'Lelylijn verdient kans'

EMMELOORD • Vr 1 maart 2019 | 22:28 • Vrijdag 1 maart 2019 | 22:28

De spoorverbinding Lelylijn zou een echte kans moeten krijgen. Dat vond een meerderheid van de ruim 300 mensen die afkwamen op het symposium 'Goed gespoord van West naar Noord' in Emmeloord.

Volgens CDA-Kamerlid Maurits von Martels is de hoge opkomst een teken dat de Lelylijn leeft in Flevoland. Dat staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur) er niets in ziet, vindt Von Martels op dit moment geen probleem: "Zoiets moet van onderop groeien".

Een wat oudere ondernemer uit de Noordoostpolder ziet de Lelylijn helemaal zitten. "Natuurlijk moet de Lelylijn er komen." Hij vindt de kosten minder belangrijk dan het idee: "Er is in dit land geld genoeg om dingen te doen." Anderen zijn minder stellig. "Ik hang er een beetje tussen in", zegt een oudere mevrouw. Ze moet nog denken aan de plannen voor de Zuiderzeelijn. "Die zijn tot twee keer toe afgeblazen."

Aansluiting
Dat de provincie Groningen geen brood ziet in de nieuwe spoorlijn vindt stedenbouwkundige Rob van der Bijl geen punt. "Voor Groningen is het belangrijk om een goede aansluiting te vinden bij steden die in de regio liggen. Drachten, Heerenveen en het land van Lely." Volgens Van der Bijl moet je klein beginnen: "Je moet heel erg pragmatisch zijn". Dit soort manifestaties is volgens hem belangrijk, maar er moet 'ook gewerkt worden aan het grotere plaatje': het verbeteren van het maatschappelijk leven in de regio.

Initiatiefnemer Johan Goos (CDA Noordoostpolder) is er ook niet rouwig om dat de provincie Groningen en het Rijk de Lelylijn niet zien zitten. "Als je een zaadje plant heb je het niet gelijk tot volle bloei." Volgens Goos is er werk aan de winkel. "Dit is in ieder geval een goede start."

Zuiderzeelijn
De bijeenkomst in het Zuyderzee Lyceum werd georganiseerd door D66 en CDA Noordoostpolder en het ondernemersplatform Bedrijven Actief Noordoostpolder (BAN). De initiatiefnemers willen niet de oude plannen voor een Zuiderzeelijn uit de kast halen. Die was veel te duur, ruim 4,5 miljard euro was de raming en met een magneetzweeftrein ook te ambitieus. De kosten voor de Lelylijn zijn geraamd op 3 tot 4 miljard euro.

Voordat de Lelylijn er kan worden, moeten nog minstens twee grote struikelblokken geruimd worden. Voor staatssecretaris Van Veldhoven heeft de verbinding geen prioriteit. De initiatiefnemers hopen dat de Kamerleden die aanwezig waren op de bijeenkomst, het kabinet kunnen overhalen om toch naar de plannen te kijken. Een ander knelpunt is dat de provincie Groningen niet op twee paarden wil wedden. Groningen ziet meer in een snellere verbinding via de Hanzelijn.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (16)

  • Ikke

      Zo 3 maart Zondag 3 maart

    Slim van de Noord Oost Polder, eerst het geld krijgen en opmaken wat voor de Zuiderzeelijn bedoeld was, en daarna gewoon weer opnieuw proberen het zelfde potje te bemachtigen alleen onder een nieuwe naam!

    reageer
  • Bertus Weerstand

      Zo 3 maart Zondag 3 maart

    Maar dan wel via Urk de groeigemeente van de noord oost polder op baar 30000 inwoners

    reageer
  • Poldermens

      Ma 4 maart Maandag 4 maart

    En ik maar denken dat Urk een eigen burgemeester en gemeenteraad had. Vertel jij nu dat het gewoon een deel van de gemeente Noordoostpolder is😇😂

  • Lampje

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Niet te hopen dat dit idee grond onder de voeten krijgt. Straks ligt er een hoop ijzer te roesten en niemand in de trein. En weg geld. Er zijn wel betere doelen om je geld aan uit te geven. En dan het vorige plan was met 4,5 miljard te ambitieus, zegt men. Dit is slechts een half miljard goedkoper. Hoe zo goedkoper? Stoppen met die onzin en geld smijterij.

    reageer
  • Joris 3 pinter

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Als ze nu starten met de planmakerij kan de dan acterende regering bij een volgende economische crisis voor werk zorgen en infrastructuur en voorspoed voor ons land regelen ipv. Jammeren en op de handen blijven zitten.
    In de geschiedenis zijn veel vaker dit soort grote projecten gedaan in mindere tijden. Dat is pas regeren. Vooruitzien en regelen. Net als bij de KLM aandelen stunt. Geeft echte ( ECHTE ) Hollanders vanbinnen toch een heerlijk trots gevoel !!

    reageer
  • Ton

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Echte Hollanders vind je maar in twee provincies. Laat heel Nederland trots zijn, om te beginnen met goede nationale treinverbindingen. Vliegveld Lelystad kan hierbij ook profiteren van een goede lijn naar het Noorden.

  • LELY

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Provincie Flevoland c.s. hebben wel 460.000.000 miljoen euro over voor natuurreservaat Nieuw Land. Benut dat geld maar aan de Lelylijn zou ik willen voorstellen en een brug c.q. aquaduct dijk Lelystad-Enkhuizen ter hoogte van de scherpe bocht in de dijk richting Flevokust Haven nabij Maximacentrale en sluit deze aan op de A6.
    Bespaart 10 km. omrijden en komt het milieu ten goede

    reageer
  • Dirkje

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Uw budget is voor alles veel te weinig. En het bestaat niet.Ook is het onwetend om te denken dat je het ene budget zou kunnen verhuizen naar een andere begroting. We leven hier niet onder Trump.

  • El

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Strak plan

  • laat alle reacties zien
  • Inge

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Goed plan! Laten wij doen waar wij polder mensen voor staan - ambitieus zijn! Stilstand is achteruitgang. Laten we de aansluiting niet missen met de rest van Nederland en zeker als vliegveld Lelystad er komt.
    Maak het hier aantrekkelijk en de polder bereikbaar zodat de studenten niet meer wegtrekken en zodoende de vergrijzing tegen gaan! Laten we nu toekomst gericht denken en wat mij betreft GELIJK beginnen!

    reageer
  • Piet

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Zorg dan wel voor een HBO opleiding. Betaalbare woningen voor studenten en jongelui , die nu nog thuis wonen, omdat ze geen huis kunnen huren. Te duur en ze zijn er niet. De voormalige golfslag mag niettttt verdwijnen. Maak daar mooie appartementen voor jongeren voor.Gemeente Noordoostpolder??? Koop de voormalige Golfslag, voordat het te laat is. Dit markante gebouw mag nooit verdwijnen. Ook uit respect voor de architect de heer Bonnema. Wat de trein betreft? Denk ook aan plan B en dat is iets minder kostbaar. Vanaf Emmeloord , naar Kampen een spoorlijn. Het enige opstakel is de Ramspol brug( Dus een tunnel voor de spoorlijn) In Kampen heb je dan een verbinding met het spoornet. En daar gaat het om. Ouderen die geen auto meer mogen rijden en hun kinderen in geheel Nederland hebben wonen, kunnen zich toch snel verplaatsen.

  • Catweezle

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Ongeveer 40 jaar wordt er al strijd gevoerd om de NOP te ontsluiten qua spoorverbinding. Bijna bijna was het zover in 2012 werd de NOP wederom genegeerd en wederom staan er weer gemotiveerde mensen op om te bedelen om aansluiting.
    Chapeau mensen dat jullie er nog in willen geloven, petje af.

    reageer
  • Boy

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Kansloos. Onrendabel. CDA en D’66 steeds meer de schoothondjes en aanhangwagentjes van de VVD. Stem op CDA en D’66 is niets meer en niets minder dan een stem op de VVD.

    reageer
  • Hans

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Zonder hoogwaardige industrie, sluiting ziekenhuizen, vertrek waterlab.blijven goed opgeleide jongeren hun heil toch elders zoeken, dus om vergrijzing tegen moet er meer gebeuren dan alleen een spoorlijn

    reageer
  • Lowie

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Miljoenen als compensatie gekregen, en nu omdat 300 mensen (!) een hoge opkomst zijn roepen dat er 3/4 miljard uitgegeven moet worden?

    reageer
  • Ivo

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    10 miljoen per persoon, als ze even aftikken, zijn we klaar. O nee, wacht, die treinen laten rijden is ook onrendabel bleek uit alle onderzoeken. Wat ja, bij de Zuiderzeelijn zijn ook een gewone intercity en stoptrein onderzocht.

  • JK

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Het wordt tijd dat deze missing link als normale spoorlijn gerealiseerd wordt. Goed plan!

    reageer
  • Jk

      Zo 3 maart Zondag 3 maart

    Iedereen hier is positief over de effecten van de spoorlijn, wat wordt vergeten is dat de aanleg van deze verbinding voor meer criminaliteit zorgt ( zoals gezien in Lelystad), de huizenprijzen gaan omhoog ( gezien in Dronten) en de toch al hoge grondprijs stijgt nog verder omdat er veel hectares nodig zijn om de lijn aan te leggen.
    Laat de polder lekker de polder zijn en zorg voor goede busverbindingen naar de grote treinstations

  • Thomas

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Die lijn is met een reden afgeschoten. Groningen als stad is al oververhit en het omliggende platteland ontwikkelt zich sowieso niet. Verder is het efficiënter om die verbinding over Zwolle te hebben, daar bestaat de infrastructuur al.

    Maar goed, als deze lobby verder wil komen dan kansloze stuurlui-aan-wal die het niet snappen, staat het ze vrij om hun portemonnees te trekken en die € 4 miljard neer te tellen. Maar vanaf de zijlijn uit puur eigenbelang hengelen naar belastinggeld? Stop er toch mee.

    reageer
  • Piet Snot

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Eva die spoorlijn Emmen ligt er ook nog lang niet. Beter wedden op twee paarden lijkt me.
    Spoor heeft toekomst, we steken genoeg geld in wegen maar de files worden alleen maar langzamer en autorijden wordt steeds duurder. Daarnaast geven veel werkgevers, zeker in de publieke sector OV vergoedingen ipv km vergoeding. Dus doorzetten dit prachtige plan!!!

  • Eva

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    @JW: het aantal treinreizigers ten noorden van Zwolle is zo laag, dat het bij storingen ook met bussen kan. Daarnaast studeren Groningen en Drente op de spoorlijn Emmen - Veendam.

  • Jw

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    En als Zwolle eruit ligt, ligt meteen alles daarboven eruit

  • Rogier de Groot

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Ik blijf mij verbazen dat men het oude plan van de Zuiderzeelijn (onder een nieuwe naam) weer uit de kast haalt. 10 jaar geleden zijn deze plannen ingetrokken (en is het geld voor andere projecten, N50, verbreding A28, Haak om Leeuwarden) gebruikt. Uit het onderzoek destijds kwam duidelijk naar voren dat dit project maatschappelijk gezien weinig nut heeft (te hoge kosten en te weinig voordelen). Sinds die tijd is er weinig veranderd. Hopelijk gaat men geen geld aan onderzoeken verspillen.

    reageer
  • Alexandros

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    De Lelylijn is wel handig om Eelde te redden. Daarnaast komt Friesland in bereik voor de rest van Nederland en kan men relatief betaalbaar gaan wonen.

    reageer
  • Yvon

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Oostelijk Flevoland is ook al betaalbaar, en het lukt niet eens om de woonwijk Warande rondom een kant en klaar station te ontwikkelen. Ook Dronten kan nog veel woningen kwijt rond het station, en idem Kampen-Zuid. Wie wil er dan nog verder reizen naar de NOP of Friesland? Steek die miljarden liever in woningbouw rond bestaande stations.

  • Boer Harms

      Vr 1 maart Vrijdag 1 maart

    De noord Zuid lijn was vele malen duurder terwijl een fatsoenlijke treinverbinding direct bijdraagt aan de leefbaarheid die toch behoorlijk onder druk staat in de NOP en Friesland ( vergrijzing ed)

    reageer
  • Ivo

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Zelfs met een spoorlijn wil ik nog niet in de NOP of Friesland wonen. En dat geldt voor heel veel mensen. Het gebied is gewoon lelijk. Lelystad krijgt de omgeving rond station Zuid ook niet eens verkocht, en dat ligt toch heel wat dichterbij de Randstad en naast de bossen. Elke projectontwikkelaar kan daar zo aan de slag, maar nee, geen behoefte. Mensen willen niet weg uit de Randstad. laat ze.

  • pieter de oude

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Gaan we daar dan ook huizen bouwen, ? of gaan we dan alleen
    de prijzen van oude woonboederijtjes omhoog stuwen.

  • Martijn

      Vr 1 maart Vrijdag 1 maart

    Initiatiefnemer was toch Van de Weg van D66? O ja, de verkiezingen komen eraan dus alle partijen willen pronken met oude ideeën, over een paar maand is het weer rustig!

    reageer
  • Poldermens

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    Wim van Wegen. D66

  • Johan

      Za 2 maart Zaterdag 2 maart

    In 'De Noordoostpolder' kreeg D66 meer aandacht, op OF het CDA. Bij mijn weten was ook de PvdA hier altijd erg bij betrokken. Mooi toch dat die partijen allemaal samen werken (de anderen vast ook) en dat de media ze allemaal aandacht geven ipv elke keer één enkele partij. Goed initiatief van CDA, D66 en de BAN.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert