Verbreding N50 in cruciale fase: nu of nog heel lang niet
De N50 moet hoe dan ook volledig verbreed worden, omdat het nu een gevaarlijke weg is die in de toekomst alleen nog maar drukker en gevaarlijker wordt. Dat vindt Johan Goos, raadslid van het CDA in Noordoostpolder.
Het is de reden waarom het CDA Noordoostpolder op 1 maart een motie indiende, waarin wethouder Anjo Simonse de opdracht krijgt om te laten onderzoeken wat het kost om de rijksweg N50 volledig te verdubbelen. De gemeenteraad van Noordoostpolder stemde unaniem voor de motie van het CDA.
Maar hoe zat het ook alweer met de N50?
De weg is een belangrijke verbinding tussen knooppunt Hattemerbroek bij de A28 en knooppunt Emmeloord bij de A6. Naar schatting zijn er op de weg zo'n 25.000 vervoerbewegingen per dag. De autoweg loopt langs Kampen en Ens en is tussen knooppunt Emmeloord en de Ramspolbrug twee maal tweebaans. Het deel vanaf de Ramspolbrug tot aan knooppunt Hattemerbroek is nog twee maal éénbaans met op sommige plekken inhaalvakken.
Wat is het probleem?
Op het deel van de weg dat enkelbaans is, gebeuren er geregeld ernstige ongelukken doordat er vertragingen ontstaan. En hoewel dat niet is toegestaan, wordt op de weg soms over de doorgetrokken streep ingehaald.
Volgens Johan Goos van het CDA Noordoostpolder zijn er in de afgelopen jaren verschillende ongelukken gebeurd met rond de 25 gewonden en zeven dodelijke slachtoffers. Ook staan er geregeld files bij Kampen, omdat de verkeersintensiteit toeneemt door in- en uitvoegend verkeer van Kampen en Dronten. De chauffeurs van transportbedrijf Van Wieren uit Emmeloord hebben daar bijvoorbeeld iedere dag last van.
"Onze chauffeurs raken er enorm gestrest van", vertelt eigenaar Harm van Wieren. "Ze worden op de gekste momenten ingehaald, veel mensen zitten op hun mobiele telefoon, het is levensgevaarlijk. Door de files hebben we veel vertragingen en komen we te laat bij onze klanten en dat kost ons geld." Ook Harm van Wieren ziet de verbreding van de N50 als een oplossing en als noodzaak.
Wat kost het om de weg te verbreden?
Dat is voor een deel al bekend en voor een deel moet het nog worden onderzocht. De verdubbeling van het drukste stuk tussen Kampen en Kampen Zuid is begroot tussen 20 en de 25 miljoen euro. De financiering voor dit deel van de weg is al rond en de werkzaamheden beginnen nog dit jaar.
De kosten van de verdubbeling van het deel tussen Kampen en knooppunt Hattemerbroek zijn nog niet berekend. Daarvoor loopt op dit moment een ramingsonderzoek. De verwachting is dat de aanpak van dit stuk tientallen miljoenen euro's gaat kosten.
En dan is er nog het stuk tussen Kampen Zuid en de Ramspolbrug waarvoor nog geen ramingsonderzoek is goedgekeurd. Dit is naar verwachting het duurste stukje N50 om te verbreden, omdat daar ook de Eilandbrug over de IJssel in zit, die dan ook verbreed moet worden. Daardoor lopen de kosten van dit deel naar verwachting tot tussen 200 en 300 miljoen euro.
Wie moet de verbreding van de N50 betalen?
De N50 is een rijksweg en dus zal Rijkswaterstaat verreweg het grootste deel moeten betalen. Voorwaarde van het Rijk is wel dat er cofinanciering komt vanuit de betrokken provincies en gemeenten. In dit geval zijn dat de provincie Overijssel, provincie Flevoland en de gemeenten Noordoostpolder, Urk, Dronten, Kampen en Zwolle. Samen zijn die verenigd in de Werkgroep Corridor Flevoland.
Waarom is dan precies die motie van het CDA ingediend en aangenomen?
De motie van het CDA Noordoostpolder geeft de wethouder de opdracht om ook het laatste stuk tussen Kampen Zuid en de Ramspolbrug mee te laten nemen in het ramingsonderzoek. De gedachte daarachter is om de weg nu in één keer goed aan te pakken en alle enkelbaansstukken te verbreden.
Volgens wethouder Simonse is dat een logische gedachte, maar feitelijk onhaalbaar. "Door nu te gaan overvragen bij het Rijk, zetten we onszelf mogelijk buiten spel. Als de kosten in de honderden miljoenen euro's gaan lopen, haakt de Rijksoverheid af. Er zijn namelijk allerlei drukke en gevaarlijke wegen die hoger op het prioriteitenlijstje van Rijkswaterstaat staan. Daarom hebben we er juist bewust voor gekozen om dit project op te knippen."
Door de opdracht van de gemeenteraad moet de wethouder nu toch proberen om ook de kosten van het stuk tussen Kampen Zuid en de Ramspolbrug te laten berekenen. "Ik ga uiteraard met de vraag die ik heb gekregen vanuit de raad aan de slag."
Volgen Johan Goos is het in één keer aanpakken van de N50 de enige oplossing. "Het is anders half werk en dat moet je niet willen. Het is een verkeerd signaal naar de Rijksoverheid dat ze in het noorden genoegen nemen met een halve weg."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
N50 gaat vrijdagavond en -nacht volledig dicht
FLEVOLAND • Di 1 juli • Dinsdag 01 juliDe N50 tussen Emmeloord en knooppunt Hattemerbroek wordt komende vrijdagavond en -nacht volledig afgesloten voor verkeer. Rijkswaterstaat voert dan groenonderhoud uit en een deel van het wegdek wordt...
-
Hulpdiensten en politici doen dringende oproep aan Den Haag: N50 moet veiliger
DRONTEN • Di 1 juli • Dinsdag 01 juliHulpdiensten waaronder politie, brandweer en de ambulancedienst, doen een dringende oproep aan de politiek in Den Haag: de N50 moet nú prioriteit krijgen. In vijf jaar tijd vonden er 276 ongelukken plaatsen...
-
Provinciale Staten: veiligheid N50 moet echt aangepakt
FLEVOLAND • Zo 22 juni • Zondag 22 juniDe provincie moet zich op alle mogelijke manier inzetten om bij het Rijk en andere provincies steun te vinden voor verbeteren van de weg N50 tussen Kampen en Emmeloord. Dat hebben Provinciale Staten deze...
recent nieuws
-
Bouw nieuw ziekenhuis in Lelystad over twee jaar van start, wordt wel kleiner dan gepland
LELYSTAD • Di 15 juli • Dinsdag 15 juliDe bouw van een nieuw ziekenhuis in Lelystad moet halverwege 2027 gaan beginnen. Dat zegt bouwdirecteur Anita van der Haar in dagblad de Stentor. Het doel is om te komen tot een kleiner gebouw wat de...
-
Zwem4daagse verhuist van diepe donkere Wellerwaard naar ondiepe heldere Bosbad
EMMELOORD • Di 15 juli • Dinsdag 15 juli'De Wellerwaard was veel leuker!' Dat zeggen kinderen die maandag meededen aan de eerste dag van de Zwem4daagse in Emmeloord. Voor het eerst sinds jaren is de zomereditie van de zwemvierdaagse in het...
-
98-jarige inwoner over begintijd in polder: "Het was beklemmend, zo kaal"
FLEVOLAND • Di 15 juli • Dinsdag 15 juli98 jaar is hij inmiddels. En hoewel het bijna zestig jaar geleden is, is de herinnering van Piet Dijkstra aan de begintijd van Oostelijk Flevoland nog springlevend: "Het was beklemmend, zo kaal. Geen...