GroenLinks wil Passage als 80-kilometerweg

DRONTEN
GroenLinks Flevoland wil op de aanleg van de Passage Dronten besparen door er een 80-kilometerweg van te maken. De fractie kwam woensdagavond met een voorstel in Provinciale Staten. 

Volgens GroenLinks rijzen de kosten voor de nieuwe weg naast de Dronterringweg de pan uit. De fractie denkt 4 miljoen euro te kunnen besparen als de nieuwe weg een maximumsnelheid van tachtig kilometer krijgt in plaats van honderd. 

De kosten van de Passage worden nu geschat op ruim dertien miljoen euro, maar gedeputeerde Jaap Lodders zei eerder al dat het ook duurder of goedkoper kan worden. Dat is afhankelijk van hoe de aanbesteding uitpakt.


reacties (7)

  • Esveen

     

    En dan in de niet zo verre toekomst tot de ontdekking komen dat we toch een doorgaande autoweg willen met dan veel hogere kosten door een nu domme beslissing van Geen Luxe.

    reageer
  • Robin Hood

     

    Geef het geld maar terug aan de burgers . En laat die weg lekker zo .

    reageer
  • Groko

     

    Enne hoe gaat het met landbouwverkeer mogen die er dan ook over....😉

    reageer
  • Rogier de Groot

     

    De besparing hier op bedraagt hooguit een paar ton en verder moet de procedure in dat geval voor een deel opnieuw gedaan worden. Hier zijn ook (vrij) hoge kosten aan verbonden. Nee, gewoon het huidige plan uitvoeren en de weg in het voorjaar van 2018 opleveren. De aanbesteding is overigens inmiddels opgestart.

    reageer
  • Piet sluiter

     

    De besparing scheelt volgens GS 4 miljoen, dus dat zal wel kloppen. Voor zover ik weet is er nog geen werk aanbesteed dus het kan nog gewijzigd worden.

  • Steven Stedenwijker

     

    Welke expert denkt dat een gelijke weg met een snelheidsbeperking goedkoper zal zijn? Alle kunstwerken en het wegdek zullen gelijk zijn. Of denken ze die 4 miljoen aan bekeuringen op te halen? Wel een goed idee zou zijn trajectcontrole in te stellen. Dat is goed tegen het geluid en de uitlaatgassen. Overigens zou je dan beter de oude weg weer recht trekken en een nieuwe lokale binnenweg aanleggen. Die maak je dan 2x1 rijstrook met middenberm.

    reageer
  • KC

     

    De weg wordt wel degelijk smaller bij 80 km/uur. Daardoor worden kunstwerken smaller en je kan ook minder grond aankopen. Zo was trouwens het eerste ontwerp. Onder druk van de politiek en bedrijfsleven werd het ontwerp gewijzigd in een 100 km/uur.

  • laat alle reacties zien
  • De ingenieur

     

    De Rendierweg wordt toch zeker afgesloten? Dat scheelt een viaduct. Die weg kan wel zijdelings naar de Rendiertocht gebracht worden en daar op de N307 worden aangesloten.

    reageer
  • een kritisch volger

     

    Wat is dan nog het voordeel van deze hele operatie? Steek het geld dan liever in de verbreding van de Overijsselseweg!!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert