Nederlandse Vissersbond: 'Minstens helft Nederlandse vissersvloot verdwijnt'
In Nederland verdwijnt dit jaar minstens de helft van de vissersvloot. Dat voorspelt Durk van Tuinen van de Nederlandse Vissersbond. Van de 130 tot 140 kotters die in aanmerking zouden komen voor de saneringsregeling, hebben er zich zo'n tachtig aangemeld. "Ongekend veel", zegt Van Tuinen in Het Gesprek. "Je ziet heel veel pijn."
"Veertig schepen zijn al gesloopt, liggen bij de sloop of zijn helemaal ontmanteld", weet Van Tuinen. Wat er met de rest gebeurt, wordt de komende maanden duidelijk. Vissers die zich hebben aangemeld voor de saneringsregeling, kunnen zich nog terugtrekken tot 31 juli. Gaan Urker vissers dat doen? Van Tuinen: "Die beslissing zal op het laatste moment worden genomen." Hij heeft er vertrouwen in dat er visserij over blijft op Urk. "Dat vertrouwen moet je hebben. Er zijn ondernemers die verder willen. Maar de kottervisserij gaat er wel anders uitzien."
Verduurzaming kan de vissers helpen, denkt Van Tuinen. "Daar zet de minister ook op in. Minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, ik denk dat dat ook goed is voor de visserijsector, zodat je niet meteen een probleem hebt als die prijzen omhoog schieten. Er komt dit jaar ook steun voor de schepen die verder willen, zodat ze kunnen investeren in brandstofbesparende maatregelen."
Giftige cocktail
Toch is het niet makkelijk om altijd maar positief te zijn, vertelt Van Tuinen. Hij schetst de zware tijden voor de visserijsector: "Neem de hoge brandstofprijzen, de Brexit, een pulsverbod, verlies van visgronden en die lijst is nog langer. Dat is heel zuur." Van Tuinen noemt het een giftige cocktail. "Je stopt er van alles in en het laatste ingrediënt zorgt voor de giftigheid, waarvan je zegt: nu gaan we het niet meer redden. In de visserijsector is dat de brandstofprijs geweest."
Minister Piet Adema zei een paar weken geleden dat het een trieste zaak is wat de vissers overkomt. De teloorgang van de Nederlandse visserij gaat het kabinet aan het hart, zei hij. Van Tuinen gelooft die woorden van de minister. "Ik heb hem vorige week voor het eerst zelf gesproken. Hij komt heel oprecht over, is begaan met de boeren en de vissers. Daar heb ik vertrouwen in. Er zal best kritiek zijn op de minister vanwege de maatregelen die hij moet doorvoeren. Daar zal hij ook echt nog wel moeilijkheden mee krijgen met de vissers. Maar vertrouwen is wat anders dan kritiek."
Ondanks alles blijft Van Tuinen toch positief gestemd. "De visserij blijft, maar gaat er wel anders uitzien. Wij knokken om het zo goed mogelijk te maken voor de bedrijven."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
SGP op Urk 'not amused' over antwoord aan kerken die willen helpen bij dakloosheid
URK • Wo 10 juni • Woensdag 10 juniDe SGP op Urk is niet te spreken over het antwoord van de gemeente op een brief van kerken over dakloze arbeidsmigranten. De kerkgenootschappen willen deze daklozen helpen, maar weten niet hoe. De SGP...
-
Flink omrijden bij Dronten door afgesloten wegen vanwege werkzaamheden aan rotonde
DRONTEN • Wo 10 juni • Woensdag 10 juniWie donderdagavond in en rond Dronten rijdt, moet rekening houden met extra reistijd. Meerdere wegen rond het dorp zijn afgesloten vanwege de aanleg van een rotonde tussen de Biddingringweg en de Elburgerweg....
-
Nieuwsoverzicht 10/06 | Celstraf geëist tegen veroorzaker dodelijk ongeval Rutten • Defensie maakt plannen kazerne in Zeewolde bekend
FLEVOLAND • Wo 10 juni • Woensdag 10 juniGoedenavond. Elke doordeweekse dag rond 19.00 uur informeren we je met dit nieuwsoverzicht over het belangrijkste en opvallendste nieuws van de dag. Met vandaag: • OM: 'Urker moet achter tralies voor...