Overijssel wil zekerheid over hogere aanvliegroute

LELYSTAD
De provincie Overijssel en het actiecomité Hoog Overijssel zijn er niet op uit om de uitbreiding van Lelystad Airport tegen te houden. Wel moet de vliegroute op grotere hoogte komen te liggen.

Dat zeiden Overijsselse Statenleden, bewoners en het actiecomité dinsdagmiddag tijdens een bijeenkomst van het CDA in Hoonhorst bij Dalfsen. De bewoners maken zich grote zorgen dat er vanaf 2019 vliegtuigen op minder dan twee kilometer over hun natuur- en stiltegebied komen. In een wachtruimte zouden vliegtuigen zelfs op 900 meter gaan cirkelen.

Staatssecretaris Dijksma zei donderdag in de Kamer dat de routes niet onder de twee kilometer komen, maar daarover is Overijssel niet gerust.

Het actiecomité Hoger Overijssel heeft een alternatieve en hogere route opgesteld. Comitélid Jan Rooijakkers, tevens fractievoorzitter van D66 in Dalfsen, zei dat die woensdag naar de Alderstafel wordt gestuurd. Die praat vrijdag over Overijssel. Daarbij is de provincie voor het eerst zelf met een gedeputeerde vertegenwoordigd in plaats van door Gelderland.

Ook CDA-Statenlid Bouwien Rutten wil dat de route over Overijssel wordt verhoogd. Haar partij heeft vorige week samen met andere fracties vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de gang van zaken rond de routes.

reacties (11)

  • Ben

     

    Het gaat om een voorstel tot aanpassing van de vliegroute qua hoogte en qua techniek. Een Constant Descent Approach geeft minder overlast voor het toerisme en voor de leefomgeving. Minder brandstofverbruik dus minder kosten (low budget!). En zeker minder risico's. In de thermische luchtlaag vliegen zeker boven Overijssel veel grote vogels. Ooievaars, roofvogels, kraanvogels, ganzen en zwanen. Teken dus de petitie op www.petities.nl Red Overijssel. Vliegen naar Lelystad kan hoger. Moet hoger. Wie kan daar nou tegen zijn? De naam Lelystad Airport kun je gerust zo laten. De rust in Overijssel ook!.

    reageer
  • Ria

     

    Ze zijn gewoon jaloers. Omdat het niet " Lelystad Zwolle airport"gaat heten en gaan nu spijkers op laag water zoeken.

    reageer
  • Samson

     

    Een tiental jaar geleden kwam er geen enkel verkeersvliegtuig naar schiphol over Lelystad. We hadden meer last van die sportvliegtuigjes. Maar wat was toen de aanvliegroute maar Schiphol? Kan dat misschien teruggedraaid worden? Vliegtuigen horen niet laag over een stad te vliegen !

    reageer
  • Jan

     

    Vliegtuigen horen niet laag over een stad te vliegen?? En hoe doen ze dat dan bij Schiphol, London, New York? Ze kunnen toch moeilijk vanaf grote hoogte ineens verticaal naar beneden? Dat doen ze meestal maar één keer....

  • ed

     

    Hier ( Lelystad) vloog net om 19,45 uur een grote jumbo op een hoogte van minder dan 500 meter over mijn huis richting Schiphol. De laatste tijd vliegt men vaak heel laag over de stad. Waar is het vliegtuigvolg systeem op het stadhuis gebleven of is dit ook al verdwenen.

    reageer
  • Willen Dronten

     

    Zwolle mag niet mee doen en dan gelijk klagen

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jaap

     

    We lopen gigantisch in een fuik waar we nooit, nooit meer uit komen!!

    reageer
  • Dirk

     

    Welke fuik?

  • Gft

     

    Chantage heet dit. Eerst willen meeprofiteren door de naam te willen kapen en als dat niet lukt dan ineens dit. Belachelijk veel te laat.

    reageer
  • Rob

     

    Hoger aanvliegroutes kunnen niet gerealiseerd worden ivm de aanvliegroutes van Schiphol. Dit is nou typisch zo'n geval achteraf, andere provincies krijgen nu ook veel last van dat grasveldje gehete Airport Lelystad, te dicht bij Schiphol en is vragen straks om grote problemen, lees ongelukken. Hieruit blijkt o.a. maar weer dat het hele plan idioot is voor de leefomgeving, mens en dier met een economische waarde nihil omdat het straks alleen om lowbudget maatschappijen zal gaan die daar willen landen en vertrekken.

    reageer
  • Patadje

     

    Rondom Londen wordt het in- en uitgaande vliegverkeer van niet minder dan vijf (5) vliegvelden in goede banen geleid . Wij doen vreselijk moeilijk over 2 vliegvelden , en U voorspelt nu al grote problemen en ongelukken . Iets met spijkers en laag water ? ....

  • Jos '56

     

    Helemaal mee eens.

  • euro

     

    ik heb hier al vaker voor gewaarschuwd maar men luistert gewoon niet raad v state keurt gewoon alles goed terwijl schiphol manipuleren met de cijfers

  • Polderboer

     

    Overijssel wil wel aanhaken wat betreft de economische positieve gevolgen van de luchthaven. Accepteer dan ook de negatieve gevolgen.

    reageer
  • Rob

     

    Leg eens even uit wat de economisch positieve gevolgen zijn van een luchthaven met alleen lowbudgetmaatschappijen die straks mogen landen en vertrekken. Of hebben we het over de kantinemevrouw en die paar verladers.

  • pieter

     

    Zwolle claimde al zelfs de naam van het veld, het oosten maar klagen dat ze achter gesteld worden.

  • Jacques

     

    Boven de Noordoostpolder tot aan de Wieden gaat de minimale vlieghoogte omlaag van 2000 naar 750 meter. Vliegtuigen die nu nog hoog over vliegen kunnen dus over 2 jaar met het bijbehoerende geluid op 800 meter over komen!

    reageer
  • Dirk

     

    Wat een fantasie!

  • hoger

     

    In Flevoland zouden hogere routes ook zeer gewenst zijn, maar dat kan helaas niet doordat daar het vliegverkeer van Schiphol al in de weg zit.

    reageer
  • laagvlieger

     

    Door het Schiphol-vliegverkeer moeten vanaf 2019 de low-budget vliegtuigen voor Lelystad Airport helemaal een rondje zo laag mogelijk over Flevoland vliegen, alvorens er ruimte is om echt op te stijgen in het oosten.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert