Taxi Salders gaat regels strikter hanteren

ALMERE • Wo 9 mei 2018 | 16:03 • Woensdag 9 mei 2018 | 16:03

Taxibedrijf Salders gaat de regels rond zorg- en gehandicaptenvervoer strenger hanteren en daar beter over communiceren. Dat laat het college van burgemeester en wethouders van Almere weten in een antwoord op vragen van de ChristenUnie en de PvdA.

De partijen stelden eind maart schriftelijke vragen over mogelijke problemen bij de vervoerder. Er zouden meerdere klachten zijn binnengekomen over het niet op tijd ophalen van cliënten en de wijzigingen in het vervoer van en naar het ziekenhuis. Dat laatste komt volgens het college doordat Salders te maken heeft met twee verschillende wetten.

Sommige cliënten worden namelijk vervoerd via de gemeente (Wmo) en sommige worden vervoerd via de zorgverzekeraars (zorgverzekeringswet). Tot voor kort maakte Salders geen onderscheid in cliënten tussen beide soorten vervoer, maar daardoor kon Salders de kosten niet declareren bij de zorgverzekering.

In samenspraak met de gemeente is besloten de regels strikter na te leven. Dat betekent dat klanten een machtiging bij hun zorgverzekeraar moeten krijgen als hun vervoer onder de zorgverzekeringswet valt. Salders helpt klanten bij het krijgen van die machtiging en zal ook in folders en op de website duidelijker communiceren over deze nieuwe werkwijze.

De meeste kritiek van de PvdA gaat dan ook over de communicatie van Salders tijdens de overgang naar het strengere beleid, aldus fractievoorzitter Jerzy Soetekouw. "Deze manier van handhaven is nieuw voor cliënten en dat is niet goed gecommuniceerd. Dat zorgt voor verwarring," aldus Soetekouw, "Het is voor klanten toch anders als zij een taxi willen bestellen en de kosten willen kunnen declareren."

Gemeente tevreden over dienstverlening Salders
Het College laat verder weten tevreden te zijn over de diensten die Taxi Salders verleent. Het aantal klachten ligt ruimschoots binnen de norm. Er wordt maandelijks overleg gevoerd tussen de gemeente en het taxibedrijf om te evalueren en problemen te bespreken. De gemeente zegt dat het bedrijf zorgvuldig en klantvriendelijk werkt.

Soetekouw wacht de beloofde verbetering af, maar hoopt wel dat het nieuwe college dit probleem oppakt. In de toekomst wil de PvdA graag dat er twee aanbieders komen voor het vervoer.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel