Gedonder rondom stichting Hart van Lelystad blijft voortduren

LELYSTAD • Wo 20 oktober 2021 | 17:52 • Woensdag 20 oktober 2021 | 17:52

Sinds een bijeenkomst van de stichting Hart van Lelystad en ondernemers uit het centrum vorige week is er bij veel ondernemers nog meer onvrede ontstaan. De stichting presenteerde er een begroting van hoe de reclamebelasting moet worden besteed in 2021, maar daar zijn veel ondernemers het totaal niet mee eens.

Eén van die ondernemers is Merlijn Lindeman van grand café Le Journal. "Wat er mis gaat is transparantie", legt hij uit. "Vanaf 2018 wordt er onder ondernemers reclamebelasting geheven in Lelystad ten faveure van het stadshart. Ik heb daar in de loop van de jaren weinig tot niets van terug zien komen."

Ondernemers snappen niets van begroting
In de begroting wordt uitgegaan van een bedrag van 120.000 euro, wat dus betaald wordt door de ondernemers uit het stadshart. Van dat bedrag gaat 25.000 euro naar bestuurskosten en 57.500 euro naar promotie en marketing. Dan nog een bedrag van 19.000 euro naar economie en organisatie en tot slot blijft er 13.000 euro over voor evenementen en 4500 euro voor aankleding en sfeer. Dat het bedrag voor evenementen en aankleding zo laag is, terwijl het doel van de stichting is om het stadshart aantrekkelijk te maken, vinden de ondernemers maar moeilijk te begrijpen.

Onvrede over werkwijze van bestuur
Eerder sprak Debby Reinierse van Demi's Chocolaterie zich al uit namens meerdere ondernemers. Na de bijeenkomst van vorige week maakt ze zich nog meer zorgen. "Het klopt niet, voor geen meter. Ook niet hoe het bestuur in elkaar steekt. Dat zegt gewoon: het bestuur bepaalt. Jullie mogen ideeën aandragen, maar wij maken de beslissing. Maar het hele idee is dat het voor en door ondernemers wordt gedragen."

Dat vindt Rob van dierenwinkel Tropicana ook een groot probleem. "Er kon vanwege corona niks georganiseerd worden, maar dan hadden ze in die tijd toch ten minste het stadshart kunnen verbeteren? Laten we er in ieder geval voor zorgen dat het schoon en veilig is en goed belicht. Maar de leden worden niet geraadpleegd, ze hebben geen idee wat we belangrijk vinden. We hebben niks te vertellen."

Een andere ondernemer, die liever anoniem wil blijven, geeft aan geschokt te zijn. "Ik vond de begroting echt schrikbarend. Dat er zoveel wordt uitgegeven aan bestuurskosten en dat die dan ook nog eens niet gespecificeerd zijn. En 57.000 euro aan promotie en marketing, maar waar dan? En dan blijft er van al dat geld onderaan de streep maar 13.000 over voor evenementen over. Ik snap er niks van."

Politiek maakt zich ook zorgen
Inmiddels zijn er ook verschillende politieke partijen die hun bedenkingen hebben bij de stichting. "Wij hebben als gemeenteraad nooit voor deze structuur gekozen", vertelt Bahreddine Belhaj (PvdA). "Wij hebben ingestemd met een vereniging en een raad van toezicht, niet met een stichting die geen verantwoording aflegt."

Bart Schopman van MooiLelystad vindt dat het zo niet langer kan. "Wij gaan hier de volgende raadsvergadering een motie over indienen. Er zijn heel veel ontevreden ondernemers, hier hebben ze niet voor gekozen. En er is zoveel onduidelijkheid rondom de financiën. We gaan in ieder geval een oproep doen aan het college om de reclamebelasting niet meer te innen."

Bestuur is nog altijd niet bereikbaar
Voorzitter Gerard van der Meulen van Hart van Lelystad is herhaaldelijk gevraagd om een reactie, maar hij was niet bereikbaar voor commentaar. In september zei hij stomverbaasd te zijn over de kritiek van de ondernemers. Penningmeester Sandra Gebben was ook niet bereikbaar voor commentaar.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel