Minister van Nieuwenhuizen past vliegroutes aan

LELYSTAD • Do 22 februari 2018 | 12:03 • Donderdag 22 februari 2018 | 12:03
Minister Cora van Nieuwenhuizen past de vliegroutes van en naar Lelystad Airport op diverse punten nog aan. Enkele veranderingen treffen ook Flevoland.

Biddinghuizen en Zeewolde
Zo zullen vliegtuigen als ze bij een zuidwesten wind opstijgen richting Almere (rode lijn op het kaartje) na een bocht bij Zeewolde sneller stijgen. In eerdere routes zouden ze tussen Zeewolde en Biddinghuizen op 900 meter blijven vliegen en pas dan gas geven om door te stijgen tot 1800 meter bij Elburg.
In de aangepaste route klimmen de vliegtuigen al voorbij Zeewolde met 450 meter extra, zodat ze bij Biddinghuizen op 1350 meter uitkomen. Volgens Jurgen van Avemaete van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) krijgt Biddinghuizen hierdoor minder overlast, omdat de toestellen bij het dorp minder gas hoeven te geven. Van Avemaete erkent dat bewoners bij het Trekkersveld bij Zeewolde vrijwel zeker wel meer geluidshinder ervaren als er daar al gas wordt gegeven. 

Creil
Een tweede wijziging die Flevoland treft is een vertrekroute naar het noorden. Die liep eerder pal over Lemmer en Rutten, maar na protesten is die iets naar het westen verlegd. Op een kaartje van LVNL lijkt de route nu pal over Creil te gaan (oranje). Van Avemaete kon dat woensdag niet bevestigen, maar LVNL laat na nadere bestudering van de kaartjes weten dat de route net ten westen van het dorp zal lopen.
Er is ook een nieuw naderingsroute gepland die via het IJsselmeer op circa 3000 meter langs Creil loopt (lichtblauwe stippellijn).

Steenwijk
De oostrand van Noordoostpolder heeft baat bij het verdwijnen van het wachtgebied nabij Steenwijk. Vliegtuigen uit het noordoosten zullen in de meeste gevallen in een glijvlucht naar Lelystad kunnen dalen, wat aanzienlijk in de geluidsoverlast scheelt. Ook ontziet de aangepast route het natuur- en stiltegebied de Weerribben.

Kleine luchtvaart
Op advies van luchtruimgebruikers wordt het controlegebied waarin verkeersleiding is direct rondom Lelystad Airport verkleind. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor de kleine luchtvaart om zonder toestemming van de luchtverkeersleiding in ongecontroleerd luchtruim te vliegen.
Ook een ander luchtruimgebied (de zogeheten Terminal Area) wordt verkleind en verhoogd, zodat ook hier meer ruimte blijft voor de kleine luchtvaart.

Andere aanpassingen
Buiten Flevoland zijn er aanpassingen bij Heerde, Oenen, Zwolle Stadshagen en Ede. De omstreden vertrekroute over vliegveld Teuge blijft bestaan, maar volgens LVNL zullen parachutisten nog zeker tot de herindeling van het luchtruim in 2023 kunnen springen op het moment dat er geen Lelystad-verkeer is. 
De twee eerder geplande wachtgebieden bij Lemelerveld en Steenwijk komen te vervallen. In plaats daarvan komt er één wachtgebied bij Lochem op grotere hoogte (2700 meter), maar dat zal hooguit één keer per kwartaal nodig zijn. 
Naderend verkeer uit Duitsland blijft tot Zwolle hoger vliegen dan eerder het plan was. Ook hier proberen LVNL en het Commando der Luchtstrijdkrachten (CLSK) toestellen met een glijvlucht  te laten dalen om overlast te verminderen.

Niet nog een keer veranderen
De minister erkent dat deze aanpassingen tot nieuwe protesten kunnen leiden, maar zij is niet van plan de routes nog een keer te veranderen. De laatste versies zijn duidelijke verbeteringen, die tot stand zijn gekomen op basis van tips en adviezen van burgers. LVNL en CLSK zullen de routes de komende maanden in een simulator checken op onverhoopte problemen. Alleen beperkte wijzigingen zijn dan nog mogelijk. Daarna kunnen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en van Defensie ze definitief vaststellen.


 

reacties (17)

  • h.frissen

      Vr 18 mei Vrijdag 18 mei

    Dit is nu de politiek die voor en door de burger in Den Haag is neer gezet. Kleine slechte verandering en dan meteen aangeven, dit is het, we veranderen niks meer.Wat een arrogantie en minachting.Er is maar 1 oplossing. Al decennia eerder onderzocht en haalbaar. Geen dividend belasting vermindering,datis 1,4 miljard per jaar te besteden hier in Nederland voor de Nederlandse burgers en vliegveld bouw op zee.Goed voor werkgelegenheid, kennis en beheersing van techniek naar het buitenland en het beste punt:ontlasting van de omgeving van Schiphol en de rest van ons mooie Nederland.Eerst een afdoende oplossing, dan pas vliegvelden bepalen.

    reageer
  • jan2

      Za 24 februari Zaterdag 24 februari

    Hoi molenridder, nog even er is 200 miljoen in het ijsselmeer gedumpt. Waarom nog meer van ons belastinggeld pompen in een onrendabel, geluids- en milieu overlast veroorzakend overbodig flutvliegveldje? Het laatste argument: mogelijke vliegtuigen kunnen er niet eens tanken! Er moet een tankwagen komen! Bizar.

    reageer
  • Ricky

      Vr 23 februari Vrijdag 23 februari

    Henk, je hebt volledig gelijk de bewoners van Zeewolde gaan nu extra last krijgen van vliegtuigen die op een paar honderd meter overvliegen. Ook extra geluidsoverlast door de vertrekkende toestellen die op lage hoogte moeten vliegen zal hierdoor toenemen. Verzoek aan het bestuur van Zeewolde is dan ook accepteer dit niet om andere gemeenten te ontlasten. Als vliegtuigen over Lelystad hadden gevlogen dan hadden de bewoners dit ook niet gepikt

    reageer
  • Louise

      Vr 23 februari Vrijdag 23 februari

    Hoi Roel, Had eigenlijk gehoopt op informatie ten aanzien van de vliegroutes. Maar ik krijg ineens les😂😂. Ik wens jullie allen een fijne dag en zal nooit meer op deze pagina reageren.

    reageer
  • Lieve

      Vr 23 februari Vrijdag 23 februari

    Als je zoon volwassen genoeg is om een huis te kopen kan hij zelf ook de volwassen afweging doen of hij daar ook wil wonen.... er zijn genoeg plekken in Nederland waar je niet 'tussen' de vliegvelden zit.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Roel

      Vr 23 februari Vrijdag 23 februari

    Maar goed dat jij het niet voor het zeggen hebt Cornelia. Ga jij maar lekker met vakantie in je moestuintje.

    reageer
  • Cornelia

      Do 22 februari Donderdag 22 februari

    Nederland is veel te klein voor nóg een vliegveld, wat mij betreft wordt Lelystad Airport dan ook nooit gebruikt voor commerciële vluchten.

    reageer
  • Louise

      Do 22 februari Donderdag 22 februari

    Ik ben hier sinds kort mee bezig omdat mijn zoon zijn zinnen heeft gezet op een huis in oosterwold. Dit hele gebied is in ontwikkeling. Als ik zo de vliegroutes zie dan lijkt het erop dat oosterwold compleet wordt ingeblikt door vliegroutes. Dat gun ik mijn zoon toch niet. Maar goed ik ga maar weer verder spitten om het goed in te schatten.

    reageer
  • Don Quichot

      Do 22 februari Donderdag 22 februari

    Die Jan, vechten tegen de windmolens.... Geef eens 1 steekhoudend argument waardoor afstel de enige oplossing is. Die heb je niet..... Hou dan op met steeds mee te huilen met de wolven in het bos.

    reageer
  • Stevie

      Do 22 februari Donderdag 22 februari

    Ziet er goed uit ! Ik denk voor alle betrokken partijen een mooi compromis.

    reageer
  • Havenaar

      Do 22 februari Donderdag 22 februari

    Zo te zien blijft Lelystad zelf aardig buiten schot. Lelystad de lusten, de rest van de polder de lasten.

    reageer
  • Jan2

      Wo 21 februari Woensdag 21 februari

    Geen eerste plan, geen tweede plan, geen volgend plan, afstel van de uitbreiding is het enige aanvaardbare voor (v)liegveld Lelystad

    reageer
  • Maartje, Bas en HH

      Wo 21 februari Woensdag 21 februari

    Niet aanpassen die routes. Definitief stoppen met dit vliegveld is de beste optie.

    reageer
  • Hannes

      Wo 21 februari Woensdag 21 februari

    Nu komt de ware kennis en het echte operationele werk!

    reageer
  • Henk

      Wo 21 februari Woensdag 21 februari

    De WOZ waarde van de woningen in Zeewolde kunnen ook worden aangepast, want je ziet bijna letterlijk de uitlaatgassen en het fijnstof al neerdalen op Zeewolde, nadat er een extra dotje gas is gegeven daar. Gelukkig komt het kabinet tot inkeer en blaast dat hele vliegveld af.

    reageer
  • Loes Lemmert

      Wo 21 februari Woensdag 21 februari

    Altijd bizar dat een groep klaagt en dat de overlast bij anderen terecht komt die eerst helemaal niet betrokken waren. Doordat zij dan ten gevolge van die wijziging benadeeld zijn mogen zij niet klagen daar dan anderen weer de dupe zouden worden. Men moet gewoon bij het eerste plan blijven.

    reageer
  • Jasper Dronten west

      Wo 21 februari Woensdag 21 februari

    Bijzondere is dat op de gebruikte ondergrond Dronten west nog amper is ingetekend.actuele grens van Dronten west is dus onder de aangegeven aanvliegroute vanuit n.o. zo kan ik ook woonkernen vermijden op een oude kaart. Lekker dan weer @lvnl

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert