Uitbreiding vliegveld Lelystad jaar vertraagd

LELYSTAD
De uitbreiding van Lelystad Airport loopt flinke vertraging op. De eerste grote commerciële vliegtuigen zouden vanaf 1 april 2018 de luchthaven moeten aandoen maar dat wordt zeker een jaar later, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Dijksma probeert de vertraging nog wel te beperken, maar dat is afhankelijk van wat de Luchtverkeersleiding Nederland in december over de planning definitief laat weten. Van afstel is volgens de staatssecretaris geen sprake.

Ingewikkelde kwestie
Een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes boven Overijssel en Gelderland in het hogere luchtruim blijkt een ingewikkelde kwestie. Hier komt het vliegverkeer van en naar Lelystad samen met vliegtuigen van en naar Schiphol.

Lelystad Airport moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinentale vluchten en overstappers. Vanaf 2018 zou Lelystad 2000 vluchten gaan verwerken, oplopend naar 10.000 na vijf jaar. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45.000 vliegbewegingen worden in 2043.







 

reacties (29)

  • pieter

     

    Politici, ambtenaren en managers in de politiek het is en blijft een drama, hoelang duurt het voordat het geïnvesteerde geld een klein beetje rendement gaat opleveren ? maar dat maakt die eerder genoemde lieden niets uit, die zijn de W M O en W O Z geldbomen gewend.

    reageer
  • Jacob

     

    Geweldig goed nieuws!

    reageer
  • Lekker duurzaam

     

    Geniet nog een jaar extra van de prachtige omgeving en natuur daar nu het nog kan. Straks met al die je windmolens en vliegtuigen het lelijkste stukje Nederland

    reageer
  • Flevolander

     

    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Stop deze onzin voor er weer zoveel belasting geld over de balk gesmeten wordt.

    reageer
  • Schaapjes

     

    Van uitstel komt hopelijk afstel!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Patadje

     

    Rondom Londen is men in staat de vertrek- en naderingsroutes voor 5 ( vijf ! ) vliegvelden in te delen .

    reageer
  • Lelystedeling

     

    Vliegveld moet van GA veld naar een CTR (klasse C of D => vooraf toestemming vereist => gecontroleerd) luchtruim, wat uiteindelijk neerkomt op een trechtervorm luchtkollom. Elk jaar komen er updates op kaarten uit en kan je het gewoon zien als uitbreiding van de schiphol TMA, waar Lelystad in principe nu ook al onder valt. (Nu uitzonderings gebied. Al met al zwakke excuses en geen spannende zaken. Zoals Frits als zegt: Minister moet gewoon opdracht given zodat het ingeregeld gaat worden. Dit is nu niet iets waar men niet naar gekeken kan hebben.

    reageer
  • Dirk2

     

    Het moge duidelijk zijn dat Mw. Dijksma geen ene moer geeft om economische ontwikkeling en werkgelegenheid buiten het eigen gezichtsveld. Twee weken geleden beweerde mevrouw nog dat alles voor elkaar was! Laat haar aub weer op de zeepkist gaan staan, want leiding geven aan een uitvoeringsbesluit is te moeilijk gebleken! Typisch PvdA!!!

    reageer
  • Hermanus

     

    Mooi zo, en inderdaad hopen dat de PVDA voor die tijd wordt opgedoekt en er in Den-Haag iemand durft te roepen dat dit net zo'n flop wordt als de floriade in Almere.

    reageer
  • Kees

     

    Al die gasten die nu zo blij zijn van het uitstel en hopen op het uitstel maken ook geen gebruik van het vliegtuig om te genieten van een of andere vakantie? Zijn meestal de gasten die gemiddeld 3 x per jaar in een vliegtuig zitten maar gunnen de bewoners rond Amsterdam, Eindhoven of Weeze de overlast maar vooral zichzelf niet. Zielig hoor. Uitbreiding moet z.s.m. gerealiseerd worden a.u.b. Dijksman zorg dat je zaakjes nu eens voor elkaar komen!!

    reageer
  • Jan

     

    Weer zo'n PvdA faalproject. Begin er niet aan.

    reageer
  • peter

     

    hopelijk komt het vliegveld er nooit scheelt een hoop lawaai en vervuiling in onze polder

    reageer
  • frits

     

    Iedereen die droomt van afstel: vergeet het maar. Alles is al aanbesteed, de wegen, parkeerterreinen, landingsbaan, terminalgebouw. Het zal er ook gewoon begin 2018 allemaal liggen, maar dan mogelijk/waarschijnlijk een jaar ongebruikt. De staatssecretaris Dijksma die dit op haar geweten heeft, moet maar snel haar biezen pakken. Ze moet niet afwachten wat de Luchtverkeersleiding zegt, maar gewoon een opdracht geven. Het ministerie is de baas, en als de Luchtverkeersleiding haar werk niet goed doet, moeten daar ook koppen rollen. Als 'goedmakertje' in 2019 4000 vluchten? Laat me niet lachen, dat stond al in de planning. Zorg maar dat er tegelijk gestart kan worden met 20.000 vluchten per jaar, dan kunnen de ambities van RyanAir en Transavia tegelijk al een beetje serieus ingevuld worden. Tijd voor een nieuwe staatssecretaris die er wel serieus werk van maakt!

    reageer
  • Hannes

     

    En deze reactie valt onder een serieuze planning.

  • hiha

     

    Komt goed Frits. Deze staatssecretaris komt net als de rest van de pvda niet meer terug in het volgend kabinet

  • wimjc

     

    Goed nieuws. Hieruit blijkt dat het helemaal niet onder controle is en de routes dus helemaal niet vast liggen. Lelystad schijnt te dicht bij Schiphol te liggen. Uitstel verandert hier helaas niets aan.

    reageer
  • frits

     

    Welnee, Lelystad ligt helemaal niet te dicht bij Schiphol. Net zo min als de Rotterdam Airport te dichtbij Schiphol ligt. Of dat de Londense vliegvelden te dicht bij elkaar liggen. Of Orly te dichtbij De Gaulle. Of Luik te dicht bij Maastricht. Of het vliegveld van Gran Canaria te dicht bij dat van Tenerife. Of vul maar in.

  • arjan

     

    en de vlucht routes stonden toch vast ? dit betekent nieuwe bezwaar mogelijkheden maak je borst maar nat ik ga het vast vieren

    reageer
  • Johan

     

    Haha, al die mensen hier die denken dat (al dan niet dankzij verkiezingen) het vliegveld alsnog kan worden afgeblazen. Dan ben je toch echt te laat, hoor. Dat vliegveld komt er. En maar goed ook, want een beetje extra economische impuls in Lelystad kan geen kwaad.

    reageer
  • ja maar kan zo heeel lang gaaan duren, als er maar genoeg geprocedeerd wordt tegen de vliegroutes die al bekend zouden zijn,maar wat nu blijkt dus een grote leugen te zijn geweest....

  • Nopper

     

    Vertraging dat er nog maar vele mogen volgen 5569 432,969432

    reageer
  • hotel lelystad airport

     

    Lachwekkende situatie al jaren geleden en pas nog aangegeven bij de politiek in lelystad dat luchtverkeersleiding een probleem zou worden. waarom luistert er nooit iemand!!!!!!

    reageer
  • frits

     

    De Luchtverkeersleiding is vooral een probleem omdat de heren (ook dames?) vonden dat hun salaris niet beperkt mocht worden tot dat van maximaal een ministerssalaris. Ze hebben tweede helft 2015 en 2016 zeer veel getraineerd en gefrustreerd. Nu hebben ze inmiddels hun zin, en mogen ze veel blijven verdienen. Nu moeten ze zorgen dat ze hun gigasalaris waard zijn, ofwel: als de wiedeweerga zorgen dat Lelystad Airport alsnog medio 2018 open kan, en met het aantal vluchten waar RyanAir aan denkt.

  • Loet

     

    Hoezo moeten ze de routes nog bekijken? Die stonden toch al vast. Of worden de dorpen straks voor een voldongen feit geplaatst als de routes toch ineens over de kernen vliegen

    reageer
  • Henk

     

    Anderhalf jaar is te kort om iets te uit te werken??? Voor de klagers:de besluitvorming is nu toch echt afgerond. Alle bezwaarprocedures zijn afgerond. Het werk is aanbesteed en al in uitvoering.

    reageer
  • euro

     

    fout er lopen nog 3 procedures bij de raad v state

  • Bas

     

    Met 3 vluchten per dag het eerste jaar deze problematiek??? Dit klopt van geen meter. Hier is iets anders aan de hand.

    reageer
  • brombeer

     

    Gelukkig zijn er snel verkiezingen waarbij de grootste voorstander van L.A. , de PVDA, waarschijnlijk wordt weggevaagd. Scheelt de schatkist van de bv Nederland weer een hoop weggegooid geld!

    reageer
  • Den

     

    Humor: zelfs hiervan krijgt PvdA de schuld!

  • Maartje en Linda

     

    Wat een geweldig nieuws voor ons en voor heel Flevoland. Laat dit een voorbode zijn voor een definitief niet doorgaan van de uitbreiding van dit vliegveld. Jippiiieee..........

    reageer
  • De Vries

     

    Wat een onzin, de verkeersleiders mede schuld te geven. Er is gewoon teveel ge[rotesteerd door de omwonenden. En dat kost weer bakken vol geld voor de belastingbetalers.

    reageer
  • euro

     

    lees eerst de brief van mevrouw Dijksma dan kom je tot de conclusie dat de soep niet zo heet wordt opgediend. lvln komt met een nieuwe planning. en ze gaan ook al rekenen met meer passagiers in 2019 4000 ipv 2000 bij de start volgens mij ook weer een wijziging in de mer/luchthavenbesluit. het kan allemaal

  • Jan

     

    Jammer. Soms vraag ik me wel eens af waarom het in nederland allemaal zo moeilijk is. In dubai, singapore en istanbul stampen ze het binnen maanden uit de grond en veel grootser. We zijn een vijand van onze eigen regeltjes geworden.

    reageer
  • Frits1

     

    Dat komt goed uit. Dan kan men (eventueel volgend kabinet) zich nog bedenken en deze giga miskleun nog net op tijd afblazen! Dat scheelt voor ALLE flevolanders en andere belastingbetalers een hoop geld om de voorziene verliezen te dichten en nog belangrijker: men kan hier blijven wonen met minder lawaai en fijnstof!

    reageer
  • Emmeloorder

     

    ...en minder werkgelegenheid en het mislopen van een lokale economische boost. Jaja, wat zijn we blij met ons platte poldertje zonder vooruitgang!!

  • Hadden we wel verwacht. Alles wat men aanpakt blijkt ingewikkeld te zijn, het ontbreekt vaak aan een normaal boerenverstand bij de heren en dames. Iets normaals maakt een ambtenaar wel ingewikkeld, anders heeft hij geen functie meer.. We gaan kapot aan de ingewikkeldheden die ambtenaren creëren.

    reageer
  • mr positivo

     

    Dat is positief nieuws. Volgend jaar verkiezingen en dan van uitstel afstel maken.

    reageer
  • Omg

     

    Dat is heel erg slecht voor Lelystad. Onze praatciltuur. Balen

    reageer
  • Jan2

     

    Welke Ciltuur, en wat is dat en hoezo...balen.....Spring liever een gat in de lucht, dat ons deze misère nog een jaar langer bespaart blijft!

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert