Marechaussee overspoeld door Almeerders voor nooddocument

ALMERE • Ma 12 juli 2021 | 22:05 • Maandag 12 juli 2021 | 22:05

"We zijn niet echt blij dat een gemeente zo'n uitspraak doet." Dit laat de Koninklijke Marechaussee weten nadat de gemeente Almere haar inwoners doorverwees naar de militaire politie voor nooddocumenten. Tot zeker het einde van deze maand kunnen Almeerders niet bij Burgerzaken terecht voor het aanvragen van een paspoort of een identiteitsbewijs.

"Wij merken dat het een stuk drukker is, zowel telefonisch als aan de balie op Schiphol", zegt Mike Hofman van de Koninklijke Marechaussee. "Vorige week hebben we alleen al bij de balie op Schiphol 230 nooddocumenten uitgegeven, terwijl dat in de COVID-periode ervoor 1 à 2 per week waren. We merken dat een groot deel van deze reizigers uit Almere komt."

Vorige week zei de gemeente Almere dat het tot minimaal augustus niet mogelijk is om een identiteitsbewijs of paspoort aan te vragen. Dit vanwege de zomerdrukte en IT-problemen. Door de versoepelingen van de coronamaatregelen gaan veel mensen alsnog op vakantie in het buitenland, maar hun paspoort blijkt inmiddels verlopen te zijn. En dus moet er snel een nieuwe komen. De Koninklijke Marechaussee kan dan uitkomst bieden, aldus de gemeente.

Maar zo werkt het niet helemaal, zegt Hofman. "Wij kunnen niet de gemeente vervangen als uitgever van paspoorten of ID-kaarten. Wij kunnen alleen onder strenge voorwaarden een nooddocument uitgeven en deze is dan alleen geldig voor een specifieke reis. Het is dus geen vervanging van een reguliere ID-kaart of paspoort", legt Hofman uit.

"Mensen zijn in paniek en bellen vaak huilend op"

— Mike Hofman, Koninklijke Marechaussee

Het is ook niet gegarandeerd dat het aanvragen van een nooddocument bij de Koninklijke Marechaussee lukt, waardoor een geplande reis niet door kan gaan. Marechaussees moeten de identiteit van iedereen in het gezin kunnen vaststellen, voordat het nooddocument kan worden uitgegeven. "En dat is soms nogal lastig, want daarvoor gebruiken we een uittreksel van de Basisregistratie Personen, maar die geeft de gemeente Almere op het moment ook niet uit. We moeten dus op een andere manier de identiteit van een reiziger vaststellen."

Een nooddocument kan alleen op de dag van vertrek worden aangevraagd. De korte termijn en de onzekerheid of een reis nog wel door kan gaan, zorgt voor veel stress bij de reizigers die zo'n document nodig hebben. "Mensen zijn vaak in paniek, zijn gespannen en bellen vaak huilend op", aldus Hofman.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel