Foto: ANP
Kees Post, schipper van de Mar-Grethe: 'We kapseisden binnen een seconde'
"Binnen een seconde lag het schip ondersteboven." Dat zegt Kees Post, de kapitein van het Urker schip Mar-Grethe dat donderdagavond kapseisde bij Hoek van Holland. De schipper heeft een vermoeden waardoor het binnenvaartschip is omgeslagen.
Volgens Post wilden twee grote zeeschepen hem en elkaar op de Nieuwe Waterweg inhalen. Maar volgens de schipper deden de zeeschepen dat met een te hoge snelheid. Daardoor ontstond er een hoge hekgolf, een golf die ontstaat door een voorbijvarend schip. Door de hekgolf is de zware lading op de Mar-Grethe volgens Post gaan schuiven, waardoor zijn binnenvaartschip binnen een seconde kapseisde. De Mar-Grethe vervoerde zogeheten anode-blokken. Deze zware voorwerpen worden gebruikt in de aluminiumindustrie.
Bemanningslid nog vermist
Post is inmiddels weer thuis op Urk, vertelt hij vrijdagmiddag. Het andere bemanningslid, een 20-jarige man uit Urk, is nog steeds vermist. Het is voor de schipper nog een raadsel hoe hij zelf het ongeluk overleefde. "Ik weet niet hoe ik boven ben gekomen. Ik zwom door de stuurhut en toen zag ik licht en besloot dat ik daar heen moest zwemmen." Post zat in de stuurhut, het andere bemanningslid in de woonkamer van het schip. "Hij wist niet wat hem overkwam, het ging zo snel."
De schipper houdt het nieuws over de vermiste opvarende nauwlettend in de gaten. Volgens de veiligheidsregio wordt er in het schip niet meer gezocht naar de vermiste man. Het vermoeden bestaat dat het slachtoffer is afgedreven naar zee. De veiligheidsregio vreest voor het ergste.
Dregteam zoekt verder
Het SOAD-dregteam uit Urk is met acht man op zoek naar het slachtoffer. Volgens Pieter Keuter van het dregteam wordt de zoektocht steeds lastiger door de sterke stroming. "Er zal straks een moment komen dat er tijdelijk gestopt moet worden". Volgens Keuter helpt het Landelijk Team Onderwaterzoekingen van de politie met sonarapparatuur.
Schip vrijdag geborgen
Deskundigen denken na over het bergen van het schip. Daar wordt een plan voor gemaakt, meldt Het Havenbedrijf aan de regionale omroep Rijnmond. Waarschijnlijk kan de berging dan in de middag starten. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport en de Onderzoeksraad voor Veiligheid doen onderzoek naar het kapseizen van het schip.
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Instabiele lading veroorzaakte kapseizen Mar-GretheURK
URK • Dinsdag 04 oktober 2022Het kapseizen van binnenvaartschip Mar-Grethe, waarbij stuurman Wilco de Groot uit Urk om het leven kwam, werd veroorzaakt doordat het beladen van het schip niet goed gegaan was. De lading was instabi...
-
Lichaam vermiste Urker Wilco de Groot gevondenURK
URK • Woensdag 11 mei 2022Het lichaam van de vermiste Wilco de Groot uit Urk is teruggevonden in het water van de Nieuwe Waterweg. Dat meldt de politie in Rotterdam. De 20-jarige Urker was sinds 14 april vermist na het kapseiz...
-
Strafrechtelijk onderzoek naar kapseizen binnenvaartschip Mar-GretheURK
URK • Vrijdag 06 mei 2022Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie is bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar het kapseizen van het Urker binnenvaartschip Mar-Grethe. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgev...
recent nieuws
-
Sportclubs in gevaar door gebrek aan vrijwilligersFLEVOLAND
FLEVOLAND •Ruim de helft van de sportverenigingen in Nederland dreigt te verdwijnen vanwege een gebrek aan vrijwilligers, stijgende kosten en teruglopende ledenaantallen. Dat zegt het Register voor Verenigingsbe...
-
Tien maanden cel voor mishandeling en dealen van drugsURK
URK •Een 20-jarige Rotterdammer moet tien maanden de cel in, omdat bewezen is dat hij een Urker heeft mishandeld. Ook dealde hij in harddrugs op Urk en in andere dorpen in de Noordoostpolder. In eerste ins...
-
Zorgen over slechte wegen in OosterwoldALMERE
ALMERE •De gemeente Almere maakt zich zorgen over mogelijk slechte wegen in Oosterwold. De nieuwbouwwijk waar bewoners alles zelf zouden doen, blijkt een nog groter hoofdpijndossier te worden. Naast het aanle...