City Marketing Lelystad neemt promotie Stadshart over
De kogel is door de kerk: City Marketing Lelystad (CML) gaat evenementen in het Stadshart verzorgen en de promotie daarvan doen. Dat is besloten met de ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente, zegt directeur Barry Porsius van CML.
Na maanden van onrust rondom Hart van Lelystad, dat het hiervoor deed, is dit de uitkomst. Porsius is blij en hoopt het Stadshart weer op de kaart te kunnen zetten als kloppend hart van Lelystad.
Ontevreden
Hart van Lelystad lag sinds vorig jaar onder vuur. Veel ondernemers in het Stadshart waren ontevreden over de daadkracht en communicatie van de stichting en klaagden over het gebrek aan inspraak en een gebrek aan inzicht op hoe het binnengekomen geld werd besteed.
Hart van Lelystad wordt namelijk gefinancierd met de zogenaamde 'reclamebelasting'. Alle ondernemers in het Lelystadse Stadshart betalen een bepaalde bijdrage, die door de gemeente als belasting wordt geïnd en één op één wordt doorgesluisd naar Hart van Lelystad. Die moet dat geld gebruiken voor gemeenschappelijke marketing van het Stadshart en plannen om het centrum aantrekkelijker te maken.
Overbrugging
Na maanden van plannen maken en presenteren is nu bekend dat City Marketing Lelystad de rol van Hart van Lelystad over gaat nemen. Daarbij zal men ook de eventuele opbrengsten uit de reclamebelasting ter beschikking krijgen. Voor dit jaar is dat nog niet het geval: dit jaar is er door de gemeente vanwege alle problemen en vanwege corona geen reclamebelasting geïnd. Bovendien vindt er in het najaar eerst een draagvlakmeting plaats onder ondernemers over de hoogte van de reclamebelasting.
"Bij de verschillende ingangen van het Stadshart plaatsen we banieren"
Voor dit jaar krijgt City Marketing Lelystad daarom van de gemeente een overbruggingskrediet. Daarmee kunnen op korte termijn al een aantal simpele maatregelen worden genomen. "Zo komen er bij de verschillende ingangen van het Stadshart banieren, zodat je duidelijk het gevoel krijgt dat je in het Stadshart bent", zegt Barry Porsius. Verder zullen er in het najaar, zoals rond kerst, verschillende evenementen plaatsvinden. "Wat precies moet nog even een verrassing blijven, maar het zal anders zijn dan anders", belooft Porsius.
Kwestie van geduld
Voor de rest moet er ook even geduld worden uitgeoefend, omdat qua financiering nog niet alles rond is en de aanpak van aankleding, marketing en evenementen ook een zaak van langere termijn is. "Maar de Lelystedeling gaat het zeker merken."
"De neuzen staan weer allemaal dezelfde kant op"
Porsius is in ieder geval blij dat een grote meerderheid van de ondernemers achter de plannen van City Marketing staat. "De neuzen staan weer allemaal dezelfde kant op. Dit heeft ons Stadshart ook hard nodig." Zelf heeft City Marketing daar veel tijd in gestoken. "We hebben de afgelopen twee jaar op eigen kracht en initiatief plannen gemaakt. Ik ben blij dat die bij de ondernemers in het Stadshart goed zijn gevallen."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Nieuw hoofdstuk in Stadshartsoap: ondernemers beginnen winkeliersvereniging
LELYSTAD • Za 1 april • Zaterdag 01 aprilEr wordt in Lelystad weer een nieuwe poging gedaan om de ondernemers in het Stadshart te verenigen. Acht ondernemers hebben de handschoen opgepakt: "We gaan een winkeliersvereniging oprichten." De kom...
-
Laatste poging tot samenwerking ondernemers stadshart Lelystad
LELYSTAD • Do 23 februari • Donderdag 23 februariEen bruisender en aantrekkelijker centrum. Het is wat de ondernemers van het stadshart Lelystad al jaren nastreven, maar waar ze tegelijkertijd maar moeilijk overeenstemming over weten te krijgen. In...
-
Reclamebelasting voor ondernemers Stadshart wordt afgeschaft
LELYSTAD • Wo 1 februari • Woensdag 01 februariDe gemeenteraad van Lelystad heeft dinsdagavond besloten de omstreden reclamebelasting voor ondernemers in het Stadshart af te schaffen. Tegelijkertijd wil de gemeenteraad nog één poging ondernemen om...
recent nieuws
-
Bewoners van Odeonpark starten petitie vanwege onveiligheid in de wijk
ALMERE • Wo 24 april • Woensdag 24 aprilBewoners van het Odeonpark in Almere zijn een petitie gestart omdat ze zich niet veilig voelen in hun wijk. De afgelopen tijd merken de bewoners dat het steeds onveiliger wordt in de wijk. Met deze pe...
-
Afgebrande kringloopwinkel maakt doorstart op nieuwe locatie in Almere
ALMERE • Wo 24 april • Woensdag 24 aprilLeeghalen Almere heeft een doorstart gemaakt op een nieuwe locatie in Almere Haven. In de nacht van 20 februari ontstond er een grote brand op industrieterrein De Vaart in Almere Buiten. Hierbij zijn...
-
'Enorme berg piepschuim is levensgevaarlijk', Urker bedrijf wil werk buurman stilleggen
URK • Wo 24 april • Woensdag 24 aprilHij kan zijn eigen bedrijf niet tegen brand verzekeren, door de opslag van piepschuim bij zijn buurman. Dat vertelde de eigenaar van het bedrijf Snijder B.V. uit Urk dinsdag bij de rechter in Utrecht....