Staatssecretaris wil kansen Lelylijn onderzoeken

FLEVOLAND • Wo 12 juni 2019 | 19:56 • Woensdag 12 juni 2019 | 19:56

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) wil samen met de provincies Flevoland, Friesland, Drenthe en Groningen onderzoek doen naar de mogelijkheden van de Lelylijn. Dat is een spoorverbinding van Lelystad via Emmeloord en Drachten naar Groningen. De staatssecretaris zei woensdagmiddag in een debat met de Tweede Kamer dat ze graag een verkenning wil laten uitvoeren.

De uitspraak van Van Veldhoven is opmerkelijk omdat ze in april nog zei geen heil te zien in een nieuwe spoorverbinding. Ze wees op het afblazen 20 jaar geleden van de Zuiderzeelijn over nagenoeg hetzelfde tracé. De lijn was financieel niet haalbaar en bood te weinig tijdswinst voor de reizigers.

Nu komt ze er op terug, omdat de provinciebesturen van Groningen en Drenthe in het programma-akkoord na de verkiezingen hebben opgenomen dat ze willen inzetten op een betere spoorverbinding met de Randstad. "Ze is gevoelig voor druk van onderaf", zegt Tweede Kamerlid en partijgenoot Rutger Schonis. Hij bracht de Lelylijn tijdens het debat aan de orde.

De Lelylijn is iets voor de lange adem en is volgens Schonis "niet morgen aangelegd." Tot die tijd, zo bepleitte D66, zou een hoogwaardige busverbinding op het tracé van de Lelylijn een goed alternatief zijn. De staatssecretaris nam dat over en zei dat ze een dergelijke verbinding samen met de provincies nog in deze regeerperiode wil realiseren.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (12)

  • Jan kort

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Er is nog nooit een vogel,vos, ree,hert, paard, rund,koe,schaap,of slak die opkijkt of er een vrachtwagen ,vliegtuig of trein voorbij raast.
    Alleen mensen schreeuwen dat het niet mag, allemaal de oren uit laten spuiten dan hoor je de economie ook nog draaien, bent U er nog?.

    reageer
  • Kaassie

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Misschien moeten we een ander soort openbaar vervoer gaan gebruiken naar het Noorden en naar Noord-Holland. Waarom een trein ? deze is erg duur in onderhoud, aanlag kost een vermogen aan geld en tijd. Misschien de zweefbaan of kabelbaan gaan inzetten. Dronten heeft al calculaties wat het ongeveer gaat kosten per traject :-)

    reageer
  • joop

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Lijkt mij slimmer om een lijntje richting Enkhuizen-Hoorn te leggen,nu moet je via Amsterdam -Purmerend die richting op
    zou ong 1.5 uur schelen.

    reageer
  • Schipper Bruin

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    En de Afsluitdijk heeft geen ruimte meer. De spoorreservering is opgemaakt aan de A7 autobahn.

  • Schipper Bruin

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Ieder zijn eigen trein, er is helemaal geen behoeft om naar Enkhuizen of dergelijk te reizen.

  • lelystedeling

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Hogesnelheidslijn over de Afsluitdijk, zoals de vorige eeuw al van plan waren.

  • Sander

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Oh ja nou inderdaad! Dat zou helpen voor al die mensen uit Friesland, Flevoland en Groningen (waar dit om gaat)
    Not

  • pieter de oude

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Wordt het dan wel een echte intercity ? en gaat hij niet verstoord
    worden door een sprinter, of dat de intercity zelf het laatste
    gedeelte als sprinter gaat rijden.

    reageer
  • Hans

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    De enige manier om die lijn nog een kans te geven is door het een stoptrein te maken. Anders heeft die lijn sowieso geen bestaansrecht.

    Nu ook niet trouwens, daar niet van.

  • Pieter

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Ik ga het onderzoeken - ik ga het bekijken - het heft onze aandacht - ik zal het prioriteren - ik zal mijn stinkende best doen - een interessante optie - enzovoorts enzovoorts enzovoorts bla bla bla ambtelijk stiuk hier en onderzoeksbureautje daar ... en zo wauwelen we verder. een inspraakje hier een onderzoekje daar en natuurlijk vooral de ook burger die zijn mening een stuk op veertig keer kenbaar moet kunnen maken en rechterlijke procedures moet kunnen starten.. en ondertussen gebeurt er niets. Dit land gaat ten onder aan regels en inspraakprocedures. Geen hond die hier op zit te wachten. Is het niet de spoorlijn, dan is het wel de luchthaven. Misschien zijn we toe aan bewindslieden met sterke ruggen en flinke ballen in de broek (ja, de vrouwtjes maar weer even achter het aanrecht voorlopig!) Geen weekdieren. Aanpakken en doorpakken. Niet lullen maar poetsen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Boels

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Duik in de archieven van de NS en kijk hoeveel reizigers in de loop der jaren van de regio Amsterdam naar het Noorden een retourtje hebben gekocht.
    Voor een paar duizend reizigers per dag ga je geen miljarden uitgeven.
    Bovendien is dringdringen van de mobiliteit toch niet gewenst bij de uitvoerening van de huidige (krankzinnige) klimaatplannen?

    reageer
  • Schipper Bruin

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Aanbod kweekt de vraag.

  • stephan

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Vergeet dan ook niet om de uitstoot van stikstofoxide in het onderzoek mee te nemen. Dat punt ligt nu als een tikkende tijdbom onder elk infra project.

    reageer
  • Thomas

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Dat is niet waar. De berekenmethodiek is verworpen door de Raad van State. Maar de regelgeving is verder ongewijzigd en er worden nog steeds vergunning afgegeven.

    Professionele saboteurs en treiteraars beweren dat je daarmee niks meer kunt bouwen dat zij niet willen (oftewel: heel Nederland op slot) maar dat is niet waar. We kunnen zowel de systematiek als de rol die het speelt in de regelgeving zo aanpassen.

    Treiteren via de rechter is namelijk afhankelijk van de wet. Als we morgen een wet aannemen dat bij infrastructuur en woningbouw luchtkwaliteit geen rol mag spelen, staan de saboteurs en treiteraars met lege handen, zelfs al treffen ze een rechter die hen volledig gelijk zou willen geven.

  • Walter

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Het zou mooi zijn als het besluit snel genomen wordt maar laat het geen Betuwe lijn worden. Ik geloof wel dat het nodig is.

    reageer
  • Anoniem

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Wel een schandalige manier van zaken doen door de ‘bedenkers’ van de Lelylijn. Als je contact opneemt is er niemand die de moeite neemt om te reageren. Alleen maar stilte en op de achtergrond aan de plannetjes werken. Nee, deze ingetogen lui in NOP krijgen mijn stem niet meer.

    reageer
  • leesbril

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Als NOPer ben je nu vrij van spoorstakingen, verhoogde tarieven op het spoor, uitvallende treinen, trein ongelukken, open staande spoorbomen, bladeren op het spoor, vastgevroren wissels, vandalisme in de trein en nog veel meer ongerief. Waarom zou je die trein dan nog willen?

    reageer
  • Sander

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Ja, en als je de stroom zou uitschakelen vanaf nu in de Noordoostpolder, dan heb je geen last meer van stroomstoringen, brandgevaar ivm stroom, stroomkosten. Kortom, waarom zou je dan nog stroom willen?

  • Jan

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Ja als we met alle nieuwe besluiten ons blijven baseren op hoe we het 20 jaar terug deden dan komt er nooit meer wat van de grond.
    Want tijden veranderen natuurlijk niet in de politiek.

    reageer
  • Bob

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Geen Lelylijn...teveel overlast en onzinnig.. er zijn genoeg herriemakende spoorlijnen in nederland..weet je wel hoeveel vogels en dieren door voorbij razende treinen worden gedood..

    reageer
  • Walter

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    Bob jij weet het in ieder geval niet.

  • Schipper Bruin

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Vogels nestelen op bovenleidingportalen en in spoorbermen. Zij stemmen met hun vleugels en pleiten voor meer spoor.

  • Marco

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Tja, deze hadden we nog niet.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert