VNO-NCW wil spoorverbinding naar Groningen

FLEVOLAND • Di 14 mei 2019 | 9:49 • Dinsdag 14 mei 2019 | 9:49

Ondernemersorganisatie VNO-NCW sluit zich aan bij de lobby voor een spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen. De kansen van de zogenoemde Lelylijn moeten de komende tijd serieus worden onderzocht, zegt voorzitter Hans de Boer.

Staatssecretaris Van Veldhoven zei vorige maand dat het kabinet weinig ziet in een spoorverbinding die Amsterdam via Lelystad en Emmeloord verbindt met Groningen. Ze vindt de verbinding te duur. Volgens De Boer gaat de Lelylijn grofweg 3 miljard euro kosten. Dat wordt volgens hem gecompenseerd door een reeks voordelen. "Deze nieuwe spoorlijn vergroot de duurzaamheid en biedt Noord-Nederland nieuwe ontwikkelkansen. Ook zijn er economische kansen voor steden als Emmeloord, Drachten en Heerenveen", stelt De Boer.

Meer woningen en vastgoed
De komst van een station in Emmeloord zal daar leiden tot de bouw van meer woningen en vastgoed, denkt hij. Verder wijst De Boer op de 6,5 miljard die het Rijk nog kan verwachten uit de gaswinning.

"Het is noodzakelijk dat overheden, vervoerders en ondernemers de handen ineen slaan om deze vruchten ook echt te plukken", stelt De Boer. VNO-NCW Noord gaat de plannen de komende tijd samen met de overheid, vervoerders en ondernemers verder uitwerken.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (16)

  • Kaniel Outis

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Goed idee! Werk van maken.

    reageer
  • Flevolander

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Niet lullen maar aanleggen.

    reageer
  • nopper

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Niet langer praten direct mee beginnen aan te leggen eind 2020 rijd de eerste trein

    reageer
  • Alexandros

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Die spoorlijn wordt de komende tijd Just nuttiger. Lelystad gaat de arme bewoners uit de stad proberen te drukken om de financiën op orde te krijgen. Zonder auto kom je nu dan terecht in Dronten voor een fatsoenlijke verbinding naar Amsterdam. Dronten speelt daar al op in met extra sociale huurwoningen, maar die komen allemaal terecht onder de aanvliegroute van Lelystad Airport. Ze blijven dan wel betaalbaar, maar dit gaat gesodemieter opleveren in de toekomst. Als deze bewoners de mogelijkheid hebben om naar de NOP uit te wijken, dan kunnen ze betaalbaar wonen zonder het gezeur over lawaaiige vliegtuigen te krijgen. Daarnaast komt Friesland dichter bij het westen van Nederland te liggen qua reistijd.

    reageer
  • B

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Had er al lang en breed moeten liggen...Zeit kostet geld, dat weet een ieder toch wel!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jan

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Ideaal, vanaf hollandse brug langs A6, station Almere Nobelhorst, Lelystad Airport en zo naar Emmeloord, moet kunnen....
    De huidige lijn is stoptreinlijn met teveel langzaam rijden.

    reageer
  • Ros

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Praten praten over een spoorlijn daar zijn ze goed in! Al dat gepraat kost al meer dan de spoorlijn, gek he dat het zo duur word! En puntje bij paaltje komt er gewoon niets.

    reageer
  • Tinus

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Prima als deze spoorlijn er komt, maar wanneer wordt het over nu eindelijk eens goedkoper? 6 euro voor een Kel ritje met de bus van Kraggenburg naar Emmeloord sorry schandalig. Daar kun je in de regio Arnhem mee van en naar Rheden de steeg reizen. Ik denk dat als het ov goedkoper worden er veel Meer mensen mee mee gaan.

    reageer
  • Maglev

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Al meer dan dertig jaar is men aan het lobbyen, de vergader tijgers zijn niet te weerhouden

    reageer
  • Brigit

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Als je goed kijkt heeft Amsterdam er helemaal niets mee te maken. De lijn loopt van Lelystad naar Groningen.
    Top plan

    reageer
  • Winter

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Als je maar aangeeft dat het ten gunsten van de randstad is heeft het op landelijk niveau meer slagingskans. Noordoostpolder en Friesland lijken anders vaak van geen betekenis.

  • peter van den bemt

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Zo. Als De Boer dat zegt, dan moet er ook aan te verdienen zijn. Hij kent geen andere argumenten. Die zijn er natuurlijk al lang (milieu, klimaat, filebestrijding). Dat betekent dus dat er geen reden meer is om het niet te doen.

    reageer
  • Pieter

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Er ligt al een prima verbinding naar Groningen.

    reageer
  • Jansen

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Karel: doen wat je niet kunt laten. Iedere spoorverbinding heeft zijn knelpunten, doe je niets aan. Op dit Lelytraject kan ook genoeg omvallen waardoor de verbinding niet meer werkt.

    Feit blijft dat deze voorgestelde verbinding nooit rendabel gaat worden. Daarvoor zitten er gewoon te weinig reizigers in die regio.

    Aanleggen is prima wat mij betreft maar belast de tekorten in exploitatie dan 1 op 1 door in de treinkaartjes op dit traject. En geen NIMBY reacties van de mensen die in de regio wonen.

  • Karel

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    mooi dan ga ik de bovenleiding tussen zwolle en meppel stelselmatig saboteren, hoe prima is de verbinding dan?

  • Flevomens

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Inwoners uit het noorden zijn veel minder bereid om de auto te laten staan en met het OV te reizen, de auto is daar nog altijd vele malen heiliger dan in de randstad. Zoals eerdere kosten-baten analyses al hebben aangegeven loont de aanleg van deze spoorbaan niet. Adoptatie van krimp in de NOP is beter dan een grote krampachtige aanpak waarbij astronomisch hoge bedragen worden uitgegeven.

    reageer
  • Ina

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Oorzaak en gevolg. Geen goed openbaar vervoer betekent meer met je eigen auto op pad. Dat wordt zeker minder als er goed openbaar vervoer is.

  • Poldermens

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Welke krimp in de NOP?

  • Brigit

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Misschien heeft dat iets te maken met minder OV dan in de randstad?

  • lelystedeling

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Is er toestemming verleend om de naam Lely aan dit project te verlenen.
    Men kan nl. niet zomaar een familienaam gebruiken.

    reageer
  • Karel

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Alleen jammer dat er nu eerst een bak geld naar het 'kamperlijntje' richting zandvoort gaat.

    reageer
  • Karel

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    dus de gemeente zandvoort betaald pro-rail geld om de bovenleiding te verzwaren? welke bron heeft u dat van?

  • Elburger

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Opzich valt dat mee. Aan overheidsgeld 4 miljoen euro. En dat komt van de gemeente Zandvoort. Ga dus niet iets roepen als je niet op de hoogte bent. De F1 in Zandvoort levert meer op dan de Floriade in Almere. Doe dat geld bij de spoorlijn?!

  • Henk

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Een groninger in adam dat werkt niet.

    reageer
  • tja

      Di 14 mei Dinsdag 14 mei

    Waar werken groningers wel?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert