Straks aparte buslijn naar vliegveld

LELYSTAD
De toekomstige busverbinding tussen station Lelystad en Lelystad Airport komt los te staan van de stadsdienst. De buslijn wordt ook niet automatisch verzorgd door het vervoersbedrijf dat de stadsdienst in Lelystad verzorgt. Dat blijkt uit een besluit van de provincie.

Innovatieve verbinding
De provincie zegt samen met de gemeente Lelystad te streven naar een hoogwaardige en innovatieve nieuwe verbinding. Deze omschrijving wordt in het besluit nog niet verder uitgelegd. Wel staat vast dat de bus via een aparte busbaan zal gaan rijden.
Volgens de provincie wordt de buslijn afgestemd op luchtreizigers en medewerkers van de luchthaven, maar mogen ook andere passagiers er gebruik van maken.

Provincie draagt de kosten
De nieuwe verbinding zal door de provincie worden bekostigd en zal via een aparte aanbesteding worden geselecteerd. De gemeente hoeft financieel niet aan de nieuwe verbinding bij te dragen. De nieuwe buslijn gaat ook niet ten koste van het bestaande budget voor stadsvervoer in Lelystad. 
 

reacties (14)

  • Ricardo Polder

     

    Provincie draagt de kosten: Moeten wij als inwoner van de polder - door maximale vluchthoogte veel geluidsoverlast - ook nog mee betalen aan de infrastructuur? Laat de gemeente Lelystad het zelf maar betalen. Lelystad zelf heeft geen overlast van het vliegveld maar wil wel de economisch de vruchten ervan plukken.

    reageer
  • HH

     

    Het rijk stort geld voor exploitatie van stads- en streekvervoer en regionale spoorlijnen in het provinciefonds. Daarom betalen de provincies overal het openbaar vervoer. Vroeger kregen steden ook geld van het rijk voor de stadsbussen, maar dat is al jaren geleden veranderd.

  • Desiree

     

    Het station in ruwbouw in Zuid moet gewoon afgebouwd worden. Een mooie P+R erbij en een mooie buslijn die dan lekker snel op het vliegveld zal zijn. Wel ruimte voor vier sporen houden want voor je het weet is het station te klein.

    reageer
  • ./\/\.

     

    Dank voor de mededeling, we gaan het regelen hoor.

  • André

     

    In Düsseldorf heeft men zo’n prachtige ‘hoge’ trein. Lelystad verdiend ook zoiets moois.

    reageer
  • Cedric

     

    Leuk en aardig die busbaan, maar ik ben toch benieuwd waar die dan komt te lopen en wat voor effecten dat heeft voor zowel het fietspad als de autoweg op de Middenweg. Ik word er niks wijzer van. Het rapport "Eindrapport MIRT Onderzoek Bereikbaarheid Lelystad Airport" geeft allemaal scenario's over hoe het ontwikkeld gaat worden, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat ze gaan doen. De HOV-lijn met shuttlebussen lijken me duidelijk. Dit plan wordt verwerkelijkt. Een stuk breed fietspad met rood beton van de Zuidbrug naar de Palazzo (waar het weer smal is...) waar een asofietser er al zijn sporen heeft nagelaten is me ook duidelijk. Maar hoe zit het met de rest? Een fietspad bij de kruising t.h.v. McDonalds die verplaatst moet worden naar een plek die me niet duidelijk is, omdat daar een busbaan komt. De Middendreef die aangepast moet worden en smaller wordt voor auto's. Klopt dit? Krijgen de N302 en de Larserdreef tezijnertijd een verbreding? Een snelfietsverbinding wordt aangelegd voor 1,35 miljoen euro. Loopt dit langs het ziekenhuis waar er geen plek voor is voor een pad van >4 meter breed (misschien zelfs 4,5 meter) of steekt deze ergens midden over de Middendreef over om dwars over het (nu afgesloten) plein van de Rietlanden te gaan waar de te bouwen mega-middelbare school van de SVOL komt te verrijzen zo naar de Zuidbrug? Waar komt toch dat fietspad/die ventweg genaamd de Larserweg te liggen als er een nieuwe busbaan wordt aangelegd op de plek van de Larserweg? Op de plek waar een sloot ligt (Ik zie 'm niet liggen in de artist impression die ik kon vinden van de nieuwe aansluiting van de A6 naar de N302)? Kan het dan nog worden gebruikt door tractoren? Het is me nu nog allemaal niet duidelijk. Misschien kunnen hier nog extra artikels aan worden gewijd.

    reageer
  • ./\/\.

     

    Je hebt gelijk, dit is veel te moeilijk. Ik ga bellen dat ze die hele uitbreiding van het vliegveld maar afblazen, want dit gaat natuurlijk niet.

  • Sophie

     

    In Lelystad rijden bussen van Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn. De foto is van de bus in Almere, geloof dat die onderneming Keolus of zoiets dergelijks heet.

    reageer
  • Nikky

     

    En wat voegt dit toe?

  • laat alle reacties zien
  • HH

     

    De provincie wilde toch naar minder concessies? Waarom deze lijn dan weer apart? Bezigheidstherapie voor ambtenaren? Zo lang niet duidelijk is wat hoogwaardig en innovatief is, zegt dit hele bericht eigenlijk helemaal niets.

    reageer
  • hans.

     

    Prachtig verwoord! Pure luchtfietserij! Straks?? Wanner alle plannen en rapportages in orde zijn? Dat kan zo maar eens 2023 worden....

  • Dirk Buiswater

     

    Het zou vanaf station Lelystad Airport allemaal veel makkelijker zijn geweest.

    reageer
  • ed

     

    Geen busbaan vanaf station Centrum aanleggen maar een supersnelle verbinding met Station Zuid hetzij via een tram of metrobaan. Er is daar ook parkeerruimte zat te maken want Warande wordt niet zo groot als gepland. Bovendien ontlst het de binnenstad en allerlei verkeersvoorzieningen zijn niet nodig via de Middendreef.

    reageer
  • reiziger

     

    En dan het centrum alleen de stoptrein? Want dat is dan de consequentie......... er komen hier echt geen twee intercity stations!

  • Flevo

     

    Uw oplossingen lijken me een stuk duurder dan de aanleg van een busbaan ... Om te parkeren zal er voldoende ruimte komen bij de luchthaven, ik zie niet in waarom dat bij het station zal moeten.

  • HH

     

    Het stadshart moet niet ontlast worden, maar heeft juist meer reuring nodig. Een metro kost miljarden. Een tram biedt 0,0 voordeel ten opzichte van een bus, maar is wel veel duurder. En waarom zou er parkeerruimte moeten komen voor mensen die met het OV naar de luchthaven gaan? Voor automobilisten komt er bij Lelystad Airport een heel groot parkeerterrein van de luchthaven zelf.

  • Danny

     

    Station Zuid gaat er niet komen, daarvoor zijn er domweg te weinig reizigers voor die er gebruik van gaan maken. Het vliegveld levert mogelijk 1500 reizigers per dag op. Wil ProRail/ns dat station in gebruik gaan nemen moeten er meer reizigers gebruik van gaan maken dan er nu in het centrum zijn (13.000 per dag). Warande gaat die zeker niet leveren. En bijkomend puntje als Zuid er wel komt zal dat een IC station moeten zijn en wat denk je dat er dan met Station Lelystad Centrum gebeurd? Daar gaat geen IC meer stoppen en vervalt het tot een stationnetje waar alleen de sprinters nog stoppen.

  • havenaar

     

    Goed bezig jongens...maar kijk wel een beetje naar hoe almere met de busbaan omgaat, die hebben er 40 jaar ervaring mee. Luister en leer zou ik zeggen.

    reageer
  • Frits1

     

    Die bus ziet er ook heel innovatief uit. De flevolandse belastingbetaler draait weer op voor deze luchtfietserij.

    reageer
  • Noah

     

    De bus op de foto is niet de bus die daar gaat rijden maar een nieuwe stadsbus voor Almere. Geen idee waarom de redactie die foto bij dit artikel zet want die bus gaat niet in Lelystad rijden.

  • pieter de oude

     

    Te duur, ? dan maar een buurtbus van maken, scheelt weer denkwerk op het provinciehuis.

  • jan

     

    mooi nieuws. investeren in infrastructuur. het is toch ook een genot om langs het vliegveld te rijden nu. zoveel bedrijvigheid.

    reageer
  • Bas

     

    Heel goed en positief nieuws, is er al ergens te bekijken hoe de buslijn precies gaat lopen en hoe en waar de bestaande wegen worden aangepast?

    reageer
  • hans.

     

    Jazeker, even zoeken bij toettoet: supersnelle treinbuis, de vliegende veerdienst, de supersnelle bus, het boemeltje uit Harderwijk in het ''ronde archief'' van mooie plannen.

  • busje komt zo

     

    hier is ook zo lekker over nagedacht moeten al die mensen die met het openbaar vervoer of met de trein reizen naar het centrum van lelystad ! dat worden er na 2023 heel veel of gaan ze ervan uit dat alle mensen met de auto komen. er lag nog een station net buiten lelystad maar dat is recent gesloopt. dat was een goed alternatief

    reageer
  • reiziger

     

    Alsof daar niet over nagedacht is....... als dat het beste alternatief zou zijn kwam het echt wel daar. Maar dat is het niet. Ik denk dat de NS nooit twee intercitystations in Lelystad open gaat houden.

  • HH

     

    In het eindstadium heeft Lelystad Airport zo'n 20.000 reizigers per dag. Het grootste deel gaat met de auto. Een paar duizend reizigers extra per dag kan station Lelystad prima aan. Het is niet voor niets verbreed naar vier sporen. Station Lelystad is beter dan dat de doorgaande reizigers uit Groningen en Lelystad opgezadeld zouden worden met een extra stop in Lelystad-Zuid. Wie weet zorgen de extra reizigers ervoor dat de rechtstreekse intercity van Lelystad naar Amsterdam Centraal weer terug komt. En meer reizigers op station Lelystad biedt ook kansen voor extra winkels en horeca rond het station.

  • Maartje

     

    Helemaal niet slecht, zo komt er meer reuring op het station met allerlei extra voorzieningen en doet de Intercity Direct straks Lelystad aan, waardoor in 22 minuten in Amsterdam kan worden gearriveerd. Het station zal ook uitgebreid aangepast en verbeterd worden en komen de loketten weer terug.

  • .W.

     

    volgens omroepflevoland zo te zien aan de foto gaan de nieuwe bussen van almere daar heen rijden ,

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert