Open brief aan ouders na uitspraken wethouder Van Noort over jeugdzorg

LELYSTAD • Di 15 maart 2022 | 10:58 • Dinsdag 15 maart 2022 | 10:58

Vijf politieke partijen hebben naar aanleiding van uitspraken van wethouder Madelon van Noort over de jeugdzorg een open brief gestuurd aan ouders in Lelystad. 'Wij zijn ervan overtuigd dat u als ouders, die met een hulpvraag komen voor uw kind, dat niet doen omdat u ‘verwend bent met jeugdhulp' staat o.a. in de brief.

De brief is opgesteld namens de ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA en CDA. Maandag gaven verschillende partijen al aan dat ze de uitspraken van de wethouder 'smakeloos' en 'zorgwekkend' vinden. GroenLinks heeft maandag vragen gesteld over de uitspraken van de wethouder.

In de brief is verder te lezen: 'Wij betreuren het zeer wanneer u door deze uitspraken het gevoel hebt gekregen dat wij als gemeente u juist dan in de kou laten staan. De zorg voor kinderen is ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid.'

Ook geven de partijen aan dat er, ondanks de bezuinigingen, wegen te vinden zijn om passende hulp te vinden voor kinderen. De brief eindigt met: 'Wij zullen het college en ook de directeur en medewerkers van JEL oproepen om het open gesprek met u als ouders aan te gaan, vanuit het vertrouwen dat u uw kind het beste kent.'

Actie tegen bezuinigingen
Flevolandse jeugdzorgwerkers doen vandaag mee aan de landelijke actie tegen bezuinigingen op de jeugdzorg. Een deel van de medewerkers van zorginstellingen legt voor 24 uur het werk neer. De vakbond FNV eist dat de voorgestelde bezuinigingen op de jeugdzorg van tafel gaan. Verder wil ze onder meer dat voordat rijksgeld voor jeugdzorg wordt overgemaakt er eerst wordt vastgelegd waaraan het moet worden uitgegeven.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel