Zinken van kotter levert nieuw lesmateriaal en nieuwe wetgeving op

URK • Do 14 september 2023 | 13:02 • Donderdag 14 september 2023 | 13:02

Het zinken van de Urker kotter UK-160 in december 2020 voor de Franse kust wordt opgenomen in lesmateriaal op de verschillende visserijscholen. De visserijsector volgt daarmee de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op.

Daarnaast wordt het vanwege dit ongeval waarschijnlijk verplicht om aan boord van kotters een goed reservepompsysteem aanwezig te hebben. De visserij-instanties hebben hier geen moeite mee. Het is nu aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om hiervoor wetgeving in te voeren.

De UK-160 zonk op 23 december 2020 nadat er anderhalve meter water op het verwerkingsdek stond en het gewone pompsysteem faalde. Daardoor zakte de kotter steeds verder opzij en ging het in negentig minuten tijd in de golven van het Kanaal ten onder. De vijf bemanningsleden bleven destijds ongedeerd omdat ze gelukkig tijd genoeg hadden om hun overlevingspakken aan te trekken.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht dat de wetgeving voor kotters met een lengte tot 24 meter volgend jaar kan zijn ingevoerd. Daarna moet ook de wet voor langere kotters worden aangepast. Het ministerie raadt de visserijsector aan om tot die tijd alvast vrijwillig aan de aangescherpte eisen voor een reservepomp te voldoen.

Reconstructie: ineens maakt de kotter slagzij
Op 23 december 2020 rond 17:00 uur maakt de UK-160 tijdens het vissen ineens een scherpe beweging naar rechts. Normaal gesproken beweegt de kotter dan vanzelf weer terug. Maar deze keer blijft de kotter naar rechts hangen. Een bemanningslid ziet vervolgens dat er anderhalve meter water op het verwerkingsdek staat. Een sensor die de hoge waterstand eerder had kunnen opmerken gaat om onduidelijke reden niet af.

Jorn van Koppen
De aanwezige lenspomp zou dit water normaal gesproken moeiteloos weg moeten pompen, maar de pomp werkt niet. Er blijkt touwwerk vast te zitten. Hierdoor slaat er steeds meer water op het schip. Een extra dompelpomp is door het water aan boord onbereikbaar. De schipper probeert verschillende andere noodoplossingen: de vislijn wordt naar links gezet en het net aan de rechterzijde wordt gedumpt.

Het heeft allemaal geen effect, de kotter helt steeds verder over naar rechts en de schipper geeft een eerste noodoproep. Ook trekt de bemanning hun overlevingspakken aan. Inmiddels komt er ook water binnen via een luik waaruit visafval naar buiten wordt gegooid. Het zorgt ervoor dat er geen weg meer terug is, de kotter zakt steeds verder naar rechts. Het sluiten van dit luik biedt geen soelaas meer. Ook via andere verbindingen vindt het water een weg naar de rest van het schip.

Een half uur later liggen de vijf Urker opvarenden in het water van Het Kanaal. Vier worden er gered door een collega-visser, een visser wordt door een Franse reddingshelikopter uit het water getakeld. Ze komen ongedeerd uit het water.

Dankbaarheid overheerste
Na het scheepvaartongeluk overheerste de dankbaarheid bij eigenaar Jacob Brands. Hij was zelf niet aan boord, maar haalde zijn bemanning op uit Frankrijk. Volgens Brands was het voor zijn bemanning heel moeilijk te accepteren dat het schip waar ze 100 procent vertrouwen in hadden, zou zinken en dat ze zich moesten overgeven aan de zee.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel