet gebeurd. Het stond "voor" het viaduct al stil. Filesignalering gaat hier niet veel aan verbeteren. Zeker niet als men niet uitkijkt en met andere dingen bezig is.

    reageer
  • kees d.

     

    En mevrouw Schultz maar geld blijven pompen in knooppunt Muiderberg waar het nog steeds iedere dag stilstaat. Ze kan beter de verkeersveiligheid dienen door naar het aantal ongevallen te kijken en daar iets aan te doen. Uitbreiding en/of verbreding van het wegennet is haar taak. Maar ja in de ogen van de VVD is de N50 niet belangrijk genoeg.

    reageer
  • een filesignalering vanuit NOP zou al heel wat helpen

    reageer
  • Peter

     

    Deze weg is onvoorspelbaar, files bij Kampen die je niet ziet aankomen door verhogingen in de weg, deels 4 baans waar veel te hard wordt gereden om een paar auto's in te halen, stukken weg zonder middenberm afscheiding, kortom dit is een weg die zeer onveilig is en als er niet snel wat gebeurd zullen er nog vele ernstige ongelukken volgen. Het is geen kwestie van geld maar de juiste prioriteit stellen.

    reageer
  • Dick

     

    Het is een "RIJKSWEG". Dat ie N50 wordt genoemd is alleen maar omdat het geen Autosnelweg is. De lage N wegen zijn van het rijk. En het rijk staat echt niet toe dat Provincies aan haar wegen gaat rommelen.

    reageer
  • Dick

     

    Zolang er mensen zijn die hun ogen niet open doen tijdens het rijden blijven er ongelukken gebeuren. Of je er nu 2x2 of 2x3 van maakt, het is allemaal "gedrag" wat hieraan ten grondslag ligt.

    reageer
  • Luc

     

    N50 heeft geen prioriteit bij de minister, want ze hoeven zelf geen gebruik te maken van de N50.

    reageer
  • invloed

     

    Het draait om geld, de provincies en de gemeenten kunnen de verbreding toch zelf financieren? De verschillende bestuurslichamen hebben budget voor openbare voorzieningen en mobiliteit in hun bestuursgebieden.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert