Veel werk aan de winkel voor luchtverkeersleiding

LELYSTAD
De komende twee jaar is bij de luchtverkeersleiding nog heel veel werk te doen voordat echt zeker is dat Lelystad Airport op 1 april 2019 open kan gaan. Een analyse van het Britse adviesbureau Helios Consulting in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu brengt de knelpunten in beeld.

Hersenkraker 1: de vliegroutes
Kabinetsadviseur Hans Alders noemde de vliegroutes van en naar Lelystad Airport enkele jaren terug al een 'hersenkraker'. De routes boven Flevoland zijn relatief eenvoudig in te tekenen, al zijn ze na opmerkingen van de provincie en gemeenten nog wel iets aangepast bij Zeewolde, Biddinghuizen en Dronten. Inmiddels staan deze lagere routes vast, meldt staatssecretaris Dijksma.

De 'hersenkraker' is hoe de routes vanaf twee kilometer hoogte aansluiten op de hogere routes. Dat zijn straten in de lucht, waarin vliegtuigen naar alle windrichtingen vliegen. Er liggen nu nog verschillende varianten op tafel, maar in mei wordt hieruit per windrichting één variant gekozen. Die moet rekening houden met doorgaand vliegverkeer, toestellen van en naar Schiphol en militair verkeer op de Veluwe en naar oefengebieden in Noord-Nederland.

Pas als de routes vastliggen, kan er met luchtvaartmaatschappijen worden gesproken over welke bestemmingen vanaf Lelystad bereikbaar zijn.

Hersenkraker 2: de software
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), gevestigd op Schiphol-Oost, gebruikt ingewikkelde computersystemen. Lelystad Airport bestaat in die systemen op dit moment nog niet, want de luchthaven is geen vliegveld voor groot verkeer. Er moet dus nieuwe software worden ontwikkeld die Lelystad Airport wel kent.

Een team van 45 mensen is hiermee bezig. Dit eerste softwarepakket moet eind dit jaar klaar zijn en dan worden uitgetest door zowel LVNL als de militaire verkeersleiders, die bij Lelystad een rol krijgen (zie Hersenkraker 3). Updates moeten halverwege 2018 beschikbaar zijn. In november 2018 moet de software klaar zijn die de naderingsverkeersleiders en de verkeerstoren in Lelystad moeten gebruiken om vliegtuigen binnen te loodsen. Begin 2019 staat hiervoor een update gepland, enkele maanden voordat de luchthaven open moet gaan.

Volgens adviesbureau Helios is er in de planning geen marge: elke vertraging kan er toe leiden dat Lelystad Airport op 1 april 2019 toch niet open kan gaan.

Hersenkraker 3: de mensen
Luchtverkeersleiders werken met computers, maar het zijn mensen die beslissen hoe vliegtuigen veilig door de lucht gaan. Voor verkeer van en naar Lelystad zijn verschillende soorten verkeersleiders nodig.

De algemene verkeersleiding van LVNL op Schiphol Oost vangt vliegtuigen op die Nederland in- en uitgaan.

De naderingsverkeersleiding loodst een toestel richting Flevoland. Voor Lelystad Airport doen dit straks militaire verkeersleiders van het Commando der Luchtstrijdkrachten (CLSK). Zij trekken eind 2017 in bij LVNL en overzien daar zowel het burgerverkeer als het militaire verkeer.

Op de toren in Lelystad zit de plaatselijke verkeersleiding. Die ziet toe op starts en landingen en verkeer op de grond. Zij moeten de grote vliegtuigen scheiden van de kleine vliegtuigen, die op zicht vliegen.

Verschillende verkeersleiders moeten dus over verschillende bekwaamheden beschikken. Helios is er niet zeker van of het lukt voldoende verkeersleiders voor de toren in Lelystad te vinden, omdat sommigen misschien liever op Schiphol werken. Het bureau adviseert dat er zo snel mogelijk een team voor Lelystad beschikbaar moet zijn.

LVNL is zich bewust van de risico's die Helios heeft benoemd. Er wordt een speciale risicomanager aangesteld, die er op moet toezien dat alle kritieke momenten met succes worden afgerond. Het Britse bureau blijft LVNL hierbij adviseren.

reacties (15)

  • Jan R. Bakker

     

    Voor die nog aan te stellen "speciale risicomanager" kan natuurlijk nog volop gevist worden in de Almeerse gemeentelijke vijver, daar lopen er nog wel een paar rond die inmiddels zijn uitgekotst bij het Floriade-prutsjekt. En voor de invulling van al die beloofde werkgelegenheid openen we gewoon weer een nieuw Polenhotel, desnoods in de N.O.polder. Lekker goedkoop, net als die vluchtjes die ze moeten gaan afhandelen.

    reageer
  • Barbara

     

    Aan de voornaamste, grootse en objectiefste berichtgeving rond dit item moet nog worden gewerkt door de verslaggevers van Omroep Flevoland zelf. Zolang er nieuws gebracht wordt dat eenzijdig belicht wordt is het van weinig waarde.

    reageer
  • Bas

     

    Als de belangrijkste verslaggever op dit onderwerp zelf vliegtuigspotter en lid van de A380 fanclub is dan kun je dit verwachten.

  • Frits1

     

    In Overijssel (aanvliegroute ) is (wat laat) een actiecomité opgericht tegen het laagvliegen, lawaai en fijnstofuitstoot opgericht op initiatief van een KLM piloot , ervaringsdeskundige lijkt mij, die weet waar het over gaat! En hier blijven de voorstanders van het vliegveld hardnekkig hun kop in t zand steken!

    reageer
  • pieter

     

    Je eigen nest bevuilen noemen wij dat initiatief van die KLM piloot , eerst jarenlang een VET salaris opstrijken met het produceren van lawaai en fijnstof en nu hij/zij waarschijnlijk RIANT en LANDELIJK is gaan wonen past dit vliegveld hem/haar niet in hun leefwereld, piloten-arrogantie ten TOP.

  • Bas

     

    Tsja alleen de schreeuwende en draaiende tegenstanders hebben natuurlijk gelijk...

  • Erik

     

    Toch wel bijzonder, ze zijn al jaren bezig, hebben er miljoenen aan uitgegeven, zijn keer op keer door de rechter teruggefloten, zijn begonnen met bouwen maar de routes liggen nog steeds niet goed vast, software is nog niet klaar en mogelijk dat ze niet eens de mensen krijgen om open te kunnen gaan........... Ziet er uit als echt gedegen besluitvorming met Hans (snabbel) Alders als boegbeeld.

    reageer
  • Hannes

     

    Zonder geschreeuw en ook nog gelijk!

  • Bas

     

    Het klinkt mij wel allemaal vrijblijvend hoor en ik verwacht dat die LVNL zogenaamd straks geen mensen heeft, terwijl ze ze er specifiek voor kunnen aannemen. Ik krijg steeds meer het idee dat er spelletjes worden gespeeld. Iemand al gekeken of de bouwwerkzaamheden werkelijk al zijn begonnen?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Wim

     

    Als straks iedere Lelystedeling een baan heeft als vliegtuigmonteur of vliegtuigschoonmaker, dan kan de gemeentebelasting naar beneden. Ze hoeven dan veel minder uitkeringen uit te betalen. Laat maar kome, die airport360601

    reageer
  • Barbara

     

    Met uw visie zullen niet alleen de uitkeringen verdwijnen en gemeentelijke belasting zakken, maar ook onze eerste levensbehoefte, het vrijelijk kunnen inademen van gezonde lucht zal uit het polderland verdwijnen. Beter is de maatschappelijke lasten die het vliegverkeer meebrengt, zoals allerlei soorten milieuvervuiling waaronder onze luchtkwaliteit, en de lusten die werkgelegenheid meebrengt in evenwicht zien te krijgen voordat hier de pleuris losbreekt. Leg vooral het probleem niet bij de omwonenden en werkzoekenden neer straks, want zij zullen aan vervuiling niets verdienen.

  • Rob uit Z

     

    Heerlijk hoe naief u en vele anderen met u zijn mbt de extra banen. En denkt u nou echt dat de belastingen naar beneden gaan??

  • Willem

     

    Ingewikkeld ??., de lage routes zijn aangepast na opmerkingen van gemeentes en Provincie.

    reageer
  • Maartje

     

    Jaloezie is zo een slechte en nare eigenschap. Ik heb toch zo een medelijden met al die tegenstanders met hun leugenachtige praatjes. Kletspraat terwijl ze absoluut geen flauw benul hebben waar het en om hoe het gaat.

    reageer
  • Ed

     

    Als mensen zaken beweren die volgens u onjuist zijn, weerleg het dan met argumenten. Mensen met wie u het niet eens bent, uitmaken voor jaloerse leugenaars zonder enig benul, dat komt aardig in de buurt van laster en smaad. Als u dat in uw directe omgeving ook zo doet, heb ík "toch zo en medelijden" met uw buren en familie!

  • Hannes

     

    Zou je het met een bepaalde zelfrespect, ook uit kunnen leggen waar het dan wel omgaat!. "De wind komt vaak te gelijk uit verschillende richtingen, waar de veiligheid van het vliegverkeer op korte afstand mee te maken krijgt!" "En daar liggen nu heel wat varianten voor op tafel!!"

  • hendrik

     

    Nog even luisteren naar de slotcoordinator van Schiphol: En het verplaatsen van vakantievluchten Lelystad. Wordt dat een succes? 'Ik denk dat onvoldoende is voorzien wat het verplaatsen van verkeer naar Lelystad zou betekenen. Je ziet in de praktijk dat het bijna niet uitvoerbaar is. Het leek een mooi onderhandelingsresultaat van het Alders-overleg, maar in de uitvoering is het een stuk lastiger.'

    reageer
  • Jan

     

    Mooie aanpak! Laten we er met zijn allen voor gaan. Natuurlijk zullen er azijn mensen zijn die weer over fijnstof of andere meereizende bezwaren gaan. Maar ik ben er heel blij mee.! Laat maar komen het vliegveld!

    reageer
  • Rob

     

    Knap werk komt goed. Wat hypocriet van velen. Allemaal vliegen maar de rotzooi in iemand anders zijn achtertuin (schiphol omgeving). Overigens heeft het bestuur van deze gemeente er alles aan gedaan om het milieu zoveel mogelijk te sparen. De milieu effect rapportages geven dat ook aan.

    reageer
  • Wil

     

    Er hangt staks een hoop ellende boven ons,één grote dwaasheid.

    reageer
  • Wim

     

    Mooi man, straks geen werklozen meer in Lelystad. Kan iedereen mooi aan het werk, vaak uit eten, economische groei. En lekker dicht bij huis, hoppa zo Lorett da Mar

    reageer
  • De kaat

     

    In het kader van duurzaamheid beter yen halve gekeerd... Oftewel stoppen met deze idioterie. Vliegen in zwaar milieubelastend en dat in een gemeente die de natuur als zijn handelskenmerk heeft (onze huismus..). Denk ook aan de toekomst en zeg nee tegen deze zwaar gesubsidieerde onefficiente manier van transport.

    reageer
  • mis poes

     

    Hopelijk komt de EU snel met een flinke heffing/belasting op kerosine of CO2-uitstoot, want nu is er een zeer oneerlijke concurrentie met andere veeeeeeel schonere vervoerswijzen.

  • frits

     

    Er gaat geen enkele subsidie naar de luchtvaart. En inefficiënt is de luchtvaart ook absoluut niet. Het brandstofverbruik per reizigerskilometer ligt lager dan bij veel ander vervoer.

  • Japie

     

    Kan je na gaan hoe we straks veel last krijgen van de herrie en fijnstof

    reageer
  • Dirk

     

    voor de stof heb je een stofdoek en voor de herrie heb je oordopjes , duurt al weer te lang dat er gevlogen kan worden hoe eerder hoe beter .

  • Poe

     

    Boeiend! Laat maar komen dat vliegveld

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert