'Afspraken groeitempo luchthaven niet geschonden'

LELYSTAD
Er worden geen afspraken geschonden over het groeitempo van Lelystad Airport. Dat zegt een woordvoerder van kabinetsadviseur Hans Alders. 

Hij reageert op zorgen van GroenLinks in Dronten. De partij meent dat Lelystad Airport sneller gaat groeien dan is afgesproken, als al in 2020 25.000 vliegbewegingen mogelijk zijn. Alders noemt dit namelijk in zijn jaarverslag. Volgens GroenLinks is de regio steeds voorgehouden dat Lelystad stapsgewijs groeit.

Afspraken over groei
De woordvoerder van Alders zegt dat in het jaarverslag wordt verwezen naar de afspraken, zoals die in 2012 over de groei zijn gemaakt. Daarbij zou Lelystad vanaf 2015 groeien tot 25.000 bewegingen in 2020. Dat aantal is dus over drie jaar in theorie mogelijk.

Luchtverkeersleiding Nederland 
Of het aantal in 2020 ook wordt gehaald, hangt van veel factoren af. Zo heeft Luchtverkeersleiding Nederland eerder aangegeven dat de situatie rond Lelystad Airport eerst moet worden 'ingeregeld'. Daarom zijn in 2019 hooguit 4000 vliegbewegingen mogelijk. Daarnaast moet het luchtruim opnieuw worden ingedeeld om meer dan 10.000 bewegingen naar Lelystad mogelijk te maken.

Groei Schiphol
Volgens de woordvoerder van Alders hangt het groeitempo van Lelystad verder af van wat er over de groei van Schiphol wordt besloten. Mocht Schiphol versneld verkeer kwijt willen naar Flevoland, dan is daar ruimte, maar dus niet meer dan 25.000 bewegingen tot 2020.

reacties (9)

  • Adje

     

    Laat ik vooropstellen dat ik groot voorstander ben van de uitbreiding van Lelystad Airport. Maar ik lees hier ook veel onwaarheden en ik wil graag wat feiten rechtzetten: - Mensen in o.a. Dronten en Zeewolde hebben weinig te vrezen, allereerst komen de vliegtuigen niet recht over de dorpen heen en zitten dan al behoorlijk in de hoogte, dat levert echt geen overlast op. - De boerderijen in de directe omgeving hebben recht van klagen, vooral het type B737-800 waar o.a. Transavia mee vliegt maakt bij opstijgen gewoon best wat herrie, de huidige B737 familie is wat ontwerp betreft gewoon al wat ouder en dat hoor je vooral in de take off. - Het is hopen op de komst van maatschappijen als Ryanair en WizzAir. Ryanair heeft namelijk een enorme order bij Boeing uitstaan voor de nieuwe generatie B737(MAX 200) met veel stillere motoren (LEAP1B). WizzAir vliegt met moderne Airbus A320/231 toestellen welke al een stuk stiller zijn dan de huidige B737. - Werkgelegenheid zal vooral in de regio worden ingevuld. Speculaties dat er mensen van Schiphol "overkomen" is klinkklare onzin om twee redenen: 1) VIGGO gaat de afhandeling doen en VIGGO zit niet op Schiphol maar op Eindhoven. 2) De utopie dat er vluchten van Schiphol naar Lelystad gaan is een illusie. Geen enkele airline gaat slots op Schiphol afstaan en naar Lelystad verhuizen om vele redenen. - Betekent bovenstaande dat Lelystad geen succes wordt? Zeker wel! Er is veel vraag naar vliegreizen en airlines als Ryanair, Transavia en WizzAir zullen zeker op Lelystad gaan vliegen maar dan wel om marktaandeel in Nederland uit te breiden en niets anders. - In 2019 gaat zeer waarschijnlijk gestart worden met 4000 vliegbewegingen per jaar, wat echt een schijntje is want dit betekent 11 bewegingen per dag. Overigens is het de luchtverkeersleiding die dit getal roept, kennelijk is het heel moeilijk voor de dames en heren om een paar vluchtjes per dag in te vlechten in de rest... Maar goed, na het eerste jaar zal blijken dat het goed loopt en dan zul je zien dat er in 2020/2021 rond de 10.000 vliegbewegingen plaats mogen plaatsvinden. 10.000 is een mooi getal, dat zijn ongeveer 27 bewegingen per dag en met ongeveer 1,5 miljoen passagiers per jaar begint het dan op een echte luchthaven te lijken. - Wil men verder groeien dan 10.000 per jaar dan zal eerst de indeling van het Nederlands luchtruim op de schop moeten (bevestigd door experts/kenners). Onze luchtruimindeling is namelijk nogal complex, eigenlijk niet meer van deze tijd en verkeersstromen zullen moeten worden gescheiden. Dit is een serieuze monsterklus waar overigens eerder dit jaar al mee is begonnen maar gaat zeker niet voor 2020 klaar zijn want het heeft ook effect op onder andere de oosterburen en hogere luchtwegen (gecontroleerd door Eurocontrol). Kortom een mooi project, al doet het niet waar het in den beginnen voor opgezet was (slots vrijmaken op Schiphol) maar zal economisch een opsteker zijn voor de regio waarbij de overlast beperkt is tot de directe omgeving. Op een eiland in het Markermeer na is dit objectief gezien de beste oplossing om de groei van het vliegverkeer in Nederland op te vangen.

    reageer
  • SJP

     

    Er moeten gewoon accijnzen op kerosine komen, eens kijken of iedereen dan nog het vliegtuig pakt...vliegen is veeel te goedkoop!

    reageer
  • Bas

     

    Misschien kunt u er dan een lening voor afsluiten?

  • wijnschenk

     

    Fantastisch nieuws zo snel mogelijk heel veel vluchten. waar gaan Uw kinderen werken??? lekker in de file naar Amsterdam? of op lelystad airport en omgeving. De brommer van Uw kinderen maakt meer lawaai!!! of de grasmaaier van de buurman. allemaal kneuterigheid om tegen vooruitgang te zijn. We gaan elk jaar meer vliegen dus....... lekker in de regio.

    reageer
  • Bas

     

    Leuk gevonden. Maar het is nog echt zo ook!

  • Peter

     

    In 2016 bijna 6000 klagers ( en 217.000 klachten)over geluidsoverlast Schiphol. En nog steeds zijn er bewoners van de Polder die voorstander zijn. Ze hebben geen enkel idee wat hen te wachten staat. Hoe blind kun je zijn.

    reageer
  • Poe

     

    6000 klagers op een gebied waar 2 miljoen inwoners wonen..0,28% de klaagdichtheid is enorm in die regio...not.

  • Bas

     

    Zouden alle tegenstanders allemaal echt zo slim zijn en alle voorstanders dom? Alle miljoenen inwoners rondom Schiphol ook allemaal dom? Schei toch uit.

  • Bas

     

    En weer is het lachen hier. Al die onzinnige reacties van al die eeuwige negatievelingen. Kom maar op... zodra het over de Airport gaat gaan ze helemaal los...

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jan

     

    25.000 is 25.001 teveel zoals me al zei ga lekker naar schiphol

    reageer
  • Hannes

     

    En daar denkt men elders in Nederland, wat de economie en welvaart/zijn betreft ook zo over! Behalve in Lelystad daar zijn de droomscenario's doorgeslagen!!

  • Wiebe Filippus

     

    Dit vliegveld is een succes voor de regio. Op een paar protesterende mensen na zien de meesten het als een voordeel. Protesten heb je altijd als het gaat om infrastructuur. Altijd en overal.

    reageer
  • Ed

     

    Lelystad verliest twee pluspunten die het heeft ten opzichte van de randstad: relatief schone lucht en rust. Dat is een niet te onderschatten nadeel van deze ontwikkeling die toch vooral bedoeld is om de groei-ambities van schiphol te faciliteren.

  • A.A.

     

    Juist en diegene die het hardst protesteren zitten straks als eerste in het vliegtuig naar hun vakantiebestemming...... en jawel u raadt het al: vanaf Lelystad Airport. Laat maar lekker snel groeien en ontwikkelen dat is heel goed voor de region, werkgelegenheid, vestigingsklimaat en overige openbare voorzieningen.

  • Boels

     

    Achteraf had men beter een eiland in het Markermeer kunnen aanlegggen. Maar het wordt met Lely Airport welk makkelijker om milieu- en klimaatbijeenkomsten bij te wonen ;-)

    reageer
  • Me

     

    Wat denk he van helemaal geen vliegbewegingen meer ga lekker naar schiphol of eindhoven airport om met een vliegtuig weg te willen en als je vaak wilt vliegen en niet ver van een vliegveld wilt wonen ga dan lekker dichtbij een nestaand vliegveld wonen zoals hoofddorp ofzo. Wat een drama zeg gemeente dronten is duidelijk samen met andere omliggende gemeentes geen voorstander van uitbreiding lelystad airport. Alleen gemeente lelystad denkt alleen aan 1 fing en dat is geld en wat de mensen willen word niet aan gedacht. De mooie provincie Flevoland word verziekt door hebzucht en macht van bepaalde ambtenaren die niet willen communiceren helaas

    reageer
  • Poe

     

    Ken genoeg mensen die zeer blij zijn met de komst van het vliegveld..dus dat men niet doet wat de mensen willen is pure nonsens.

  • Keessie

     

    Wat een onzin. Werkgelegenheid en geld zoals u het noemt hebben profijt voor de gehele regio, niet alleen voor Lelystad. Hoeveel mensen ken ik niet die hier wonen en op Schiphol werken.. Maar laat me raden, u komt uit Dronten ?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert