Provincie wil aan de slag met buitendijkse haven

URK
De provincie wil actief aan de slag met de realisatie van een buitendijkse haven bij Urk. Daarom gaat de provincie alvast een plan opstellen dat de haven planologisch mogelijk maakt, zo stellen Gedeputeerde Staten voor.

De Maritieme Servicehaven is volgens de provincie van belang voor heel Flevoland. Het bedrijfsleven op Urk en in Noordoostpolder wil de haven graag, maar het plan kan niet zonder overheidsgeld. De provincie stelt nu voor om actief de markt op te gaan om ondernemers te zoeken die in het project willen stappen.

De provincie eist wel dat Urk een realistisch plan maakt voor de toekomst van de bestaande haven. Een aantal bedrijven dat daar nu gevestigd is, zal immers straks naar de nieuwe haven verhuizen.

De provincie wil niet dat er in de nieuwe Urker haven containers of andere goederen worden overgeslagen. Daarvoor wordt bij Lelystad Flevokust aangelegd.

Provinciale Staten besluiten op 24 februari over het voorstel.

reacties (6)

  • Knielus

     

    Wat ons betreft gelijk morgen beginnen met aanleggen! Goed voor de economie en werkgelegenheid . Stop eens met dat eeuwige gezeur over natuurgebieden waar jullie over dromen. Werkgelegenheid lijkt me aardig belangrijker.! Wat moet ik met trouwens voorstellen bij natuur als ik bij de dijk langs loop? Stenen en de dijk met wat schapen?

    reageer
  • Gert

     

    Stop met de verindustrialisering van natuurgebied het IJsselmeer!

    reageer
  • Knielus

     

    Prachtig scrabblewoord Gert., wedden dat niemand het raadt...

  • kees d.

     

    Zowel het IJsselmeer als het Markermeer zijn Natura 2000 gebieden waar men niet zomaar in mag bouwen. Ook de overheid niet. Voor die buitendijkse haven zal toestemming van Europa moeten komen.

    reageer
  • Kees

     

    Europa heeft ook geen toestemming gegeven voor de bouw van de windmolens buiten de kust van Urk. Spuuglelijke dingen die het uitzicht bederven, je zou je diep moeten schamen als werknemer die daar aan gewerkt heeft.

  • Erik

     

    Bij Kampen is een haven gekomen waar het goed gaat. Voor de regio zal het goed zijn wanneer de Loretzsluizen geschikt gemaakt worden voor grotere schepen. Er is zeker toekomst voor een buitendijkse haven... Lelystad of Urk.

    reageer
  • Dick

     

    Jaja, bij kampen heb je wel 3 bedrijven die gebruik maken van de haatlanderhaven. Wauw! En hou nou eens op over vergroten van de lorentzsluizen. Die zijn al groot genoeg om 110m door te laten. Dan is de IJssel geschikt voor schepen tot 135m en zeker geen grote zeegaande schepen. Dus grotere schepen zullen die lorentzsluizen echt niet aandoen. Zelfs door de Houtribsluizen komen geen schepen groter dan 135m. Daarbij komt dat een nieuwe haven leegloop van de oude haven betekent. Het is grote onzin dat deze haven extra werkgelegenheid creëert. Een sprookje

  • Knielus

     

    Helemaal gelijk. De zuurpruimen en bankhangers hier moeten daar eens naar kijken. Wat voor belang heeft het om alles maar onder natuurgebied te willen scharen? Een plas water met een hoop windmolens en een flauwe dijk., geweldig natuurgebied hoor...

  • simpel

     

    Voor geld is er altijd wel een bureau te vinden die een mooi rapport schrijft dat een dergelijke haven goed is voor de economie, veel banen oplevert en rendabel geëxploiteerd kan worden. Totdat de haven er ligt, dan komen de bestuurders met de mededeling dat alles tegenzit en er veel geld bij moet. De bestuurders die het gebeuren in gang hebben gezet zijn allang weer vertrokken. Het beste zou zijn deze bestuurders privé deel te laten nemen in het project.

    reageer
  • Dick

     

    Ik denk dat we bestuurders maar eens privaatrechtelijk aansprakelijk moeten gaan stellen voor hun mislukte projecten. Misschien dat er dan eens wat verantwoordelijker met gemeenschapsgeld wordt omgegaan. Het is namelijk zo dat de ondernemers en hun werknemers de salarissen voor deze bestuurders en de kosten van deze projecten ophoesten. Niet meer en niet minder. Dus als er een ondernemersconsortium gevonden kan worden voor de aanleg van deze haven dan prima, anders, niet doen, gaat niet rendabel worden. Kijk naar de Eemshaven, die moest er zo nodig komen, moet elk jaar een schip met geld bij.

  • laat alle reacties zien
  • Frenky

     

    Die haven komt het toch niet nu niet over 10 jaar niet over 100 jaar niet.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert