Historische Catalina gaat in de verkoop

LELYSTAD • Vr 27 juli 2018 | 23:13 • Vrijdag 27 juli 2018 | 23:13

Het op Lelystad Airport gestationeerde historische watervliegtuig Catalina zal vanaf november niet meer in Nederland vliegen. Het toestel wordt verkocht en zal mogelijk in het buitenland wel weer in actie komen.

"Rationeel gezien is het een goed besluit, maar emotioneel is dit een héél verschrikkelijk besluit", vertelt voorzitter Arjan Dros van de Stichting Exploitatie Catalina. "Ik heb er nachten wakker van gelegen want we hebben toch twintig jaar voor dit toestel gezorgd."

Verlies aan inkomsten
Jaarlijks is de stichting 150 tot 170 duizend euro kwijt aan vaste kosten om het toestel operationeel te houden. "Vorig jaar hebben we dat op kunnen lossen door donateurs mee te nemen voor vluchten, maar dat mag sinds dit jaar niet meer van de overheid", aldus Dros. Het vliegen met donateurs wordt sinds dit jaar gezien als een commerciële activiteit. Dat beperkt de stichting in de mogelijkheid om kostendekkend te opereren.

De Catalina is na het incident met het neuswiel, waarbij het toestel vorig jaar augustus een voorzorgslanding moest maken, maanden voor reparaties aan de grond geweest. Het verlies aan inkomsten is niet meer in te lopen en andere geldschieters zijn niet gevonden.

Tenslotte heeft de stichting door terugloop van het aantal vrijwilligers meer betaalde krachten moeten inhuren voor het onderhoud aan het vliegtuig. Dat drukt zwaar op de begroting.

Verkoop
De Catalina zal daarom in de verkoop gaan. Inmiddels zijn er al serieuze onderhandelingen bezig met een Amerikaanse partij. "In Amerika zijn ze dol op vliegtuigen", legt Dros uit. "In Nederland hebben we die interesse blijkbaar niet."

Tot de verkoop rond is zal de Catalina nog enkele keren in actie komen. "Volgende week gaan we naar de Texel Airshow, op 15 augustus is weer de passering over het Indisch monument en op 12 september hebben we nog veteranendag in Eindhoven. Daarna is het klaar."

Tweede wereldoorlog
De Consolidated Catalina PH-PBY is een watervliegtuig uit 1942. De Nederlandse Koninklijke Marine heeft in en na de Tweede Wereldoorlog met bijna tachtig Catalina's gevlogen, zowel in Nederland als in toenmalig Nederlands Oost-Indië.




WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (25)

  • henk

      Do 2 augustus 2018 Donderdag 2 augustus 2018

    Jammer, jammer

    reageer
  • pieter de oude

      Zo 29 juli 2018 Zondag 29 juli 2018

    Ook de vrienden van het Avio Drome is al opgeheven en de connie
    komt ook niet meer van plaatst, de jeugd laat het afweten,
    die zijn alleen bezig met het gluren naar hun schermpje, triest vooruitzicht
    in dit land.

    reageer
  • Richard

      Zo 29 juli 2018 Zondag 29 juli 2018

    Mooi hoe je twee dingen die echt niets met elkaar te maken hebben weet te combineren.

    Mensen hebben blijkbaar te weinig interesse in deze onderwerpen. Je kunt mensen niet dwingen iets leuk te vinden. En misschien moeten dit soort stichtingen zich beter promoten. Mensen moeten wel van het bestaan afweten.

  • Uereker

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Nederlandse staat profiteert ook nog bij deze verkoop. Verrijking voor democratie, is verarming van sensatie.

    reageer
  • Uereker

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    ''Het vliegen met donateurs wordt sinds dit jaar gezien als een commerciële activiteit.'' Wat is de Nederlandse staat ook actief op laag niveau. Wees blij dat er geen subsidie hoeft verstrekt voor dit prachtig historisch aandenken.

    reageer
  • Schipper Wim

      Zo 29 juli 2018 Zondag 29 juli 2018

    De subsidie is het onbelast gebleven zijn. Daar velen er gewoon betaalde uurtjes maken is het uiteindelijk gewoon een bedrijf. Men had gewoon op vrijwilligers (met bijvoorbeeld max jaarvergoeding) moeten blijven leunen. Dan had men dit niet gehad.

  • De accountant

      Zo 29 juli 2018 Zondag 29 juli 2018

    Het ontgaat u dat iedereen dan kan verklaren met donateurs te vliegen/varen/rijden in plaats van met betalende reizigers/klanten.
    Ik ben donateur van KLM en vlieg niet betalend mee naar New York.

  • De accountant

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Hoeveel is nu het tekort? Het is een beetje vreemd om nu de enige reden van het bestaan van de stichting te willen verkopen. Wie heeft er dan OK gegeven op al die uitgaven zonder dat daar dekking voor was.?

    De vrijwillgers kunnen beter maar snel een claim plaatsen zodat ze bij de opheffing nog wat krijgen voor hun verloren duizenden-uurtjes.

    reageer
  • ...

      Ma 30 juli 2018 Maandag 30 juli 2018

    Als vrijwilliger een claim doen? Zodat ze voor 3 jaar á € 0,00 euro per maand kunnen opstrijken?
    Das toch wel € 0,00 euro bij elkaar.
    Kassa🤑🤑🤑

  • laat alle reacties zien
  • Gerrit

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    erg jammer. maar geld is nou eenmaal nodig. dus is het niet anders. hopelijk hebben ze er in de us veel plezier van

    reageer
  • Faerie

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Jammer dat Aviodrome niet in staat is dit vliegtuig over te nemen.

    reageer
  • Louise

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    En iedereen die hier schande van spreekt is vanzelfsprekend donateur van de Stichting. Toch?

    reageer
  • Willem

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Kees moet niet zo zeuren uit deze reaktie blijkt wel dat hij totaal geen zicht en gevoel heeft voor het verleden. Dit viegtuig moet men niet verkopen want dit vliegtuig heef een grandioos historisch verleden en met deze verkoop gooi je dit allemaal in een keer in de prullebak.
    ZONDE EN JAMMER .

    reageer
  • pieter de oude

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Er kan en mag niets meer in deze "ARMOEDIGE" provincie.
    Behalve Almere, bloedt alles dood, kan ook niet anders met zo'n
    consevatief provinciebestuur, trage woningbouw,trage wegenbouw,
    een onzinnig openbaar-busvervoer, besluiteloosheid Oostvaardersplassen,
    getreuzel met het vliegveld, m.a.w. passen niet in dze wereld.

    reageer
  • Steven stedenwijker

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Mevrouw Sander, uw epistels met eigen gelijk zullen wij uit printen zodat we iedere dag wat te lachen hebben, zelfs zonder computer.

  • Sander

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Dat is het inderdaad, en mede daarom is het des te treuriger dat Almere geen enkele trekpleister heeft. Het doet niet mee in het flevolands toerisme, of vrijetijdsbesteding. Voor een dergelijk grote stad had men een betere identiteit en een sterkere stad in het geheel verwacht. Het enige wat goed gaat, is het doel van de stad, de groei van Amsterdam opvangen. Nogal logisch dat dat goed gaat, het zou wel ultiem triest zijn als dat niet het geval was.
    ''Veel Almeerders moeten in Lelystad bijspringen om het schip drijvend te houden.'' Dit is al helemaal onzinnig. Waar is dat op gebaseerd?
    Ik zeg ook trouwens niet dat het nooit wat wordt, een stad kan binnen een paar jaar (bij goed beleid) van criminaliteit verlost zijn, of het in elk geval beter doen. Maak daarbij nog iets wat Almere uniek maakt, iets waardoor het zijn forenzenstad status verliest en een eigen stad wordt, en het komt helemaal goed. Evenementen die niét miljoenen extra kosten en de bevolking daadwerkelijk interessant vindt bijvoorbeeld, of een sterkere focus op industrie. om maar wat te noemen.

  • Steven stedenwijker

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Die Sander zal het weten te vertellen. Almere is net zo groot als de rest van heel Flevoland bij elkaar. Van enige onstabiliteit is ondanks de molensteen van de miniprovincie en armlastige buren geen sprake. Veel Almeerders moeten in Lelystad bijspringen om het schip drijvend te houden.

  • Sander

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Beste pieter, even wat beter inlezen. Lelystad groeit nog altijd op stabiel tempo, en het grappige is, voor hoe klein de stad is (waar overigens ook niks mis mee is, dat heb ik graag) is het het centrum van flevoland wat betreft toerisme en vrijetijdsbesteding. Voor de rest noem je echt on dingen op, dingen die er echt totaal niet toe doen of compleet logisch zijn. Beslissingen voor een vliegveld, logisch dat het lang duurt, dat heeft namelijk te maken met het ministerie, niet met flevoland. Openbaar vervoer, huh, voor zover ik weet is dat in Lelystad nog het beste, zoals altijd. Almere is voor een nieuwe stad schandalig slecht geregeld op de weg, de stad heeft veel te veel opstoppings problemen en andere problemen (zoals criminaliteit) eigenlijk heel gek, voor een zoals gezegd nieuwe stad.
    Sterker nog, ik durf met zekerheid te zeggen dat de stabiliteit van de rest van de polder, van levensbelang is voor het onstabiele en problematische Almere.

  • Gerrit de Jonge

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Wat een ontzettende onzin.

  • kees d.

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    ik zou onmiddellijk verhuizen!

  • Boertje van buten

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Zo, dat lucht op, he?

  • Jacques

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Zonde...kan je hier ook inzetten rond Lelystad.
    Nu ben je weer een mooi vliegtuig kwijt.
    Zal wel om het geld gaan?

    reageer
  • kees

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    mooi weg er mee niet safe stort neer oud vies stink op naar de oudijzerboer
    in usa weg er mee nu de rest nog groot schoonmaak in het aviodrome vies daar echt vies

    reageer
  • Henk

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Ik denk dat dit toestel beter onderhouden wordt dan menig modern toestel, waar ze constant proberen op het onderhoud te beknibbelen. Hoe vaak zie je niet in de documentaires over crashes dat het iets met onderhoud te maken had, bijvoorbeeld het onder tijdsdruk afwijken van bepaalde procedures, of net een iets ander onderdeel gebruiken dan de handleiding aangeeft, omdat het exacte onderdeel niet op voorraad was, en wachten teveel geld en tijd zou kosten? Ik stap liever in een oude "kist" die door mensen met hart voor de luchtvaart wordt onderhouden, dan in een lijnvlucht waar alles draait om maximale winst te halen met het vliegtuig. Volgende stap is het wegbezuinigen van de co-piloot.

    Er zijn vele piloten die in WW2 hun leven hebben te danken aan dit type toestel, nadat ze waren neergeschoten en boven water uit hun toestel moesten springen. Als daar geen geld voor is, maar wel voor een "kunstwerk" wat vaak niemand anders begrijpt en mooi vindt, dan de kunstenaar zelf, of de vele euro's die de overheid elders over de balk smijt, zoals je kan zien in het programma "van onze centen" dan is het triest dat er zo met een stukje geschiedenis wordt gesold.

  • flyer

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    wat een zielig commentaar, dat dit nog geplaatst wordt. gelukkig koelt het wat af.

  • Hans

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Zonde! Dit is nou echt Nederlands erfgoed. Heel anders dan het eerste boompje of schuurtje in de polder of dat soort ongein waar subsidie naar toe gaat. Dit is Nederlandse geschiedenis! Hiermee gaat voor Lelystad ook een uniek iets verloren.

    Jammer als we dat kenmerkende geluid niet meer horen in de verte. Om vlug naar buiten te gaan en even later die prachtige gedaante door de lucht te zien glijden.

    Voor mijn 50e verjaardag kreeg ik van mijn vrouw een vlucht in de Catalina cadeau. Daar had ik als kind al van gedroomd toen ik als 10 jarige een model van dat vliegtuig bouwde. Onvergetelijke belevenis met landing op het IJsselmeer was dat!

    Jammer dat defensie dit soort initiatieven niet meer steunt. Vliegtuigen die nog kunnen vliegen horen niet in een museum te staan.

    reageer
  • Rudolf

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Heel goed dat de overheid dit niet steunt. Breng dit vliegtuig naar de sloop, dat is de beste optie.

  • Mr. Internet

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Waarom geen crowdfunding proberen. Dat zou de oplossing kunnen zijn. Ze moeten wel met de tijd meegaan daar. Zou jammer zijn als het inderdaad zou gebeuren dat men dit vliegtuig moet verkopen.

    reageer
  • kees d.

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    De rondvluchten worden door het kabinet en de belastingdienst gezien als commercieel en dus belasting technisch niet haalbaar meer. Niet de organisatie verwijten maar de overheid.

  • Rob

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Overheid maakt alles kapot

    reageer
  • Boels

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Zeker. Dus per direct stoppen met de aanleg van het vliegveld Lelystad. Dan scheelt miljoenen mensen gehoorschade en luchtwegaandoeningen.

  • Ed

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Zij hebben deze kist toevertrouwd gekregen om te behouden, onderhouden en mee te vliegen. En zeker niet om aan het buitenland te verpatsen lijkt me. Staat daarover niets in de statuten van de stichting? Het aviodrome heeft nog plek na die crash in Zuid-Afrika.....zet hen daar neer!!

    reageer
  • Ed

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    @ de Groot
    In ieder geval niet alles uit eigen zak betaald. Citaat van hun eigen website:
    "Om de SEC financieel te kunnen ondersteunen is de “Stichting Vrienden van de Catalina” (SVC) in het leven geroepen. Met de giften van vrienden, donateurs en sponsors ondersteunt de SVC de exploitatie stichting om zo het eigendom van de Catalina te verwerven en haar als Nederlands Historisch Erfgoed te kunnen behouden. Wij nodigen u dan ook van harte uit om vriend van onze stichting te worden."
    Donateurs zijn dus "gelokt" met het argument "haar als Nederlands Historisch Erfgoed te kunnen behouden" Ze zijn zich terdege bewust van het feit dat ze zich over erfgoed ontfermd hebben. Maar handelen er niet naar als ze het aan een Amerikaan verkopen.

  • De Groot

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Gekregen? Cadeau als het ware?

  • HH

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Goed nieuws! Tenminste 1 klimaatvernietiger minder in Nederland.

    reageer
  • August

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Globaal gezien is het voor het milieu slecht nieuws. Het toestel gaat waarschijnlijk vaker vliegen omdat belevingsvluchten in Amerika blijkbaar wel mogen.

  • Joost

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Triest, maar wel een voorbeeld van de invloed van de overheid op Marktwerking!

    reageer
  • MJ

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Mede door de overheid die 'even' een regeltje verandert omdat dat meer belastinggeld oplevert! Hoe jammer ...... weer een stukje Nederlandse historie naar Amerika! Mooi dat het daar nog even behouden word maar oh zo jammer dat onze overheid geen moeite doet om ons eigen nageslacht de mogelijkheid te bieden onze historie in levende lijve in eigen land te ervaren.

    reageer
  • De Groot

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Er werd belasting ontdoken en dat werd gestopt. Dat is goed wanneer dat bij anderen zou gebeuren maar niet zo leuk als je eigen profijtclubje in het gareel wordt gedwongen.

  • KC

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Jammer dat hij uit Lelystad weg gaat. Je ziet hem nooit meer over Lelystad, Markermeer en IJsselmeer vliegen. Weer stukje werelerfgoed weg uit Lelystad en Aviodrome.

    reageer
  • De ingenieur

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Gemengd bedrijf met betaalde krachten en vrijwilligers drijft die vrijwilligers weg. Je zal wel gek zijn om voor niets je tijd te besteden terwijl een ander gewoon per uur betaald wordt. En dan de donateurs die voor hun inbreng gewoon diensten krijgen terwijl de vrijwilliger die voor niets moet leveren. Kansloos en geen wonder dat het stuk loopt. Men deed ook veel te lang over de reparatie. Allemaal lui die denken dat de wereld wel wacht.of dat het geld wel blijft stromen.

    reageer
  • De Groot

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Zodra je vrijwilligers en betaalde hulp gaat mengen ontstaat er terecht onvrede.

  • Wouter V.

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Daar hebben we onze betweter weer. Wat een ontzettend geneuzel!

  • Henk

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Wel jammer dat dan weer een stukje NL luchtvaarthistorie verdwijnt. Straks hebben we alleen nog maar plaatjes en replica's, zoals de plastic "Spitfire" van het AvioDrome.

    reageer
  • De Vries

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Dirkje, de Spitfire is wel van plastic en het Aviodrome had beter geld in de Catalina kunnen stoppen dan in zo'n nietszeggende Convair.

  • Dirkje

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Alle vliegtuigen zijn echt. De Catalina was niet van Aviodome.

  • wijnschenk

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    dit vliegtuig is weteld erfgoed schande !!
    overal geld voor maar niet voor vliegende historie
    gelukkig in Amerika zijn er wel gelden beschikbaar en doet men niet aan beleveingsvluchten..... ...
    enz enz

    reageer
  • De Groot

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    belevingsvluchten van anderen zijn fout maar wanneer u wat zou willen beleven is het natuurlijk hartstikke OK.

  • Dirkje

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Harry, In Amerika doet men niet anders dan belevingsvluchten. Pas is er daar een Dakota verongelukt met 14 personen aan boord. Wonder boven wonder allemaal gered. Een belevenis.

  • Cees

      Vr 27 juli 2018 Vrijdag 27 juli 2018

    Erg jammer

    reageer
  • Hans

      Vr 27 juli 2018 Vrijdag 27 juli 2018

    Altijd een keer mee willen vliegen,lijkt me een machtige ervaring.
    Zal er dus niet meer van komen,echt heel jammer.

    reageer
  • Mr. Internet

      Za 28 juli 2018 Zaterdag 28 juli 2018

    Kan nog tot 1 oktober. Dus als je graag wil, snel aanmelden.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert