Kamer praat met Dijksma over vliegroutes

LELYSTAD
De Tweede Kamer houdt woensdagmiddag een overleg met staatssecretaris Dijksma over de vliegroutes van Lelystad Airport.

De Kamer bespreekt de routes die Dijksma eind juni heeft voorgesteld. Vooral vanuit Gelderland en dan met name vliegveld Teuge is hierop forse kritiek gekomen, omdat een vertrekroute pal over het Gelderse vliegveld gaat. Teuge wil die route verplaatst hebben. 

Ook zijn er in Gelderland, Overijssel en Friesland zorgen over de hoogte van 1800 meter, waarop de vliegtuigen van en naar Lelystad lang moeten vliegen voordat ze hogere vliegroutes kunnen bereiken. Actiegroepen hebben vorige week 68.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer aangeboden, waarmee zij voor hogere routes pleiten. Dijksma heeft al toegezegd dat toestellen vanaf Elburg sneller zullen stijgen in plaats van Apeldoorn zodat de stiltegebieden worden ontzien. 

In de nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer sinds de verkiezingen vormen de partijen die kritisch zijn over de vliegroutes een groot blok. GroenLinks, SP, PVV en PvdD hebben samen 53 zetels. VVD en PvdA zijn positief kritisch over Lelystad en hebben samen 42 zetels. 

Van de overige partijen is niet duidelijk wat zij precies vinden: het CDA zei onlangs in de Kamer dat de partij positief tegenover de ontwikkeling van Lelystad Airport staat, maar tegelijk is er grote druk vanuit de regio om de routes aan te passen.

Mocht de Kamer moties willen indienen, dan gebeurt dat op z'n vroegst volgende week tijdens een plenair debat.
 

reacties (10)

  • slim

     

    Wij mensen wij willen van alles. Wij mensen daarentegen zijn tegen alles. Wij mensen willen schoner leven, maar zijn tegen windmolens / windparken etc. Wij mensen willen verre vakanties en dan willen wij met het vliegtuig, maar wij willen geen vliegveld in onze omgeving. Wij willen minder co2 uitstoot, maar hebben twee of soms meer auto,s voor de deur. Wij willen wij willen, maar ....

    reageer
  • euro

     

    er komt nog wel wat bij de vfr route de hotel en kilo route moeten een special vfr worden wat niet is opgenomen in het MER rapport er moeten nu bestaande molen worden gesaneerd en wie gaat dat betalen. ik moet het nog zien 1 april 2019 wat een grap

    reageer
  • LELY

     

    Vliegveld in de Markerwaard ! Leg dat Markermeer toch eens droog en voltooi het plan Lely. Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst.

    reageer
  • HH

     

    Ja, mee eens. Dat is de beste oplossing. Maar nu waarschijnlijk te laat, want de investeringen zijn al begonnen.

  • Klaas

     

    En maar blijven zeuren of het of niet moet komen , het komt er nu eens stoppen.

    reageer
  • Fred

     

    ik blijf, tegen beter weten in hopen dat het hele onzalige idee nog stukloopt. al die domme mensen die zeuren over 'economische vooruitgang en werkgelegenheid' zitten straks ook in de herrie voor het baantje van een ander. ervan uitgaande dat ze inderdaad ook zelf in de buurt van de luchthaven wonen. Zo niet, dan is het nog asocialer om andere mensen op te zadelen met herrie, zo ka nik ook wel 'voorstander' zijn! ik wil mijn woongenot niet opofferen voor het baantje van een ander, daar is niets egoïstisch aan! iedereen heeft het recht voor zijn / haar eigen omgeving op te komen. en kom niet aan met onzin vragen zoals "heeft u zelf wel een gevlogen"? het zou betekenen dat je geen bezwaar mag hebben tegen een discotheek naast je als je vroeger wel eens uit bent geweest, of een spoorlijn door je achtertuin als je wel eens in de trein heb gezeten.

    reageer
  • HH

     

    He, een echte NIMBY (not in my backyard).

  • Boels

     

    Bezwaren hebben moet kunnen en er moet ook naar geluisterd worden. Echter milieugroepen moeten niets van luchtvaart hebben. Zo is een plan voor een vliegveld in het IJsselmeer/Markerwaard getorpedeerd en hetzelfde in de Noordzee. Dat laatste kan al niet meer door de geplande windparken. Schiphol brengt geld in het laadje waar ook de milieusubsidies vandaan komen (snap je de dubbelhartigheid?) en is dus een economisch speerpunt. Schiphol moet wel en mag niet uitbreiden, dus wordt een deel (de prijsvechters) overgeheveld naar elders. Merkwaardig is wel dat sport- en privévliegers plotsklap steun krijgen uit de milieuwereld. In mijn beleving ervaar ik meer geluidshinder van van kleine vliegtuigen dan van een Airbus A380.

  • laat alle reacties zien
  • Hannes

     

    Door het niet beheersende beleid van lobbyisten en spindokters rond de uitbreiding van Vliegveld Lelystad; is het één grote voorspelbare warboel geworden!

    reageer
  • Nel

     

    Wat is er mis met de vliegvelden in Eindhoven, Maastricht en Rotterdam? Zij zijn er al. Waarom dan nog weer een nieuwe plaats die veel overlast gaat geven? Breng630053 de vluchten over naar die vliegvelden en laat onze omgeving met rust! Waarom hoor ik daar niemand over?

    reageer
  • HH

     

    Eindhoven neemt wel degelijk heel veel extra vliegbewegingen over, en groeit de komende drie jaar naar zijn maximum van 43.000. Rotterdam groeit ook, maar langzamer, vanwege de geluidscontouren (weet u wel hoe dicht Rotterdam Airport naast woonwijken ligt?) Maastricht is geen oplossing voor de vliegbehoefte van de Randstad: dan zijn de vliegvelden van Brussel, Antwerpen, Oostende en Weeze nog dichterbij.

  • Hector Horremans

     

    Eens profileerde de PvdA zich als een partij met hart voor het milieu. Nu blijkt dat dit definitief voorbij is. Ook zij kiezen voor de uiteindelijke vernietiging van alle leven op aarde als gevolg van de uitstoot van het vliegverkeer. Goed om te weten en te onthouden bij de verkiezingen in maart 2018. Ik stem echt noit meer op deze partij.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Misschien zijn ze er bij de p v d a achtergekomen dat de opvang van duizenden asielzoekers en het uitbetalen van sociale uitkeringen ergens moet worden op gebracht en dat je de "middenklasse" (wat daarvan is overgebleven) niet eeuwig de rekening daarvoor kunt presenteren, met andere woorden er moet geld worden verdiend. !!!!!

  • Maartje, Bas en HH

     

    Kom op Tweede Kamer, neem je verantwoordelijkheid en trek, in het belang van het voortbestaan van alle leven op aarde, de stekker uit vliegveld Lelystad.

    reageer
  • Boels

     

    Zo ken ik er ook nog wel een: stop de milieuvernieling van zon- en windenergie.

  • Boels

     

    Rond 5 jaar is er in feite niets gebeurd, Dijksma en voorgangster Mansveld (beiden met een groenige achtergrond) hebben de bij moties gevraagde nieuwe indeling van het luchtruim niet uitgevoerd. Nu is er paniek en onzekerheid omdat de vluchten van Lelystad ingepast moeten worden in een verouderde indeling.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert