Ontevredenheid over inspraak Airport; behalve in Flevoland

FLEVOLAND
Op Noordoostpolder en Dronten na zijn de Flevolandse gemeenten redelijk tevreden over de manier waarop zij betrokken zijn geweest bij de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport en de vliegroutes. Dat blijkt uit een onderzoek van het actualiteitenprogramma EenVandaag. Buiten Flevoland is het beeld heel anders.

EenVandaag legde 32 gemeenten onder de aanvliegroutes van en naar Lelystad Airport een vragenlijst voor. Van hen klagen 27 over de slechte, late en soms tegenstrijdige informatievoorziening door het Rijk en het ontbreken van inspraak. De meeste kritiek is er op de inspraak op de vliegroutes die in juni bekend zijn gemaakt. Die routes hebben de meeste gemeenten volkomen overvallen. Alle klagende gemeenten bevinden zich op het 'Oude Land'.

Lelystad en Almere
Op Urk na zijn alle Flevolandse gemeenten meegenomen in het onderzoek. Lelystad en Almere zeggen tevreden te zijn over de inspraak, omdat ze vanaf het begin aan de Alderstafel betrokken zijn geweest bij de plannen. De Alderstafel is een overlegorgaan waarin verschillende partijen die te maken hebben met het vliegveld vertegenwoordigd zijn.

Het stoort Lelystad wel dat er nu fouten in belangrijke rapporten zijn gemaakt en men hekelt de communicatie van het ministerie. Almere is benieuwd wat de exacte gevolgen van de fout in de berekeningen van geluidsoverlast zullen zijn.

Zeewolde
Zeewolde zegt via de Alderstafel goed betrokken te zijn geweest bij de plannen en met de vastgestelde vliegroutes uit de voeten te kunnen.

Dronten
De gemeente Dronten zegt zich aan de Alderstafel onvoldoende gehoord hebben gevoeld, een standpunt dat burgemeester Aat de Jonge vorige week ook al innam. Dronten overweegt daarom uit het overleg van kabinetsadviseur Hans Alders te stappen.

Noordoostpolder
Noordoostpolder heeft kritiek dat zij niet rechtstreeks aan de Alderstafel zat, maar via een klankbordgroep heeft kunnen meepraten. De gemeente beoordeelt dat nu als 'een verouderde manier van omgaan met de gevoelens en belangen van burgers'.

Noordoostpolder kondigt via EenVandaag aan een zienswijze in te dienen op de internetconsultatie over de vliegroutes, die donderdag afloopt. De gemeente zal aandringen op een milieu-effectrapportage voor de aanvliegroutes. Verder dringt zij aan op 'een zorgvuldig en transparant besluitvormingsproces op basis van juiste gegevens en onderzoek'.

Ook de provincie laat weten een zienswijze in te dienen. Ze wil samen met provincies Gelderland en Overijssel benadrukken dat zij van mening zijn dat het vliegveld in 2019 open dient te gaan en dat er een spoedige herindeling van het luchtruim moet komen. 

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op de website van EenVandaag, dat in de uitzending van woensdag nader op de standpunten van de gemeenten in gaat.

reacties (8)

  • Cornelis

     

    Gewoon lekker snel openen!! Ik kan niet wachten om vanuit lelystad op vakantie te gaan. Hen die zeuren over de komst van het vliegveld moeten ook niet gaan opstappen hier om op vakantie te gaan!

    reageer
  • hans

     

    Het gaat in dit artikel over de inspraakprocedure. Nu blijkt dat de voorlichting is blijven ''hangen'' op het niveau van het gemeentehuis. De burgers zijn niet of slecht geinformeerd. Naast behoorlijke fouten in de rapportages. Het gevolg is ... De chaotische toestanden rondom het prutveld Lelystad.(een aanfluiting!)

  • Cornelia

     

    Inderdaad, een taalreis Nederlands is altijd welkom.

  • Logisch Nadenken!

     

    De schijn ophouden dat de burger gekend wordt, is het meest verderfelijke om een harmonische maatschappij te ontwikkelen. Dat men burgers verstrikt laat worden in een systeem die een verlopen medezeggenschap op het laatst als argumentatie gebruikt is een grove verachting van onze burger. Dat men 13.500 liter kerosine per uur ,per vliegtuig boven je hoofd laat verbranden is blijkbaar geen keuze meer.Dus letterlijk slikken of stikken! Vandaar dat dit geniep op een eerlijke wijze aan de kaak gesteld moet worden.Als men hiervoor nog open kan staan?

    reageer
  • Jaap

     

    Dat een vliegtuig veel brandstof nodig heeft is een feit. Maar 13500 per uur is wat overdreven. Dat zou inhouden dat een vlucht naar New York ruim 100 ton(gewicht) zou verbruiken. Als je even logisch nadenkt zou je kunnen bedenken dat dat niet klopt. Met dit soort overdreven stellingen doe je de zaak van de tegenstanders geen goed.

  • Bas

     

    De gemeente Vancouver in Canada is ook boos omdat zij niet geïnformeerd is.

    reageer
  • Jokrz

     

    Je kan wel wachten totdat je info krijgt, maar ik denk dat er genoeg aandacht is voor dit topic, zo als je van niets weet moet je bij jezelf zijn denk ik.

    reageer
  • hans

     

    Tien jaar geleden: echt niet! Nu:steeds meer en beter.

  • Kees

     

    Gemeentes wel,inwoners niet, is dat dan inspraak en informeren? Dacht het niet

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Henk

     

    Aat de Jonge. Wees nu eens een vent en maak je belofte waar, stap uit dit overleg!! Niet zoals altijd hoop blaffen en niet bijten maar maak het nu eens waar en stap eruit. Je doet Flevoland heel veel plezier!!

    reageer
  • hans

     

    Let wel: niet de voorlichting van de inwoners maar het gaat over de voorlichting van de "stadhuizen! " (Weer pruts werk)

    reageer
  • Joep

     

    Maar dit alles ging uit van een correcte MER, toch??????

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert