Convair-crash: Piloten volgden noodprocedure niet

LELYSTAD • Za 11 augustus 2018 | 10:21 • Zaterdag 11 augustus 2018 | 10:21

De piloten van de in Zuid-Afrika neergestorte Convair 340 hebben niet de juiste noodprocedure gevolgd, nadat bekend werd dat er brand was in een van de motoren. Dat blijkt uit een tussentijds onderzoeksrapport van de Zuid-Afrikaanse luchtvaartautoriteit dat in handen is van Omroep Flevoland. Het toestel stortte op 10 juli tijdens een testvlucht bij Pretoria neer. Het zou twee dagen later naar het Aviodrome in Lelystad vliegen, waar het op 23 juli zou aankomen. Eén inzittende overleefde de crash niet

De Convair had geen zwarte doos of een geluidsrecorder aan boord. De Zuid-Afrikaanse onderzoekers vonden wel een GoPro-camera in de cockpit. Daarop is te horen dat een van de passagiers direct na de start vanaf vliegveld Wonderboom aan een technicus in de cockpit vertelt dat de linkermotor in brand staat en er stukken metaal uit de motor komen. Ook gaan er waarschuwingslampjes en -geluiden af en is op meters zichtbaar dat het toerental van de motor terugloopt. Voor vertrek duurde het opstarten van de motoren langer dan gebruikelijk, zo meldt het rapport.
Op videobeelden gemaakt door een passagier is te zien dat kort na het opstijgen rook en vuur komt uit de linker motor.

Verwarring
Volgens de luchtvaartautoriteit was er daarna verwarring bij de piloten. Te horen is hoe de Australische piloten aan elkaar vragen welke motor er in brand staat, maar zij volgen niet de procedures om de propellors in de juiste stand te zetten en het vuur met de ingebouwde brandblusser uit te krijgen. Eerder is er al verwarring of het landingsgestel wel is ingetrokken.
De luchtvaartautoriteit concludeert hieruit dat de piloten niet de juiste maatregelen hebben getroffen. De co-piloot stuurde wel een Mayday-signaal (SOS), maar verklaarde niet wat er aan der hand was. Het rapport merkt op dat alleen de 65-jarige captain bevoegd was om op dit type Convair te vliegen. Van de 58-jarige co-piloot ontbreken de papieren.

Melkfabriek
De Captain wilde het toestel terugvliegen naar Wonderboom Airport. Op de luchthaven werden beide landingsbanen vrijgehouden en stonden de hulpverleners al klaar. Maar het toestel verloor hoogte, vloog tegen stroomkabels en stortte een kleine zes kilometer van het vliegveld neer op een melkfabriek in Derdepoort. Het duurde 15 tot 30 minuten voordat de hulpverleners te plekke waren.

Technicus in cockpit
Aan boord van de Convair 340 uit 1954 waren twee piloten en zeventien passagiers. Onder hen was een onderhoudstechnicus in de cockpit, die de motoren bediende. Het is de onderzoekers niet helder waarom deze technicus in de cockpit was, maar de eigenaar van het toestel heeft verklaard dat de technicus altijd mee ging tijdens vluchten. De 55-jarige technicus is de inzittende die de crash niet heeft overleefd.
Drie medewerkers van het luchtvaart-themapark waren aan boord. Zij raakten licht gewond en konden na een korte ziekenhuisopname naar huis. Op de grond raakten acht mensen gewond.

Het toestel was geschonken aan het Aviodrome in Lelystad, maar was op het moment van de crash nog in bezit van de Zuid-Afrikaanse eigenaar Rovos Rail.

De Accident and Incident Investigation Division van de South African Civil Aviation Authority benadrukt dat uit de bevindingen nog geen definitieve conclusies zijn te trekken. Het onderzoek wordt voortgezet.

reacties (7)

  • AJB

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    @Co Piloot.: Of mevrouw De Vries...

    reageer
  • Piloot

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Veel piloten aan het woord maar weinig kennis zo blijkt.

    reageer
  • Ed

      Zo 12 augustus Zondag 12 augustus

    Je hoeft geen piloot te zijn om de conclusies van dit rapport te begrijpen: met een meer professionele en geroutineerde bemanning was deze crash waarschijnlijk te voorkomen geweest.

  • Janneke

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Ik snap ook niet waarom dit vliegtuig geen schietstoel hebben zodat ze zich allemaal in veiligheid konden brengen?

    reageer
  • J. de Vries

      Zo 12 augustus Zondag 12 augustus

    Gelukkig zijn er vliegtuigen waarmee jij op vakantie gaat wel voorzien van schietstoelen. Toch....?

  • Jur

      Zo 12 augustus Zondag 12 augustus

    De Belgen hebben dit al eens geprobeerd.
    Eerst hebben ze een test gedaan bij helicopters.
    Toen dat niet werkte zijn ze maar van het idee afgestapt.

  • Hans K

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Dit bevestigd maar weer mijn bevindingen. Niet meer vliegen met gasten in antieke vliegtuigen en enkel vliegen boven water of dunbevolkte gebieden. Kan gewoon niet.

    reageer
  • Wiebe

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    'Bevindingen', hahaha. Het hoofd van de commissie Meneer Het Mannetje heeft gesproken! En nog een fijn weekend hoor!

  • Roel

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Mee eens. Onverantwoord. Het houdt een keer op.

  • jos

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    u heeft er verstand van ?

  • De Vries

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Dit bevestigt gelijk mijn gedachten die ik had na het zien van het filmpje. Motor draaide nog, props niet in de vaanstand? Of hun hoofd niet bij de hoogte gehouden, maar meer bezig net hoe e handelen? En dat zou naar Nederland het toestel terug hebben moeten vliegen? Het geeft ook aan hoe Rovos Rail met de veiligheid om gaat. Als dat ook zo met hun treinen is.

    reageer
  • de Vriezer

      Zo 12 augustus Zondag 12 augustus

    Rovos heeft hier weinig mee te maken lijkt mij. Anders hadden de voormalige crew wel aan het stuur gezeten toch? Zo had je geen half bevoegde piloten uit Australië hoeven laten komen die alleen nog maar computers kunnen besturen. Dat en een kapotte motor (wat altijd kan gebeuren, anders kan er nooit meer een vliegtuig de lucht in). Samen hoogspanningskabels, de onervarenheid, foute procedures.. Er is heel veel nodig om een vliegtuig neer te laten storten, zelfs zo'n oudje. En de Vries: je schrijft je eigen naam niet eens goed, jij doet niet meer mee.

  • Antje

      Zo 12 augustus Zondag 12 augustus

    Altijd vervelend om te merken dat mensen die het beter gedaan zouden hebben helemaal niet aan boord of ter plaatse waren.

  • Chris

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Ik vraag me af of de reguliere piloten aan boord waren, of dit een 'Aviodrome' testvlucht was met nieuwe mensen. Hij heeft in Zuid-Afrika toch een flink aantal vluchten gemaakt.

  • Gregje

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    De beste stuurlui staan aan wal.

  • Co Piloot.

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    U zult het allemaal weten als de beste stuurman aan wal. Er is helemaal geen zekerheid dat bij ander handelen het vliegtuig wel terug hadden vliegen. Het mankement ontstond tijdens de start. Het vliegtuig is in de lucht en moet dan terug. Dat betekent doorvliegen en een lus maken of rechtdoor naar een ander vliegveld. Wanneer dingen te snel gaan lig je zo op de grond waar meneer de Vries je komt vertellen dat je het niet goed deed.

  • laat alle reacties zien
  • Gebruiker

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    Deze reactie is verwijderd door de redactie

  • Steven stedenwijker

      Za 11 augustus Zaterdag 11 augustus

    na een testvlucht ??? Bij de start voor een testvlucht.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert