Waarom strooien niet altijd nodig is als het vriest

FLEVOLAND • Vr 15 januari 2021 | 18:30 • Vrijdag 15 januari 2021 | 18:30

Ondanks dat het komend weekend glad kan worden door sneeuwval en vorst, blijven de strooiwagens vrijdagavond grotendeels in de stalling. Volgens woordvoerders van Rijkswaterstaat en de provincie ligt er voor nu genoeg zout op de wegen voor de verwachte neerslag.

De provincie en de Flevolandse gemeenten hebben afgelopen week preventief gestrooid op de lokale wegen. Deze zitten daardoor redelijk in het zout, zegt een woordvoerder van de provincie. Voor vrijdagavond wordt er weinig of geen neerslag verwacht, op wat motsneeuw na. Daar zijn de wegen goed op voorbereid.

Voordat zo'n beslissing wordt genomen, wordt eerst uitvoerig overlegd met meteorologen. Overheden werken samen met weerbureaus, die meedenken bij dit soort beslissingen. De afdeling gladheidsbestrijding is bemand als dat nodig is en de wegen worden in de gaten gehouden door zogeheten gladheidscoördinatoren. Zij kunnen bijvoorbeeld sensoren in het wegdek uitlezen.

Snelwegen, provinciale wegen, dreven
Ook in het weekend is er constant overleg met meteorologen. De verwachting is dat er zaterdagmiddag vanaf 16.00 uur twee tot vier centimeter sneeuw kan vallen. Volgens Rijkswaterstaat (RWS) kijken de experts altijd naar de temperatuur, hoe nat het is en de hoeveelheid zout die nog op de weg ligt. Afhankelijk daarvan wordt besloten om te gaan rijden. Het probleem met gladheid is dat meteorologen de bui wel zien hangen, maar niet altijd kunnen inschatten of er wat valt en hoeveel. Daardoor kan gladheid toch af en toe als een verrassing komen, legt gladheidscoördinator Bart Knol van Lelystad uit.

De snelwegen in de regio (A6 en A27) zijn de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Op provinciale wegen wordt er gestrooid door de provincie. De gemeente strooit op de toegangswegen, in de bebouwde kom en in het buitengebied. Het lokale strooiplan is terug te vinden op de website van de gemeenten. Op Rijkswaterstaatstrooit.nl is de strooikaart van snelwegen te vinden. Als de strooiwagens rijden, zijn ze via GPS ook live te volgen.

Strooien uitbesteed
Hoe het strooien is ingericht, verschilt. De provincie heeft zelf apparatuur als sneeuwschuivers en zoutstrooiers aangeschaft, maar de gladheidsbestrijding wordt uitgevoerd door aannemingsbedrijven die in hun eigen vrachtauto's rijden.

Als er besloten wordt om te rijden, gaan de ploegen aan het werk. De provincie heeft drie vestigingen en van daaruit lopen de routes. De wegen zijn door de provincie opgedeeld in aparte gebieden en die worden voor een termijn van vier jaar aanbesteed aan ondernemers.

Droog zout, nat zout
Ook de gemeente Lelystad besteedt het strooien volledig uit, van de apparatuur tot de zoutopslag. De uitvoerder heeft zelfs een mengapparaat om het juiste strooizout te maken. Bij sneeuw wordt droog zout gebruikt, terwijl bij preventief strooien nat zout wordt ingezet. Nat zout hecht beter aan het wegdek.

Niet alle gemeenten besteden het werk uit. Noordoostpolder bijvoorbeeld heeft het strooien in eigen beheer. De apparatuur staat op de gemeentewerf en de afdeling gladheidsbestrijding heeft vier coördinatoren en twee strooiploegen.

Als de strooiperiode langer duurt dan normaal, is er extra mankracht onder kantoormedewerkers. Die medewerkers hebben een speciale opleiding gevolgd om ook op de strooiwagens te mogen rijden. De gemeente Lelystad laat weten op dit moment twee medewerkers klaar te stomen voor de strooiploeg, waaronder iemand van de ICT-afdeling.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel