Motor Catalina kapot, alle rondvluchten geannuleerd

LELYSTAD • Di 7 augustus 2018 | 9:30 • Dinsdag 7 augustus 2018 | 9:30

Het historische watervliegtuig de Catalina uit Lelystad gaat geen rondvluchten meer maken. Volgende week zou het toestel over de Indië-herdenking in Den Haag vliegen maar een kapotte motor gooit roet in het eten. De vlucht over de herdenking zou een van de laatste rondvluchten zijn van de Catalina. Alle andere geplande rondvluchten zijn inmiddels geannuleerd.

De Catalina maakte vorige week een testvlucht ter voorbereiding op de rondvluchten die deze zomer zouden plaatsvinden. Bij deze vlucht viel de oliedruk weg uit een van de motoren. De temperatuur van de nog aanwezige olie liep op. Uit voorzorg werd teruggevlogen naar Lelystad Airport. Daar werd de motor gekoeld maar die bleek niet meer te redden.

"De motor is volledig in de soep gelopen", zegt een van de medewerkers van de stichting die de Catalina onderhoudt. De hele motor moet vervangen worden en dat kost volgens de medewerker veel geld. Gekozen is om wel de motor te vervangen en dan het toestel te verkopen. "Voor ons is het gedaan", zegt Arjan Dros, een van de piloten van de Catalina. Eerder werd al bekend dat de Catalina dit najaar in de verkoop zou gaan.

"Voor ons is het gedaan."

— Arjan Dros, piloot Catalina


Voorzorgslanding
De Catalina wordt geteisterd door pech. Bij de vorige Indië-herdenking kwam het historische toestel ook in de problemen. Het watervliegtuig maakte een waterlanding op het IJsselmeer. Piloot Dros merkte een probleem op met het neuswiel. Hij vermoedde dat het vliegtuig een balk in het water heeft geraakt.



Op Lelystad Airport werd een voorzorgslanding ingezet. Het vliegtuig zette de landing in waarbij het toestel neerkwam op de neus van het vliegtuig. Brandweerwagens kwamen aanrijden om het toestel te koelen en de vonken die er vanaf kwamen te blussen. Bij de landing raakte niemand gewond.

De schade aan het vliegtuig was groot. De deuren van de neusvleugel konden niet dicht. De reparatie liep daardoor lange vertraging op. In juni werd de reparatie afgerond en was het toestel weer in staat om te vliegen.

Nederlands Indië
De Catalina kreeg als naam 'Karel Doorman'. Het watervliegtuig is vernoemd naar de schout-bij-nacht bij de Koninklijke Marine. Karel Doorman kwam op 28 februari 1942 om bij de Slag in de Javazee in Nederlands Indië. Het schip waarop Doorman voer werd door een Japans eskader tot zinken gebracht.




Het vliegtuig de Catalina werd in de Tweede Wereldoorlog ook veelvuldig gebruikt in Nederlands Indië. Omdat het toestel op water kan landen werd het gebruikt om Nederlanders uit Indië te evacueren. Lastige plekken rondom Java en Sumatra konden zo bereikt worden. De Catalina werd op deze manier het icoon voor de strijd in de Oost.

Op 15 augustus is de Indië-herdenking in Den Haag. Op die dag in 1945 capituleerde Japan en kwam er een einde aan de Tweede Wereldoorlog in Azië. De Catalina uit Lelystad maakte sinds 2015 een fly-over bij de nationale Indië-herdenking in Den Haag.


WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (12)

  • kees

      Wo 8 augustus 2018 Woensdag 8 augustus 2018

    wat moet je er mee oud ijzer weg er mee niet veilig
    niets voor het aviodrom nee daar staat al genoeg troep nooit komt er wat bij
    nu al 8jaar troep ook weg zet er mooie huizen neer is meer waard dan n hok met oud ijzer

    reageer
  • Ed

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Ze schijnen er een in het depot te hebben. Niet te bezichtigen dus.Er wordt wel een Dornier vliegboot tentoongesteld. Lijkt er wel een beetje op.

    reageer
  • Sven

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Wellicht zijn de mensen die zeggen dat we deze nog niet in een museum hebben staan, niet in het Militair Museum Soesterberg geweest. Daar staat er namelijk gewoon een tentoongesteld.

    reageer
  • Pieter

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Klopt! Schitterend museum, trouwens. Echte aanrader als de Cat verkocht is.

  • Rob

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Leuk om te bekijken maar dan wel aan de grond.

    reageer
  • Twan

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Het word tijd dat we in Nederland eindelijk tradities in stand gaan houden. Militair erfgoed in goede conditie houden en dit kunnen laten zien. Dus hier houden de oude Cat. Desnoods bij de marine.

    reageer
  • JanB

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Beste Steven, verdiep je eerst eens in de materie voordat je wat schrijft. Zoals Franka al opmerkt, er is een vliegende Spitfire en Hunter, ook nog een Mitchell en Mustang. En er worden pogingen gedaan om een replica van een G-1 te bouwen en er wordt door een paar particulieren druk gebouwd aan een 'nieuwe D-21' die ook luchtwaardig moet zijn. Maar blijkbaar gaat uw interesse helaas niet zo ver dat u daarvan op de hoogte bent. Hetgeen overigens ook duidelijk blijkt uit uw opmerking over 'zo'n ding ' als de Catalina.

  • franka

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Beste Steven, we hebben WEL een vliegende Spitfire en WEL een vliegende Hunter in Nederland... maar omdat de Catalina bij de Koninklijke Marine in (toen nog) Nederlands Indië vloog zou hij NIET bij de Nederlandse militaire geschiedenis horen? Da's raar.

  • Steven stedenwijker

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    We hebben ook geen vliegende Spitfire, Hunter, F86, NF-5 enz. Waarom zo'n ding wat niet eens in Nederland vloog plotseling wel.
    Maak dan maar een vliegende G-1 en D-21. Daar hebben we wat mee.

  • Ed

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    We hebben het Nationaal Militair Museum, het Marine Museum, het Airborne Museum en het Oorlogsmuseum Overloon. En natuurlijk het Aviodrome waar ook militaire toestellen staan. Dus er wordt genoeg militair erfgoed in stand gehouden. De vraag is waarom deze Catalina kennelijk geen plekje in een Nederlands museum, waar ze thuis hoort, gegund is.

  • laat alle reacties zien
  • Dirk Tammer

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Ik zou het toestel behouden in het museum.
    Dit type komt niet meer terug.

    reageer
  • Story

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Wat een zegen,wij zullen die herrie als ie overvloog niet missen. Nu de rest nog.

    reageer
  • Leander

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Wat een zeikerd. Ding vloog in het hoogseizoen misschien een paar keer over per dag en echt niet dagelijks. Zeker niets te doen dat je er last van hebt.

  • HH

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Helemaal met je eens. Weg met dit vliegtuig en met het vliegveld Lelystad.

  • pieter de oude

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    lawaai van je auto,lawaai van je motor, lawaai van je kinderen,
    lawaai van je tv, een beter wereld begint bij je zelf.

  • Bertus

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Niet afvoeren naar Amerika maar naar een gerenommeerd sloopbedrijf. Wellicht kunnen een aantal materialen nog hergebruikt worden.

    reageer
  • Twan

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Misschien kunnen we irritante, dure, kunst langs wegen recyclen en dit gebruiken om dit schitterende vliegtuig in de lucht houden.

  • De ingenieur

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Het is een stom vliegtuig.

    reageer
  • franka

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    pratende vliegtuigen bestaan niet, maar als dat wel zo was had ze "alles wat je zegt ben je zelf" geantwoord.

  • Pim

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Een stom of prachtig vliegtuig, dat doet er niet toe. De Consolidated PBY-5A Catalina is de laatste van de 78 toestellen waarmee de Koninklijke Marine vanaf 1941 maar liefst twintig jaar lang vloog. De andere exemplaren zijn allemaal gesloopt.
    De Catalina werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt om Nederlanders in Indië te evacueren naar Australië. Door de defecte motor kan het toestel op 15 augustus niet deelnemen aan de Indië-plechtigheid. Een andere motor wordt op zijn vroegst op 22 augustus verwacht.

  • Pieter

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Ontworpen door ingenieurs

  • JanB

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Het is een prachtig vliegtuig met een grote historische waarde. Helaas is zoiets duidelijk niet aan u besteed.

  • Lol

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Dit toestel hoort hier in Lelystad te blijven.
    Karel Doorman, een Nederlandse naam op het toestel … prachtig stukje NL geschiedenis
    Er zijn naar mijn idee genoeg instanties, welke het kostenplaatje kunnen aanvullen.
    Ook zijn er de diverse loterijen die mogelijk een steentje bij kunnen dragen.
    Zet dit toestel bij het museum met kapotte motor, niemand die het ziet, en je kunt er nog jaren van genieten , zeker nu de vrijwilligers al zoveel tijd en energie in hebben gestoken.... doe het dan uit RESPECT !!

    reageer
  • Wiebe

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Nationalisme kost niets, als je het hier vrijblijvend en in de bevelende wijs erin smijt. Ben benieuwd hoe nationalistisch je nog bent als je de portemonnee moet trekken.

  • steven stedenwijker

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Het ding moet vliegen wanneer het in zo'n goede staat is. Duidelijk dat de huidige eigenaar de begroting niet op orde heeft gehad. Sneu voor de vrijwilligers die hun dure uurtjes voor niets afgeven terwijl allerlei andere figuren tegen vol tarief een middagje mee komen doen.

    Werd er wel betaald voor de fly-by's ? Of was dat vooral om te glimmen?

  • De ingenieur

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Sabotage in het spel.

    reageer
  • evert k.

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Ga echt een vak leren en stop met dit gezeur en verdachtmakingen over sabotage.

  • De Vries

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Het onderhoud aan dit vliegtuig was uitstekend. Het is alleen niet mogelijk in Nederland om met historische vliegtuigen te vliegen. Kijk maar naar de Constellation. Verzekering, belasting en absurde eisen van ILT.

  • De ingenieur met diploma's

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Querulant,
    Het zal eerder foutjes in de bedrijfsvoering zijn. Klunzig repareren/onderhoud.
    NU hebben ze als het ware een oude auto van Euro 10.000 waar eerst nog Euro 5.000 aan gespendeerd moet worden om hem voor 10.000 te kunnen verkopen. Zonder dat je zelf nog in kan rijden.
    Alleen gaat hier om een paar ton en 50.000 geschat.

  • Peter

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Waarom het vliegtuig niet toevoegen aan de collectie van het Aviodrome?

    reageer
  • Ed

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    @Hans
    Natuurlijk is het jammer als de luchtwaardigheid niet meer in stand kan worden gehouden. Maar oude vliegtuigen vormen een risico. Kijk maar naar de crash met de convair in Zuid Afrika en het Junkers toestel in Zwitserland. De kans dat er bij zo'n overjarige kist iets hapert of afbreekt is altijd aanwezig. Dus volgens mij was het Aviodrome een prima bestemming geweest, zeker met het oog op het behoud van erfgoed, waar de stichting voor beweert te staan.

  • Piet

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    @Hans: dat heeft niets met belastingen te maken. Volgens Europese regels mogen commerciële vluchten alleen uitgevoerd worden door bedrijven met een Aircraft Operator Certificate (AOC) en de eisen daarvoor zijn enorm hoog. Alle piloten moeten aanvullende opleidingen volgen en regelmatig herexamens doen. De eisen voor zo'n bedrijf zijn ook extreem hoog.

  • De ingenieur met diploma's

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Daar heb je Hans weer met zijn grammofoonplaat. Er is geen behoefte aan en belasting ontduiken wil iedereen wel met een beroep op erfgoed etc.

  • Jan

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Zou een mooie toevoeging zijn, maar ik gok dat het een kwestie van geld is...

  • Hans

      Di 7 augustus 2018 Dinsdag 7 augustus 2018

    Omdat het toestel nog steeds vele jaren kan blijven vliegen. Alleen is er in Nederland geen geld voor. Volgens de overheid zijn rondvluchten met zo'n historisch toestel gewoon commerciële vluchten en moet daarover belasting worden betaald. Er is helaas geen geld om ons historisch erfgoed te behouden.

    Daarom wordt het aan een Amerikaanse stichting verkocht die vele oude toestellen vliegend houdt. Daar kan het wel. daar is er meer geld voor beschikbaar. Hier helaas niet.

    Zonde dat zo'n erfgoed gaat verdwijnen. Maar liever dat het daar nog echt vliegt op luchtvaartshows dan dat het hier alleen maar stof staat te vangen.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert