'Vogelweg geschikte testlocatie voor Hyperloop'

FLEVOLAND
De Vogelweg tussen Lelystad en Almere is de meest geschikte testlocatie in Nederland voor een zogenoemde hyperloop; een soort supersnelle trein. Dat blijkt uit een haalbaarheidsonderzoek, schrijft minister Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer. Ze liet eerder al weten Flevoland op het oog te hebben als testlocatie. De Vogelweg is onder meer door de centrale ligging het meest geschikt. 

Het doel van een hyperloop is om personen en goederen te verplaatsen met 1200 kilometer per uur. Dat kan door buizen te bouwen waarin een magneetzweefbaan gaat rijden in een bijna-vacuüm. Het idee is afkomstig van Elon Musk, de man achter Tesla en SpaceX. 

De komende maanden wordt er nagedacht over de aanleg van een testbaan. Die moet vijf kilometer lang worden en gaat zo'n 120 miljoen euro kosten. Het project levert volgens Schultz honderden nieuwe banen op. 

428 kilometer in 40 minuten
Volgens Schultz zijn er twee bedrijven die een testtraject willen ontwikkelen in Nederland; het Nederlandse Hardt en het Amerikaanse Hyperloop One. Dit laatste bedrijf presenteerde eerder een plan om een traject aan te leggen tussen  Rotterdam, Amsterdam, Lelystad, Arnhem, Den Bosch en Eindhoven. De in totaal 428 kilometer zou dan in iets meer dan 40 minuten afgelegd kunnen worden.

Recent verscheen het bericht dat het bedrijf Hyperloop One zich had bedacht, en toch geen lijn in Nederland wilde aanleggen. Volgens het ministerie was dat een misverstand. 
 

reacties (8)

  • Sem

     

    Heel futuristisch en prachtig, Het lijkt Total Recal wel, naar Mars. Maar die Vogelweg loopt toch langs het vliegveld. Gaat dat dan wel goed? En al het verkeer dat daar ook langs gaat v.a. 2019?

    reageer
  • Ed

     

    Ze kunnen niet eens een hogesnelheidstrein laten rijden. Misschien moet men eerst dat project eens technisch en economisch tot een succes maken. Ga in de leer bij mensen die het wél voor elkaar hebben. Hyperloop is m.i. qua financiële haalbaarheid volkomen onrealistisch. Dat minister Schultz van Haegen zich hier mee bezig houdt, vind ik een veeg teken. Zou ze misschien vissen naar een baantje bij Tesla?

    reageer
  • Ron h

     

    Laten ze ook uitzoeken van hoeveel procent van het bedachte transport die tijdwinst ook echt zinvol is. Of is dat voor de bestelling van een product dat daarna nog steeds evenlang op het soorteercentrum blijft ligggen. Waarom zou ik iets 2 uur eerder thuis of elders willen hebben. (Zinloze Vraagbehoefte kweken is nief altijd even duurzaam) en als ik denk aan personenvervoer. Oke daar kan tijdbeperking zinvol zijn maar of dat het werkelijk is ? Ik denk dat het vnl. prestige is. En ik denk dat men zich mega verkijkt op de vele ondergrondse en bovengrondse infrastructuur die het onmogelijk of veel te duur maken. Ook zie ik de commentaren al groeien van horizonvervuiling want bovengronds ligt dit wel in je directe zichtvlak . Een horizon en de bomen op afstand zijn dan aan je beeld onttrokken.

    reageer
  • Ron h

     

    Laten ze dan wel ook een 'krappe' bocht inbouwen om te testen. Anders zegt de test helemaal niks.

    reageer
  • Ron h

     

    Ik vraag me af. Zijn dit de kosten van alleen de hyperloop of is daar al bijgeteld de kosten van aanpassingen van alle infrastructuur en of het onder de grond brengen. (Dan wordt zonnepanelen op de buis al wat lastiger)?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    Ze zweven niet. Vacuum maakt niet gewichtloos. Alleen de luchtwrijving wordt zeer laag. Dat ze ook nog op magnetische levitatie zouden vliegen is nieuw nieuws. OVerigens komet er allemaal geen zak van terecht en de energie van de molens is allang aan anderen verkocht.

    reageer
  • Pzaal

     

    Denk niet dat dit systeem er ooit komt. Kijk alleen al naar de Noord Zuid lijn. De kosten zijn verdriedubbeld en het aanleggen duurt 10 jaar langer dan gepland was.

    reageer
  • Boels

     

    5km lang met een buisdiameter van 5 meter; kosten €120 miljoen exl. BTW en pods (de "rijtuigen"). "The plans for the Windmill park Zeewolde would offer enough energy resources to power the hyperloop test track. This would mean green sustainable and local energy could be used as a main energy source. In case the hyperloop test track would be built before the realization of the Windmill Park, there is also the option for the test track to make use of the High Voltage Station in Zeewolde or solar energy. Solar panels placed on the exterior of the tube could provide sustainable energy for a part of the energy resourcing necessary for a hyperloop test track." (Uit Kamerstukken, zoek op hyperloop) Geen info over de hoeveelheid benodige energie voor de "zweefrijtuigen" (het "rijtuig" zweeft boven de rails met behulp van magnetisme) en het vacuumzuigen van de buis. Het is nog maar een plan en het zal nog tientallen jaren duren voordat het productierijp is. Het lijkt mij dat het testen moeilijk alleen kan gebeuren als de zon schijnt en het waait. Waar zou de nieuwe fossiele centrale komen te staan?

    reageer
  • HH

     

    Engie legt de Maximacentrale eind dit jaar stil. Met de Hyperloop kan die openblijven. Daar heb je tegelijk je honderden arbeidsplaatsen... Maar voor datacenters is de Maxima-centrale ook wel interessant: volop elektriciteit en koelwater. Kan Nederland lekker internetfilmpjes blijven bekijken.

  • Pascal

     

    Want de energie die overdag wordt opgewekt kan je niet opslaan in een batterij accu’s om ‘s nachts te gebruiken of wanneer het windstil is? Met één accu(lading) kan een Tesla uren rijden, dus met een groot aantal gekoppelde accu’s zal dit ook wel lukken ...

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert