Flevokust Haven volledig in gebruik

LELYSTAD • Ma 13 augustus 2018 | 9:31 • Maandag 13 augustus 2018 | 9:31

Het is inmiddels druk op de Flevokust Haven in Lelystad. Afgelopen april konden de eerste schepen met containers aanmeren en inmiddels is de haven volledig in gebruik. Terminalmanager Kees Vlaar van CTU heeft het er druk mee."Dagelijks hebben we afvaart van en naar Rotterdam en Antwerpen. We hebben er een dagtaak aan, dus het begin is goed."

De haven is bedoeld voor transport van goederen van en naar zeehavens zoals die van Rotterdam en Antwerpen. De provincie en gemeente Lelystad verwachten met de haven een flinke versterking van de economie. Nu de haven volledig in gebruik is, merkt Vlaar dat het drukker wordt. "Er is veel import richting Europa. Dat moeten wij vervolgens weer naar het achterland brengen. Daarnaast zien we ook meer export de andere kant uit."

Puntjes op de i
De schepen komen dus af en aan en de activiteiten staan zeker niet stil. Toch is de haven nog niet volledig af. "Het kantoor zit momenteel nog in een tijdelijke bouwkeet. Dus dat zal binnenkort gebouwd worden, net als diverse andere dingen. Het zijn de puntjes op de i", vertelt Vlaar. "Maar we hebben genoeg machines om onze capaciteit te kunnen halen. Dus wij maken de dagen goed vol."

In de toekomst zal de haven verder worden uitgebreid. Zo komt er onder meer een industrieterrein aan de binnenkant van de dijk. Vlaar is positief over de toekomst. "Het industrieterrein aan de andere kant van de dijk is nog in ontwikkeling dus ik verwacht binnen nu en een aantal jaar veel activiteit."

De totstandkoming van Flevokust heeft heel wat voeten in de aarde gehad. In eerste instantie werd er ook gesproken over een binnendijks deel, maar dat plan sneuvelde. De provincie nam daarna het heft in handen, waarna de buitendijkse haven uiteindelijk is gerealiseerd.


 

Deel artikel

reacties (5)

  • H.Wiesener

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Flevokusthaven is in gebruik genomen economisch goed voor Lelystad en voor de werkgelegenheid. .

    reageer
  • Malle Pietje

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Spoorlijntje aanleggen met boogjes naar Amsterdam en zwolle. Bootjes zijn prima maar een boot komt ook niet overal.

    reageer
  • Toon

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Waar blijft de railverbinding ?

    reageer
  • Alexandros

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Niet te hard van stapel lopen. Dankzij de klimaatverandering kan het vaker voorkomen dat het waterpeil te laag wordt voor de binnenvaart. Het wegennet moet dit wel kunnen opvangen! Spoor is ook geen betrouwbaar alternatief met al die gesmolten bedrading in de elektrisch bediende wissels.

    reageer
  • steven stedenwijker

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    flauwekul, er is niets gesmolten en overal wordt nog gevaren.

  • steven stedenwijker

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Goed zo, voorziet duidelijk in een behoefte. Nu maar snel een serieuze loskraan erbij. Dat scheelt een hoop tijd. De tegenstanders hebben werkelijk geen idee van de behoeftes. Er is een heel binnenlands distributienet van containers wat steeds meer in het land verspreid raakt. Zo drukken we het wegtransport terug en is het beter voor het milieu van iedereen.
    Eerdaags ook bij Almere snel een aansluiting bij de Vaart maken.
    Je zou zelfs kunnen kijken of er distributie in de polder via de vaarten verwezenlijkt kan worden. Genoeg binnenhavens die er voor bedoeld waren.

    reageer
  • Adviseur

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Vaarverkeer naar Almere vanuit het achterland richting het oosten is wat lastiger omdat de sluis bij Bataviahaven dan steeds open moet. Het is niet voor niks dat de overslaghaven aan de noordzijde van Lelystad is gepositioneerd.

  • De ingenieur

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    een heel binnenlands distributienet van containers wat over het water vervoerd wordt. Bij Alphen aan de Rijn is een speciale haven gemaakt voor het vervoer van het Heineken bier naar de Rotterdamse haven. Alleen hadden ze die haven beter tegen de fabriek aan gemaakt in plaats van een kilometer verder aan de Gouwe zodat de truck helemaal de weg niet meer op hadden moeten gaan.

  • Evert K

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    Natuurlijk, alles wat ze in Lelystad hebben en doen, wat ze in Almere niet hebben of kunnen doen moet er zo snel mogelijk komen. Kan niet waar zijn dat Almere achterloopt bij de andere plaatsen in Flevoland.
    Wacht maar, binnenkort wordt er een vliegveld aangelegd.

  • michael

      Ma 13 augustus 2018 Maandag 13 augustus 2018

    aan de vraag bij Lelystad geen gebrek. Zou inderdaad toch wel kunnen een aanleghaven bij de Vaart en misschien toch een insteekhaven bij Stichtse Kant gemeente Almere !!

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert