"MER voor Lelystad Airport moet helemaal opnieuw"

LELYSTAD
SP en GroenLinks in de Tweede Kamer blijven erbij dat er voor Lelystad Airport een geheel nieuwe milieueffectrapportage (MER) moet worden gedaan. Dat zeggen ze na een besloten vergadering over de rapportage in de Tweede Kamer. 

De Kamer werd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) geïnformeerd over de fouten in de mer, die de actiegroep Hoog Overijssel half september heeft ontdekt. Het gebied met overlast van vliegtuigen van en naar Lelystad is volgens de actiegroep veel groter dan het rapport aangeeft, omdat vliegtuigen langer op lage hoogte (1800 meter/6000 voet) moeten vliegen.

NLR
Het NLR erkende gisteren in de Kamer opnieuw dat er in de zogeheten vliegtuigprofielen een verkeerde berekening is gemaakt voor het geluid van de Boeing 737. Het gaat vooral om de oudere 737-300 en -400, die bijna niet meer in Nederland vliegen. De menselijke fout is ondanks een extra controle niet eerder ontdekt. Het NLR gebruikt inmiddels de juiste gegevens, terwijl in de rekenmodellen nu ook is meegenomen dat vliegtuigen langer op 1800 meter hoogte blijven vliegen.

Nagerekend
Een woordvoerder van het NLR laat weten dat op dit moment wordt nagerekend wat de gevolgen van de correcties zijn voor de mer. Het centrum verwacht dat de mer alleen op onderdelen kan worden aangepast en dat niet een geheel nieuw milieu-onderzoek nodig is. De Commissie voor de mer moet hierover nog advies geven aan minister Van Nieuwenhuizen. Ook het ministerie heeft gisteren in de Kamer aangegeven dat een beperkte aanpassing van de mer volstaat.
  
Consultatie
Het ministerie van I en W komt naar verwachting begin december met een antwoord op de
duizenden reacties van instanties en personen, die zijn binnengekomen op de internetconsultatie over de vliegroutes van Lelystad. De meeste van de ruim 3200 reacties zijn afkomstig van tegenstanders van uitbreiding, waarvan een groot deel uit Gelderland. 
Een vertegenwoordiging van actiegroepen en bewoners heeft de reacties van bewoners bekeken en komt hierover maandag met een eindadvies.

De opening van Lelystad Airport staat gepland voor april 2019. VVD en CDA hadden na de besloten vergadering donderdag niet de indruk dat de opening in het gedrang komt, schrijft De Stentor. 

reacties (26)

  • Hannes

     

    Hoe men het ook allemaal formuleerd alle zegen liggen voorlopig in de lucht verwerkt!

    reageer
  • hans.

     

    Allemaal gebakken lucht...

  • Boels

     

    Eerder kwam het vervuilende aspect van vliegtuigen aan de orde. Al zoekend kwam ik op 32 km/liter per persoon in een MD11 en in een B747 100miles/gallon per persoon (gemiddelde auto 25 miles/ gallon per persoon; met 4 personen is dat ook 100 miles). Dus wat het verbruik betreft maak het niet uit, wel in de snelheid.

    reageer
  • hans.

     

    Heldere beschrijving van het brandstof verbruik. Het vervuilende aspect de uitstoot van chemische stoffen komt nog??

  • Hans de Boer

     

    Mooi en inspirerend om te zien wat een bedrijvigheid er al is op Lelystad Airport. Overal bouwkranen en er is al goed te zien hoe mooi en groot het gaat worden

    reageer
  • rechtdoorzee

     

    Nu maar hopen dat er niet wederom creatief wordt gerekend en beslist, anders zal de financiele strop zich zelf alleen maar strakker aansnoeren. Je zou verwachten dat Den Haag heeft geleerd van de problematiek in Groningen.

    reageer
  • Stippie

     

    Met alle huidige werkzaamheden loopt men met de uitbreiding van vliegveld Lelystad gigantisch voor de muziek uit, met als mogelijke gevolgen dat er straks enorm veel geld over de balk zal zijn gesmeten en er door gedane beloftes, die niet waargemaakt kunnen worden, enorme claims op schadevergoedingen zullen komen te liggen.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Die uitbreiding gaat er gewoon ( op tijd / volgens planning ) komen hoor.

  • laat alle reacties zien
  • Jan

     

    Nederland is al genoeg verzuurd, vergiftigd en vervuild. Niemand zit te wachten op nog meer fijnstof en CO2. Stoppen met die uitbreiding van Schiphol en dus Lelystad, alles onder het mom van economische vooruitgang en concurrentiepositie. Vliegtuigen zijn zwaar vervuilend, laat de voorstanders dan maar bij die start en landingsbaan gaan wonen. Dit is mijn Nederland niet meer, vandaar dat zoveel mensen wegtrekken uit dit opgefokte en zwaar vervuilde overbevolkte land. Zweden, Hongarije en vele andere landen worden steeds aantrekkelijker.

    reageer
  • HH

     

    Een van de snelst groeiende vliegmaatschappijen in Europa is het Hongaarse Wizz Air.

  • peter van den bemt

     

    Als Nederland haar milieudoelstellingen wil halen, mag de luchtvaart in NL, en dus Schiphol, niet meer groeien. Laat staan dat Lelystad erbij komt. Integendeel, Schiphol zal moeten krimpen. En Lelystad zou een halt toegeroepen moeten worden.

  • Wallander

     

    Roerend mee eens!

  • De Vries

     

    Hou aub nou eens op. Wie jagen jullie hiermee weer op kosten? De gewone burger natuurlijk, want ergens moeten de centen vandaan gehaald worden.

    reageer
  • De kat

     

    Gewoon de rekening sturen naar de verantwoordelijke personen die deze puinhoop hebben veroorzaakt

  • Roel

     

    Snel de MER aanpassen en beginnen met dat vliegveld, er gaat veel te veel tijd verloren met deze oeverloze discussies.

    reageer
  • hans.

     

    Nogmaals de discussie is prima. Het tijdverlies zit vooral in de enorme fouten(flaters of misleiding) in de wettelijke (!) procedures. (de MER, luchtverkeerleiding en de inter-nationale vluchtroutes) De overheid (Staat der Nederlanden) moet wel de eigen afspraken volgen. Des de meer omdat ze eigenaar van de Schipholgroep zijn.

  • lelystedeling

     

    Gemeente Lelystad en OMALA opgepast: Komt het bedrijf Inditex dat een zeer groot distributiecentrum bouwt nu met een claim om dat misschien 2019 niet meer haalbaar is voor opening van het vliegveld.

    reageer
  • Kiezer

     

    Zou wel lekker zijn, maar dan gaat Joppie die claim maar zelf betalen.

  • Martijn

     

    Inditex heeft toch helemaal niets te maken met het vliegveld?

  • Pieter

     

    En let op: straks gaat het precies als met de Markerwaard, na veel protest, gepraat, overleg en onderzoek wordt een oorspronkelijk plan stop gelegd, gewijzigd en niet meer uitgevoerd. Daarmee is Lelystad voor de tweede keer de dupe, dankzij regerings- (wan) beleid.

    reageer
  • Zeewoldense

     

    In dit geval ben ik voor ‘Van uitstel komt afstel’.

  • Pete

     

    Die baan is te kort voor vakantievluchten, je kan niet met volle tanks naar je bestemming vliegen, dus moet er een tussenstop ingepland worden en dat kost tijd cq geld. Reken maar eens na.

    reageer
  • HH

     

    Wat een kulopmerking. De landingsbaan is dusdanig verlengd dat een Boeing 737 of Airbus 320 er prima naar landen als Turkije, Spanje, Portugal, Italië, Griekenland kan vertrekken. Geen tussenstop nodig. Lelystad Airport is niet bedoeld voor vluchten naar verre bestemmingen als Brazilië of Indonesië, en die gaan er dus ook niet vertrekken.

  • Boels

     

    De rol van Dijksma is toch wel dubieus: als bewindsvrouwe was zij verantwoordelijk voor de uitbreiding en heeft het dossier (bij gebrek aan eigen deskundigheid en/of bereidheid?) jaren lang laten versloffen. Ook is het goed gebruik om je als ex-bewindspersoon op de vlakte te houden en de doorgeschoven problematiek niet achteraf te vergoeilijken.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Dijksma was nog maar kort staatssecretaris van Infrastr. &Milieu. Zij is Mansveld opgevolgd die moest opstappen na het Fyra-debacle. Het gerommel is vooral Mansveld te verwijten. Dijksma heeft in korte tijd nog naar vermogen gehandeld.

  • kiezer

     

    De slinjkse partijen hebben geen meerderheid in de 2eKamer. Stapt D'66 dan uit de coalitie en houden ze zich niet aan het regeerakkoord ?

    reageer
  • lelystedeling

     

    De slinkse partijen hebben geen meerderheid in de 2e Kamer !~ Stapt D'66 dan uit de coalitie ?

    reageer
  • lelystedeling

     

    Stem dus niet links, maar recht door. Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst !

    reageer
  • Bert

     

    De discussie die gevoerd wordt is zeer onbetrouwbaar je kunt op verschillende pagina's je mening uiten hoe is het mogelijk dat de kamerleden hier intrappen. Het is een klein groepje schreeuwers die protesteren.

    reageer
  • hans.

     

    Weer andersom: de discussie is prima. De politieke partijen: ? Zie D'66 lelystad...

  • Jan2

     

    De mensen die tegen dit vliegveld zijn behoren tot de (helaas) zwijgende meerderheid

  • Steven Stedenwijk

     

    Het vliegveld is al bijna klaar en zal gewoon gebruikt worden. Dat een minderheid wat boe roept zal het echt niet tegenhouden. Overigens gaat het gewoon om administratieve procedures. Er hoeven geen wegen in de lucht aangelegd te worden. Dat je zoiets vijf jaar van te voren gereed zou moeten hebben is gewoon bespottelijk.

    reageer
  • Hannes

     

    Het vliegveld wordt alleen maar uitgebreid; Er bestaan in dit gehele scenario alleen maar voorstanders, die voor een waardevolle praktische tegenovergestelde zijn; en dat is zeker niet bespottelijk..!

  • piet

     

    Als afschaffing van de wet Hillen binnen 2 weken door de Kamer wordt gejast, moet dat met z n mieuwe MER toch ook wel kunnen lukken. Schiphol is Overheid dus daar wordt wel weer een oplossing voor gevonden door onze betrouwbare overheid

    reageer
  • Hannes

     

    Een luchtballon is de lucht ingegaan; en moet weer landen om dat het gas opraakt; En als men weer de lucht in wil zal het weer met een volle gasfles moeten gaan...!!!

    reageer
  • Freek

     

    Mooi zo, vertragen dat vliegveld. Hoe langer hoe beter. Kan ik alvast in bezwaar komen tegen de nieuwe MER?

    reageer
  • Joop

     

    De (inter-) nationale vliegroutes zouden in 2023 klaar moeten zijn. Vakantiegangers met gezond verstand kunnen tussen 2019 en 2023 niet vliegen vanaf [prutveld]Lelystad. Meer dan vijf jaar plezier voor de sportvliegers! Top!!

    reageer
  • Henk W

     

    Gaat gewoon niet door. Enige die hier gemak van hebben zijn de makkers van Vliegclub Flevo. Die hebben straks een mega start- en landingsbaan voor hun sportvliegtuigjes. Geweldig.

    reageer
  • Piloot

     

    Ben alleen bang dat die baan ook 1op1 doorberekent wordt aan ons :( het is al niet goedkoop in vergelijk met het buitenland (CTR’s) Kunnen wel weer 5x opstijgen en landen in 1 go :) dat dan weer wel.

  • Ros

     

    Dit is nou echt weer polder geld verspilling! Eerst veel geld uitgeven bouwen bouwen en dan weer opnieuw onderzoek! Kost dus nog niet genoeg, gebruik dat geld voor iets anders!

    reageer
  • Fred

     

    Ik kon met 6 accounts aan die internet discussie meedoen. Dus aantallen zijn hoogst onbetrouwbaar. Was een stiekem advies van Hoog Overijssel.

    reageer
  • De kat

     

    Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de andere projecten zoals bijvoorbeeld de windmolens Ďat de bevolking is belazerd in de afgelopen jaren is inmiddels wel duidelijk wat een armzalig zootje bij de overheid en wie gaat uiteindelijk de rekening betalen ?????

    reageer
  • Jeroen

     

    De bevolking wordt met alles belazerd. Wanneer worden we wakker met z’n allen? En maar belastingen betalen....wordt door Den Haag gewoon over de balk gegooid.

  • euro

     

    april 2019 was al een grap, het gaat vast eind 2019 worden aangepaste MER/nieuwe MER zienswijze/beroep en dan de route inpassen op dan andere luchtlagen,als alles meezit, bij een nieuwe MER wordt het zo wie zo later.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert