Gemeente geeft 3 miljoen aan niet duurzame betoncentrale Vijfhoek

ALMERE
Het vernieuwende plan voor de bouw van een betoncentrale bij De Blocq van Kuffeler in Almere, waar de gemeente drie miljoen euro aan bijdraagt is niet nieuw en niet duurzaam. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland. De noodzakelijke bouw van een overslagkade bij het gemaal stuit op verzet van omwonenden en de gemeenteraad is tegen.

Vijfhoek wil een betoncentrale en overslag bouwen
De gemeente Almere gaat de komende drie jaar 1 miljoen euro per jaar uitkeren aan de bedrijven Vijfhoek, Theo Pouw BV, Millvision en Groen Gas Almere voor de bouw van een betoncentrale. De bedrijven krijgen het geld omdat zij de prijsvraag Upcycle City gewonnen hebben. De gemeente Almere deed met de prijsvraag de afvalstromen uit de stad in de aanbieding en vroeg bedrijven om met vernieuwende en duurzame ideeën te komen.

Betoncentrale is niet duurzaam
Recyclebedrijf Vijfhoek wil op zijn terrein aan de Pontonweg een betoncentrale bouwen waar oud beton uit de gemeente Almere gerecycled wordt. De betoncentrale is niet nieuw; de centrale staat momenteel in de Eemshaven in Groningen en is van het bedrijf Theo Pouw BV. Vijfhoek wilde de centrale in 2015 al naar Almere halen maar stuitte toen op problemen bij het verkrijgen van de benodigde vergunningen.  

Betoncentrales in Nederland staan voor zo'n 95 procent van de gevallen direct aan het water. Grondstoffen zoals zand, grind en cement, worden namelijk per schip aangevoerd en kunnen dan direct bij de centrale gelost worden. Het overladen van grondstoffen op een vrachtwagen wordt hiermee voorkomen waardoor een betoncentrale de CO2-uitstoot beperkt.

Het terrein van Vijfhoek ligt niet aan het water waardoor de grondstoffen vanaf De Blocq van Kuffeler per vrachtwagen naar de centrale gebracht moeten worden. Voor het soort schip met grondstoffen dat Vijfhoek wil inzetten (schepen met ruimte voor 4.000 ton grondstof) komt dit neer op zo'n 115 vrachtwagens per schip. Hiermee is de uitstoot van CO2 door Vijfhoek een stuk hoger dan door centrales aan het water. 

1 miljoen per jaar voor 1200 ton beton
Op jaarbasis komt er ruim 1200 ton betonpuin uit Almere, blijkt uit de stukken die de gemeente beschikbaar stelde voor de prijsvraag. Het consortium van Vijfhoek, Pouw, Millvision en Groen Gas Almere schreef hierop in. De hoeveelheid beton is volgens mensen in de sector te verwaarlozen als het, zoals in Almere, als grondstof wordt gezien.

Oud beton kan verpulverd, gezeefd en gewassen worden waarna de brokjes beton over blijven; betongranulaat. Dit kan ter vervanging van grind aan nieuw beton worden toegevoegd. 1.200 ton oud beton geeft gemiddeld 600 ton aan betonkorrels die bruikbaar is als grindvervanger. Dit komt overeen met 1 procent van de jaarlijks benodigde hoeveelheid grind van de betoncentrale van Vijfhoek. 

Het vervangen van grind door betongranulaat is zeer gangbaar in Nederland. Het wordt 'groen beton' genoemd. Al kan betongranulaat nooit al het grind vervangen omdat een Europese wet dit verbiedt. Het maximale gehalte is 30 procent. Om in de buurt van dit gehalte te komen zal Vijfhoek sloopbeton uit andere delen van het land aan moeten voeren, iets dat door de sector als milieubelastend en economisch niet rendabel wordt betiteld. 

Theo Pouw BV, die eigenaar is van de betoncentrale, schrijft op zijn website dat het Almeerse beton uiteindelijk voor 80-90 procent zal bestaan uit betongranulaat. Iets dat onmogelijk is omdat beton voor ongeveer de helft uit grind en dus uit granulaat kan bestaan. De Europese wetgeving meewegend kan een maximaal gehalte van slechts 15 procent behaald worden.  

Het winnende plan is niet nieuw
Het plan waarmee Vijfhoek, Pouw, Millvision en Groen Gas Almere de prijsvraag gewonnen hebben is niet onbekend bij de gemeente Almere. Het college was in 2015 al voornemens om Vijfhoek toestemming te geven voor de bouw van de betoncentrale van Pouw tot bleek dat het bestemmingsplan dit niet toeliet. Ook is het college voor uitbreiding van de overslagkade bij De Blocq van Kuffeler.

Ook kennen de gemeente, Vijfhoek en Millvision elkaar goed; zij tekenden in april van dit jaar een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar. Dit Grondstoffen Collectief Almere (GCA) heeft als doel het "verwaarden van stedelijke reststromen tot nieuwe grondstoffen en duurzame toepassingen". Met "verwaarden" wordt het opwaarderen van afval tot grondstof bedoeld.

Niet alleen Vijfhoek en Millvision zaten tijdens het openstaan van de prijsvraag al met de gemeente rond de tafel. Theo Pouw BV schrijft ruim een maand vóór de bekendmaking van de winnaar van Upcycle City al dat het bedrijf een betoncentrale gaat bouwen in Almere. 

Het GCA noemt het winnende plan van Upcycle City op haar website. Daar staat: 'Samen met de Pouw groep ontwikkelt het GCA een receptuur voor nieuwe betonsoorten.' Dat de gemeente tijdens het openstaan van de prijsvraag met de latere winnaar een samenwerking aanging met eenzelfde doel als de prijsvraag is volgens deskundigen niet onrechtmatig. Niet de gemeente maar een deskundige jury beoordeelde de inzendingen, zoals dat bij een aanbesteding in de vorm van een prijsvraag hoort te gaan.

Er kunnen volgens hoogleraar inkoopmanagement Jan Telgen hoogstens vraagtekens gezet worden bij het belang van de juryvoorzitter van de prijsvraag, Arthur Bouvy. Bouvy is voorzitter van het Economic Development Board Almere dat samen met de gemeente het Grondstoffen Collectief Almere bedacht. Hierdoor was Bouvy dus op de hoogte van de plannen en wensen van de bedrijven Vijfhoek en Millvision. Daar er nog vier andere juryleden zijn kan volgens de hoogleraar, juridisch gezien, niet aan hun deskundigheid worden getwijfeld. En zijn Vijfhoek, Pouw, Millvision en Groen Gas Almere dus terecht tot winnaar uitgeroepen. 

De gemeenteraad is tegen overslagkade
De geplande betonmortelcentrale kan niet werken zonder de aanvoer van grondstoffen. Vijfhoek wil die aanvoeren via een overslagkade bij De Blocq van Kuffeler. Het bedrijf heeft deze wens al jaren en wordt hierin gesteund door het college van Burgemeester en Wethouders. De gemeenteraad is echter tegen en hield een onderzoek naar uitbreiding van de huidige overslag aan het Markermeer tot tweemaal toe tegen. 

Erik Kijlstra, directeur van Vijfhoek, zei tijdens de uitreiking van de Upcycle City dat een overslaglocatie 'onderdeel is van het plan maar niet direct de inzet'. In een samenvatting van het plan dat Vijfhoek heeft ingediend wordt de loswal ook genoemd. 'Wij willen een loswal realiseren aan het Markermeer binnen een straal van 2 kilometer vanaf het terrein van Vijfhoek', valt er te lezen. 

Verantwoordelijk wethouder René Peeters zei op de vraag of de prijs voor het plan ook betekent dat de overslagkade er komt dat 'deze twee zaken volledig los van elkaar staan'. Toen de vraag nogmaals werd gesteld zei hij dat hij 'het niet helemaal kan overzien' en dat het een duurzaam plan is waar niemand tegen kan zijn, aldus de wethouder. Wethouder Mark Pol, die verantwoordelijk is voor de besteding van de 3 miljoen, twitterde kort na de bekendmaking van de winnaar dat de prijs 'losstaat van de discussie over de overslaghaven'. Een opmerkelijke uitspraak gezien een loswal wel degelijk onderdeel is van het plan van Vijfhoek.  

Bestemmingsplan staat bouw betoncentrale niet toe
Volgens het bestemmingsplan mag er geen betoncentrale gebouwd worden op het terrein van Vijfhoek aan de Pontonweg. De bouw van een centrale op die plek is niet toegestaan. Daarnaast wil Vijfhoek een puinbreekinstallatie neerzetten die 100.000 puin per jaar kan breken. Ook dit is volgens het bestemmingsplan niet toegestaan en een uitzondering binnen het huidige bestemmingsplan is niet mogelijk. Daarom moet de gemeenteraad zich buigen over de aanvraag en een verklaring van geen bezwaar afgeven. De bespreking van deze verklaring is door GroenLinks, PvdA, SP en Leefbaar Almere geagendeerd en vindt plaats tijdens de politieke markt van 28 september. 

Dinsdag meer over het onderzoek naar het duurzaamheidsgehalte van de geplande betoncentrale. 

reacties (29)

  • Fred

     

    Ik zie alweer een hoop geld verloren gaan door mismanagement van de bestuurders (niet altijd de ambtenaren de schuld geven, die moeten dit soort idiote plannen uitvoeren). Boter op hun hoofd en denken dat zij boven de Wet staan. Dat wordt dus ook weer een fikse advocatenrekening, want er zijn veel belanghebbenden die ongetwijfeld veel bezwaar- en beroepsschriften gaan indienen. Ongetwijfeld zullen er ook wel weer kort-gedingen komen ook. Integriteit? Bij sommige personen uit dit stuk dus twijfelachtig!

    reageer
  • Piet

     

    Hulde voor dit stuk. Gemeente werkt samen met flevoland, natuurorganisaties en waterschap aan plan voor nationaal park Nieuwland. Is er in het college geen afstemming? Eco toerisme biedt veel perspectief. Dat verstoor je niet met een haven bij de Blocq. In Lelystad zijn er Kansen genoeg voor een gezonde exploitatie bij flevokust incl haven. Waar Pauw met bedrijf CTU de exploitatie per 2018 start. Merkwaardig dat Almere zo stevig inzet op een plan dat niets maatschappelijk toevoegt. Lijkt te veel op een persoonlijke ambitie dat nog voor de verkiezingen er door moet. Bizar.

    reageer
  • arnold

     

    volgens mij staat er al 15 jaar een betoncentrale op het terrein van de vijfhoek wat een ophef voor niets er komt toch ook meer werkgelegenheid pfffff

    reageer
  • Jeroen

     

    Het is wel weer typisch dat bestuurders weer eens geen zelf reflectie hebben. Iedereen zegt nee, maar de bestuurder heeft boter op zijn hoofd. Of heeft hij/zij daar financiel gewin bij?

    reageer
  • Louise

     

    Er is in Almere gewoon terrein beschikbaar aan vaarwater. Aan de hefbrugweg staat een gigantisch terrein te koop, aan de binnenhaven. Waarom moet er grond uitgegeven worden met subsidie voor iets wat gewoon beschikbaar is in de markt.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Laurens

     

    Fijn voor Herrema dat nu eens een keer iemand anders in opspraak raakt!

    reageer
  • Willy

     

    1200 ton beton? De Vijfhoek wil juist de loswal gebruiken voor de aanvoer van beton uit de hele randstad. Vele malen meer!

    reageer
  • RRH

     

    Chapeau voor OFL! Goede onderzoeksjournalistiek missen we in de provincie. Fijn als jullie daar invulling aan geven. Dank.

    reageer
  • Louise

     

    Huh? Wordt er niet op een paar kilometer verder in Lelystad een overslaghaven aangelegd met een heleboel provincie geld, waarom kan er daar niet gebouwd worden?

    reageer
  • [eter van den bemt

     

    Go Greener Almere. Als het gaat om onze groene omgeving klopt dat motto al niet. Maar dus ook bij dit soort zaken zijn woord en daad van de gemeente Almere tegenovergesteld.

    reageer
  • Onder het mom van "We schrijven wel een wedstrijdje uit, maar die winnen jullie" Dit zaakje stinkt wel heel erg hoor.

    reageer
  • Ron H

     

    Ik sta ook te kijken van deze onderzoeksjournalustiek een pluim verdient (al vermoed ik dat het niet bd eigen medewerkers komt). Ook ik verbaas me over deze subsidie maar je kan of moet dit wel breder zien. Er worden namelijk wat appels en peren door elkaar gehaald. Die 1200 ton is de hoeveelheid die uit almere zelf komt (logisch want daar wordt nauwelijks beton en ook geen metselwerk gesloopt) het klopt dat dat maar 1 procent is van wat een betoncentrale nodig heeft. Feitelijk gaat het daar ook helemaal niet om. Overigens kan uit het almeeerse vrijgekomen beton wel degelijk 85 procent granulaat worden gemaakt. De journalist verward hier het begrip te slopen oud beton met het maken van verse beton om te storten in bouw en wegenbouw. Daarin is voor constructief beton inderdaad een maximum van ca. 30 procent. Maar vanwege een groot te kort aan kwalitatief goed sloopbeton is dat helemaal niet zo relevant. Overigens wordt er wel degelijk in sommige producten tot 100 procent oude betonkorrels ingestopt. Dit zorgt overigens ook voor een verlaging van het benogdigde cementgehalte hetgeen de grootste CO2 boosdoener is. Verder is 15 procent van de CO2 last van beton: het vervoer van grondstoffen. Als vijfhoek dus 90 procent per schip in plaats van per vrachtauto kan aanvoeren is dat een CO2 besparing van 0.9 op 15 procent is ca. 13 procent. Overigens zal de 1200 ton beton uit almere uiteraard nooit per schip worden vervoerd (om aan te geven dat er echt appels en peren worden vergeleken) Het CO2 voordeel is dus voor 99 procent afkomstig van niet almeers beton maar elke vrachauto van buiten almere minder komt voor een deel van die rit wel ten gunste van almere maar moet je eigenlijk als regionaal punt zien. Dat is dan ook de reden dat ik het wel heel raar vind dat almere daar zo veel voor betaald. De provincie of rijk lijkt me een heel wat logischer financier. (Een krijgertje van 1 miljoen per jaar op een jaarproductie van 300.000 (?) m3 beton is gewoon 3.33 euro subsidie op elke m3 beton. Dat maakt overigens de bouwkosten evenzo veel goedkoper zou je denken (de begunstigden hierin denk ik zijn vnl de bedrijven die huizen bouwen in almere dus ten gunste van de huurders of kopers van nieuwbouw. Ik vrees echter dat deze consumenten uiteindelijk daar geen cent van zullen zien.

    reageer
  • Ron

     

    Hulde aan deze journalist!

    reageer
  • Betonson

     

    Goede onderzoeksjournalistiek van OFL! Het legt de 'achter kamertjes politiek' van het ambtenaren apparaat en B&W 'bloot'. Alles onder het motto duurzaamheid, waarom niet gewoon we willen dit in Almere, zoals Lelystad met veel subsidie Inditex/Zara heeft binnengehaald. Doe niet zo achterbaks en vertel gewoon de waarheid, uiteindelijk komt die toch wel boven water. De verantwoordelijke wethouders zullen zich wel weer, zoals gewoonlijk in Almere, wel weer in allerlei bochten wringen om hun beleid te rechtvaardigen. Het zal tijd worden dat daar verandering in komt!

    reageer
  • Jan

     

    Bouvy en belangenverstrengeling? Vijfhoek waarom op het industrieterrein gaan zitten als je afhankelijk bent van overslag? En naast een natuurgebied een overslag neerzetten?. Dit zaakje stinkt. Ach ja het kan in almere.

    reageer
  • Rutger

     

    De gang van zaken rondom die prijsvraag stinkt naar vriendjespolitiek en nepotisme. De reputatie van wethouder Peeters als onbetrouwbare gladjanus is hiermee weer eens bevestigd.

    reageer
  • peter

     

    Wat een prachtig stuk is dit. Fijn dat er aandacht voor is. Het kan toch niet zo zijn dat de gemeente akkoord gaat met een overslag op de plek waar men verwacht dat de natuur begint? Meerdere vrachtauto's die de natuur verstoren. Het storten van puin in schepen? Er zal geen vogel meer in de buurt vertoeven. Laat het zo zijn dat we eens een keer trots op de gemeente Almere mogen zijn. Gemaakte afspraken nakomen. Het gebied heeft als bestemming toerisme en recreatie!! Ipv vrachtauto's moeten er fluisterboten naar de Markerwadden en toeristen op de fiets en lopend de lepelaarsplassen in.

    reageer
  • H Struik

     

    Hoe maak je iets ingewikkelds makkelijk leesbaar? Nou zo.... ik zeg, chapeau OFL

    reageer
  • MarijkeH78

     

    Niet te geloven wat een politiek gekonkel! Laat de gemeenteraad zich zo piepelen? Wat een verspilling van gemeenschapsgeld.

    reageer
  • AA

     

    Goed dat de grootste zelfbevlekker van de provincie ook even genoemd wordt: Bouvy. De club waarvan hij voorzitter is doet, regelt en creeerrt helemaal niets en meneer toucheert wel meer dan 100k voor zijn 'functie'. Alle grote bedrijven keren Almere de rug toe maar meneer blijft gewoon zitten, erger nog hij deelt 3mio uit aan een vriendje om zich in almere te vestige!!! SCHANDE!

  • MP

     

    Lekker dan.... Een enorme betoncentrale daar vlak bij al die natuurgebieden. En dan ook nog gefinancierd van onze belastingcenten. Pol vertrekt. Die ziet de bui al hangen. Toch niet naar Den Haag mag ik hopen....

    reageer
  • Jan2

     

    Compliment voor omroep Flevoland, die dit helder en duidelijk, zonder eigen mening aan de kaak stelt. Pluim voor OF. Gemeente Almere ga je schamen en zet dit recht.

    reageer
  • Nico

     

    Beslist een stukje uitstekend onderzoeksjournalistiek. Dit stinkt. En dat terwijl de Natura 2000-gebieden Markermeer, Oostvaardersplassen en Lepelaarplassen op korte afstand liggen. Dat wordt echt een "modern" Nationaal Park Nieuw Land.Weten de gemeente en provincie geen beter doel voor deze miljoenen?

    reageer
  • ed

     

    Theo Pouw werd toch ook de deur gewezen in Lelystad. Hier wilde hij ook "iets"beginnen maar daar heeft de gemeenteraad van Lelystad een stokje voor gestoken. Alles kan in Almere maar niet in Lelystad. Blocq van Kuffeler gemaal en huizen maar tot cultureel erfgoed benoemen en de kans is groot dat Pouw kan inpakken en wegwezen.

    reageer
  • Dick Kniep

     

    Geweldig stuk! Dank hiervoor De Vijfhoek is al begonnen met de bouw van de betoncentrale terwijl de Raad aanstaande donderdag erover zal discussieren. Dat geeft wel aan hoe zeker ze van zichzelf waren dat dit wel door zou gaan!

    reageer
  • Tja

     

    Stukje prima onderzoeksjournalistiek, had ik niet verwacht van deze omroep. Goed bezig, prima uitgebreid verhaal. Duidelijk één en ander verwoord. Complimenten dat deze omroep onderzoek naar het verkwanselen van 3 miljoen euro gemeenschapsgeld.

    reageer
  • Karel

     

    Wat een stelletje amateurs toch op het stadhuis. En die Pol gaat toch vertrekken? Die zag de bui natuurlijk al hangen

    reageer
  • Harry Klein

     

    Beton en duurzaamheid gaan niet samen....(CO2/Kwartsstof/zware fundatienoodzaak/extreme belasting van milieu bij herwinning/ etc.) Soms kun je beter eerlijk zijn en zeggen dat het economisch belang prevaleert! Ook niets mis mee.

    reageer
  • RS

     

    Eigenlijk wisten we al een hele tijd dat het behoorlijk stinkt bij b&w Almere.

    reageer
  • Meijer

     

    Hoe kunnen b en w nu voor nieuwbouw zijn nabij de Blocq van kuffeler? Het enige wat nog een beetje geschiedenis heeft in Flevoland gaat teniet aan de honger naar geld. Wat krijgen de omwonenden daar een overlast van. Het geluid van het storten in de boten en her breken van beton? Kansloos is dit weer

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert