Simulator leert vissers snel te reageren als schip in de problemen komt op zee

URK • Ma 12 mei 2025 | 6:43 • Maandag 12 mei 2025 | 6:43

Bij het Maritiem Research Instituut Nederland, MARIN in Wageningen wordt in een hypermoderne simulator de stabiliteit van kleine boomkorkotters getest. Ook Urkers varen met dit type schip. Vissers uit het dorp zijn daarom betrokken bij het onderzoek, dat uiteindelijk moet bijdragen aan meer veiligheid op zee.

In de simulator kunnen extreme omstandigheden nagebootst worden, zoals zwaar weer, hoge golven en bijvoorbeeld een visnet dat vastloopt of waar een steen in komt.

Vervolgens kan getest worden hoe het schip reageert op die omstandigheden, wanneer het kapseist en wat je als visser nog zou kunnen doen om te voorkomen dat het schip omslaat.

Large Motion Simulator

Kapseisrisico
Boomkorkotters met een lengte van minder dan 24 meter blijken in sommige situaties minder stabiel te zijn. Vooral als er maar aan één kant van het schip gevist wordt. Er hangt dan aan de ene kant van het schip wel een vistuig in de giek aan de mast en aan de andere kant niet. De boot drijft dan niet meer rechtop in het water, maar blijft scheef hangen. Dit kan dusdanig grote gevolgen hebben voor de stabiliteit van de kotter, dat hij kan kapseizen en zinken.

Ongelukken voorkomen
Dat werd duidelijk nadat de Onderzoeksraad Voor Veiligheid de ongelukken uit 2019 en 2020 met de Urker garnalenkotters UK-165 en UK-171 onderzocht. Bij een van deze ongevallen kwam bemanning om het leven.

Het innovatieve simulatiesysteem dat nu is ontwikkeld, kan volgens Dimitri van Heel van MARIN bijdragen aan het voorkomen van ongelukken op zee. Door kwetsbare momenten na te bootsen, kun je begrijpen wat er gebeurt en kun je proberen op de juiste manier te handelen.

Simulatie kotter kapseist

Training en bewustwording
Tjeerd de Boer, docent op de Maritieme Campus op Urk, en visserman Jacob van Urk hebben geholpen om de simulator te testen. Zij zijn enthousiast. De simulatie is volgens hen heel realistisch en belangrijk voor training en bewustwording.

"Ik hoop het nooit in het echt mee te maken", zegt Jacob van Urk. Hij vist al sinds de jaren tachtig en heeft in die tijd diverse collega's verloren. "Je denkt zelf dat je het nooit meemaakt, anders ga je niet naar zee toe. Maar veiligheid gaat voor alles", zegt hij.

En wanneer je verschillende extreme situaties in de simulator hebt meegemaakt, kun je - als het toch op zee gebeurt - wellicht terugvallen op wat je hebt geleerd.

Waardevolle les
Tjeerd de Boer denkt dat een ervaring in de simulator ook voor maritieme studenten waardevol kan zijn. Hij hoopt dat hij ze in de toekomst één keer per jaar mee kan nemen naar deze simulator. Daar moeten nog afspraken over gemaakt worden.

Er is jaren aan gewerkt om de simulatie in Wageningen mogelijk te maken. Daarvoor is eerst een schaalmodel van een kotter gemaakt, die in bassins met water aan veel verschillende omstandigheden is blootgesteld.

De data die daarbij werd verzameld is gebruikt voor het maken van de simulatie. De kottersimulator reageert nu precies zoals een vissersschip op zee zou doen. Van Heel denkt daarom dat de opgedane kennis zeker kan bijdragen aan de veiligheid van de bemanning.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel