Salders zou klanten niet op tijd ophalen en zonder aankondiging wijzigen
Klanten moeten nu een machtiging krijgen van hun zorgverzekeraar
Het aantal klachten zou volgens de gemeente binnen de norm zijn
Taxi Salders gaat regels strikter hanteren
Taxibedrijf Salders gaat de regels rond zorg- en gehandicaptenvervoer strenger hanteren en daar beter over communiceren. Dat laat het college van burgemeester en wethouders van Almere weten in een antwoord op vragen van de ChristenUnie en de PvdA.
De partijen stelden eind maart schriftelijke vragen over mogelijke problemen bij de vervoerder. Er zouden meerdere klachten zijn binnengekomen over het niet op tijd ophalen van cliënten en de wijzigingen in het vervoer van en naar het ziekenhuis. Dat laatste komt volgens het college doordat Salders te maken heeft met twee verschillende wetten.
Sommige cliënten worden namelijk vervoerd via de gemeente (Wmo) en sommige worden vervoerd via de zorgverzekeraars (zorgverzekeringswet). Tot voor kort maakte Salders geen onderscheid in cliënten tussen beide soorten vervoer, maar daardoor kon Salders de kosten niet declareren bij de zorgverzekering.
In samenspraak met de gemeente is besloten de regels strikter na te leven. Dat betekent dat klanten een machtiging bij hun zorgverzekeraar moeten krijgen als hun vervoer onder de zorgverzekeringswet valt. Salders helpt klanten bij het krijgen van die machtiging en zal ook in folders en op de website duidelijker communiceren over deze nieuwe werkwijze.
De meeste kritiek van de PvdA gaat dan ook over de communicatie van Salders tijdens de overgang naar het strengere beleid, aldus fractievoorzitter Jerzy Soetekouw. "Deze manier van handhaven is nieuw voor cliënten en dat is niet goed gecommuniceerd. Dat zorgt voor verwarring," aldus Soetekouw, "Het is voor klanten toch anders als zij een taxi willen bestellen en de kosten willen kunnen declareren."
Gemeente tevreden over dienstverlening Salders
Het College laat verder weten tevreden te zijn over de diensten die Taxi Salders verleent. Het aantal klachten ligt ruimschoots binnen de norm. Er wordt maandelijks overleg gevoerd tussen de gemeente en het taxibedrijf om te evalueren en problemen te bespreken. De gemeente zegt dat het bedrijf zorgvuldig en klantvriendelijk werkt.
Soetekouw wacht de beloofde verbetering af, maar hoopt wel dat het nieuwe college dit probleem oppakt. In de toekomst wil de PvdA graag dat er twee aanbieders komen voor het vervoer.
Deel artikel
gerelateerde artikelen
-
Opnieuw klachten over taxibedrijf SaldersALMERE
ALMERE • Dinsdag 22 januariHet Almeers Platform Particuliere Initiatieven (APPI) is nog steeds niet tevreden over het zorg- en gehandicaptenvervoer van taxibedrijf Salders. Dat blijkt uit een brief van het platform aan de gemee...
-
Taxibedrijf weigert rolstoel en rollator mee te nemenALMERE
ALMERE • Zaterdag 31 maart 2018De ChristenUnie en de PvdA in Almere hebben diverse klachten gekregen over het vervoer van zieken en ouderen door taxibedrijf Salders. De taxi's komen niet op tijd, en mensen die naar het ziekenhuis w...
-
CDA stelt vragen over klachten gehandicaptenvervoerALMERE
ALMERE • Dinsdag 11 juli 2017Het CDA in Almere ontvangt klachten van burgers over het gehandicaptenvervoer door taxibedrijf Salders en hulpmiddelenleverancier Welzorg in de stad. "De klachten gaan vooral over foutieve planningen,...
recent nieuws
-
Zes jaar cel geëist voor steekpartij in 'Polenhotel'MARKNESSE
MARKNESSE •Tegen de man, die vorig jaar zomer twee arbeidsmigranten uit Bulgarije in het zogenoemde Polenhotel in Marknesse heeft gestoken, is zes jaar cel geëist. De man was naar eigen zeggen doorgedraaid door...
-
'Lelystad Airport niet open met laagvliegroutes'FLEVOLAND
FLEVOLAND •Voordat Lelystad Airport vakantievluchten van Schiphol overneemt, moet eerst duidelijk zijn hoe de kwaliteit van natuur en milieu in het oosten van Nederland gewaarborgd zijn. Van opening van Lelystad...
-
Speciale uitzending over Lelystad AirportLELYSTAD
LELYSTAD •De laatste jaren is in Overijssel, Flevoland en Gelderland veel te doen om de plannen voor Lelystad Airport. Samen met RTV Oost en Omroep Gelderland heeft Omroep Flevoland een grote opiniepeiling in d...
reacties (2)
Rein
Wo 23 januari Woensdag 23 januariIk heb bij deze firma gewerkt en dat is al een ramp over uren worden niet betaald vakantie geld enz enz
reageerGewoon hufters en hufter gedrag en dat word dan af gereageerd op de klanten het is al jaren zo en begrijp dan ook niet dat de gemeente almere met zo een bedrijf in zee gaat een Zeer slechte zaak
Nancy kristel
Za 12 mei 2018 Zaterdag 12 mei 2018Klantvriendelijk?? Wat verstaat de gemeente onder klantvriendelijk ik hoor wekelijks klachten van cliënten?(ik werk in de wijk) mensen worden onbeschoft bejegend rolstoelen die niet vast worden gezet terwijl dit wel moet roken van chauffeurs in de bus terwijl er clienten inzitten en als er dan al een klacht ingediend word door iemand bij salders krijgen de mensen een grote mond terug waardoor de veelal ouderen al niet meer durven te bellen wanneer opent de gemeente zijn ogen eens want dit gaat al jaren zo zoveel andere goede bedrijven maar men blijft met Salders in zee gaan dit geeft mijzelf maar 1 conclusie er word hier gewoon een vies spelletje gespeeld en dit alles ten koste van de ouderen en gehandicapten die helaas veelal afhankelijk zijn van dit bedrijf
reageerSandra
Zo 9 september 2018 Zondag 9 september 2018Ik durf niet meer naar Salders te bellen voor een taxi, zit elke keer in de stress en te frusteren hoe laat ze komen, Heb echt een uur gewacht en maar moeten afzeggen.
Tineke oornink
Di 15 mei 2018 Dinsdag 15 mei 2018Inderdaad salders is een grote onbeschoft zooitje ben er helemaal.klaar.mee hoe je behandeld word asociaal gewoon ga niet eerder met salders vooraleer beter gaat wirden