Analyse: opening Lelystad Airport in april 2020 niet langer haalbaar

LELYSTAD • Wo 9 januari 2019 | 23:43 • Woensdag 9 januari 2019 | 23:43

Vliegen vanaf Lelystad Airport in april 2020 is feitelijk onmogelijk geworden, omdat de procedures rond de luchthaven meer tijd gaan kosten. Daardoor is de voorbereidingsperiode te kort voor luchtvaartmaatschappijen om vanaf de geplande datum te starten met vliegen vanaf Lelystad.

Die conclusie valt te trekken als een aantal uitspraken en recente ontwikkelingen bij elkaar wordt opgeteld. Dat zeggen de luchtvaart-journalisten van de drie regionale omroepen Gelderland, Flevoland en RTV Oost.

Procedures
Voordat het vliegveld open kan in april 2020, moet er nog veel gebeuren. Zo wil de minister goedkeuring van de Europese Commissie voor een regeling om vliegtuigen van Schiphol over te plaatsen naar Lelystad. Brussel had bezwaren tegen de voorgestelde regeling, omdat die maatschappijen zou discrimineren.

Minister Cora van Nieuwenhuizen is sindsdien met Brussel in gesprek over een aangepaste regeling, maar dat traject kan nog zeker een maand of vier in beslag nemen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister woensdag dat zij verwacht in mei meer duidelijkheid te hebben over dit zogeheten selectiviteitsbeleid. Dit selectiviteitsbeleid zal ook nog voor advies aan maatschappijen moeten worden voorgelegd. Volledige duidelijkheid is dus pas tegen de zomer te verwachten.

Luchthavenbesluit ook ter visie
Komende vrijdag wordt het Luchthavenbesluit ter inzage gelegd. Daarin staan de regels opgesteld voor de luchthaven over onder meer openingstijden en geluidsoverlast. Burgers en organisaties hebben tot en met 21 februari om een zienswijze in te dienen. Op die zienswijzen zal de minister moeten reageren voordat het Luchthavenbesluit in de Tweede Kamer behandeld wordt. Minister Cora van Nieuwenhuizen schrijft: "Uiterlijk begin mei zal ik mijn reactie op de zienswijzen verwoorden in een nota van antwoord".

Na de zomer
Wanneer de Tweede Kamer dan vervolgens over het Luchthavenbesluit spreekt, is onduidelijk. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra verwacht pas in mei. Daarna moet het kabinet het besluit nog definitief vaststellen. Ook de Eerste Kamer heeft nog zeggenschap. Alles bij elkaar zijn ook deze procedures dus pas na de zomer afgerond.

Te laat voor luchtvaartmaatschappijen
Die planning is te krap voor luchtvaartmaatschappijen om in april 2020 vanaf Lelystad te kunnen opereren. Directeur Mattijs ten Brink van Transavia zei maandag dat hij zeker wel naar Lelystad wil, maar dat in maart/april of 'uiterlijk voor de zomer' duidelijkheid nodig is.

Het kost volgens Transavia zeker een jaar om een nieuwe bestemming voor te bereiden. Zo kost het maken van afspraken met andere vliegvelden waar op wordt gevlogen tijd en ook het inplannen van vliegtuigen en bemanning vergt ongeveer een jaar tijd. Als er een besluit valt in het najaar van 2019, dan kan er volgens Transavia pas in het najaar van 2020 gevlogen worden. Maar volgens Transavia-topman Ten Brink is dat niet aantrekkelijk en schuift hij de planning door naar april 2021.

Transavia en KLM zeiden maandag dat zij niet het initiatief nemen om in april 2020 naar Lelystad te komen. Eerst willen zij duidelijkheid over de spelregels waaronder zij vanaf Lelystad kunnen vliegen.

Er lijken ook geen andere maatschappijen te zijn die al in april 2020 klaar zijn voor Lelystad. Corendon-baas Uslu heeft recent nog gezegd dat hij zich voorlopig richt op Maastricht. TUI heeft steeds vraagtekens gezet bij de mogelijkheden die Lelystad Airport voor haar biedt. De reisorganisatie annex luchtvaartmaatschappij is niet tegen Lelystad, maar wel tegen gedwongen verplaatsing naar de polder. TUI wil haar positie op Schiphol niet opgeven. Bovendien is Lelystad Airport niet geschikt voor de lange-afstandsvluchten en zou TUI haar operaties over Schiphol en Lelystad moeten verdelen. Dat is kostenverhogend en niet ideaal.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel