Failliet Welkom Energie heeft nog zeker vijf miljoen van klanten tegoed

ALMERE • Vr 18 februari 2022 | 15:42 • Vrijdag 18 februari 2022 | 15:42

Zo'n 20.000 klanten van de failliete Almeerse energieleverancier Welkom Energie krijgen nog een rekening van de curator. Bij het opmaken van hun jaarafrekening is bepaald dat ze te weinig voorschot hebben betaald ten opzichte van de hoeveelheid gas en elektra die ze hebben afgenomen.

In totaal is er volgens de curator zo'n vijf miljoen euro te weinig in rekening gebracht. Dit is gemiddeld 250 euro per klant. Hoewel het bedrijf inmiddels failliet is, wordt klanten aangeraden het openstaande bedrag wel te betalen omdat de openstaande rekening anders bij een incassobureau belandt.

Naast klanten die een te laag voorschot hebben betaald, zijn er ook klanten die na het faillissement via een truc eerder betaalde voorschotten hebben teruggeboekt. De vraag van Omroep Flevoland hoeveel klanten dit hebben gedaan en hoeveel geld zij hebben teruggehaald, wordt door de curator niet beantwoord. Wel schrijft hij vrijdag in het faillissementsverslag dat 'door storneringen' de bankrekening van Welkom Energie bij de Rabobank een negatieve stand vertoont. In totaal staat Welkom Energie bij de Rabobank inmiddels bijna 9,5 miljoen euro in de min. Volgens de curator heeft de Rabobank zich nog niet als schuldeiser gemeld. Curator en bank hebben wel geregeld contact. Mensen die incasso's hebben teruggeboekt en nog een bedrag aan Welkom Energie schuldig zijn, zullen een brief van een incassobureau krijgen.

Welkomstbonus vervalt
Klanten die denken dat ze hun openstaande rekening kunnen verrekenen met een welkomstbonus die ze nog van Welkom Energie tegoed hebben, komen bedrogen uit. In hun contract met de energieleverancier staat dat de welkomstbonus pas wordt uitbetaald als klanten een jaar lang hun voorschotten op tijd hebben betaald. Omdat Welkom Energie eind oktober failliet werd verklaard, hebben veel recente klanten niet aan deze voorwaarde kunnen voldoen.

Te veel betaald voorschot
Eerder deze week werd al bekend dat zo'n 70.000 klanten meer aan voorschot of maandbedrag hebben betaald dan ze aan energie hebben afgenomen. Gemiddeld hebben deze klanten zo'n 285 euro te veel betaald. Opgeteld gaat het om een bedrag van 20 miljoen euro. Normaal gesproken wordt het te veel betaalde voorschot na het opstellen van de jaarafrekening aan klanten terugbetaald. Maar omdat Welkom Energie failliet is gegaan, gebeurt dat niet en worden de klanten die geld tegoed hebben nu officieel schuldeiser. Of zij hun geld nog krijgen, wordt pas duidelijk als de curator het financiële plaatje compleet heeft.

Juridisch conflict over goedkoop ingekocht gas
Uit het faillissementsverslag blijkt verder dat de curator nog steeds in onderhandeling is met gasleverancier Gas Terra over een partij gas die Welkom Energie in het verleden voor een laag tarief heeft ingekocht. Dit goedkoop ingekochte gas is mede door het faillissement niet daadwerkelijk afgenomen, maar het contract erover heeft door de recente forse stijging van de gasprijzen wel een waarde. Mocht Gas Terra het contract afkopen, dan zou de opbrengst kunnen worden gebruikt voor het betalen van schulden van Welkom Energie. Maar volgens de curator is Gas Terra nog niet van plan om het contract af te kopen.

De curator geeft aan dat hij nog niet kan zeggen op welke termijn het faillissement zal worden afgerond. De komende tijd zullen onder meer het aantal schuldeisers en de openstaande posten nog beter in kaart worden gebracht. Wat wel recent is afgerond, is de overdracht van het klantenbestand van Welkom Energie aan energieleverancier Eneco. Voor de gegevens van klanten betaalde Eneco 1.750.000 euro. Verder ontving Welkom Energie nog 500.000 voor het opmaken van de eindafrekeningen van klanten en andere afrondende werkzaamheden.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel