Kamer neemt overlast vliegroutes voor lief

LELYSTAD
De vliegroutes van en naar Lelystad Airport zijn de komende vier jaar niet optimaal, maar toch vindt een meerderheid in de Tweede Kamer dat het vliegveld in april 2019 open moet voor groot vliegverkeer. Dat bleek donderdag in de Tweede Kamer.

De sleutel in het debat was in handen van D66. Die partij twijfelde vorige week of niet beter kon worden gewacht totdat het gehele Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld. D66 liet zich door staatssecretaris Dijksma overtuigen dat die herindeling echt niet eerder kan dan 2023. 

De partij erkent dat vliegtuigen vanaf 2019 lager over Overijssel, Gelderland en Friesland zullen vliegen dan wenselijk is. Maar omdat Lelystad de eerste jaren niet verder groeit dan 10.000 vliegbewegingen per jaar, zal de overlast beperkt zijn. Wel dringt D66 aan op zo snel mogelijke verbetering van de routes. Wachten met opening is voor de Kamerfractie geen optie, omdat in 2008 is afgesproken dat omwonenden van Schiphol minder overlast zouden krijgen.

CDA voor opening
Ook het CDA is voor opening van Lelystad Airport in 2019. Op de tribune van de Kamer zaten verschillende partijleden uit Gelderland, Overijssel en Friesland die juist willen wachten tot betere vliegroutes mogelijk zijn. Maar net als D66 wil ook CDA-Kamerlid Martijn van Helvert vanwege eerdere afspraken niet tornen aan de openstelling. Wel vraagt de fractie dat de staatssecretaris de herindeling van het luchtruim vanaf nu zo snel en goed mogelijk organiseert. Verder moet de inspraakprocedure voor mensen die overlast vrezen tijdens de komende inspraakprocedure tot november zorgvuldig worden georganiseerd.

Moties in het verschiet
Tijdens een vervolgdebat dienen Kamerfracties volgende week woensdag moties in over Lelystad Airport. Met een meerderheid van de beoogde nieuwe regeringscoalitie van VVD, CDA, ChristenUnie, D66 en de aanstaande oppositiepartij PvdA brengen die moties de opening van 'Lelystad' in 2019 niet meer in gevaar.

 

reacties (19)

  • Peter

     

    Hoeveel vliegbewegingen heeft Lelystad nu eigenlijk al? Zo een 120.000 per jaar toch? Kunnen die paar duizend er ook nog wel bij!

    reageer
  • Jan

     

    Degene die de beslissingen nemen wonen echt niet in de buurt van een luchthaven of onder een van de aanvlieg routes. Dan kun je makkelijk dit soort knopen doorhakken...

    reageer
  • Rob

     

    Ergens zit een club ambtenaren die een gruwelijke hekel aan de burgers heeft. Die koste wat het kost hun plannetjes willen doordrammen. Die de bronzen plaatjes met de koppen van Jop Fackeldey en Hans Alders ten koste van alles in de lege vertrekhal van Lelystad Airport willen zien. Die kans zien zó een ongelofelijke bende te maken van de plannen dat niet één, niet twee, niet drie maar *vier* vliegvelden voor zweef- en klein verkeer naar de knoppen geholpen worden voor hun prestigeproject. Wat zijn dat voor mensen? Wie geeft hen het recht om zoveel schade aan te richten? Hoe kunnen wij burgers hen aansprakelijk stellen voor de schade? Hoezoe "neemt de kamer de overlast voor lief"?? Zij wonen, werken en leven hier niet. Zij hebben er geen last van. Ze moeten zich de ogen uit de kop schamen.

    reageer
  • Bas

     

    U kunt het beste uw verlies nemen en zich we bij neerleggen ipv zoveel mogelijk kolder neer te zetten

  • Albert

     

    Niet terugkrabbelen, doorzetten en vliegen.

    reageer
  • Geeske

     

    Direct stoppen, en kiezen voor milieuvriendelijker vervoer.

  • Bas

     

    Het klopt precies wat je schrijft.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Kristien

     

    Wat een schande. De dames en heren politici hebben nu helemaal hun geloofwaardigheid verloren. Zij willen dit land kapotmaken in plaats van opbouwen.

    reageer
  • Maartje

     

    Overdreven, slappe en onzinnige uitspraken, daar wordt Nederland groot van. Niet iedereen laat zich door de staat verzorgen.

  • Henk

     

    Duidelijk. Laat alle tegenstanders nu duidelijk zijn dat Lelystad Airport gewoon open gaat. Actie voeren tegen de opening heeft geen zin meer. Wat wel degelijk zin heeft en urgent is, is een snelle en constructieve oplossing voor de herinrichting van het luchtruim.

    reageer
  • Ruben Radema

     

    Natuurlijk heeft actie voeren nog zin. De rechter heeft de Staat al twee keer teruggefloten. Nu de Staat er willens en wetens voor kiest om de burgers nog heftiger te vergiftigen is een gang naar de rechter (en eventueel het Europese Hof) zeer kansrijk.

  • Arjan

     

    Zo dat is ook weer klaar, kunnen we dan nu stoppen met dat azijnzeikerige gedoe en gewoon lekker positief aan de slag gaan? Dank u!

    reageer
  • hans

     

    Open? In 2021 luchtverkeersleiding. De vliegroutes zijn in 2023 klaar.

    reageer
  • Bas

     

    Klopt niet helemaal. 2019 open en de bouw is al druk aan de gang

  • Adje patat

     

    Nog tot 2023 de tijd om mijn huis te verkopen en de polder te verlaten. Het waren 20 mooie jaren

  • Bert

     

    Gewoon vliegen met die handel het zijn altijd dezelfde mensen die klagen.

    reageer
  • Hannes

     

    Zodra het imago verloren dreigt te gaan, gebeurd het omgekeerde, dan komen er plotseling hele vreemde activiteiten aan het licht; die niet meer beheersbaar zijn! "Dat geldt niet alleen voor de uitbreiding van Vliegveld Lelystad!""

    reageer
  • Bas

     

    Gelukkig is de bouw al lang begonnen en is iedereen reeël en positief gestemd.

    reageer
  • michael

     

    alle protesten, handtekeningen en petities belanden in de prullenbak. Provincies hebben het gewoon te slikken en Lelystad gaat gewoon open !!

    reageer
  • Piet

     

    Tijd voor revolutie!

    reageer
  • Gerrit

     

    Helemaal mee eens.

  • Kees

     

    Parlement zonder visie jammer. De ellende gaat beginnen. Nog nooit is een gebied zo snel naar de Kl ... geholpen. Hilde aan de plolitiek

    reageer
  • Maartje

     

    Wat een onzin zeg

  • Johnson

     

    Dus.... zijn we er eindelijk uit! Per 1 April 2019 gaat Lelystad Airport open. Nu nog de Airlines regelen. Corendon Transavia Easyjet Ryanair Flybe.

    reageer
  • HH

     

    Nou, helaas zijn die 10.000 vliegbewegingen door het geklungel bij LVNL nog een probleem. Een enkel kamerlid memoreerde nog aan de onbbegrijpelijk vertraging. Ook Sharon Dijksma verhulde niet echt dat de vertraging - oa door het salarisconflict bij LVNL - eigenlijk onbegrijpelijk is, maar dat we nu verder moeten. Maar feit is dat niet alle maatschappijen direct op Lelystad Airport terecht kunnen. Dijksma had het zelfs nog over dat ook die 10.000 in stapjes bereikt wordt, terwijl ze eerder wel toegezegd heeft dat er in 2019 op alle tijdstippen tussen 6 en 0 uur dat de maatschappijen dat wensen, luchtverkeersleiding aanwezig is. Transavia wil minimaal 3 toestellen in Lelystad plaatsen, wat 4000 tot 6000 vliegbewegingen inhoudt. Daar past de eerste jaren dan nog hooguit Corendon bij. En dat alleen als het "stapjes-scenario" (elk jaar 2000 vliegbewegingen erbij) vaarwel gezegd wordt, en direct met 10.000 vliegbewegingen gestart wordt. En dan moet LVNL direct voor luchtverkeersleiding van 6 uur tot middernacht zorgen.

  • Tja kreeg gelijk

     

    Goede berichten. Nu weer snel doorzetten.

    reageer
  • Jaap de Nopper

     

    En toch heb ik er een slecht gevoel bij, dit wil ik niet! Temperen met ons allen!

    reageer
  • Dirk

     

    niet verder zeuren vanaf 1 april 2019 gaan we vliegen .

  • Michael

     

    Wat een verrassende uitkomst zeg..

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert