Vrijwel geen busvervoer in Almere door staking

ALMERE • Do 14 juni 2018 | 0:05 • Donderdag 14 juni 2018 | 0:05

Buschauffeurs van Keolis in Almere leggen donderdag het werk neer. Vakbond FNV heeft de chauffeurs opgeroepen dat te doen in het kader van de landelijke estafettestaking die al een aantal weken aan de gang is. Op die manier willen de vakbonden onder andere betere arbeidsvoorwaarden afdwingen.

Bijna alle stads- en streekbussen in en rondom Almere rijden niet. Er is alleen een aangepaste dienstregeling van de lijnen M1 en M2.  

Vakbond FNV denkt dat er weinig chauffeurs aan het werk zullen gaan. "Bij vorige stakingen legde 92% van de chauffeurs het werk neer. Dat zal donderdag ook ongeveer zo zijn". In de loop van de ochtend organiseert de vakbond een 'ludieke actie' op het Stadhuisplein om aandacht te vragen voor de wensen van de chauffeurs.

Keolis
Volgens een woordvoerder van Keolis zal zo'n veertig procent van de buschauffeurs in Almere donderdag gewoon rijden. Dat zijn werknemers die willen werken. "Dat betekent dat we een aangepaste dienstregeling kunnen rijden, maar er moet wel rekening gehouden met minder bussen en langere wachttijden."

reacties (23)

  • cees

     

    Het wordt tijd dat de aanbesteding voor busmaatschappijen opgeheven wordt sinds dat er dit systeem is wordt het probleem maar erger en worden buschauffeurs afgerekend op iets wat gewoon terecht is. Meer gewone goede dienstregelingen die niet ingekort worden zodat chauffeurs. Gewoonweg. Hun werk goed kunnen doen het is echt niet prettig rijden met een volle blaas.
    De gemeente. Maakt zich er zoals gebruikelijk. Weer als jantje van leiden er weer af. Met alle aanbestedingen zoals zwembaden is het precies hetzelfde gesteld.
    Chauffeurs. Kom op voor je belangen en maak een vuist.

    reageer
  • Jd

     

    40 procent rijdt wel?? Die woordvoerder is denk ik niet wezen kijken. Er rijden 8 bussen van de 100. Of hij moet terug naar school.

    reageer
  • Tja

     

    Wordt tijd voor compensatie. Wel betalen voor gebruik bus maar er geen gebruik van kunnen maken. Staken prima maar wel compenseren graag

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    In een vorige bericht heeft de fnv getypt dat alle schade van derden door hun vergoed wordt.

  • Gebruiker

     

    Deze reactie is verwijderd door de redactie

  • Martin Bosman

     

    De mensen die denken dat het BEROEP chauffeur onderschatten,moeten maar eens proberen eerst het bus rijbewijs te proberen te halen.
    Als zij dit gedaan hebben, moeten zij ook nog in de schoolbanken voor het chauffeurs diploma(code 95).Als dit gedaan is komt het pas,met allerlei mensen en agressie leren omgaan.
    Als zij deze beproeving hebben doorstaan,en ervaring op de bus,word het misschien iets met ze.

  • Anoniem

     

    Van daar dat je een mbo opleiding moet doen en code 95 moet hebben dat is een beroeps opleiding dus ik weet niet wat u bedoeld met een vak leren het is een vak .

  • Ben

     

    Wat een minachtende opmerking is dit zeg!

  • pieter de oude

     

    Beste anti-stakers en critici, hoe is het mogelijk dat Wethouder F. Huis kon aankondigen
    dat de nieuwe vervoerder Syntus/Keolis meer ritten kon aan bieden dan de vorige vervoerder
    voor minder geld en dat allemaal met gloed nieuw materiaal. ??? en dat
    allemaal met zo'n groot zwartrijders-percentage.!! in een tijd dat alles duurder wordt.!!
    Dus je kon op je klompen natellen wie daar de rekening voor ging betalen!!
    HET (RIJDEND) PERSONEEL DUS !!!!!, trouwens dit verhaal geldt voor de hele sector.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Erik

     

    Succes buschauffeurs
    Jullie hebben het al zwaar genoeg in Almere

    reageer
  • Faerie

     

    Vinden we onszelf nou echt allemaal zo extreem belangrijk?! Belangrijker dan een ander MENS? Walgelijk! Welke negatieve roeptoeters hier werken nu zelf als chauffeur? Waarschijnlijk geen! Ik ook niet, maar ik ga hier niet pretenderen dat ik weet hoe het is om als chauffeur te werken. Ga praten met chauffeurs, zoals ik doe, informeer jezelf. En anders vind ik dat je geen recht van spreken hebt. Wat ik wel weet, is dat ik vaak genoeg vervelende, niet netjes gedag zeggende, zwartrijdende, klierende passagiers zie. Nog even niet gesproken over diegenen die niet netjes zijn opgevoed en voor slecht ter benen netjes opstaan zoal het hoort. Denk je even in hoe frequent de bussen rijden hier, hoeveel bussen er rijden en vanaf hoe laat en tot hoe laat de bussen rijden. Ga er maar aan staan om onder tijdsdruk en mentaliteitsdruk dat soort rare uren te werken voor een type werkgever (alle vervoerders zijn daarin wel identiek) die alleen maar kijkt naar de centjes en niet naar wat beslissingen betekenen voor personeel. Voordat je alleen maar oordeelt vanuit je eigen (1 dagje boehoe) ongemak, wat goed van te voren is aangekondigd, ga eerst na of je werkelijk kan inschatten hoe het voor de ander is voordat je oordeelt.

    reageer
  • Generaal

     

    @derreck, richt je dan op de werkgever en niet op de werknemer.

    @Fearie, kan het alleen maar met je eens zijn. Vreselijk hoe egoïstisch sommige mensen zijn.

  • Derrick

     

    Waarom heb ik geen recht van spreken? Ik neem een product af dat nu niet geleverd wordt. Ik betaal mijn abonnement, dus heb wel degelijk recht van spreken. U bent wel een beetje van het padje.

  • Faerie

     

    @Thomas, nee, even los van of de FNV en CNV misschien moeten vernieuwen. Daar ben ik het op zich mee eens. Maar dit is op dit moment hoe staken in zijn werking gaat in dit land. Met deze organisaties. Vind jij het niet raar, dat als dit de enige officiële weg is voor chauffeurs, dat zij dan de shit over zich heen krijgen? Wat ik raar vind is dat iedereen zichzelf zo onmetelijk belangrijk vindt dat ze die ene dag van hun leven zich niet even aan kunnen passen aan de situatie.

  • Checker

     

    Je slaat de spijker helemaal op zijn kop.
    Men heeft geen begrip meer bij anderen.
    Bij grotere vertragingen is je pauze weg.
    Die 5 minuten biedt je dan net een toilet.
    Ik kan me de situatie wel voorstellen...

  • Thomas

     

    Grappig, deze staking gaat over dat een handjevol bejaarde vakbondsleden zichzelf veel belangrijker vinden dan hun medemens.

    Vindt u het niet raar dat een maffiaclan als de FNV alle reizigers gijzelt in de hoop machtiger te worden, terwijl ze nooit hebben geprobeerd om serieus te onderhandelen?

  • Boels

     

    Het begint meer op een treiterstaking te lijken.
    Staat de vakbeweging nu echt zo zwak dat ze geen overtuigende argumenten hebben voor het veranderen van de arbeidsomstandigheden?

    Zijn de contracten tussen overheden en vervoerders wel in orde?
    Zijn het wurgcontracten en is redelijkheid ver te zoeken?

    reageer
  • Nadia

     

    Ja het zij contracten die over de ruggen van de chauffeurs worden binnen gesleept. Al jaren geen opslag. Een paar dagen voor feestdagen hoor je of je vrij bent of niet. Een sociaal leven zit er als chauffeur niet in. Inderdaad zoals in reactie hiervoor, er zijn vele zwart rijders die ook nog eens onbeschoft reageren als ze daar op gewezen worden.

  • ratje

     

    Sorry maar volgens mij zijn de stakingen aangekondigd.
    Ieder die vandaag dus ergens heen moest had een alternatief vervoer kunnen kiezen, maar nee, men houdt zich niet bezig met wat er op radio/tv/krant gemeld wordt, zeker de regionale niet.

    De chauffeurs, net als velen ondergewaardeerde banen verdienen ook respect, pauze's, rust, normaal inkomen en veiligheid! Als dat niet op een normale manier geregeld kan worden, dan zullen er stakingen moeten komen! (denk ook aan schoonmakers, bouwvakkers, winkelpersoneel etc)

    Uit de geschiedenis blijkt dat alleen stakingen en raddraaien om zaken voor de mensheid, natuur en milieu zal helpen!

    Je kan best met je kind eens eerder opstaan om op tijd op school te komen, dat heeft verantwoording nemen en de rug toe keren naar de keuze voor gemakzucht! Geldt ook voor de werkenden onder ons!

    reageer
  • Stef

     

    Ik ben voor betere arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs.
    Maar vakbonden helpen deze mannen en vrouwen niet verder, er is een reden dat normale mensen zich niet meer inschrijven. Het mooie plan van de vakbonden om weer te gaan staken begint meer en meer tegen de chauffeurs te werken en dat zijn de mensen die moeten communiceren met de reizigers. De oude mannen in grijze pakken en jongeren die bij de vakbonden werkrn hebben geen enkele praktijk ervaringen meer, ze komen niet meer van kantoor en met hun plannetjes verneuken ze (terecht) de publieke opinie. Vakbonden moeten zich lekker ontbinden en mensen uit de praktijk moeten in gesprek gaan met de werkgever, daar door zal iedereen in de onderhandelingen serieuzer genomen worden.

    Stakers succes met het krijgen van betere arbeidsvoorwaarden, maar dat gaat niet lukken op deze manier!

    reageer
  • Essie

     

    Ga gewoon fietsen..of doe oproepje op facebook /instagram/twitter om een lift te bieden of vragen. Leer je je stadsgenoten ook nog kennen.

    Boycot.het OV. Het is duur, brengt je van daar waar je niet bent naar daar waar je niet moet zijn en je zit altijd naast een puber die de deo nog moet ontdekken

    reageer
  • Checker

     

    Laten we vooral deze reactie boycotten.
    Almere is een stad voor en door het OV.
    Wat moeten met busbanen bij 0 reizigers?

  • Ali

     

    Gewoon een plasfles mee nemen. Doen vrachtwagenchauffeurs ook.

    reageer
  • wes

     

    lekker met 50passagiers. ja dames en heren aanschouw hier mijn lul ik stop em even met jullie bijzijn in dit flesje want ik mag niet stoppen om op een normaal toilet te plassen.

    top idee. doen we nix mee

  • Anne

     

    Streekvervoer van OV Ijsselmond/ Connexxion in Almere Stad (Zeewolde-Harderwijk), rijdt wel!

    reageer
  • Joke

     

    Het is een estaffete staking. Dat betekent dat er een andere gedeelte van het land wel wirdt gereden maar hier niet. Morgen og volgende weekmis er weer een ander gedeelte van het land aan de beurt.

  • Checker

     

    Natuurlijk wel. Dat is ook een ander gebied en een andere vervoerder. Maar die zullen vroeg of laat ook wel weer gaan staken als er geen afspraken komen.

  • M Janssen

     

    Ik heb er nooit mee kunnen leven, de verkeerde mensen zijn hier de dupe. Het respect voor die gasten ben ik al enige tijd verloren. Als er straks weer eentje wordt uitgescholden of in elkaar wordt gemept (wat ik overigens echt niet vind kunnen) dan staan ze allemaal weer vooraan in de pers met geneuzel over gebrek aan fatsoen en respect. Maar je krijgt wat je geeft.
    Ik zie een hoop goede chauffeurs, maar ook chauffeurs die snel de deur dicht doen als er nog iemand komt aangerend, geen gedag zeggen, racen als idioten (zeker in de bocht bij de Noorderplassen, waar nu borden met 30km zijn neergezet), bij de eindhalte niet stoppen om iedereen uit te laten stappen maar eerst even te gaan keren en dan pas bij de begin halte uitstappen, door rood rijden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Laat de chauffeurs eerst eens naar hunzelf kijken voordat ze weer over reizigers beginnen

    reageer
  • Nadia

     

    Als bet vertrek sein op het dashboarf klinkt MOET de chauffeur vertrekken. Aanrennende passagiers of niet. Anders kan hij einde dienst op kantoor komen. Ook wachten tot iedereen zit, daar is geen tijd voor dan gaat hij te laat van de halte weg. En kan op kantoor komen. Alles wordt geregistreerd. Dit is een van de redenen dat er gestaakt wordt.

  • Almere4ever

     

    Helemaal eens met deze reactie natuurlijk zijn er een hoop goede chauffeurs maar waarom zo chagrijnig je werk uitvoeren. En staak dat staken.

  • Ben

     

    Je snapt echt niet waarover het gaat. Het gaat over arbeidsvoorwaarden en niet over een strijd tussen chauffeurs en passagiers.

  • Jaap

     

    Wie zijn de goede mensen? En wanneer richt uw pijlen daar op?

  • Mascha

     

    Ik ben het helemaal met je eens. Dan hebben we het nog niet gehad over de de tijd die ze hebben om lekker te gaan roken. En ik zit ook in de spits in de bus! In die tijd dat er gerookt kan worden kun je ook gaan plassen. Wat ik ook aso vind is als de bus al gaat rijden voordat je zit zodat je door de bus gelanceerd wordt.

  • Jos

     

    Miepert, je kan ook van een brug springen of je ontslag nemen, net zo onzinnig

  • Miepert

     

    Je kan ook een rijbewijs halen. Ben je niet afhankelijk van de bus.

  • Henk

     

    Niet staken.
    Maar gratis.

    reageer
  • Peter

     

    Mag niet is in verleden al uitspraak over geweest

  • Jos

     

    Dat mag niet, al meerdere keren verteld in de media iets met niet verzekerd zijn als passagier en niet betalen.

  • Brenda

     

    me vriend uit eindhoven zou langs komen maar tja hoe komt die nu bij me als de bussen niet rijden. hij heeft geen rijbewijs en ik zelf ook niet... moet ik zeker dag langer wachten.

    reageer
  • Max

     

    Dan komt die toch gewoon?
    De treinen rijden toch.. huurt hij bij t station een ov-fiets, hoef jij niet te wachten.
    #altijdwattezijken

  • Dr.Jake

     

    Last de zogenaande “vluchtelingen” zodra ze statushouder en dus eeen uitkering aanvragen verplicht op de bus (mee)rijden. In Almere met hun afgezonderde busbanen kunnen moeilijk verdwalen en/of een ongeluk veroorzaken.
    Zijn we van deze zeikerige busschauffeurs af.

    reageer
  • Flevo

     

    Wat een onzinreactie.

  • pieter de oude

     

    Werkgevers zijn dol op mensen zoals Jake, slaafs en onderdanigheid
    zit bij hen in de genen, met zulke lieden worden de rijken steeds rijker
    en blijven langer gezond dit in tegenstelling tot de gemiddelde werknemer.

  • Het zijn geen stakers maar stakkers geworden, kon eerst mee leven maar ben er nu klaar mee. Geen respect meer voor ze en zeker voor de hogere heren niet !!! Dat zijn helemaal stumpers, geen goed woord voor.

    reageer
  • Ben

     

    Leg eens uit?

  • Jos

     

    Geweldig sociaal weer zo tijdens de examen weken. Aso's. Respect is na deze keer weg.

    reageer
  • Ja ja

     

    Aso’s zijn de personen die deze mensen aso’s noemen

  • Flevo

     

    Volgens mij zijn de eindexamens voorbij. U bent uw respect voor hen nu kwijt, maar na eerdere acties niet? Hebben die iets opgeleverd? Zo niet, dan is het logisch dat ze doorgaan met actie-voeren.

  • Kaderlid CNV

     

    Jammer dat de verslaggevers alles eenzijdig bericht er ook een tweede vakbond bij betrokken maar die wordt bij omroep flevoland nooit benoemd. Zeker aandelen bij het FNV . Ook toegezegd u wordt terug gebeld echter gebeurd dit nooit.

    reageer
  • Derrick

     

    Keesie, wel eens van de tweede termijn gehoord?

  • Keesie

     

    Derrick eindexamen is voorbij daar hebben ze juist op gewacht. Dus echt zeuren om het zeuren

  • Derrick

     

    En waarom is dat zo belangrijk? U durft uw naam niet eens neer te zetten. U hebt toch ook wel door dat het publiek uw acties spuugzat is? Iedere keer dupeert u de verkeerde. Het is eindexamen periode. U moet zich schamen, en uw collegae van de FNV ook.

  • RonaldB

     

    "In de loop van de ochtend organiseert de vakbond een 'ludieke actie' op het Stadhuisplein in Almere om aandacht te vragen voor de wensen van de chauffeurs."

    Ben benieuwd. Gaan ze dan in het openbaar lopen zeiken?

    reageer
  • Marcel

     

    En wie is hier weer van de dupe?

    reageer
  • Keesie

     

    Kaassie ... ja hoor ze storten zich in een isolement voor 1 dag

  • Ben

     

    De chauffeur!!

  • Kaassie

     

    vraagt u zich dat nog af ?
    zodra de jeugd zelf vervoer kan aanschaffen, zullen ze geen openbaar vervoer kiezen.
    De groep die het milieu hopen te sparen met openbaar vervoer, zal naar alternatieven kijken
    De groep die het financiële voordeel heeft ( belastingaftrek) gaat nog eens zijn knopen tellen
    De ouderen gaan niet meer met de bus en storten zich in het sociale isolement.
    Blijft over u en ik :
    ik ga nu met eigen vervoer, ben helemaal klaar met stakers, die "slechts alleen" bovenstaande groep mensen mee. Helaas zijn dit niet de beslissers maar de afhakers.

  • eva

     

    nou , ik neem aan dat ik een gratis taxi krijg

    reageer
  • Hahaha

     

    Ja hoor neem jij dat maar aan...

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert