Verwachting ProRail onveranderd: traject Lelystad-Dronten 15 december hersteld

DRONTEN • Di 25 oktober 2022 | 7:00 • Dinsdag 25 oktober 2022 | 7:00

ProRail houdt vast aan de verwachting dat er op 15 december weer treinen rijden tussen Dronten en Lelystad. Dat meldt de spoorbeheerder. Een hoogspanningskabel kwam tijdens de stroomstoring op 2 september op een bovenleiding terecht en zorgde voor een enorme schade op, onder en boven het spoor. Wat volgde was een monsterklus aan werkzaamheden, waardoor er nog altijd geen treinen over het traject kunnen rijden.

"We kunnen op dit moment zeggen dat het goed gaat", zegt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail. De fase van het plannen is nu achter de rug en inmiddels is ProRail gestart met de werkzaamheden. "We denken te kunnen zeggen, met alle uitdagingen die er zeker nog zijn, dat de treinen op 15 december weer kunnen rijden."

In de eerste weken na het incident werd vooral gekeken naar de omvang van de schade. Ook werd toen een planning gemaakt om het spoor te herstellen. Volgens de spoorbeheerder wordt de grootte van de schade duidelijk als gekeken wordt naar de hoeveelheid kabels die kapot zijn gegaan. In het zeven kilometer lange stuk spoor liggen bij elkaar tussen de 80-100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na doormeten.

Heel veel schakelaars kapot
Hetzelfde geldt voor de zogenoemde 'relais', meldt ProRail. Dit zijn schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen bediend kunnen worden. In totaal worden er meer dan 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.

"We hebben al veel gedaan", zegt Van der Cruysen. "We kunnen in ieder geval al wel zeggen dat de ICT- en telecomsystemen zijn hersteld. Die zijn uitermate belangrijk om de trein veilig te kunnen laten rijden." Deze systemen zorgen voor een veilige communicatie tussen machinisten en het hoofdkantoor en de ICT-systemen zorgen bijvoorbeeld voor de wissels op het spoor. Ook de eerste schade aan de kabels van de bovenleiding is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen moeten nog verschillende draagarmen vervangen worden. Ook wordt het spoor zelf over een lengte van twaalf meter vernieuwd.

ProRail meldt dat er op dit moment een tekort aan personeel is en dat het op tijd verkrijgen van materialen een uitdaging blijft. "Er worden dan ook creatieve manieren gezocht om toch alle onderdelen zo snel mogelijk te ontvangen", aldus de spoorbeheerder. "Zo gebruiken we naast de reguliere leveranciers ook storingsvoorraden, lenen we materialen bij andere aannemers, hergebruiken we materialen, of gebruiken we spullen van andere projecten. Op die manier helpt de hele spoorbranche om de trein tussen Lelystad en Dronten zo snel mogelijk weer te laten rijden."

Groot project in kortere tijd
De schade is zo groot, dat er veel materiaal nodig is voor het herstel. "Normaal gesproken plan je dat ongeveer twee jaar van tevoren in als je aan zo'n project zou beginnen", zegt woordvoerder Van der Cruysen. "Nu heb je twee maanden de tijd om alles naar je toe te halen. Dan moet het wel eens op een creatieve manier." De betrokken partijen zijn volgens de woordvoerder met elkaar in gesprek over waar de rekening naartoe gaat. "Je kunt je natuurlijk voorstellen dat hier een onderzoek loopt naar wat de oorzaak precies is en dat we gaan kijken hoe we daar met elkaar mee omgaan."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel