'Lelylijn verdient kans'

EMMELOORD • Vr 1 maart 2019 | 22:28 • Vrijdag 1 maart 2019 | 22:28

De spoorverbinding Lelylijn zou een echte kans moeten krijgen. Dat vond een meerderheid van de ruim 300 mensen die afkwamen op het symposium 'Goed gespoord van West naar Noord' in Emmeloord.

Volgens CDA-Kamerlid Maurits von Martels is de hoge opkomst een teken dat de Lelylijn leeft in Flevoland. Dat staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur) er niets in ziet, vindt Von Martels op dit moment geen probleem: "Zoiets moet van onderop groeien".

Een wat oudere ondernemer uit de Noordoostpolder ziet de Lelylijn helemaal zitten. "Natuurlijk moet de Lelylijn er komen." Hij vindt de kosten minder belangrijk dan het idee: "Er is in dit land geld genoeg om dingen te doen." Anderen zijn minder stellig. "Ik hang er een beetje tussen in", zegt een oudere mevrouw. Ze moet nog denken aan de plannen voor de Zuiderzeelijn. "Die zijn tot twee keer toe afgeblazen."

Aansluiting
Dat de provincie Groningen geen brood ziet in de nieuwe spoorlijn vindt stedenbouwkundige Rob van der Bijl geen punt. "Voor Groningen is het belangrijk om een goede aansluiting te vinden bij steden die in de regio liggen. Drachten, Heerenveen en het land van Lely." Volgens Van der Bijl moet je klein beginnen: "Je moet heel erg pragmatisch zijn". Dit soort manifestaties is volgens hem belangrijk, maar er moet 'ook gewerkt worden aan het grotere plaatje': het verbeteren van het maatschappelijk leven in de regio.

Initiatiefnemer Johan Goos (CDA Noordoostpolder) is er ook niet rouwig om dat de provincie Groningen en het Rijk de Lelylijn niet zien zitten. "Als je een zaadje plant heb je het niet gelijk tot volle bloei." Volgens Goos is er werk aan de winkel. "Dit is in ieder geval een goede start."

Zuiderzeelijn
De bijeenkomst in het Zuyderzee Lyceum werd georganiseerd door D66 en CDA Noordoostpolder en het ondernemersplatform Bedrijven Actief Noordoostpolder (BAN). De initiatiefnemers willen niet de oude plannen voor een Zuiderzeelijn uit de kast halen. Die was veel te duur, ruim 4,5 miljard euro was de raming en met een magneetzweeftrein ook te ambitieus. De kosten voor de Lelylijn zijn geraamd op 3 tot 4 miljard euro.

Voordat de Lelylijn er kan worden, moeten nog minstens twee grote struikelblokken geruimd worden. Voor staatssecretaris Van Veldhoven heeft de verbinding geen prioriteit. De initiatiefnemers hopen dat de Kamerleden die aanwezig waren op de bijeenkomst, het kabinet kunnen overhalen om toch naar de plannen te kijken. Een ander knelpunt is dat de provincie Groningen niet op twee paarden wil wedden. Groningen ziet meer in een snellere verbinding via de Hanzelijn.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel