VOC-schip Batavia wordt omgedraaid

LELYSTAD
Het VOC-schip Batavia in Lelystad wordt volgende week donderdag gedraaid. De boot ligt altijd stil en om een gelijkmatige verdeling van zon, wind en regen te krijgen, moet het schip nu 180 graden gedraaid worden.

De draaiing is ook voor het onderhoud efficiënter omdat er nu gewerkt gaat worden aan de stuurboordzijde van het schip. Die kant is na de draaiing eerder op de dag vrij van dauw en ligt dan ook in de luwte.

De laatste keer dat het schip gedraaid is, was na de opnames voor de film Michiel de Ruyter in 2014. De voorbereidingen beginnen op 13 april vroeg in de ochtend en het draaien neemt waarschijnlijk de hele dag in beslag.

reacties (11)

  • Wiebe

     

    Ik hoop dat het ter plaatse diep genoeg is, anders steken de masten in de modder na het omdraaien!

    reageer
  • Hans K

     

    Wat een gedonder. Roeiers op de wal, sleepboot eraan vast, trossen los en van de kant af. Stukje varen, op een vrij stukje water draaien en weer voor de kant. Lijkt meer op een commerciële stunt om bezoekers te trekken.

    reageer
  • Jan

     

    Zaterdag ga ik de auto draaien

    reageer
  • jacob

     

    Kenmerkend voor de culturele armoede van een land waar wel genoeg budget beschikbaar is om 45.000 opvangplekken voor instromers te faciliteren en een business jet van 86 miljoen voor de elite aan te schaffen, om over de operationele en onderhoudskosten nog maar te zwijgen. De mensen achter de Batavia valt derhalve niets te verwijten. Trots zijn pp Hollands glorie en deze in stand proberen te houden, is niet fashionable en niet aan het huidige Nederland besteed.

    reageer
  • Willem 1

     

    Het is niet nodig verwachtingen te koesteren om te ondernemen noch te slagen om vol te houden.

  • kustbewoner

     

    Batavia keren ? Het behoort toch ook tot de boedel van het zinkende schip BataviaLand.Leg hem maar op het land. Droevig als je er langs fiets die uitstraling en laten ze eerst maar weer eens een keer werkzaamheden verrichten/afbouw De Zeven Provincien. Bezoekers van buiten Lelystad worden in het ootje genomen met het woord werf. Er is geen enkele activiteit bij dit schip te bespeuren.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • kees d.

     

    Draaien? Nu met de masten naar beneden?

    reageer
  • De Vries

     

    LAten ze hem ook weer compleet maken. Met die halve masten is het net een kale kip. En inderdaad af en toe laten varen, al is het maar achter een sleepboot.

    reageer
  • Erbee

     

    @omroep Flevoland: Volgens mij schrijf je dauw (met au) in plaats van douw

    reageer
  • De meester

     

    d A u w dauw

    reageer
  • Antje Ha

     

    Wat een armoe. De topmasten ontbreken nog steeds en zo te zien zijn er ook geen zeilen aan de ra's.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Eén keer in de drie jaar keren? Dat lijkt mij te weinig. Veel beter zou zijn een aantal maal per jaar het schip een weekje te laten varen. Geef het schip een uitje. Met gezelschappen aan boord is dat hartstikke leuk en een goede verdienmogelijkheid. Zo voor de wal liggend is de loop er wel uit. De werf is ook uitgestorven, er is niets te beleven. Doe eens wat VOC mentaliteit, verover het IJsselmeer, vaar naar Hoorn en Stavoren. Door een slepertje/duwbootje mee te nemen en achter aan de Batavia een kleine duwcombi-bak te maken blijft het allemaal goed te managen.

    reageer
  • onzin

     

    Je moet je niet voor ingenieur uitgeven als je totaal geen verstand van zaken hebt. Het is namelijk totaal onmogelijk om in Nederland te varen met de Batavia. De Batavia is te diep voor buiten de vaargeul. VOC-zeilschepen kunnen alleen met windmee varen en moeten bij verkeerde windrichting blijven dobberen tot de wind uit de juiste hoek komt. Het hijsen van de zeilen is heel veel handwerk en ook gevaarlijk werk op grote hoogte.

  • Dirk Zaan

     

    En in de winter uit het water hijsen en een regenafscherming er boven. Dan blijft het nog wat langer te genieten. Die 7 Provinciën zal er wel nooit komen. Eigenlijk is het bizar dat het Ministerie van Defensie geen partner is. Op hun begroting is het koffiegeld en bovendien kunnen ze de medewerking ook gebruiken voor training en teambuilding.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert