Provincie: 'bijvoeren in Oostvaardersplassen is en blijft verboden'

ALMERE • Di 27 februari 2018 | 21:01 • Dinsdag 27 februari 2018 | 21:01

Wie de grote grazers in de Oostvaardersplassen bijvoert, riskeert een boete. Dat benadrukken de provincie en Staatsbosbeheer. Het bijvoeren van de dieren in het natuurgebied is en blijft verboden, omdat het een overtreding is op de wet natuurbescherming. 

Actievoerder gewaarschuwd
De provincie heeft dat dinsdag in een persoonlijk gesprek ook laten weten aan actievoerder Bert Fernhout. Hij gooide zondagmiddag, samen met andere demonstranten, tientallen hooibalen over het hek bij de Oostvaardersplassen. Toen bleef het nog bij waarschuwingen, maar als er opnieuw wordt bijgevoerd worden er boetes uitgedeeld.  De provincie wilde dinsdag geen toelichting geven op het gesprek dat ze heeft gevoerd met de actievoerder. Hoe er gehandhaafd wordt en hoe hoog de boetes zijn kon de provincie dinsdag ook nog niet zeggen.

'Bijvoeren slecht voor kuddes'
De provincie en Staatsbosbeheer komen met deze boodschap omdat de emoties rondom het beheer in de Oostvaardersplassen toenemen. Zo is een boswachter onlangs telefonisch bedreigd. Volgens actievoerders zijn de grote grazers in het natuurgebied ondervoed en moet er ingegrepen worden. Staatsbosbeheer snapt dat mensen bezorgd zijn over het welzijn van de dieren, zeker nu het winter is. Maar bijvoeren is volgens de natuurbeheerder niet de oplossing. "Het voer bereikt de zwakste dieren niet, omdat zij het laagst in de rangorde van de kudde staan. Dat zorgt voor extra onrust in de kudde", aldus Staatsbosbeheer. In het natuurgebied is sprake van vroeg reactief beheer. Dat houdt in dat als het lijkt dat een dier de winter niet gaat overleven, het door boswachters wordt afgeschoten. 

Oproep om te komen demonstreren 
Actievoerder Bert Fernhout laat weten niet de confrontatie te zoeken door weer te gaan bijvoeren, maar de acties gaan wel door. "We moeten ons gaan verenigen en zorgen dat de druk zo groot wordt dat de politiek iets gaat doen"

Hij krijgt daarin bijval van onder meer de actiegroep 'Demonstratie Oostvaardersplassen'. Die doet de oproep om zondag te komen demonstreren bij het natuurgebied. Bedoeling is om vanuit Arnhem met een stoet van trekkers en platte wagens met hooi richting het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer in Lelystad te rijden. 
 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (26)

  • Debby oostenbrink

      Vr 2 maart 2018 Vrijdag 2 maart 2018

    Als het een natuurgebied zou zijn, zouden er geen hekken omheen staan. Het is een 'verkapte dierentuin' en deze dieren worden ook gevoerd. Iedereen wijst naar elkaar en iedereen denkt de wijsheid in pacht te hebben. Wellicht is bijvoeren korte termijn politiek, maar wat is het alternatief? Dieren laten creperen? Nu is de tijd om op lange termijn iets te gaan veranderen. Daar zullen ook vast veel deskundigen voor zijn. En waar blijft de politiek, Partij van de Dieren, dierenbescherming organisaties etc.!!! Schandalig, alles kan in Nederland!

    reageer
  • Joop Wouters

      Do 1 maart 2018 Donderdag 1 maart 2018

    Het is meer dan schandalig wat er hier gebeurd in ons "" fantastische gekultureerde" landje ! Waar blijft de partij voor de dieren in godsnaam ? Veel gelul en politiek geneuzel, zonder dat er daadwerkelijk iets voor die arme dieren wordt gedaan ! En wanneer bezorgde mensen iets willen doen, kunnen ze nog een boete krijgen ook ! Schande schande echt ...........!

    reageer
  • Lydia jonkman

      Do 1 maart 2018 Donderdag 1 maart 2018

    Helemaal mee eens!

  • Diana van den Ban

      Do 1 maart 2018 Donderdag 1 maart 2018

    De boswachter en collega's moeten eens in Zuid Afrika/ Amerika/ Canada gaan kijken, daar snappen ze in ieder geval wat de betekenis is van Natuur gebieden.. Tsjonge jonge dit is toch weer Nederland op zijn smalst, dat die boswachter zichzelf nog aan kan kijken in de spiegel is mij een raadsel!!!!! En dan durven mensen ook nog te zeggen dat iedereen zich zo druk maakt ja duhhhhh het is toch om te janken dit hele Oostvaarderplas project!!!

    reageer
  • Diana van den Ban

      Do 1 maart 2018 Donderdag 1 maart 2018

    De boswachter en collega's moeten eens in Zuid Afrika/ Amerika/ Canada gaan kijken, daar snappen ze in ieder geval wat de betekenis is van Natuur gebieden.. Tsjonge jonge dit is toch weer Nederland op zijn smalst, dat die boswachter zichzelf nog aan kan kijken in de spiegel is mij een raadsel!!!!! En dan durven mensen ook nog te zeggen dat iedereen zich zo druk maakt ja duhhhhh het is toch om te janken dit hele Oostvaarderplas project!!!

    reageer
  • Frank Backhaus

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Het is geen natuur gebied, ER STAAT EEN HEK OMHEEN, dus dan moet er ook voor de dieren gezorgd worden . .

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Anneke van de Beek

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    De zwakste dieren redden het nu ook niet. Maar op dit moment redden de sterkere dieren het ook niet, en daarom moet er gevoerd worden.

    reageer
  • katrien

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    De zandverstuivingen op de Veluwe zijn ontstaan door overbegrazing en zo nog wat menselijke over-aspecten. Wacht on in de OVP een nieuwe zandvlakte??

    reageer
  • Aart van Wijk

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Of het nou verantwoord is of niet wat daar gebeurt, vrolijk word ik er niet van. Als ik zo lees dat 'de provincie' gaat optreden vraag ik me toch af wie die leden denken te zijn. Misschien zelf eens een paar dagen zonder eten in de kou zetten? Ze zullen wel weer een paar huurlingen sturen om de bevolking voor humaan gedrag te straffen. Zelf zijn de regentjes niet zo mansig.

    reageer
  • Sander

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Er komt binnenkort ook een actie, volg facebook maar, Almere zou er goed aan doen om er politie heen te sturen. Het is namelijk erg zielig voor de dieren als ze worden bijgevoerd.

    reageer
  • Taco

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Bijvoeren in moeilijke tijden verboden? Hm - zullen we de voedselbank dan ook maar verbieden?

    reageer
  • Ed Zio

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Oostvaardersplassen is een natuurterrein met daarom een groot hek. Het is daarmee niet veel anders dan een dierentuin. De grote grazers hebben geen enkele mogelijkheid om via een natuurlijke trekbeweging nieuwe natuurterreinen te vinden. Daar gaat het mis. Ik wil de discussie van Oostvaarderswold niet aanjagen, maar deze verbindingszone had een perfecte mogelijkheid geboden om te migreren naar andere gebieden. Daarnaast bieden we hiermee kansen voor natuurlijke predatie. Denk hierbij aan de wolf. Op dit moment is er geen enkele natuurlijke vijand, behalve de mens en die neemt helaas geen verantwoordelijkheid.

    reageer
  • Boompje

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Het beste is om niet bij te voeren net zoals in de echte natuur. In de herfst en winter hebben alle dieren het nou eenmaal niet makkelijk. Het is moeilijk voedsel te vinden. Voor ons was dit ook het geval toen we nog apen waren. En ook nu nog zijn het harde periodes.

    Daarnaast ook in andere natuurparken waar ik ben geweest worden ook geen dieren bijgevoerd.

    reageer
  • Anneke van de Beek

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Dan is er in díe andere natuurparken waarschijnlijk nog wel eten te vinden, en is er misschien minder wild

  • Tonnie

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Geweldig boeren! Jullie doen het werk wat Staatsbosbeheer zou moeten doen en laten wij vooral de Partij voor de Dieren niet vergeten, die de stumpers in de Oostvaardersplassen aan hun overlaten. Koe Hermien wel helpen, maar haar soortgenoten mogen maanden natuurlijk creperen en de kogel van de boswachter doet geen zeer. Hopelijk veel media op de been en kunnen ze gelijk foto's maken van de magere scharminkels en het afgekloven gebied. Stom ik moet natuurlijk zeggen dieren in de winterstand en een ecologisch verantwoord natuurgebied. Dat mensen dit nog geloven en achter Staatsbosbeheer blijven staan. Ben benieuwd of alles wordt afgesloten onder het mom van rust voor de dieren, terwijl in de tussentijd het afschieten gewoon verder gaat.

    reageer
  • Risseeuw

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Zowel het bijvoeren als het weghalen van de hekken is geen realistische oplossing voor dit probleem. Bijvoeren met als resultaat een herhaling van het hele gebeuren volgende winter en het weghalen van hekken een chaos daar infrastructuur eerst zal moeten worden aangepast. (wegen en spoorweg).
    De oplossing is het terugbrengen van de populaties naar draagkracht van het gebied. Een realistische grootte zal zijn een aantal tussen de 600-800 grote grazers en dit bestand beheren door de jaarlijkse natuurlijke aanwas (25-30 procent) aangevuld met natuurlijke sterfte uit het bestand te nemen. Hierbij zal ook aandacht moeten zijn voor een sexe-verhouding van 1:1 dus een gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke dieren. Hierbij kan makkelijker sturend worden opgetreden bij het beheer en bij teveel groeiende of slinkende vegetatie worden ingegrepen. (lerend beheren). Er kan gedacht worden bij teveel vegetatieopslag om dit dan mechanisch of handmatig te verwijderen (vrijwilligers) zonder eerst te willen ingrijpen met een groei naar een grotere populatie.

    Het enige wat hiervoor nodig is, is het waanidee laten varen dat de OVP echte natuur is. Dit gebied is een door mensenhanden ingepolderd stuk voormalige Zuiderzee met een door mensenhanden gemaakte scheiding tussen het natte en droge, begraasbare gedeelte. Ook het waterpeil is gestuurd door de mens. Het hek om dit gebied is ook niet vanuit de klei gegroeid.
    De populatie grote grazers zijn ook ingebracht door de mens en bestaat behalve het edelhert uit gedomesticeerde runderen en paarden die net zo wild zijn als een lakenvelder of shetlandpony maar alleen wat meer zelfredzaam zijn.

    Een bijkomend voordeel van het terugbrengen in aantallen van de populatie is het terugkomen van meer biodiversiteit en een grotere kans om de OVP alsnog te verbinden met de Veluwe in het kader van de Ecologische hoofdstructuur. Nu zit er niemand te wachten op de Veluwe op meer dan 3000 uitgehongerde edelherten

    reageer
  • s

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Uw verhaal is het enige correcte gedachtegoed. Doch ook hier zullen de dieren activisten fel op tegen zijn, want dan moet er door mensen worden ingegrepen. De mensen van staatsbosbeheer zijn momenteel niet geloofwaardig bezig, en roepen boosheid en frustraties op, welke uit de hand kunnen gaan lopen. Het wordt tijd voor mensen met normaal boerenverstand ipv de huidige uppie cultuur.

  • Jaap

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Wat mij betreft mogen de hekjes wat hoger om natuurlijke vijanden in het gebied te kunnen introduceren. Naast koude en schaarste (ja, inderdaad, die horen er ook bij in de natuur. Alleen wat lullig als het recht onder je oogjes gebeurt. Kreperende mensen zijn immers op je tv ook beter te verdragen, dan dat je er tussen staat), denk ik aan leeuwen, hyena's of ander top-voedselketen fauna. Minder afschot en op safari in eigen land. Hoeven we ook minder te vliegen! Hoor je dat, Lelystad?

  • linda

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    het is schandalig dat staatsbosbeheer hier mee weg komt ik zeg we gaan zelf in hongerstaking!!! kijken of ze zelfs mens en levens op het spel zetten

    reageer
  • Gonda van Wijk

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    En een heel goed initiatief om daar met wagens hooi heen te gaan...ongeacht wat daar tegenwerkt...goed werk... dikke pluim

    reageer
  • Gonda van Wijk

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Wat een flauwekul...over die rangorde...als je er voor zorgt dat er heel veel hooibalen liggen...kunnen alle dieren hun buik warm en vol eten...ik ben in Wit Rusland geweest..en daar leven heel veel dieren in gesloten Nat.Parken...Nou Nederland kan daar een voorbeeld aan nemen..daar liggen overal grote balen hooi..en de dieren zien er heel gezond en gevoed uit..Maar zoals het hiet gaat in Nederland een heeeeeeeel grote schande...en degeen die dit bepaald wens ik honger en kou toe...en vooral veel buiten blijven ook s'nachts...ik schaam me als Nederlander dat dit gebeurt...

    reageer
  • Risseeuw

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Het principe van deze manier van bijvoeren dient een heel ander doel. In veel nationale parken maar ook in de vrije wildbaan wordt inderdaad bijgevoerd in Europa. Dit om te voorkomen dat er teveel schil en vraatschade ontstaat aan bomen in bosbouw/natuurgebieden gedurende de wintermaanden. De populatiedichtheid in de meeste gebieden licht echter beduidend lager dan in de OVP en schommelt tussen de 2 en 6 dieren per 100 Ha.

  • Bergerac

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Men geeft staatsbosbeheer de schuld maar die voeren toch enkel uit wat de politiek beslist?

    reageer
  • Ed

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    @ Joost
    Natuurbeleving? De OVP zijn omheind, de kuddes zijn daar door mensen neergezet en kunnen geen kant op. Bovendien zijn er geen natuurlijke vijanden. Het is dus géén natuur. De mens is verantwoordelijk voor de gecreëerde situatie!!!!

    reageer
  • Karel

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Natuur?? Natuurlijk evenwicht?? De OVP worden steeds kaler door een teveel aan grazers. Het wordt steeds meer een eentonige grasvlakte, zoals een golfterrein. Ik snap niet dat er uberhaupt nog dieren kunnen leven??
    Ik ervaar dagelijks plaatsvervangende schaamte wanneer ik met trein langs de OVP reis, écht walgelijk!

  • Flevoburger

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Het is echt bizar wat daar gebeurd en voor mij verliest Staatsbosbeheer hiermee iedere vorm van integriteit richting de natuur. Het is natuurlijk wel weer een leuke kermisattractie ( schiettent)

    reageer
  • Esther

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Natuur is idd een speeltuin voor mensen in het groen

  • henk Janssen

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    wat een onzin! Mensen zijn ook natuur, alleen dat zijn de meesten van ons vergeten. De mens kiest ervoor om zijn natuur in te richten met asfalt, beton en glas. Omdat we met steeds meer zijn, eisen we alle ruimte op en diskwalificeren we de fauna en regeren we over de flora.
    Iedere keer hetzelfde excuus voor de jacht: "omdat het er teveel zijn". Wanneer gaan de natuurbeheerders / jagers mensen afschieten? Daarvan zijn er inmiddels veel te veel te veel van.

    reageer
  • Fred

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Het is nog even wachten tot de wind vanuit het westen gaat waaien … Wolven ruiken verzwakte dieren van grote afstand.

  • Jaap

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Effe denken. Oh ja, heeft iets met wetten en regels te maken.

  • Eric

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Hekken weg of bijvoeren! De keuze is aan SBB ... Nou weet je het al of moeten wij voor SBB (en al die andere subsidievretende natuurorganisaties) kiezen??

  • Fred

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Weg die hekken, de wolf komt eraan!!

  • peter

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    EENS!! Weg met die hekken!! We moeten leren samen te leven met dat wat er al was voordat onze soort verscheen!!!

  • Cees

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Vorige week heeft Staatsbosbeheer met een grondfrees alle vegetatie binnen een meter van het hek weggehaald. Hoezo diervriendelijk?

    reageer
  • Sander

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Zo kunnen ze makkelijker zien of er openingen in de hekken zijn geknipt. Ideetje??

  • Peter

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Zoek een baan. De economie is weer goed.

    reageer
  • Ed

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Sprak de Grote Dierenvriend....

  • Ed

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Dat bijvoeren was een geslaagde actie want er is weer even aandacht voor dit door mensen veroorzaakte dierenleed. Er is geen eenvoudige oplossing maar in een omheind gebied kun je niet doen alsof het de natuur is. Niet bijvoeren, maar wel met een grote grijper de kadavers opruimen. Hoezo natuur?

    reageer
  • Jaap

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Als je dieren opsluit heb je de plicht ze te verzorgen. Als voeren, in combinatie met anti-conceptie, niet werkt, dan werkt voeren zonder anti-conceptie ook niet. Maak er een biologisch scharrelvlees bedrijf van.

  • eric

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Rasters weg of bijvoeren! De keuze is aan SBB (en al die andere subsidieslurpende natuurbeherende organisaties), wij weten het antwoord al!

  • Joost

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    De grote grijper kwam omdat mensen met een zeer beperkte natuurbeleving zoals uzelf in protest kwamen omdat er een dood beest voor de ogen van tere kinderzieltjes door aaseters uit elkaar getrokken werd.

  • Ron

      Di 27 februari 2018 Dinsdag 27 februari 2018

    Vervang het woord "dieren" door het woord "mensen" en lees het dan nog een keer. Dan zijn we het er allemaal wel over eens dat dat onmenselijk is.
    En zo gaan wij dus met dieren in "gevangenschap" om, onmenselijk en respectloos.

    reageer
  • Den

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Een mens is geen dier. Zo gaan ze niet in een eensgezinswonjng, vragen geen ww aan en stemmen ook niet op links of rechts. Mocht je dit leed willen zien verdwijnen dan moet je het geheel ontruimen en de dieren verdelen over kleine “hertenkampjes” alwaar je dieren per stuk kan bijvoeren en hun gehele natuurlijke habitat , leefwijze en hiërarchie vernietigt. In de avond natuurlijk op tijd binnen in de stal. De actievoerders zullen hun Nimby bril af moeten doen en even kijken buiten de directe eigen regio. Denk even aan konijnen in de duingebieden, visstand in vervuild water. Name it. Heb ik het maar nog niet aan bijvoorbeeld de gnoe trek door bepaalde rivieren in Afrika waar de kuddes bepaalde dieren aan de nijlkrokodillen en honger verliezen en de sterkste dieren wel overleven. (Werkt bij de krokodillen in diezelfde rivier ook zo). Kortom, wat willen we?

  • Den

      Di 27 februari 2018 Dinsdag 27 februari 2018

    Voorheen waren de Oostvaardersplassen tussen Lelystad en Almere aangemerkt als gebied waar de natuur haar gang mocht gaan. Daar is een jaar of acht geleden mee gebroken op advies van een internationale commissie. Sindsdien wordt aan zogenaamd vroeg reactief beheer van de grote grazers gedaan. Dit komt erop neer dat dagelijks volgens een gedetailleerd protocol wordt bekeken welke dieren te zwak zijn om de winter te overleven.

    Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met de conditie van het dier, het gedrag en de weers- en terreinomstandigheden. De grote grazers die als te zwak worden aangemerkt, worden door de boswachters doodgeschoten voordat ze onnodig lijden en een hongerdood sterven. Door dit beleid komt in de winter 98 tot 100 procent van de gestorven grote grazers om door een kogel.

    In december 2017 en januari 2018 ging het mede door de extreem natte omstandigheden om ongeveer 700 grote grazers, waarvan slechts een enkel exemplaar een natuurlijke dood stierf. Evenwel blijft voor de buitenwacht het beeld van hongerende dieren in de Oostvaardersplassen bestaan. Het heeft recent tot onder meer een bijvoercrowdfundingsactie geleid en particulieren die met hooibalen naar Flevoland kwamen.

    Het voer bereikt niet de zwakste dieren, omdat zij het laagst in de pikorde staan. Bovendien zorgt het voor extra onrust in de kudde en is een ongewenst neveneffect dat de dieren door extra voedsel vruchtbaar worden in een ongunstige periode. Over een langere termijn bezien kan bijvoeren leiden tot grotere kuddes en dat is nu juist wat de actievoerders niet willen in de Oostvaardersplassen.

    reageer
  • Flevoburger

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Breng eerst maar eens het totaal aantal terug naar de hoeveelheid die dit gebied op een natuurlijk wijze aankan. Dan blijft het bij het afschieten van enkele tientallen. Grote grazers trekken in het wild achter hun voedsel aan. Grote grazers opsluiten en vervolgens roepen "zoek het maar uit / dit is natuur" en als het dan helemaal fout gaat knallen we er op los? . Bovenstaand verhaal klinkt een beetje als een superboer die tienduizenden dieren bij elkaar zet en ze vervolgens vol pompt met antibiotica. Anders worden ze ziek. Gek hè.

  • Jaap

      Wo 28 februari 2018 Woensdag 28 februari 2018

    Dank voor deze verhelderende analyse. Wordt afgeschoten wild ook geslacht en is dit vlees ook te koop?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert